bus camper bouwen

Bus naar Camper Bouwen – Stappenplan en Kosten Overzicht

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on pinterest

Welke stappen moeten er gemaakt worden wil je zelf een camper bouwen. En wat zijn de kosten om van een bus een camper te bouwen.

Nou, dat ligt eraan wat je eisen en wensen zijn.

We willen het voor iedereen zo toegankelijk mogelijk maken zelf een camper te bouwen. Daarom hebben wij een compleet stappenplan, een kosten overzicht en allerlei ondersteunende artikelen gemaakt. Die jou gaan helpen bij het bouwen van je eigen camper.

Wij hebben een nieuwe bestelbus Fiat Ducato en een oldtimer Mercedes Benz 508 verbouwd tot camper. Het stappenplan en de installatiegidsen hebben we ontwikkeld aan de hand van deze verbouwingen.

Wat vind je in dit artikel

Volledig stappenplan, hoe je zelf van een bus een camper kunt bouwen

Een compleet kosten overzicht van één van onze bus tot camper verbouwingen

Alle materialen en voorzieningen die wij hebben gebruikt

Fouten die wij hebben gemaakt en hoe jij deze kunt voorkomen

Talloze tips 

Hoe houd je het bouwen van de bus naar camper goedkoop?

Toen wij het idee hadden om van een bus een camper te bouwen hadden we geen enkel idee hoeveel de verbouwing zou gaan kosten.

Onze schatting lag veel te laag. Deze lage schatting heeft er wel voor gezorgd dat wij kritisch hebben gekeken naar onze uitgaven en sommige goede alternatieven hebben gevonden om zo de kosten laag te houden. Neem ook een kijkje in onze camper bouwen webshop om te zien welke dit allemaal zijn.

Bekijk onze camper verbouwingen op ons Instagram kanaal

@vrolijkopreis

of op ons YouTube kanaal

YouTube: Bas and Bianca

Stappenplan ”Bus naar Camper Bouwen”

Als je van een bus een camper gaat bouwen is een goede planning van je verbouwing essentieel om de kosten laag te houden. Het komt vaak voor dat de goedkoopste leverancier langere levertijden heeft dan de duurdere optie. En wachten op een levering totdat je verder kunt is zonde, vind je niet?

Ons stappenplan en kosten overzicht begint bij de start van onze bus naar camper verbouwing en eindigt bij het einde. Je vindt al onze kosten en waar we deze hebben gekocht. Op deze manier hopen we het plannen van jouw inkopen en dus jouw verbouwing zo makkelijk mogelijk te maken.

Kostenoverzicht
Bus naar Camper Bouwen

schoonmaken/voorbereiden  
ontvetter615,-
Hammerite132,-
schuurpapier20,-
extra ramen  
Dometic mini heki style 40×401130,-
kit115,-
houten framewerk12,-
airco/verwarming  
Gaskachel160,-
elektra  
AGM accu’s van MarineExpert2380,-
CEE invoerdoos121,-
Dubbelpolige zekeringsautomaat180,-

Zonnepaneel 150 Wp
goed alternatief: Offgridtec

1110,-
Victron laadregelaar 75/15 + BT1120,-
Accuscheider Victron energy148,-
Omvormer + accuregelaar
betere keuze: Victron Smart
1350,-
Accukabels 35 mm2260,-
zonnepaneelkabels 6mm2220,-
zonnepaneel bevestigingskit130,-
overige 182,-
isolatie
Ontdreuningsplaten2112,-
IKO PIR Isolatiepanelen790,-
Arma-flex 19 mm3266,-
isolatie tape rubber224,-
bodemplaat Ki-Kern 3mm2180,-
schapenwol2120,-
aluminium tape214,-
houten frames25,-
Kit universeel220,-
plaatmateriaal   
Betonplex 12 mm (vloer)
betere keuze: 18mm
2114,-
multiplex 5,5 mm (wanden) 3120,-
kraaldeeltjes (plafond)25160,-
mulitplex gegrond 12 mm (meubels) 4 250,-
mulitplex gegrond 18 mm (meubels)177,-
voorzieningen
Toilet Porta Potti190,-
Koelkast Mobicool B401230,-
Water uit de kraan (zie kopje 10) 208,-
Kooktoestel Gimeg140,-
gasfles benegas +statiegeld175,-
gasfles campingaz + statiegeld190,-
gasdrukregelaar set120,-
overige kosten360,-
Totaal4.260
Kostenoverzicht van onze oldtimer bus naar camper

Wil je weten waarom we bovenstaande kosten hebben gemaakt en hoe we van onze bus een camper hebben gemaakt?

Lees dan onderstaand uitgebreide stappenplan
”Bus naar Camper Bouwen”.

1. Bouwplan

Voordat je ook maar begint met het optillen van een hamer of zaag is het belangrijk een bouwplan te hebben. In jouw bouwplan heb je samen met het budget de voorzieningen bepaald.

In je bouwplan zit onder andere verwerkt:

In dit blog zal ik de kosten van deze punten en waarom ik hiervoor gekozen uitleggen.

2. Strippen van je bus

De allereerste stap die je zult gaan maken is het strippen van je bus. De originele inhoud moet verwijdert worden wil je jouw bus helemaal naar zin kunnen ombouwen.

Bij nieuwere bussen kun je na het strippen een metalen bodem en wanden over hebben. Waar je vervolgens de opbouw op kunt doen. 

Wanneer je zoals ons een oudere/oldtimer bus koopt, betekent dit dat je na het strippen door het chassis heen de grond kunt zien en dus zelf een bodem moet maken waar je de opbouw op kunt doen. Verderop lees je hoe wij dit gedaan hebben.

strippen van de bus
”nieuwe” bestelbus
bus camper bouwen
Oldtimer bus

3. Schoonmaken

Een goede basis voor het bouwen van je bus naar camper begint bij het schoonmaken en ontvetten van de ondergronden. Niet het leukste taakje, maar wel een belangrijk punt.

Je wilt natuurlijk voorkomen dat er iets begint te rinkelen of begint te stinken tijdens het rijden. Ook zullen materialen die je schoon gemaakt en ontvet hebt beter hechten.

Alhoewel ”schoonmaken” op punt 3 staat in dit stappenplan zal deze stap meerdere malen terugkomen tijdens je verbouwing.

3.1 Roest

Voorkomen van roest is echt beter dan dat je het naderhand moet behandelen. 

Heb je een aantal roestplekken dan zal je deze moeten behandelen. Kleine roestplekken kun je prima eerst licht opschuren totdat alle roest weg is en daarna behandelen met metaalverf.

Is de plek wat groter? Dan eerst behandelen met anti-roest. 

Wanneer er een gat in je carrosserie zit of nog erger in je chassis, dan zal het geroeste deel vervangen moeten worden en een nieuw stuk erin gelast moeten worden. Het is dan verstandig dit te laten doen door een specialist.

Gratis Handleiding:
Behandelen roest >>>

3.2 Verven

Het kan zijn dat je bodemplaat en muren er piekfijn uitzien en dat deze geen verfbehandeling nodig heeft. Wanneer je toch wat gebruikssporen ziet is de kans op roest groter. Voordat je metaalverf begint aan te brengen is het belangrijk alles eerst goed op te schuren. 

Begin met een grote korrel schuurpapier, maximaal 320. Vervolgens pak je een 800 korrel. Je kunt nog een stap omhoog gaan richting 1200 en 2000 korrel. Maar omdat je veel van deze oppervlaktes toch niet ziet is dat zinloos. Wanneer je veel van het metaalwerk wel blijft zien is dit zeker een aanrader.

Kosten

Hammerite – metaallak132,-
Schuurpapier20,-
Ontvetter615,-

4. Ramen in je camper bus bouwen

Een extra dakraam of zijraam die open en dicht kan is erg  handig. Een goede luchtcirculatie in je bus is handig om vocht en dampen tegen te gaan. 

Wij hebben gekozen voor een dakraam, de Dometic mini heki style zonder gedwongen ventilatie. Je hebt zonder gedwongen ventilatie nodig omdat je van een bus een camper gaat bouwen. Wanneer je een caravan hebt dan moet je gedwongen ventilatie kiezen.

In onze Fiat Ducato hebben we daarbij ook gekozen voor de Maxxfan Air Deluxe. Dit is het beste dakluik met ventilator op de markt. In elk soort weertype kan de Maxxfan ventileren. Daarnaast heeft deze ook een temperatuurregelaar zodat de camper goed geventileerd en koel blijft.

Ook hebben we een zijraam geplaats, de Wamovo 45×50 getint glas.

Gratis Handleiding:
Camper Dakraam Inbouwen in 10 Stappen >>>

Kosten

Dometic mini heki style 40×401130,-
kit115,-
houten framewerk (latje)12,-

5. Airco en verwarming

Voordat je begint met isoleren is het handig installaties zoals ‘n airco al te plaatsen. Zo plaats je niet op onnodige plekken isolatiemateriaal.

De meest gekozen optie voor een airco in een camper-bus is een airco voor in het dak. De voornaamste reden is ruimtebesparing. 

Maar je hebt ook airco’s die in een bankje of in de bagageruimte passen. Deze kun je natuurlijk in je bus plaatsen na het bouwen van je camper.

Een airco heeft ook de mogelijkheid om te verwarmen en zodoende hoef je dus niet per se een verwarming aan te schaffen.

Je beste keuze:

  1. Airco in het dak : Klarstein Klimamobil 
  2. Mobiele airco: Eurom caravan/camper airconditioning

Geen airco, maar wel een verwarming

Als je echt alleen in de zomermaanden met je bus camper reist dan is een verwarming wellicht niet nodig. Aangezien wij het hele jaar door met de camper willen reizen en ook in de zomermaanden hoog in de bergen zijn hebben wij voor een verwarming gekozen.

Stroomkachel

Wanneer je veel op de camping aan een stroompaal zult gaan staan dan kun je wellicht het beste kiezen voor een elektrische kachel. Zo heb je geen last van het hoge energieverbruik. De Tristar elektrisch kachel is een uitstekend apparaatje om je huisje te verwarmen.

Gas/diesel kachel

Als je net als ons zo veel mogelijk vrij wilt staan. Dan is een kachel op gas of diesel een slimmere keuze.

mac gyver kachel

Wij hebben gekozen voor een gaskachel, omdat deze prima kleine ruimtes kan verwarmen. Doordat je deze makkelijk kunt verplaatsen is deze ook ideaal om buiten neer te zetten. Let er wel op dat je een gaskachel in de nacht niet in je bus aan kan laten staan.

Als je een grote bus hebt of veel in de wintermaanden zult reizen. Dan kun je wellicht beter kiezen voor een diesel kachel. Deze kun je onder een bankje of in de bagageruimte plaatsen. De A-merk dieselkachels zijn behoorlijk aan de prijs. Maar de Chinese modellen doen het ook heel goed en zijn nog geen één tiende van de prijs. Wij zijn nog niemand tegenkomen met een Chinese dieselkachel die ontevreden is. 

Heb jij een bus die op diesel rijdt? Dan kun je ook een dieselkachel aansluiten op de tank van je motor. 

Gratis Handleiding:
Dieselkachel in de Camper – 2KW of 5KW? >>>

Kosten

Gaskachel1 60,-

6. Elektra

Voordat je begint met het bouwen van je bus camper is het belangrijk een plan te hebben hoe je jouw elektra gaat aanleggen.

Van te voren heb ik elektroleidingen aangelegd, zodat ik aan het einde makkelijk kabels kan trekken van voor naar achter en van boven naar beneden. Op deze manier zijn je kabels ook beter beschermd en oogt het naderhand een stuk mooier.

Helaas kwam ik halverwege onze camperbouw erachter dat ik zo goed als alle zware voorzieningen aan de linkerkant van onze bus had geplaatst. En moest ik alsnog de accu verplaatsen naar de rechterkant. Daar had ik helaas geen elektroleidingen naartoe.

Elektroschema later doen?

Het elektroschema hoef je op dit punt nog niet helemaal af te hebben. Het zou wel handiger zijn, maar als je echt graag verder wilt gaan met isoleren en de vloer leggen, dan zijn er een paar dingen die je moet onthouden bij het aanleggen van de elektroleidingen. 

In je elektroschema bepaal je precies de draaddikte, zekering-grootte, apparaat-verbruik en locaties e.d. Zo kun je makkelijker en vooral veilig elektra aansluiten.

Hoe we de elektra precies heb aangelegd vind je in ons elektroschema.

Wanneer je veel ampère door een kabel laat lopen, zoals van de startaccu naar de huishoud accu.

  • Dan gebruik je vaak een dikke kabel van zo’n 16 mm2 tot 35 mm2.
  • Zonnepanelen hebben vaak een draaddikte van 6mm2. 
  • Apparaten op 230 volt hebben een draaddikte van 2,5 mm2
  • Lampjes en andere laag gebruik 12 volt apparaten meestal 1 mm2.

Houd hier rekening mee wanneer je elektroleidingen gaat aanleggen. De diameter van de leiding moet groot genoeg zijn voor je kabels.

Wil je precies weten welke draaddikte je moet gebruiken?

Bereken je stroomsterkte (A) door Watt/Volt te doen.

Draaddoorsnede in mm²= (2 x lengte in meter x stroom (A) x factor koper (0,0175))/ acceptabele spanningsverlies in volt (5%).

Rond altijd naar boven af.

kabeldikte
mm2
tot 5 meter
I max A
tot 10 meter
I max A
0.752.31.1
1.54.52.3
2.57.53.8
6189
103015
164824
257537.5
3510552.5

6.1 Elektriciteit in je bus camper bouwen

Wanneer je elektriciteit in je camper wilt hebben los van je startaccu dan heb je een huishoud-accu nodig. Deze accu’s zijn anders dan startaccu’s, omdat huishoud-accu’s over een lange periode stroom afgeeft en een startaccu heel kort heel veel afgeeft.

Hoe lang je elektriciteit tot je beschikking hebt is afhankelijk van de grootte van je accu, hoe je deze oplaadt en hoeveel apparaten je gebruikt.

Door een energiebalans te maken kun je erachter komen hoe groot je accu moet zijn.

Gratis Handleiding:
Elektra aanleggen in je camper met een overzichtelijk elektroschema >>>

 6.2 Ons energiebalans

Om erachter te komen hoeveel (ampere) je verbruikt op een dag moet je van elk apparaat de Ampere-uur berekenen.

Dit doe je door: (Watt X uren gebruik)/ aantal volt (12)

apparaatwatturenAh
laptops (2)90 (45×2)215
koelkast65316,3
telefoon (2)2023.4
drone DJI402 x week
1.5/ (2/7)
1.5
led licht (4)
dimbaar
5.2×43 op 40%2,1
waterpomp723 min = 0,05 0,3
camera7.310,6
TOTAAL39,2
Energiebalans Mercedes Benz 508 Camper

Dit is ons geschatte dagelijks energie verbruik. In realiteit laden wij de drone en camera niet dagelijks op. Je kunt beter iets te ruim schatten dan te krap.

6.3 Accu bepalen

Met een totaal verbruik van 39.2 Ah per dag kun je gaan bepalen welke accu je wilt.

Dit doe je door jezelf af te vragen hoe lang je zonder enige vorm van acculading vrij wilt staan.

Wij wilden 3 dagen vrij kunnen staan. 

Door 3 dagen maal 39.2 Ah te doen kom je uit op 117,6 Ah.

Behalve lithium accu’s mag je een accu niet verder ontladen dan 50 procent, anders beschadigt deze. Dus 117,6 maal 2 geeft 235,2 Ampere. 

Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar een accu die rond deze hoeveelheid zit. We hebben gekozen voor 2 AGM accu’s van MarineExpert samen goed voor 280 Ampere.

De reden waarom we voor AGM van MarineExpert hebben gekozen is omdat deze accu 50 tot 70% ontladen kan worden. Daarnaast zijn ze schok, kantel en lek-bestendig en onderhoudsvrij.

Normale loodzuur accu’s kunnen maar tot 50 % ontladen worden. Lithium accu’s kunnen tot wel 95% ontladen worden, maar hier hadden wij het budget niet voor.

Gratis Handleiding:
Huishoud Accu Camper – Lithium of AGM? >>>

6.4 Accu opladen

Je accu kun je op drie manieren opladen. Via de laadpaal(walstroom) op de camping, rijdend via je dynamo of via een zonnepaneel.

Wij hebben ervoor gekozen om onze bus uit te rusten met alle drie de manieren. Zo hebben we altijd genoeg opties om de accu weer op te laden en zijn we zo min mogelijk afhankelijk van één van deze drie manieren.

6.4.1 Aansluiting voor de laadpaal

Om je accu op te kunnen laden via de laadpaal heb je een aantal apparaten nodig wil dit werken en veilig zijn.

Voor het gemak doorloop ik het vanaf de laadpaal tot de accu.

1. De laadpaal heeft een 230 volt CEE aansluiting. Het is voor jou dus van belang dat je een gat in de zijkant van je bus maakt om een CEE invoerdoos te plaatsen. En hier een kabel tussen te plaatsen.

cee invoer

2. Na de invoerdoos ben je verplicht een dubbelpolige zekeringsautomaat  te plaatsen. 

3. Op deze kast sluit je een stekkerdoos aan. Vervolgens ga je hier je acculader op aansluiten. Je acculader moet een laadcapaciteit hebben van ongeveer 10% over je totale accucapaciteit.

In ons geval moet onze acculader minimaal met (280 ampère gedeeld door 10 is) 28 ampère opladen.
Onze acculader is tegelijkertijd ook de omvormer, vaak zijn deze combi’s goedkoper.

6.4.2 Zonnepaneel

De keuze van je zonnepaneel is zoals je je kunt bedenken afhankelijk van je verbruik.

Doordat wij een zonnepaneel op het dak hebben hoeven wij in de zomer nooit aan de laadpaal. Zolang de zont schijnt natuurlijk!

Dit komt omdat ons zonnepaneel net zoveel en soms meer oplevert dan dat wij verbruiken.

Wij hebben 1 zonnepaneel van 150 Wp op het dak. Deze levert ons op zonnige dagen soms wel meer dan 750 Watt op. Dit zijn uitzonderingen, normaal gesproken kun je ervan uitgaan dat jouw zonnepaneel 4 volledige uren oplaad op een zomerse dag. Dus 150 Wp maal 4 is 600 Watt.

victron bluetooth
Victron Bluetooth laadregelaar resultaten

Om vervolgens uit te rekenen hoeveel Ampère dit is kun je het aantal Watt delen door Volt. Helaas kun je niet precies weten wat de Voltage is geweest die jouw laadregelaar heeft ontvangen van het zonnepaneel. Hier kun je een gemiddelde waarde nemen van 18 Volt.

Zoals ik hierboven al zei heb je een laadregelaar nodig om de opgewekte energie om te zetten naar een voltage waarmee je accu opgeladen kan worden. 

Bijvoorbeeld: op een superdag dat ons zonnepaneel 750Watt heeft opgewekt heeft de laadregelaar deze omgezet tot 41,6Ah.

Op zoek naar complete zonnepanelen sets voor een betaalbare prijs?
In onze gratis handleiding ”Zonnepanelen Camper Beste Koop vind je grote en kleine sets die werken.

Keuze zonnepaneel

Wij hebben gekozen voor een mono-kristal hard zonnepaneel van Enjoy Solar (goed alternatief: Offgridtec). De rede was simpel. We wilden een hard paneel omdat deze vaak beter werken dan flexibele en ook beter tegen een stootje kunnen. Mono-kristal omdat dit meer oplevert dan poly-kristal.

zonnepaneel enjoy solar

De keuze is op Enjoy Solar gevallen omdat deze prima reviews heeft en gewoonweg goedkoop was. Ook nu deze in gebruik is ben ik zeer tevreden.

Keuze laadregelaar

De laadregelaar wilde ik graag van het beste merk hebben. Omdat je vaak leest dat laadregelaars stuk gaan of niet goed werken. 

Je hebt MPPT en MPV laadregelaars, de laatste zijn met verouderdere techniek en leveren minder op. Onze keuze is een Victron SmartSolar MPPT 75/15 met bluetooth geworden. Via bluetooth kan ik nu op mijn telefoon precies bijhouden hoe vol de accu zit en met hoeveel deze opgeladen wordt. Echt geen overbodige luxe!

Op de site van Victron heb je een laadcontroller calculator. Zo kun je precies vinden welke regelaar jij nodig hebt.

Meerdere zonnepanelen

Je kunt meerdere zonnepanelen aansluiten als jij meer energie wilt en moet opwekken. Persoonlijk zal ik je aanraden de panelen in serie te schakelen, maar daar zijn nog wel eens de meningen over verdeelt.

Bij serieschakeling verhoog je de spanning en kun je het aantal Watt bij elkaar optellen. 

Zonnepanelen in parallel leveren een lagere spanning en een hogere stroom (A). Parallel schakelen gebeurd niet meer zo vaak. Het voordeel van parallel schakelen is vooral wanneer er 1 zonnepaneel in de schaduw terecht komt. Dat het andere paneel nog gewoon blijft werken.

6.4.3 De accuscheider

De accuscheider is een heel slim apparaatje. Relatief goedkoop voor het gemak dat hij je oplevert.

Dit apparaatje zorgt ervoor dat wanneer je aan het rijden bent de dynamo ook je huishoud-accu oplaad nadat hij de startaccu volledig heeft opgeladen.
En andersom ook! Wanneer je aan de laadpaal staat en de huishoud-accu is volledig vol, dan laadt hij ook je start accu op.

Daarnaast heeft de accuscheider nog een noodfunctie. Als je per ongeluk een keer je lampen aan heb laten staan en je start accu kan je motor niet meer starten. Dan kun je met 1 druk op de knop beide accu’s verbinden.

Hoe je de accuscheider precies aansluit staat in de meegeleverde beschrijving en stelt echt niet veel voor.

De beste accuscheider is wederom van Victron. En ook nog eens de goedkoopste.

Euro 5 of Euro 6?

Als je een euro 5 of euro 6 wagen hebt, dit zijn wagens nieuwer dan 2009. Dan heb je waarschijnlijk een geregelde dynamo. Deze dynamo wordt aangestuurd door de boordcomputer en deze schakelt uit wanneer je startaccu opgeladen is.

Om toch de huishoud accu te kunnen opladen wanneer de startaccu volledig opgeladen is moet je deze boordcomputer te slim af zijn. 

Hier heb je een DC/DC converter-lader voor nodig speciaal voor euro 5 en euro 6 wagens. Lees goed in de specificaties of deze lader bij jou wagen past.

Meer informatie over het opladen van de camper accu tijdens het rijden vind je in onze
Gratis Handleiding:
Camper Accu Opladen Tijdens het Rijden >>>

6.5 De omvormer

Een omvormer is een apparaat die van 12 volt 230 volt maakt. Als je graag je dagelijkse apparaten wilt gebruiken zoals je laptops, magnetron, elektrische tandenborstel en ga zo maar door, dan zul je een omvormer moeten plaatsen.

De omvormer sluit je aan op je accu en via de omvormer kun je stopcontacten maken. 

De keuze van je omvormer is afhankelijk van de apparaten die je wilt gebruiken. Als je een magnetron (2000 watt) en een koffiezetapparaat(1200 watt) mee wilt, dan zul je een grotere omvormer moeten kopen.

Om je keuze eenvoudig te maken bepaal je jouw keuze aan de hand van je grootste verbruiker. Onthoud wel dat je dan niet het koffiezetapparaat en de magnetron tegelijk kunt gebruiken.

Pure Wave en Modified Wave

Daarnaast heb je pure wave sinus omvormers en modified wave sinus omvormers. Doe jezelf een plezier en neem pure wave sinus. 


Waarom je pure wave sinus moet nemen? Je apparaten die op 230 volt werken ontvangen stroom als wisselspanning. Deze spanning gaat vloeiend(pure) als een sinus op en neer. De goedkopere gemodificeerde omvormers (modified) gaan niet vloeiend maar als een trap naar boven en naar beneden. Dit is slecht voor je apparaten en je verkort hiermee hun levensduur.

Gratis Handleiding:
Camper Omvormer – Zo bepaal je welke omvormer >>>

Onze keuze

Wij hebben een Pure Wave Sinus Omvormer genomen van 1500/3000 Watt. 1500 Watt bij continu gebruik en 3000 Watt als piekgebruik (enkele seconde mogelijk).

Onze omvormer is ook tegelijk een acculader. Vaak zijn de combi modellen een stukje goedkoper. 

Deze pure wave sinus omvormer werkt voor ons prima. Maar als ik een groter budget had gehad. Dan was ik zeker voor de Victron 12/1200 Multiplus gegaan. 

Kosten

AGM accu’s van MarineExpert2380,-
CEE invoerdoos121,-
Dubbelpolige zekeringsautomaat
met aardlek
180,-
Zonnepaneel 150 Wp
goed alternatief: Offgridtec
1110,-
Victron laadregelaar 75/15 + BT1120,-
Accuscheider Victron energy148,-
Omvormer + accuregelaar
betere keuze: Victron Smart
1350,-
Accukabels 35 mm2260,-
zonnepaneelkabels 6mm2220,-
zonnepaneel bevestigingskit130,-
zekeringskast en massastrip135,-
shunt125,-
hoofdschakelaar112,-
overige
kabelschoenen
accuklemmen
110,-

7. Bodem bouwen in je bus camper

Heb je een nieuwere bus dan heb je waarschijnlijk al een metalen bodemplaat. Hier hoef je dan alleen nog houten framedelen op aan te brengen. Je kunt namelijk niet direct de vloer op de bodem leggen, zo houd je geen ruimte over voor de isolatie.

”Nieuwe” bestelbus camper vloer

In onze Fiat Ducato vonden we na het verwijderen van de betonplex vloer een prachtige bodemvloer van metaal.

Deze metalen vloer hebben we als eerst schoongemaakt en de roestplekjes behandeld met anti-roest.

Vervolgens hebben we vuren houten latjes van 22mm x 30mm vastgelijmd en vastgeschroefd met zelftappers.

De XPS isolatiemateriaal platen van 20mm hoog passen qua hoogte goed tussen de latjes. Wanneer je de vuren latjes plat legt houdt je nog zo’n 2mm over.

camper bodem vloer

XPS platen van 20 mm hebben een rd-waarde (isolatiewaarde) van 0,55 wat niet heel hoog is. Een vloer hoeft niet per se heel goed geïsoleerd te worden. Er staat geen directe zon op en ook kou komt minder snel via de vloer binnen. Je kunt natuurlijk de vloer beter isoleren met een dikkere platen, maar dat gaat dan wel van je stahoogte af.

Het grootste voordeel van XPS is dat deze makkelijk te bewerken zijn en loopbestendig zijn. Zo wordt je vloer dus een stevige solide basis waar je op kunt leven.

De XPS platen hebben we met een heel klein beetje kitlijm vast gezet op de metalen bodem, om eventuele kleine verschuivingen tegen te gaan.

Let op dat je genoeg ondersteuning met de vuren latjes maakt aan de zijde waar je instapt. Hier zal het vaakst en de meeste druk op de vloer worden uitgeoefend, een extra lat aan de buitenzijde is dus geen overbodige.

camper vloer xps

Op deze latten en isolatiemateriaal leg je nu een betonplex, multiplex of osb plaat. Deze zaag je natuurlijk eerst op maat. Wij hebben onze oude betonplex vloer er netjes en in 1 keer uit kunnen krijgen. Dit was nog niet zo makkelijk, maar gelukkig konden we deze dus wel mooi hergebruiken.

In onze video op ons YouTube kanaal zie je hoe we de oude vloer er netjes uit hebben gehaald.

”Oldtimer” Camper vloer

Voordat wij in onze oude bus konden beginnen met de isolatie moesten we eerst de bodemplaat maken. Dit hebben we gemaakt van Ki-Kern 3 mm dikke platen.

Deze hebben we precies passend gemaakt tussen de framedelen. Aan het frame zit een opstaande rand, daar leg je de platen op en ertussen doe je een neopreen stripje (voor demping en bescherming).

De platen hebben we rondom vastgekit. Omdat je juist vochtregulatie wilt toestaan hebben we de kit op sommige stukjes weggelaten.

bus camper bouwen

8. Isolatie

Nu kun je pas echt meters gaan maken met ‘t bouwen van de bus naar camper! Het strippen is klaar, de elektroleidingen zijn gelegd, de bus is schoon en ontvet en sommige houten framedelen zijn aangebracht waar later de wanden op bevestigd worden. (deze delen kun je ook later bevestigen, dat ligt aan de binnen-structuur van de bus). 

Het isoleren van een bus is belangrijk omdat je op warme dagen een koele bus behoudt en op koude dagen de warmte beter vasthoudt. 

Nu is het isoleren van een bus anders dan het isoleren van een huis. Om het simpel te houden heb je in een huis een gesloten structuur en in een camper een open structuur. De gesloten structuur in een huis bekleed je met een soort aluminiumfolie om zo het vocht buiten te houden. Bij een bus camper is dat nagenoeg niet mogelijk en kun je dus beter een open structuur bouwen. 

Dat betekent dat je isolatiematerialen moet kiezen die een goede vochtregulatie hebben.

Steenwol en glaswol vallen af omdat deze slecht tegen vocht kunnen. Met purschuim sluit je ruimtes af en houd je dus vocht vast, wat roest kan opleveren. 

Isolatiematerialen die je wel kunt gebruiken:

Meer informatie over het isoleren van je camper in ons gratis uitgebreide handleiding/installatiegids:
Camper Isoleren – Isolatiemateriaal vergelijken >>>

Wanneer je twijfelt welk isolatiemateriaal je wilt gaan gebruiken. Let dan op de Rd-waarde van het materiaal. Hoe hoger deze is des te beter deze isoleert.

8.1 Ontdreunings-platen

Het plaatmateriaal van de carrosserie is vaak erg dun en geeft een hol geluid wanneer je erop slaat. Tijdens het rijden trillen deze platen en dit geeft een galmend geluid.

Het verschil van geluid voor en na het aanbrengen van de ontdreunings-platen is enorm! Echt geen overbodige luxe tijdens het rijden. 

In de verhaallijn ”Vanbuild” op ons Instagram account kun je het verschil in geluid horen.

Ontdreuningsplaten bij een automaterialenzaak zijn flink aan de prijs, maar de ontdreunings-platen bij Amazon zijn net zo goed en stukken goedkoper.

8.2 De vloer isoleren

Voor de vloer bij onze oldtimer camper hebben wij PIR isolatie panelen van 50 mm dik gebruikt omdat deze zeer goed isoleren, goedkoop is en deze stugge panelen makkelijk tussen het chassis passen.

Heb je een nieuwe bestelbus dan ben je waarschijnlijk beter uit met Reflectix, Armaflex of XPS, omdat dit materiaal dunner is. Helaas isoleert deze ook minder goed. Nu is dat bij een vloer minder erg dan bij een dak.

8.3 De wanden, het dak en de deuren isoleren

Hier hebben voor Arma-flex en schapenwol gekozen.

Arma-flex is een goed bewerkbare isolator en reguleert vocht goed. Het is makkelijk te buigen en plakt goed aan de wand en dak van je bus. Arma-flex is niet de allerbeste isolator. Daarom hebben we voor een flinke dikte van 19mm gekozen. 

De aluminium tape gebruik je om de naden af te tapen van de Arma-flex stukken.

Daarbovenop hebben we nog eens schapenwol bevestigd met tape. Schapenwol is natuurvriendelijk en isoleert erg goed. Je hoeft schapenwol niet heel dik aan te brengen, als de hele ruimte gevuld is werkt schapenwol prima!

Kosten

Ontdreuningsplaten2112,-
IKO PIR Isolatiepanelen790,-
Arma-flex 19 mm3266,-
isolatie tape rubber224,-
bodemplaat Ki-Kern 3mm2180,-
schapenwol2120,-
aluminium tape 214,-
houten frames25,-
Kit universeel220,-

9. Plaatmateriaal

Nu begint echt het leuke werk van het bouwen van je bus naar camper en ga je in korte tijd veel resultaat zien.

De vloer, de wanden en het dak gaan erin. Hierna kun je deze gaan verven en gaat het echt als een huisje aanvoelen.

9. 1 De vloer

Voor de bodemplaat van de vloer hebben wij betonplex gebruikt. Dit plaatmateriaal is onwijs sterk. De platen zijn voorzien van een coating en gegrond en kunnen makkelijk 10 tot 20 jaar mee.

Als je en nieuwere bus met een compleet dichte bodem hebt dan zou je ook uit de voeten kunnen met OSB-plaat.

bus camper bouwen

Ik heb de fout gemaakt om betonplex 12 mm te nemen. Nu verzakt de vloer op 1 plek een beetje. Dit is niet erg, maar ik stoor me hier wel aan. Kies dus voor betonplex 18mm als je dit wilt voorkomen.

9.2 De wanden

Voor de wanden hebben wij multiplex ongegrond 5,5 mm dik gebruikt. Omdat onze bus nogal rond van binnen loopt hebben voor 5,5 mm gekozen. Je kunt ook kiezen voor een dikkere plaat. Deze geeft je meer stevigheid wanneer je iets wilt ophangen.

9.3 Het plafond

Voor het plafond kun je net zoals voor de wanden multiplex platen gebruiken. Maar wij wilden gaan voor een warme uitstraling en hebben dus gekozen voor vuren kraaldeeltjes van 10 mm dik.

Wanneer je voor dezelfde uitstraling wilt gaan is het handig kraaldeeltjes te gebruiken want die hebben uitsparing waardoor ze makkelijk in elkaar schuiven en hebben weinig last van houtwerking.

Voordat je het plafond erin zet wil je de kabels getrokken hebben voor je verlichting en gaten in het plafond hebben gemaakt voor de spotjes.

plafond vrolijk op reis bus camper

9.4 Meubels

Als je zelf van een bus een camper gaat bouwen dan is er een grote kans dat je jouw meubels zelf zult maken. Misschien dat je een kastje of iets dergelijks bij de Ikea vandaan kunt halen. Maar waarschijnlijk is deze niet precies de maat die je wilt en ben je beter af dit zelf te maken.

Wij hebben al onze meubels zelf gemaakt en dat moest ook wel in ons busje. Alles past precies zoals we het willen.

Het plaatmateriaal wat we hiervoor hebben gebruikt is gegrond multiplex van 12 en 18 mm dik.

Benieuwd hoe wij onze keuken en andere meubels hebben gemaakt?
Je leest het in onze handleiding over:
Zelf campermeubels maken >>>

Kosten

Betonplex 12 mm
betere keuze: 18mm
2114,-
multiplex 5,5 mm3120,-
kraaldeeltjes 25160,-
mulitplex gegrond 12 mm4250,-
mulitplex gegrond 18 mm177,-

10. Voorzieningenoverzicht

Nu je de basis helemaal in orde hebt. Moet je keuzes gaan maken welke voorzieningen je in de camper wilt hebben. Water uit de kraan, ‘s avonds kunnen koken en een koud drankje zijn geen zekerheid wanneer je de verkeerde voorzieningen aanschaft.

10.1 De koelkast

Een normale koelkast die je thuis gebruikt zijn niet gemaakt om te dienen als koelkast voor onderweg. Deze koelkasten zijn daar te kwetsbaar voor.

Je hebt ontzettend veel keuze aan koelkasten voor in de camper. Al deze keuzes kunnen het nogal moeilijk maken om er 1 te kiezen. Ik probeer het zo simpel mogelijk uit te leggen.

Je hebt absorptie en compressor koelkasten en koelboxen. Deze werken op 230 volt, 12 volt of gas.

Koelkasten op stroom werken het beste, maar er zijn ook combinaties zodat je kunt wisselen wanneer je stroom laag (A) is.

Een uitgebreide uitleg over camper koelkasten?
Bepaal in 5 stappen jouw camper koelkast >>>

Absorptie

Absorptie werkt over het algemeen minder goed en koelt minder snel. Deze zijn dan ook vaak iets goedkoper. Absorptie werkt doordat er vloeistof omgezet wordt naar gas en dit onttrekt warmte. Zo wordt de koelkast langzaamaan koud. 

Compressor

Compressie werkt het beste en koelt mits op stroom snel. De koelkasten zijn dan ook iets duurder, maar tegelijkertijd ook geen overbodige luxe. De compressor verplaatst koelmiddel naar de verdamper. Daar wordt warme lucht koud.

Onze keuze

Wij hebben gekozen voor een compressor koelbox, de Mobicool B40(nieuw model). Op bepaalde gemakken willen wij geen concessies maken, 1 daarvan is dus de koeling. Onze koelbox kan zelfs vriezen tot min 10 graden. Er zit geen gasaansluiting op. Omdat we er toch altijd voor kiezen deze op stroom te laten staan. In onze energiebalans hebben we dit ook ruim berekend.

mobicool b40

Als mijn budget groter was geweest had ik gekozen voor de Dometic Coolmatic CRX 50 compressor koelkast. 

Kosten

Mobicool B40 kostte toen €230,-

10.2 Water uit de kraan

Wij wilden graag een normale huiskraan in onze camper. Die werken net iets anders dan de standaard camper-kraantjes. Het verschil zit hem vooral in de druk die de kraan nodig heeft om een ”normale” straal te genereren.

De druk die je thuis op de kranen hebt staan zit tussen de 2 en 3 bar. Dit moet je dus minimaal kunnen opwekken met een waterpomp.

Gratis Handleiding/installatiegids:
Water Systeem Handleiding >>>

Warm Water in de Camper >>>

  • 2 Waterschema’s
  • Handleiding voor alleen water uit de kraan
  • Handleiding voor water uit de kraan en warme douche

De pomp

Je kunt twee verschillende soorten pompen nemen. Een dompelpomp en een externe pomp. Externe pompen kunnen over het algemeen meer druk leveren en dompelpompen maken minder geluid.

Wij hebben voor de nieuwste Reich dompelpomp gekozen. Deze levert 2.1 bar en pompt 22L/min. Deze pomp levert meer dan genoeg druk voor onze kraan.

Aansluiten van de pomp

Op de dompelpomp zet je het terugslagventiel. Het terugslagventiel zorgt ervoor dat er water in de leiding blijft zitten, zodat je direct water uit de kraan hebt wanneer je deze weer openzet. De dompelpomp sluit je aan op 12 volt, de dompelpomp heeft een eenvoudige tuimelschakelaar nodig om hem aan en uit te zetten. De dompelpomp stop je in de tank wanneer je de leidingen heb aangesloten.

Direct water uit de kraan

Als je geen tuimelschakelaar wilt gebruiken en direct water uit de kraan wilt wanneer je deze openzet. Dan heb je een ander soort pomp nodig. De pomp wordt dan geactiveerd op het moment dat de druk wegvalt, de kraan opengezet wordt.

Een pomp die dit kan en genoeg druk levert voor een ”normale” kraan is de Shurflo Trail King.

Kosten

Dompelpomp van Reich160,-
Lomazo waterkraan150,-
Watertanks 20 Liter220,-
Reich terugslagventiel met schroeftule16,-
waterslang rubber 12,-
afvoer sifon20,-
wasbak keramiek150,-

10.3 Koken

Koken in de camper kan op twee manieren. Op elektriciteit of op gas. Aangezien je niet overbodig stroom wilt verbruiken kun je waarschijnlijk beter kiezen voor gas. 

Gas

Gas waarop je kookt in de bus is butaan- of propaan-gas. Wij hebben gekozen voor propaangas van Benegas. Dit is een lichtgewicht fles die je alleen in Nederland en België kunt kopen. De flessen zijn goedkoper dan zijn alternatieven. Propaangas kun je gebruiken tot temperaturen van -40 graden, butaan helaas maar tot 0 graden. 

Daarnaast hebben we ook Campinggaz(butaan) fles mee voor de zekerheid. Campinggaz kun je in heel de wereld kopen en inruilen, dus een handige reserve om mee te nemen.

Om de gasflessen te kunnen aansluiten heb je een drukregelaar nodig. De meeste apparaten werken op propaangas met een 30Mbar drukregelaar, wel even handig om dit te controleren per apparaat.

Wanneer je zoals ons twee verschillende gasflessen meeneemt is het wellicht handiger een verstelbare drukregelaar te nemen. Dit komt omdat butaangas een andere druk nodig heeft dan propaangas. Ook heb je op Campingaz flessen een DIN-verloopkraan nodig, anders past het setje niet.

Kooktoestellen

Wij hebben een eenvoudig kooktoestel, deze werkt hartstikke goed. Daarnaast hebben we ook een los 1 pits toestel om snel even iets op te warmen of een bakkie koffie te zetten. 

Als we in de bergen slapen met ons tentje hebben we een Campinggaz twister mee. Klein, sterk en licht. 

Als je een kooktoestel gaat inbouwen in je keukenblad let er dan op dat kooktoestellen in de ”normale” keuken op aardgas werken. Deze werken dus niet op butaan of propaan. Je kunt de pitten van het kooktoestel wel ombouwen naar propaan/butaan gas.

10.4 Toilet en Douche

Onder één van onze bankjes hebben we een chemisch toilet geplaatst. Veel campertjes gebruiken zo’n toilet omdat deze gemakkelijk te verplaatsen zijn en dus ook makkelijk te legen zijn.

Toilet Porta Potti 365

Een buitendouche

Voorheen hadden we een koud water buitendouche. Deze douche hadden we achterop het dakrek gemaakt. Hierop lag een watertank waar je een douchekop op kon aansluiten. De watertank werd verwarmt door de zon, zodat je geen ijskoude douche had. Als de zon schijnt natuurlijk. 

Tegenwoordig hebben een gasboiler geïnstalleerd. Zodat we buiten altijd een warm water douche hebben. Het water loopt nu via de kraan door de gasboiler.

Beide systemen hebben we beschreven in onze installatiegids:
Buitendouche Camper installeren >>>

11. Benodigdheden voor het bouwen van je camper bus

Om een bus om te bouwen tot camper heb je natuurlijk gereedschap nodig. Sommigen gereedschappen kun je huren, maar ervaring leert dat je deze beter gewoon kunt kopen. Je zult ze als klusser nog vaak nodig hebben.

In deze lijst staan gereedschappen waar ik echt niet zonder had gekund. 

decoupeerzaag178,-
cirkelzaag190,-
slijptol150,-
boormachine1100,-
bitset125,-
borenset115,-
accuboormachine1150,-
kitspuit110,-
speedboren120,-

Ik ga ervan uit dat je standaard gereedschap zoals een hamer, schroevendraaier, tangen e.d in je bezit hebt.

Succes!

De informatie in dit blog is bedoeld om je te helpen met het bouwen van jouw bus naar camper. Ik ben een ervaringsdeskundige, maar geen officiële camperbouwer. Hoe jij jouw installatie precies bouwt kan ik niet weten en daarom kan ik dus ook niet verantwoordelijk zijn voor jouw bouw.

Als je vragen hebt zet ze hieronder in het blog. Ik reageer zo snel mogelijk. Zo kunnen anderen ook van jouw vraag en mijn antwoord profiteren.

GERELATEERDE BERICHTEN

Wie zijn wij

over ons

Wij zijn Bas en Bianca. Sinds 2016 reizen wij heel de wereld over op zoek naar de spannendste en mooiste plekjes op aarde!
Sindsdien runnen we een online bedrijfje en nu ook een blog in de hoop jullie te inspireren!


Neem gerust een kijkje!

CHECKLIST CAMPER BOUWEN

Voor Altijd Gratis:
Camper Bouwen Checklist

Talloze Installatiegidsen en Complete Handleiding Zelf Camper Bouwen

GELD VERDIENEN OP REIS

Met onze GRATIS Geld Verdienen Op Reis e-book leer je exact hoe je binnen no-time op allerlei verschillende manieren geld verdient tijdens jouw reis!

NU VERKRIJGBAAR PHOTO PRESETS

Transformeer jouw eigen foto’s binnen een aantal klikken naar het mooiste resultaat!

FIT OP REIS

13 reacties

  1. Goedemorgen,

    Mooie blog!

    Wat is de reden dat jullie twee startaccu’s hebben aangekocht? Ik veronderstel dat jullie die accu’s als huishoudaccu gebruiken. Hoe zit dit?

    Bij voorbaat dank.

    Gr. Pieter

    1. 2 accu’s die parallel op elkaar aangesloten zijn. Zo verhoog je de capaciteit (Ah). De accu’s zijn 2 AGM accu’s, geen startaccu’s. Daar zit een verschil in . Deze AGM accus zijn ideaal voor langdurig gebruik en kunnen diep ontladen worden. En stukken beter betaalbaar dan bijvoorbeeld gel accu’s

  2. Beste, Hoe groot moet de omvormer zijn om drone batterijen op te laden? Zou een victron 12 / 375 genoeg zijn? Ik zie bij de dji mavic air 2 charger dit staan: input: 100-240 V ~ 1,8 A 50-60 Hz en output: 17,6V – 3,41A –> maar is dit dan 17.6*3.41 = 60 watt nodig of 240 * 1.8 = 432 watt inverter nodig?

  3. He Bas, met veel interesse lees ik je blog, zeer knap en razend interessant.
    Voor de prijs van 2 AMG accus heb je ook al een redelijke LiFePo accu deze gaan langer mee en zijn redelijk safe.
    Zelf ga ik in mijn te bouwen camper lithium titanate cellen plaatsen deze zijn bijna bullit proof en kan je bijna zonder BMS plaatsen al kan ik je dat niet aanraden als ze stuk gaanheb je hoge kosten. Het voordeel is dat ze zeer koude temperaturen aankunnen en ze bijna een leven meegaan.

  4. Hoi Bas en Bianca
    Super gaaf wat jullie doen, enjoy life

    Heb veel aan jullie tips mbt de electrische installatie. Wel nog even een vraagje, zie dat jullie 1 zonnepaneel hebben (ik schat ongeveer dezelfde energie behoefte in) komen jullie daar ongeveer mee uit in de praktijk, het door jullie geadviseerde zonnepaneel is lekker klein en nu leverbaar in 150 wp, zat zelf te denken om er 2 op te gooien.

    En je opmerking over de Victron omvormer, zie echter geen optie bij hun voor het opladen van de accu, en waarom zou je de Victron verkiezen de volgende keer?

    1. Hoi Rick,

      Dankje super leuk om te horen altijd!
      Ja ons zonnepaneel van 150Wp is voldoende. Wij verblijven vaak op 1 locatie 2 a 3 dagen. Als de zon niet schijnt die dagen dan moeten we daarna wel echt gaan rijden. Om via de de scheidingsrelais de accu op te laden. Maar dit is nog nooit voor gekomen. De zon schijnt altijd wel een dag en meestal rijden we dus ook. Wil je langer op 1 plek vrij kunnen staan heb je een grotere accu nodig en dan waarschijnlijk ook een groter zonnepaneel om deze op te kunnen laden. Ik snap je idee om er 2 op te gooien. Die gedachte is bij mij ook opgekomen, echter ben ik nu meerdere camperaartjes tegengekomen met dus een 300Wp installatie die zeiden dat het echt overbodig was hun grote installatie. Wel lekker veel zekerheid natuurlijk en als je veel apparaten wilt gebruiken of opladen kan het zeker geen kwaad.

      De combinatie opladen/omvormer kan met de victron multiplus: https://amzn.to/3vXf9Wz
      De laadtechnologie in combinatie met de powerassist maakt de Multiplus wel uniek, maar ik moet zeggen dat ik tevreden ben met mijn besluit.

      Hopelijk zo weer een stukje verder kunnen helpen!

  5. Goedemorgen,
    Wat is dit een fijne website/blog. Ik ben sinds kort aan het nadenken over het kopen vam een camper of het ombouwen van een busje. Nu heb ik geprobeerd de gratis downloads te downloaden (stappenplan en geld verdienen), maar helaas krijg ik niks binnen.
    Is er een andere manier waarop ik deze toch kan ontvangen?

    Groet Wieke

    1. Goedemorgen Wieke,

      Dankjewel! Altijd leuk om te horen. Heb je ook al in je spamfolder gekeken? Ik zie in mijn mailprogramma dat je jezelf heb aangemeld en dat de mail is verstuurd. Ik zie ook dat je jezelf gelijk weer heb uitgeschreven. Ik stuur je even een mailtje na met de linkjes. Zo heb je ze sowieso! Veel succes!

  6. Hi Bas en Bianca,
    Met veel interesse jullie blog gelezen. Ik ben ook van plan zelf een camper te bouwen van een Fiat Ducato bus. Ik ben behoorlijk handig maar een camper is toch weer anders dan een aanbouw aan je huis. Wat ik vooral lastig vind is het vastzetten van alle meubelen. Je gaat er niet van uit maar als je heel hard moet remmen maar ook rekening houdend met een aanrijding wil je geen keukenkastje in je nek. Heb je tips of maak ik me druk om niets.
    Groeten, Jeroen

    1. Hoi Jeroen, Het is zeker een punt om over na te denken. Vandaar dat bedrijfsbussen verplicht een tussenschot moeten hebben. Zodat bij hard remmen of een aanrijding de spullen niet in je nek vliegen.
      Bij een camper zal je natuurlijk niet bouwmateriaal en andere losliggende spullen in je bus hebben. Maar wel goed om alles goed vast te zetten natuurlijk.

      Begin met het goed vastzetten van de vloer aan de metalen bodem. Je kunt deze lijmen en vastschroeven. Op ons YouTube kanaal komt vrijdag een video online waar we laten zien hoe wij dat doen. Toevallig is onze 3e verbouwing ook met een Fiat Ducato. https://www.youtube.com/channel/UCn9uM5BEyelBt99gfgry3Vg

      Vervolgens kun je jouw meubels in de vloer vastzetten. Daarbij zetten wij onze meubels ook vast in de wand. Door een plank over de lengte van de wand te bevestigen aan het frame kun je op elke gewenste plek je meubels vastschroeven.

      Groet, Bas

  7. Hey Bas en Bianca,

    Ik volg jullie al een tijdje via YouTube. Wat echt heel leerzaam is en leuk om naar te kijken. Wij zijn ook bezig met het ombouwen van een bus een volkswagen LT 35.
    Ik een vrij eenvoudig vraag over elektra nl:
    moet je van het 230 gedeelte dus je walstroom aansluiting de geel/ groene draad (aarddraad) aan het chassis vastmaken. En ik zou er graag uitleg bij willen hebben waarom juist wel en waarom juist niet.

    Met vriendelijke groeten
    Mikel & Nathalie

    1. Hi Mikel en Nathalie.

      Wat leuk dat je de YouTube volgt. Dat is ook de bedoeling. Beetje lekker wegkijken maar ook informatief.

      Om op je vraag in te gaan.
      Voor de walstroom: Je maakt gebruik van een invoerdoos om zo met een cee stekker 230 volt aan te sluiten. Vanaf de invoerdoos maak je gebruik van een aardlekautomaat of van een aardlekschakelaar icm een zekeringsautomaat. De fase en nul sluit je hierop aan. Vervolgens sluit je de fase en nul aan op een stopcontact. De aardedraad kun je niet aansluiten op je aardlekautomaat of aardlekschakelaar icm met zekerautomaat. De aardedraad sluit je direct aan op het stopcontact. En dus niet op het chassis. Om de simpele reden dat de aardedraad anders helemaal niets doet. De aardedraad vanaf de cee en dus vanuit de camping is daar al geaard. Als je hem dan ook gaat aarden aan de bus is deze aardedraad nutteloos omdat er geen elektrapparaat op aangesloten is. Dus aansluiten op het stopcontact, want dan is je voorziening die je daarop aansluit geaard.

      Als je een omvormer-lader aansluit op dit stopcontact dan werkt deze prima zo! Maar wanneer je niet aangesloten staat op walstroom en wel je omvormer(-lader) gebruikt. Dan moet je omvormer lader wel geaard zijn. Dus de omvormer aard je aan de bus.

      Hopelijk zo duidelijk. Als je nog twijfels hebt zal ik deze video aanraden te kijken
      https://www.youtube.com/watch?v=082w8RdMI1w In deze video doorloop ik stap voor stap onze elektra in de camper.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

gratis checklist camper bouwen

VERGEET JE GRATIS CHECKLIST NIET

GOED VOORBEREID EEN CAMPER BOUWEN?

Je bent er bijna! Vul je gegevens via de download knop in en ontvang de checklist direct

gratis checklist camper bouwen

GRATIS CHECKLIST

GOED VOORBEREID EEN CAMPER BOUWEN?

Je bent er bijna! Vul je gegevens via de download knop in en ontvang de checklist direct

Logo Vrolijk op Reis

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website, ga je hier automatisch mee akkoord en erken je onze Privacy Policy