bus camper bouwen

Wat zijn nu de kosten om van een bus een camper te bouwen. En met welke stappen moet je allemaal rekening houden.

Nou, dat ligt eraan wat je eisen en wensen zijn.

Om het makkelijk te maken hebben wij een stappenplan en een kosten overzicht gemaakt. Wij hebben een oude Mercedes Benz 508 brandweer bus verbouwd tot camper. Hopelijk helpt dit artikel je verder op weg.

Wat vind je in dit artikel

Volledig stappenplan, hoe je zelf van een bus een camper kunt bouwen

Een compleet kosten overzicht van onze bus verbouwing

Alle materialen en voorzieningen die wij hebben gebruikt

Fouten die wij hebben gemaakt en hoe jij deze kunt voorkomen

Talloze tips 

Hoe wij onze bus verbouwing goedkoop hebben gehouden

Toen wij het idee hadden om van een bus een camper te bouwen hadden we geen enkel idee hoeveel de verbouwing zou gaan kosten.

Onze schatting lag veel te laag, namelijk op €2.500. Daar zijn we dus flink overheen gegaan. Deze lage schatting heeft er wel voor gezorgd dat wij kritisch hebben gekeken naar onze uitgaven en sommige goede alternatieven hebben gevonden om zo de kosten te drukken.

Bekijk onze volledige camper verbouwing op ons Instagram kanaal

Mercedes Benz 508D

bus camper bouwen

Stappenplan ”Van ’n Bus een Camper Bouwen”

Als je van een bus een camper gaat bouwen is een goede planning van je verbouwing essentieel om de kosten laag te houden. Het komt vaak voor dat de goedkoopste leverancier langere levertijden heeft dan de duurdere optie. En wachten op een levering zodat je verder kunt is zonde, vind je niet?

Ons stappenplan en kosten overzicht begint bij de start van onze bus naar camper verbouwing en eindigt bij het einde. Je vind al onze kosten en waar we deze hebben gekocht. Op deze manier hopen we het plannen van jouw inkopen en dus jouw verbouwing zo makkelijk mogelijk te maken.

 

Kostenoverzicht
Van ’n Bus een Camper Bouwen

schoonmaken/voorbereiden    
ontvetter/terpetine 6 15,-
Hammerite 1 32,-
schuurpapier 20,-
extra ramen    
Dometic mini heki style 40×40 1 130,-
kit 1 15,-
houten framewerk 1 2,-
airco/verwarming    
MacGyver gaskachel 1 40,-
elektra    
AGM accu’s van MarineExpert 2 380,-
CEE invoerdoos 1 21,-
Dubbelpolige zekersautomaat
met aardlek
1 80,-
Zonnepaneel 150 Wp 1 110,-
Victron laadregelaar 75/15 + BT 1 120,-
Accuscheider Victron energy 1 48,-
Omvormer + accuregelaar
betere keuze: Victron Smart
1 350,-
Accukabels 35 mm2 2 60,-
zonnepaneelkabels 6mm2 2 20,-
zonnepaneel bevestigingskit 1 30,-
overige   182,-
isolatie    
Ontdreuningsplaten 2 112,-
IKO PIR Isolatiepanelen 7 90,-
Arma-flex 19 mm 3 266,-
isolatie tape rubber 2 24,-
bodemplaat Ki-Kern 3mm 2 180,-
schapenwol 2 120,-
aluminium tape 2 14,-
houten frames 25,-
Kit universeel 2 20,-

plaatmateriaal

 

 

Betonplex 12 mm (vloer)
betere keuze: 18mm

2

114,-

multiplex 5,5 mm (wanden)

3

120,-

kraaldeeltjes (plafond)

25

160,-

mulitplex gegrond 12 mm (meubels)

4

250,-

mulitplex gegrond 18 mm (meubels)

1

77,-

voorzieningen

 

 

Toilet Porta Potti

1

90,-

Koelkast Mobicool b40

1

230,-

Water uit de kraan (zie kopje 8 in het stappenplan)

 

208,-

Kooktoestel Gimeg

1

40,-

gasfles benegas +statiegeld

1

75,-

gasfles campinggaz + statiegeld

1

90,-

gasdrukregelaar set

1

20,-

overige kosten

 

380,-

Totaal

 €

4.260

Wil je weten waarom we bovenstaande kosten hebben gemaakt en hoe we van onze bus een camper hebben gemaakt?

Lees dan onderstaand uitgebreide stappenplan
”Van ’n Bus een Camper Bouwen”.

 

1. Bouwplan

Voordat je ook maar begint met het optillen van een hamer of zaag is het belangrijk een bouwplan te hebben. In jouw bouwplan heb je samen met het budget de voorzieningen bepaald.

In je bouwplan zit onder andere verwerkt:

  • budget
  • ramen
  • isolatie
  • plaatmateriaal
  • woonruimte
    • dakhoogte
    • indeling (schets)
  • bagageruimte
  • elektra aanleggen

In dit blog zal ik de kosten van deze punten en waarom ik hiervoor gekozen uitleggen.

 

2. Strippen van je bus

De allereerste stap die je zult gaan maken is het strippen van je bus. De originele inhoud zul je moeten verwijderen wil je jouw bus helemaal naar zin kunnen ombouwen.

Bij de nieuwere bussen zul je na het strippen een metalen bodem en wanden over hebben. Waar je vervolgens de opbouw op kunt doen. 

Wanneer je zoals ons een oudere/oldtimer bus koopt, betekent dat je na het strippen door het chassis heen de grond kunt zien en dus zelf een bodem moet maken waar je de opbouw op kunt doen.

bus camper bouwen

 

3. Schoonmaken

Een goede basis van je bus ombouw begint bij het schoonmaken en ontvetten van de ondergronden. Niet het leukste taakje, maar wel een belangrijk punt.

Je wilt natuurlijk voorkomen dat er iets begint te rinkelen of begint te stinken tijdens het rijden. Ook zullen materialen die je schoon gemaakt en ontvet hebt beter hechten.

 

3.1 Roest

Voorkomen van roest is echt beter dan dat je het naderhand moet behandelen. 

Heb je toch een aantal roestplekken dan zul je deze moeten behandelen. Voor kleine roestplekken kun je prima overweg deze eerst licht op te schuren totdat alle roest weg is en daarna te behandelen met metaalverf.

Is de plek wat groter dan eerst behandelen met anti-roest. 

Wanneer er een gat in je carrosserie zit of nog erger in je chassis, dan zal het geroeste deel vervangen moeten worden en een nieuw stuk erin gelast moeten worden. Het is dan verstandig dit te laten doen door een specialist.

 

3.2 Verven

Het kan zijn dat je bodemplaat en muren er piekfijn uitzien en dat deze geen verfbehandeling nodig heeft. Wanneer je toch wat gebruikssporen ziet is de kans op roest groter. Voordat je metaalverf begint aan te brengen is het belangrijk alles eerst goed op te schuren. 

Begin met een grote korrel schuurpapier, maximaal 320. Vervolgens pak je een 800 korrel. Je kunt nog een stap omhoog gaan richting 1200 en 2000 korrel. Maar omdat je veel van deze oppervlaktes toch niet ziet is dat zinloos. Wanneer je veel van het metaalwerk wel blijft zien is dit zeker een aanrader.

Kosten

Hammerite – metaallak132,-
Schuurpapier20,-
Ontvetter – terpetine615,-

 

4. Ramen

Een extra dakraam of zijraam die open en dicht kan is erg  handig. Een goede luchtcirculatie in je bus is handig om vocht en dampen tegen te gaan. 

Wij hebben gekozen voor een dakraam, de Dometic mini heki style zonder gedwongen ventilatie. Je hebt zonder gedwongen ventilatie nodig omdat je van een bus een camper gaat bouwen. Wanneer je een caravan hebt dan zul je gedwongen ventilatie kiezen.

kosten

Dometic mini heki style 40×401130,-
kit115,-
houten framewerk (latje)12,-

 

5. Airco en verwarming

Voordat je begint met isoleren is het handig installaties zoals ’n airco al te plaatsen. Zo plaats je niet onnodig isolatiemateriaal.

De meest gekozen optie voor een airco in een camper-bus is een airco voor in het dak. De voornaamste reden is ruimtebesparing. 

Maar je hebt ook airco’s die in een bankje of in de bagageruimte passen. Deze kun je natuurlijk in je bus plaatsen na het bouwen van je camper.

Een airco heeft ook de mogelijkheid om te verwarmen en zodoende hoef je dus niet per se een verwarming aan te schaffen.

Je beste keuze:

  1. Airco in het dak : Klarstein Klimamobil 
  2. Mobiele airco: Eurom caravan/camper airconditioning

 

Geen airco, maar wel een verwarming

Als je echt alleen in de zomermaanden met je bus camper reist dan is een verwarming wellicht niet nodig. Aangezien wij het hele jaar door met de camper willen kunnen reizen en ook in de zomermaanden hoog in de bergen zijn hebben wij voor een verwarming gekozen.

Stroomkachel

Wanneer je veel op de camping aan een stroompaal zult gaan staan dan kun je wellicht het beste kiezen voor een elektrische kachel. Zo heb je geen last van het hoge energieverbruik. De Tristar elektrisch kachel is een uitstekend apparaatje om je huisje te verwarmen.

Gas/diesel kachel

Als je net als ons zo veel mogelijk vrij wilt staan. Dan is een kachel op gas of diesel een slimmere keuze.

mac gyver kachel

Wij hebben gekozen voor een MacGyver gaskachel, omdat deze prima kleine ruimtes kan verwarmen. Doordat je deze makkelijk kunt verplaatsen is deze ook ideaal om buiten neer te zetten.

Als je een grote bus hebt en veel in de wintermaanden zult reizen. Dan kun je wellicht beter kiezen voor een diesel kachel. Deze kun je onder een bankje of in de bagageruimte plaatsen. Heb jij een bus die op diesel rijdt? Dan kun je ook een dieselkachel aansluiten op de tank van je motor. 

Kosten

MacGyver Gaskachel1 40,-

 

5. Elektra

Voordat je begint met het bouwen van je bus camper is het belangrijk een plan te hebben hoe je jouw elektra gaat aanleggen.

Van te voren heb ik elektroleidingen aangelegd, zodat ik aan het einde makkelijk kabels kan trekken van voor naar achter en van boven naar beneden. Op deze manier zijn je kabels ook beter beschermd en oogt het naderhand een stuk mooier.

Helaas kwam ik halverwege onze camperbouw erachter dat ik zo goed als alle zware voorzieningen aan de linkerkant van onze bus had zitten. En moest ik alsnog de accu verplaatsen naar de rechterkant. Daar had ik helaas geen elektroleidingen naartoe.

Elektroschema later doen?

Het hele elektroschema hoef je op dit punt echt nog  niet helemaal af te hebben. Het zou wel handiger zijn, maar als je echt graag wilt beginnen, dan zijn er een paar dingen die je moet onthouden bij het aanleggen van de elektroleidingen. 

In je elektroschema bepaal je precies de draaddikte, zekering-grootte, apparaat-verbruik en locaties e.d. Zo kun je makkelijker en vooral veilig elektra aansluiten.

Mijn elektroschema plaats ik binnenkort online!

Wanneer je veel ampère door een kabel laat lopen, zoals van de startaccu naar de huishuid accu.

  • Dan gebruik je vaak een dikke kabel van zo’n 16 mm2 tot 35 mm2.
  • Zonnepanelen hebben vaak een draaddikte van 6mm2. 
  • Apparaten op 230 volt hebben een draaddikte van 2,5 mm2
  • Lampjes en andere laag gebruik 12 volt apparaten meestal 1 mm2.

Houd hier rekening mee wanneer je elektroleidingen gaat aanleggen.

 

Wil je precies weten welke draaddikte je moet gebruiken?

Bereken je stroomsterkte (A) door Watt/Volt te doen.

Draaddoorsnede in mm2= (2 x lengte in meter X stroom (A) X factor koper (0,0175))/ acceptabele spanningsverlies in volt (5%).

Rond altijd naar boven af.

kabeldikte
mm2
tot 5 meter
I max A
tot 10 meter
I max A
0.752.31.1
1.54.52.3
2.57.53.8
6189
103015
164824
257537.5
3510552.5

 

5.1 Elektriciteit in je camper

Wanneer je elektriciteit in je camper wilt hebben zul je een huishoud-accu moeten aanschaffen. Deze accu’s zijn anders dan startaccu’s, omdat huishoud-accu’s over een lange periode weinig stroom moet afgeven en een startaccu heel kort heel veel afgeeft.

Hoe lang je elektriciteit tot beschikking hebt is afhankelijk van de grote van je accu, hoe je deze oplaadt en hoeveel apparaten je gebruikt.

Door een energiebalans te maken kun je erachter komen hoe groot je accu moet zijn.

 

5.2 Onze energiebalans

Om erachter te komen hoeveel (ampere) je verbruikt op een dag moet je van elk apparaat de Ampere-uur berekenen.

Dit doe je door: (Watt x uren gebruik)/ aantal volt (12)

apparaatwatturenAh
laptops (2)90 (45×2)215
koelkast65316,3
telefoon (2)2023.4
drone DJI402 x week
1.5/ (2/7)
1.5
led licht (4)
dimbaar
5.2×43 op 40%2,1
waterpomp723 min = 0,05 0,3
camera7.310,6
TOTAAL39,2

Dit is onze geschatte dagelijks energie verbruik. In realiteit laden wij de drone en camera niet dagelijks op.

5.3 Accu bepalen

Met een totaal verbruik van 39.2 Ah per dag kun je gaan bepalen welke accu je wilt.

Dit doe je door jezelf af te vragen hoe lang je zonder enige vorm van acculading vrij wilt staan.

Wij wilden 3 dagen vrij kunnen staan. 

Door 3 dagen maal 39.2 Ah te doen kom je uit op 117,6 Ah.

Behalve lithium accu’s mag je een accu niet verder ontladen dan 50 procent, anders beschadigt deze. Dus 117,6 maal 2 geeft 235,2 Ampere. 

Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar een accu die rond deze hoeveelheid zit. We hebben gekozen voor 2 AGM accu’s van MarineExpert samen goed voor 280 Ampere.

De reden waarom we voor AGM van MarineExpert hebben gekozen is omdat deze accu 50 tot 70% ontladen kan worden. Daarnaast zijn ze schok, kantel en lek-bestendig en onderhoudsvrij.

Normale loodzuur accu’s kunnen maar tot 50 % ontladen worden. Lithium accu’s kunnen tot wel 95% ontladen worden, maar hier hadden wij het budget niet voor.

 

5.4 Accu opladen

Je accu kun je op drie manieren opladen. Via de laadpaal op de camping, rijdend via je dynamo of via een zonnepaneel.

Wij hebben ervoor gekozen om onze bus uit te rusten met alle drie de manieren. Zo hebben we altijd genoeg opties om de accu weer op te laden en zijn we zo min mogelijk afhankelijk van één van de drie manieren.

5.4.1 Aansluiting voor de laadpaal

Om je accu op te kunnen laden via de laadpaal heb je een aantal apparaten nodig wil je dit werken en veilig zijn.

Voor het gemak doorloop ik het vanaf de laadpaal tot de accu.

1. De laadpaal heeft een 230 volt CEE aansluiting. Het is voor jou dus van belang dat je een gat in de zijkant van je bus maakt om een CEE invoerdoos te plaatsen. En hier een kabel tussen te plaatsen.

cee invoer

2. Na de invoerdoos ben je verplicht een dubbelpolige zekeringsautomaat met aardlekschakelaar te plaatsen. 

3. Op deze kast sluit je een stekkerdoos aan. Vervolgens zul je hier je acculader op aansluiten. Je acculader moet een laadcapaciteit hebben van ongeveer 10% over je totale accucapaciteit.

In ons geval moet onze acculader minimaal met (280 ampère gedeeld door 10 is) 28 ampère opladen.
Onze acculader is tegelijkertijd ook de omvormer, vaak zijn deze combi’s goedkoper.

5.4.2 Zonnepaneel

De keuze van je zonnepaneel is zoals je je kunt bedenken afhankelijk van je gebruik.

Doordat wij een zonnepaneel op het dak hebben hoeven wij in de zomer nooit aan de laadpaal. Zolang de zont schijnt natuurlijk!

Dit komt omdat ons zonnepaneel net zoveel en soms meer oplevert dan dat wij verbruiken.

Wij hebben 1 zonnepaneel van 150 Wp op het dak. Deze levert ons op zonnige dagen soms wel meer dan 750 Watt op. Dit zijn uitzonderingen, normaal gesproken kun je ervan uitgaan dat jouw zonnepaneel 4 volledige uren oplaad op een dag. Dus 150 Wp maal 4 is 600 Watt.

victron bluetooth
Victron Bluetooth laadregelaar resultaten

Om vervolgens uit te rekenen hoeveel Ampere dit is kun je het aantal Watt delen door Volt. Helaas kun je niet precies weten wat de Voltage is geweest die jouw laadregelaar heeft ontvangen van het zonnepaneel. Hier kun je een gemiddelde waarde nemen van 18 Volt.

Zoals ik hierboven al zei heb je een laadregelaar nodig om de opgewekte energie om te zetten naar een voltage waarmee je accu kan opgeladen worden. 

Bijvoorbeeld: op een superdag dat ons zonnepaneel 750Watt heeft opgewekt heeft de laadregelaar deze omgezet tot 41,6Ah.

Keuze zonnepaneel

Wij hebben gekozen voor een mono-kristal hard zonnepaneel van Enjoy Solar. De rede was simpel. We wilden een hard paneel omdat deze vaak beter werken dan flexibele en ook beter tegen een stootje kunnen. Mono-kristal omdat dit meer oplevert dan poly-kristal.

zonnepaneel enjoy solar

De keuze is op Enjoy Solar gevallen omdat deze prima reviews heeft en gewoonweg goedkoop was. Ook nu deze in gebruik is ben ik zeer tevreden.

Keuze laadregelaar

De laadregelaar wilde ik graag van het beste merk hebben. Omdat je vaak leest dat laadregelaars stuk gaan of niet goed werken. 

Je hebt MPPT en MPV laadregelaars, de laatste zijn ouder en leveren minder op. Onze keuze is een Victron SmartSolar MPPT 75/15 met bluetooth geworden. Via bluetooth kan ik nu op mijn telefoon precies bijhouden hoe vol de accu zit en met hoeveel deze opgeladen wordt. Echt geen overbodige luxe!

Op de site van Victron heb je een laadcontroller calculator. Zo kun je precies vinden welke regelaar jij nodig hebt.

Meerdere zonnepanelen

Je kunt meerdere zonnepanelen aansluiten als jij meer energie wilt en moet opwekken. Persoonlijk zal ik je aanraden de panelen in serie te schakelen, maar daar zijn nog wel eens de meningen over verdeelt.

Bij serieschakeling blijft voltage gelijk en kun je het aantal Watt en dus Ampere bij elkaar optellen. 

5.4.3 De accuscheider

De accuscheider is een heel slim apparaatje. Relatief goedkoop voor wat een gemak hij je oplevert.

victron-cyrix-ct

Dit apparaatje zorgt ervoor dat wanneer je aan het rijden bent de dynamo ook je huishoud-accu oplaad nadat hij de startaccu volledig heeft opgeladen.
En andersom ook! Wanneer je aan de laadpaal staat en de huishoud-accu is volledig vol, dan laadt hij ook je start accu op.

Daarnaast heeft de accuscheider nog een noodfunctie. Als je per ongeluk een keer je lampen heb aan laten staan en je start accu kan je motor niet meer starten. Dan kun je met 1 druk op de knop beide accu’s verbinden.

Hoe je de accuscheider precies aansluit staat in de meegeleverde beschrijving en stelt echt niet veel voor.

De beste accuscheider is wederom van Victron. En ook nog eens de goedkoopste.

 

5.5 De omvormer

Een omvormer is een apparaat die van 12 volt 230 volt maakt. Als je graag je dagelijkse apparaten wilt gebruiken zoals je laptops, camera, elektrische tandenborstel en ga zo maar door, dan zul je een omvormer moeten plaatsen.

De omvormer sluit je aan op je accu en via de omvormer kun je stopcontacten maken. 

De keuze van je omvormer is afhankelijk van de apparaten die je wilt gebruiken. Als je een magnetron (2000 watt) en een koffiezetapparaat(1200 watt) mee wilt, dan zul je een grotere omvormer moeten kopen.

Om je keuze eenvoudig te maken bepaal je jouw keuze aan de hand van je grootste verbruiker. Onthoud wel dat je dan niet het koffiezetapparaat en de magnetron tegelijk kunt gebruiken.

Pure Wave en Modified Wave

Daarnaast heb je pure wave sinus omvormers en modified wave sinus omvormers. Doe jezelf een plezier en neem pure wave sinus. 


Waarom je pure wave sinus moet nemen? Je apparaten die op 230 volt werken ontvangen stroom als wisselspanning. Deze spanning gaat vloeiend(pure) als een sinus op en neer. De goedkopere gemodificeerde omvormers (modified) gaan niet vloeiend maar als een trap naar boven en naar beneden. Dit is slecht voor je apparaten en je verkort hiermee hun levensduur.

Onze keuze

Wij hebben een Pure Wave Sinus Omvormer genomen van 1500/3000 Watt. 1500 Watt bij continu gebruik en 3000 Watt als piekgebruik (enkele seconde mogelijk).

Onze omvormer is ook tegelijk een acculader. Vaak zijn de combi modellen een stukje goedkoper. 

Deze pure wave sinus omvormer werkt voor ons prima. Maar als ik een groter budget had gehad. Dan was ik zeker voor de Victron 12/1600 Smart gegaan. 

Kosten

AGM accu’s van MarineExpert2380,-
CEE invoerdoos121,-
Dubbelpolige zekersautomaat
met aardlek
180,-
Zonnepaneel 150 Wp1110,-
Victron laadregelaar 75/15 + BT1120,-
Accuscheider Victron energy148,-
Omvormer + accuregelaar
betere keuze: Victron Smart
1350,-
Accukabels 35 mm2260,-
zonnepaneelkabels 6mm2220,-
zonnepaneel bevestigingskit130,-
zekeringskast en massastrip135,-
shunt125,-
hoofdschakelaar112,-
overige110,-

Binnenkort online: ”Een elektroschema maken voordat je elektra aanlegt in je bus camper”

 

6. Isolatie

Nu kun je pas echt meters gaan maken met bouwen van de bus naar camper! Het strippen is klaar, de elektroleidingen zijn gelegd, de bus is schoon en ontvet en sommige houten framedelen zijn aangebracht waar later de wanden op bevestigd worden. (deze delen kun je ook later bevestigen, dat ligt aan de binnenstructuur van de bus). 

Het isoleren van een bus is belangrijk omdat je op warme dagen een koele bus behoudt en op koude dagen de warmte beter vasthoudt. 

Nu is het isoleren van een bus anders dan het isoleren van een huis. Om het simpel te houden heb je in een huis een gesloten structuur en in een camper een open structuur. De gesloten structuur in een huis bekleed je met een soort aluminiumfolie om zo het vocht buiten te houden. Bij een bus camper is dat nagenoeg niet mogelijk en kun je dus beter een open structuur bouwen. 

Dat betekent dat je isolatiematerialen moet kiezen die een goede vochtregulatie hebben.

Steenwol en glaswol vallen af omdat deze slecht tegen vocht kunnen. Met purschuim sluit je ruimtes af en houd je dus vocht vast, wat roest kan opleveren. 

Isolatiematerialen die je wel kunt gebruiken:

Voordat wij in onze oude bus konden beginnen met de isolatie moesten we eerst de bodemplaat maken. Dit hebben we gemaakt van Ki-Kern 3 mm dikke platen.

Deze passen precies tussen de frame delen. Deze hebben we vastgekit, maar niet helemaal waterdicht gemaakt, omdat je juist vochtregulatie wilt toestaan.

Heb je een nieuwere bus dan heb je waarschijnlijk al een metalen bodemplaat. Hier hoef je dan alleen nog houten framedelen op aan te brengen. Je kunt namelijk niet direct de vloer op de bodem leggen, zo houd je geen ruimte over voor de isolatie.

Wanneer je twijfelt welke isolatiemateriaal je moet gebruiken. Let dan op de Rd-waarde van het materiaal. Hoe hoger deze is des te beter deze isoleert.

 

6.1 Ontdreunings-platen

Het plaatmateriaal van de carroserie is vaak erg dun en geeft een hol geluid wanneer je erop slaat. Tijdens het rijden trillen deze platen en dit geeft een hol geluid.

Deze tip kreeg ik via ByNomads die ook van een camper een bus hebben gemaakt.

Het verschil van geluid voor en na het aanbrengen van de ontdreunings-platen is enorm! Echt geen overbodige luxe tijdens het rijden. 

In de verhaallijn ”Vanbuild” op ons Instagram account kun je het verschil in geluid horen.

Ontdreuningsplaten bij een automaterialenzaak zijn flink aan de prijs, maar de ontdreunings-platen bij Amazon zijn net zo goed en stukken goedkoper.

 

6.2 De vloer isoleren

Voor de vloer hebben wij PIR isolatie panelen van 50 mm dik gebruikt omdat deze zeer goed isoleren, goedkoop is en deze stugge panelen makkelijk tussen het chassis passen.

Heb je een nieuwere bus dan ben je waarschijnlijk beter uit met Reflectix, Armaflex of EPS, omdat dit materiaal dunner is. Helaas isoleert deze ook minder goed. Nu is dat bij een vloer minder erg dan bij een dak.

 

6.3 De wanden, het dak en de deuren isoleren

Hier hebben voor Arma-flex en schapenwol gekozen.

Arma-flex is een goed bewerkbare isolator en reguleert vocht goed. Het is makkelijk te buigen en plakt goed aan de wand en dak van je bus. Arma-flex is niet de allerbeste isolator. Daarom hebben we voor een flinke dikte van 19mm gekozen.

Daarbovenop hebben nog eens schapenwol bevestigd met tape. Schapenwol is natuurvriendelijk en isoleert erg goed. Je hoeft schapenwol niet heel dik aan te brengen, als de hele ruimte gevuld is werkt schapenwol prima!

Kosten

Ontdreuningsplaten2112,-
IKO PIR Isolatiepanelen790,-
Arma-flex 19 mm3266,-
isolatie tape rubber224,-
bodemplaat Ki-Kern 3mm2180,-
schapenwol2120,-
aluminium tape 214,-
houten frames25,-
Kit universeel220,-

 

7. Plaatmateriaal

Nu begint echt het leuke werk van het bouwen van je bus naar camper en ga je in korte tijd veel resultaat zien.

De vloer, de wanden en het dak gaan erin. Hierna kun je deze gaan verven en gaat het echt als een huisje al voelen.

 

7. 1 De vloer

Voor de bodemplaat van de vloer hebben wij betonplex gebruikt. Dit plaatmateriaal is onwijs sterk. De platen zijn voorzien van een coating en gegrond en kunnen makkelijk 10 tot 20 jaar mee.

Als je en nieuwere bus met een compleet dichte bodem hebt dan zou je ook uit de voeten kunnen met OSB-plaat.

Ik heb de fout gemaakt om betonplex 12 mm te nemen. Nu verzakt de vloer op 1 plek een beetje. Dit is niet erg, maar ik stoor me hier wel aan. Kies dus voor betonplex 18mm als je dit wilt voorkomen.

 

7.2 De wanden

Voor de wanden hebben wij multiplex ongegrond 5,5 mm dik gebruikt. Omdat onze bus nogal rond van binnen loopt hebben voor 5,5 mm gekozen. Je kunt ook kiezen voor een dikkere plaat. Deze geeft je meer stevigheid wanneer je iets wilt ophangen.

 

7.3 Het plafond

Voor het plafond kun je ook multiplex gebruiken. Wij wilden gaan voor een warme uitstraling en hebben dus gekozen voor vuren kraaldeeltjes van 10 mm dik.

Voordat je het plafond erin zet wil je de kabels getrokken hebben voor je verlichting en gaten in het plafond hebben gemaakt voor de spotjes.

bus camper bouwen

 

7.4 Meubels

Als je zelf van een bus een camper gaat bouwen dan heb je grote kans dat je veel van je meubels zelf zult maken. Misschien dat je een kastje of iets dergelijks bij de Ikea vandaan kunt halen. Maar waarschijnlijk is deze niet precies de maat die je wilt en ben je beter af dit zelf te maken.

Wij hebben al onze meubels zelf gemaakt en dat moest ook wel in ons busje. Alles past precies zoals we het willen.

Het plaatmateriaal wat we hiervoor hebben gebruikt is gegrond multiplex van 12 en 18 mm dik.

Benieuwd hoe wij onze keuken en andere meubels hebben gemaakt? Je leest het in ons blog over ”zelf campermeubels maken”. (binnenkort online)

 

Kosten

Betonplex 12 mm
betere keuze: 18mm
2114,-
multiplex 5,5 mm3120,-
kraaldeeltjes 25160,-
mulitplex gegrond 12 mm4250,-
mulitplex gegrond 18 mm177,-

 

8. Voorzieningenoverzicht

Nu je de basis helemaal in orde hebt. Moet je keuzes gaan maken welke voorzieningen je in de camper wilt hebben. Water uit de kraan, ’s avonds kunnen koken en een koud drankje zijn geen zekerheid wanneer je de verkeerde voorzieningen aanschaft.

 

8.1 De koelkast

Een normale koelkast die je thuis gebruikt zijn niet gemaakt om te dienen als koelkast voor onderweg. Deze koelkasten zijn daar te kwetsbaar voor.

Je hebt ontzettend veel keuze aan koelkasten voor in de camper. Al deze keuzes kunnen het nogal moeilijk maken om er 1 te kiezen. Ik probeer het zo simpel mogelijk uit te leggen.

Je hebt absorptie en compressor koelkasten en koelboxen. Deze werken op 230 volt, 12 volt of gas.

Koelkasten op stroom werken het beste, maar soms heb je ook combinaties zodat je kunt wisselen wanneer je stroom laag is.

Absorptie

Absorptie werkt over het algemeen minder goed en koelt minder snel. Deze zijn dan ook vaak iets goedkoper. Absorptie werkt doordat er vloeistof omgezet wordt naar gas en dit onttrekt warmte. Zo wordt de koelkast langzaam aan koud. 

Compressor

Compressie werkt het beste en koelt mits op stroom snel. De koelkasten zijn dan ook iets duurder, maar tegelijkertijd ook geen overbodige luxe. De compressor verplaatst koelmiddel naar de verdamper. Daar wordt warme lucht koud.

Onze keuze

Wij hebben gekozen voor een compressor koelbox, de Mobicool B40(nieuw model). Op bepaalde gemakken willen wij geen concessies maken, 1 daarvan is dus de koeling. Onze koelbox kan zelfs vriezen tot min 10 graden. Er zit geen gasaansluiting op. Omdat we er toch altijd voor kiezen deze op stroom te laten staan. In onze energiebalans hebben we dit ook berekend.

mobicool b40

Als mijn budget groter was geweest had ik gekozen voor de Dometic Coolmatic CRX 50 compressor koelkast. 

Kosten

Mobicool B40 kostte toen €230,-

 

8.2 Water uit de kraan

Wij wilden graag een normale huiskraan in onze camper. Die werken net iets anders dan de standaard camper-kraantjes. Het verschil zit hem vooral in de druk die de kraan nodig heeft om een ”normale” straal te genereren.

De druk die je thuis op de kranen hebt staan zit tussen de 2 en 3 bar. Dit moet je dus minimaal kunnen opwekken met een waterpomp.

De pomp

Je kunt twee verschillende soorten pompen nemen. Een dompelpomp en een externe pomp. Externe pompen kunnen meer druk leveren over het algemeen en dompelpompen maken minder geluid.

Wij hebben voor de nieuwste Reich dompelpomp gekozen. Deze levert 2.1 bar en pompt 25L/min. Deze pomp levert meer dan genoeg druk voor onze kraan.

Kosten

Dompelpomp van Reich160,-
Lomazo waterkraan150,-
Watertanks 20 Liter220,-
Reich terugslagventiel met schroeftule16,-
waterslang rubber 12,-
afvoer sifon20,-
wasbak keramiek150,-

 

8.3 Koken

Koken in de camper kan op twee manieren. Op elektriciteit of op gas. Aangezien je niet overbodig elektriciteit wilt verbruiken kun je waarschijnlijk beter kiezen voor gas. 

Gas

Gas waarop je kookt in de bus is butaan of propaan gas. Wij hebben gekozen voor propaan gas van Benegas. Dit is een lichtgewicht fles die je alleen in Nederland en België kunt kopen. De flessen zijn goedkoper dan zijn alternatieven. Propaangas kun je gebruiken tot temperaturen van -40 graden, propaan helaas maar tot 0 graden. 

Daarnaast hebben we ook Campinggaz(butaan) fles mee voor de zekerheid. Campinggaz kun je in heel de wereld kopen en inruilen, dus een handig alternatief.

Kooktoestellen

Wij hebben een eenvoudig kooktoestel van Gimeg, deze werkt hartstikke goed. Daarnaast hebben we ook een los 1 pits toestel om snel even iets op te warmen of een bakkie koffie te zetten. 

Als we in de bergen slapen met ons tentje hebben we een Campinggaz twister mee. Klein, sterk en licht. 

Als je een kooktoestel gaat inbouwen in je keukenblad let er dan op dat kooktoestellen in de ”normale” keuken op aardgas werken. Deze werken dus niet op butaan of propaan. Je kunt de pitten van het kooktoestel wel ombouwen naar propaan/butaan gas.

8.4 Toilet en Douche

Onder één van onze bankjes hebben we een simpel chemisch toilet geplaatst. Veel campertjes gebruiken zo’n toilet omdat deze gemakkelijk te verplaatsen zijn en dus ook makkelijk te legen zijn.

Toilet Porta Potti 365

De douche hebben we achterop de camper geplaatst op een klein dakrekje. Binnenin de bus hadden we hier geen ruimte meer voor. De douche is een simpele plastic watertank waarop je een douchekop kunt aansluiten. De zon warmt de watertank op zodat je geen ijskoude douche hebt. Als de zon schijnt :p. 

 

9. Benodigdheden

Om een bus om te bouwen tot camper heb je natuurlijk gereedschap nodig. Sommigen gereedschappen kun je huren, maar ervaring leert dat je deze beter gewoon kunt kopen. Je zult als klusser ze nog vaak nodig hebben.

In deze lijst staan gereedschappen waar ik echt niet zonder had gekund.

decoupeerzaag168,-
cirkelzaag1100,-
slijptol150,-
schroeftol1230,-
bitset125,-
borenset115,-
boormachine1112,-
kitspuit110,-
speedboren120,-

Ik ga ervan uit dat je standaard gereedschap zoals een hamer, schroevendraaier, tangen e.d in je bezit hebt.

Succes!

 

De informatie in dit blog is bedoeld om je te helpen met het bouwen van jouw bus naar camper. Hoe jij jou installatie precies bouwt kan ik niet weten en daarom ook niet verantwoordelijk gehouden voor worden.

Als je vragen hebt zet ze hieronder in het blog. Ik reageer zo snel mogelijk. Zo kunnen anderen ook van jouw vraag en mijn antwoord profiteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *