De camper accu opladen tijdens het rijden is een geweldige manier van laden. Zo voorzie je de camper accu ook wel huishoudaccu genoemd, van stroom. Zo kun je deze stroom en dus al jouw elektrische apparaten weer gebruiken ook als je niet rijd. Het opladen van de camper accu tijdens het rijden doe je met behulp van een accuscheider, zo voorkom je dat je per ongeluk je startaccu leeg trekt.
Welke accuscheider jij precies nodig hebt vertellen we in dit blog. Het kan op een vrij eenvoudige (handmatige) manier, maar je hebt ook slimme accuscheiders. Deze zijn aan te raden zijn wanneer je een Euro 5 of 6 motor hebt of van 24volt naar 12volt wilt laden (of andersom).
Alle manieren leggen we uitgebreid uit en laten we zien aan de hand van handige tekeningen.
Inhoud:
Camper accu, Tweede accu, Huishoudaccu
Als je de dynamo wilt gebruiken om de camper accu op te laden tijdens het rijden heb je als eerst een geschikte accu nodig. Een camper accu ook wel een huishoudaccu genoemd, is een tweede accu in de camper. Deze accu staat aan de basis van je elektrische systeem in de camper. Deze accu kan langdurig een constante energie leveren. Zo kun je een op elk gewenst moment apparaten voorzien van stroom, zoals een koelkast, pomp en telefoons. Maar alleen wanneer deze tweede accu voldoende stroom heeft. Daarom moet deze groot genoeg zijn en vooral ook regelmatig opgeladen worden.
Wil je vaak vrij kamperen of op gratis campingplaatsen staan? Dan is het aan te raden naast het opladen tijden het rijden ook zonnepanelen aan te sluiten. Zo wordt de camper accu opgeladen ook als je niet wilt rijden.
Wat is een accuscheider?
Een accuscheider kan twee accu’s koppelen en loskoppelen om elkaar zo op een gewenst moment te voorzien van stroom. Dit kan gebeuren door een handmatige actie of door een microprocessor die automatisch de scheidingsrelais schakelt, door de hoogte van de spanning te meten. Makkelijker gezegd: een geavanceerde schakelaar.
De koppeling tussen de startaccu en de camper accu mag alleen actief zijn wanneer 1 van de twee volledig opgeladen is en nog steeds opgeladen wordt. Anders bestaat er de kans dat je beide accu’s leeg trekt en je dus de camper niet meer kunt starten.
Hoe werkt een accuscheider?
-
- De startaccu van de camper is verbonden met de dynamo. Deze dynamo wordt aangedreven door de motor en wekt stroom op.
-
- De accuscheider wordt geplaatst tussen de startaccu en de camper accu.
-
- Deze is alleen actief verbonden als de startaccu volledig opgeladen is en opgeladen wordt. Dit werkt andersom ook zo. Als de camper accu opgeladen wordt door de omvormer-lader of de zonnepanelen, dan wordt de startaccu ook opgeladen.
-
- Als 1 van de twee accu’s niet oplaad en of volledig opgeladen is, dan moet de accuscheider uit staan. Om zo te voorkomen dat ze elkaar ongewenst leegtrekken.
Slimme dynamo of traditionele dynamo
Een dynamo wekt stroom op en de spanning die deze geeft wordt gebruikt om de startaccu op te laden. De dynamo heb je dus nodig wil je jouw camper accu opladen tijdens het rijden.
Echter in voertuigen met emissieklasse norm euro 5 en 6 worden ”slimme” dynamo’s gebruikt. Door de strengere milieueisen moeten brandstofmotoren een lagere uitstoot krijgen. Dit wordt bereikt doordat de dynamo efficiënter gebruikt wordt. Hierdoor geeft de dynamo geen constante spanning meer en kan de camper accu niet met een ”eenvoudige” scheidingsrelais verbonden worden aan de startaccu. In dit geval is er een geavanceerde dc-dc lader nodig. Daar leggen we later in dit artikel natuurlijk meer over uit.
Het verschil met een traditionele dynamo
Een traditionele dynamo levert een constante spanning aan de startaccu. Deze constante spanning van tussen de 13,8 en 14,8 volt kan ook gebruikt worden om de camper accu op te laden.
Een slimme dynamo wekt stroom op bij een bepaald vermogen van de motor en tijdens het remmen. De spanning die de slimme dynamo levert is dus verschillend per moment. Wanneer de slimme dynamo een lage spanning afgeeft kan deze dus niet de camper accu voorzien van stroom.
Hoe weet ik of ik een slimme dynamo heb?
Wanneer je een accuscheider gaat kopen is het van essentieel belang dat je weet of je een slimme of traditionele dynamo hebt.
-
- Check jouw kenteken bij de RDW en controleer de emissieklasse.
Als je een emissieklasse 6 hebt, kun je bijna zeker zijn dat je een slimme dynamo in je camper hebt. Met emissieklasse 5 bestaat er de kans dat je deze hebt, maar dat is geen zekerheid. Met een emissieklasse 4 of lager heb je geen slimme dynamo, maar een traditionele dynamo.
- Check jouw kenteken bij de RDW en controleer de emissieklasse.
-
- Handmatige controle met voltmeter.
Het is belangrijk voordat je deze controle doet dat alle apparaten in het voertuig uitstaan. Geen radio, verlichting of andere apparaten mogen aanstaan.Controleer de spanning van je startaccu met een voltmeter. Start nu de wagen, als het goed is zie je nu een spanning van 13.8 of hoger. Laat de motor 10 minuten draaien en controleer vervolgens opnieuw de spanning. Wanneer de spanning hetzelfde is gebleven (of hoger dan 13.8) dan heb je een traditionele dynamo. Ligt de spanning tussen 12.5 en 13.5 volt en wisselt deze wanneer je gas geeft en remt, dan heb je hoogst waarschijnlijk een slimme dynamo.
- Handmatige controle met voltmeter.
-
- Handmatige controle op zicht.
Een simpele aanwijzing die verteld dat je een slimme dynamo hebt is het kleine kastje direct na de minpool van de startaccu. Dit kleine kastje geeft informatie aan de slimme dynamo over de staat van de accu.
- Handmatige controle op zicht.
Camper accu opladen tijdens rijden met 3 verschillende accuscheiders
Elk voertuig met een dynamo kan een camper accu opladen. Ook als je een slimme dynamo hebt kun je de camper accu tijdens het rijden opladen.
1. DC-DC Laadregelaar voor de slimme dynamo
Een DC-DC laadregelaar is de beste manier om je camper accu op te laden. Dit geldt voor campers met een slimme dynamo, maar ook met een traditionele dynamo. Door de geavanceerde technologie in een DC DC laadregelaar wordt de huishoudaccu met een optimale spanning geladen. Dit is vereist in voertuigen met een slimme dynamo, omdat de spanning continu veranderd. Maar in campers met een traditionele dynamo is dit ook een goede keuze, omdat de spanning vanaf de dynamo ook niet optimaal is voor het laden van een huishoudaccu.
De geoptimaliseerde laadspanning van de DC-DC laadregelaar is goed voor de levensduur van je huishoudaccu. Daarbij wordt de accu sneller volgeladen met een optimale spanning. Deze voordelen maken een DC-DC laadregelaar als accuscheider voor het opladen van je camperaccu de beste keuze. Wel is het ook de meest dure optie, dus als je een Euro 4 motor of lager hebt kun je ook voor 1 van de opties hieronder kiezen.
Voordelen
- Snelle volledige oplading accu
- Geoptimaliseerd drietraps laadproces voor langere levensduur accu
- Automatische start-stop detectie
Nadelen
- Hoge aanschafprijs
Wat doet een Victron DC-DC Laadregelaar?
De Victron Orion DC-DC laadregelaar maakt van een niet-constante spanning een constante geoptimaliseerde spanning waarmee de huishoudaccu geladen kan worden. Dit gebeurd via het drietrap laadalgoritme voor een snelle en veilige lading van je accu. Een dynamo in een camper heeft namelijk een spanning die varieert, wat slecht is voor de huishoudaccu.
Daarbij zit er in de Victron DC DC laadregelaar een automatische start-stop detectie. Je hoeft hier geen enkel kabeltje voor aan te leggen. De laadregelaar detecteert dit geheel vanzelf. Zo heb je geen zorgen dat de startaccu de huishoudaccu leegt rekt of andersom. En dit is allemaal te volgen via bluetooth op de Victron connect app.
Veelgebruikte Victron Orion modellen in campers:
In dit artikel hebben we het vooral over Victron accuscheiders en DC-DC laadregelaars, omdat zij kwalitatieve producten maken voor een hele goede prijs. Hieronder vergelijken we ook nog een Renogy DC-DC lader, de prijs voor deze modellen zijn hetzelfde of zelfs duurder.
Deze Orion Tr Smart is geschikt voor in 12 volt installaties en heeft een laadstroom van 18A, ookwel 216W.
Benodigdheden:
- Victron Orion Tr Smart 12/12 | 18A
- 2 x stroomonderbreker 40A
- Accukabel Hi-Flex
- 16mm² tot 10 meter lang
- 10mm² tot 2 meter lang
Het 18A model wordt veelal gebruikt met accubanken tot 100Ah lithium en 90Ah loodzuur.
Deze Orion Tr Smart is geschikt voor in 12 volt installaties en heeft een laadstroom van 30A, ookwel 360W.
Benodigdheden:
- Victron Orion Tr Smart 12/12 | 30A
- 2 x stroomonderbreker 60A
- Accukabel Hi-Flex
- 16mm² tot 10 meter lang
- 10mm² tot 2 meter lang
Het 30A model wordt veelal gebruikt met accubanken tot 250Ah lithium en 200Ah loodzuur.
Dit is de nieuwste DC-DC laadregelaar van Victron is de Orion XS. Een grote verbetering t.o.v. de Tr modellen is dat deze wel 98,5 procent efficiënt is en dus weinig stroomverlies kent. De Orion XS Smart is geschikt voor in 12 volt installaties en heeft een laadstroom van 50A, ookwel 600W.
Benodigdheden:
- Victron Orion Tr Smart 12/12 | 30A
- 2 x stroomonderbreker 60A
- Accukabel Hi-Flex
- 25mm² tot 10 meter lang
- 16mm² tot 5 meter lang
Deze Orion Tr Smart 24/12 is speciaal voor in elektainstallatie die van 24 volt een 12 volt laadbare spanning wilt maken. Handig als jouw startaccu 24 volt is en de huishoudaccu 12 volt.
Benodigdheden:
- Victron Orion Tr Smart 24/12 | 30A
- Stroomonderbreker 60A
- Stroomonderbreker 30A
- Accukabel Hi-Flex
- 16mm² tot 10 meter lang (12volt)
- 10mm² tot 2 meter lang (12volt)
- 10mm² tot 10 meter lang (24volt)
- 6mm² tot 2 meter lang (24volt)
Deze Orion Tr Smart 12/24 is speciaal voor in elektrainstallaties die van 12 volt een 24 volt laadbare spanning wilt maken. Handig als jouw startaccu 12 volt is en de huishoudaccu 24 volt.
Benodigdheden:
- Victron Orion Tr Smart 24/12 | 15A
- Stroomonderbreker 60A
- Stroomonderbreker 30A
- Accukabel Hi-Flex
- 16mm² tot 10 meter lang (12volt)
- 10mm² tot 2 meter lang (12volt)
- 10mm² tot 10 meter lang (24volt)
- 6mm² tot 2 meter lang (24volt)
De Renogy Dual DC DC charger kan tot 30A laadstroom leveren. Wat deze laadregelaar uniek maakt is dat die zowel de startaccu en huishoudaccu kan verbinden als de zonnepanelen. Geschikt voor in 12 volt installaties
Benodigdheden:
- Renogy DCDC 12V 30A
- 2 x stroomonderbreker 40A
- Accukabel Hi-Flex
- 10mm² tot 5 meter lang (12volt)
Victron Orion DC-DC
- Hoog rendement
- Laadstatus af te lezen op telefoon met Smart
- Overstroom beveiliging
- Geoptimaliseerd laden, drietrapslaadproces
- Geschikt voor lithium als lood accu's
- Verschillende modellen voor laden 12 en 24 volt installaties
Renogy DC-DC
- Dynamo en zonnepaneel DC-DC lader in 1
- Hoog rendement
- Laadstatus af te lezen op telefoon met Smart
- Overstroom beveiliging
- Geoptimaliseerd laden, drietrapslaadproces
- Geschikt voor lithium als lood accu's
2. Scheidingsrelais voor de traditionele dynamo
Een scheidingsrelais is een verstandige keuze om je camper accu te verbinden met een traditionele dynamo. Zo zorgt een scheidingsrelais automatisch voor het koppelen en ontkoppelen, zodat je nooit 1 van de 2 helemaal leeg kunt trekken.
Voordelen
- Veilig koppelen van camper accu
- Startassist schakelaar
- Goedkoop
- Laadstroom werkt beide kanten op, startaccu kan huishoudaccu laden en andersom.
Nadelen
- Niet geschikt voor met slimme dynamo's (euro 5 en 6)
- Geen geoptimaliseerde laadregeling
Wat doet een scheidingsrelais?
Een scheidingsrelais wordt aangestuurd door een microprocessor en koppelt de twee accu’s automatisch wanneer de spanning van 1 van de twee boven een bepaalde waarde komt. Daalt de spanning weer dan valt de koppeling weg en worden de accu’s zo beschermd tegen ontlading. Het voordeel van een scheidingsrelais t.o.v. een DC-DC lader is 1 ding en dat is dat de laadstroom beide kanten op kan. Zo kan de startaccu/dynamo de huishoudaccu laden, maar huishoudaccu m.b.v. een acculader of zonnepanelen ook de startaccu.
Om de starthulp te gebruiken van de Victron cyrix-ct heb je een momentschakelaar nodig. Wanneer je deze indrukt worden de startaccu en huishoudaccu voor 30 seconden geforceerd met elkaar verbonden. Zodat je in geval van nood de motor via de huishoudaccu kunt starten.
Victron Cyrix CT
- Geschikt voor traditionele dynamo's
- Van 12V naar 12V of van 24V naar 24V loodaccu's
- Startassist
- Geen overstroombeveiliging
- Geen geoptimaliseerd laden
Victron Cyrix Li-CT
- Geschikt voor traditionele dynamo's
- Van 12V naar 12V of van 24V naar 24V lithiumaccu's
- Startassist
- Geen overstroombeveiliging
- Geen geoptimaliseerd laden
3. Schakelaar (100A) voor de traditionele dynamo
De meest simpele accuscheider is een 100 ampère schakelaar. Zo kun je eenvoudig een traditionele dynamo koppelen aan een camper accu. In de meeste gevallen zullen wij zo’n verbinding niet aanraden. Toch willen we deze optie laten zien. Ook om het principe van een accuscheider uit te leggen.
Voordelen
- Goedkoop
Nadelen
- Niet geschikt voor met slimme dynamo's (euro 5 en 6)
- Geen geoptimaliseerde laadregeling
- Handmatig schakelen
- Geen accubescherming
Wat doet de 100 ampère schakelaar?
Eerlijk gezegd, niet veel! De schakelaar moet handmatig omgedraaid worden. Er is geen spanningsmeter, dus je moet op een andere manier uit vinden wanneer het een geschikt moment is om de schakelaar aan te zetten.
Draaddikte berekenen tussen startaccu en camper accu
De draaddikte (in mm²) tussen de startaccu en camper accu mag niet te dun zijn. Dat is gevaarlijk, er bestaat een kans dat deze in de brand vliegt. Liever iets te dik dan te dun, maar het is het beste om precies de juiste dikte aan te leggen. Ook zeker je de kabel af met een ampère iets hoger dan het vermogen van de dynamo.
1. Bij een DC-DC lader worden de kabeldiktes aangeraden in de handleiding. Je kunt deze waardes alsnog controleren met onderstaande berekening.
2. Bij een traditionale dynamo met accuscheider check je wat het maximale vermogen is dat de dynamo kan leveren. Voor de meeste bestelbussen zonder airco is dit 75 ampère en met airco 90 ampère.
Draaddikte berekenen accukabel:
(2 maal de afstand in meter) x ampère x 0,0175 / acceptabele spanningsverlies (volt) van 4%
Voorbeeld 1 traditionele dynamo met accuscheider
2 maal 3.5M x 90A x 0,0175 / 4% van 12V: is 23mm², dus de eerst volgende kabeldikte van 25mm² is hier geschikt.
Voorbeeld 2, slimme dynamo met dc-dc lader van 30A
2 maal 3.5M x 30A x 0,0175 / 4% van 12V: is 7,66mm², dus de eerst volgende kabeldikte van 10mm² is hier geschikt.
Veel gestelde vragen
Kan je een 12 volt camper huishoudaccu opladen met een 24 volt startaccu?
Ja, het opladen van een 12 volt accu met een 24volt startaccu en dynamo is mogelijk met een DC-DC lader. De ingangsspanning van 24 volt wordt dan omgezet naar een gewenste uitgangsspanning van tussen de 10 en 15volt. Deze kun je zelf instellen, zodat de 12 volt accu’s opgeladen kunnen worden.
Wij raden de Victron Orion TR Smart 24/12 niet geïsoleerd aan voor voertuigen waarbij de minpool van de startaccu direct op een aardepunt is aangesloten.
Een euro 5 of 6 motor? Dan kun je wellicht beter de geïsoleerde Victron Orion TR 24/12 nemen.
Kan je een 24 volt camper huishoudaccu opladen met een 12 volt startaccu?
Ja, het opladen van een 24 volt huishoudaccu met een 12 volt startaccu is net zoals hierboven mogelijk met een DC-DC lader. Alleen dan moet de ingangsspanning tussen de 10 en 17 volt liggen en de uitgangsspanning tussen de 20 en 30 volt. Dit is mogelijk met een Victron Orion Tr smart 12/24 lader.
Hoe lang moet je rijden om de camper accu vol te laden?
Dat hangt natuurlijk af van de grootte van de huishoud accu en het laadvermogen.
Voorbeeld: Stel je wilt 200 ampère huishoud accu’s volladen. De accu’s zijn halfvol, dus je wilt 100 ampère bijladen. Wanneer je een laadregelaar hebt die continu 30 ampère kan laden. Dan doe je er zo’n 3,3 uur over. Nu klopt deze berekening niet helemaal, omdat de laatste twee fases van laden langer duren dan bulk-laden. Hoelang de laatste 2 fases duren voordat je volledig bent opgeladen hangt af van het type accu dat je hebt. Als je gebruik maakt van Lithium accu’s als huishoud accu’s dan kun je wel zo’n 3,3 uur aanhouden.
Waarom wij de camper accu opladen tijdens het rijden
Doordat wij wonen en werken in de camper hebben we altijd stroom nodig. Daarom willen we zoveel mogelijk zekerheid hebben dat er stroom aanwezig is. Dit doen we doordat we zonnepanelen hebben aangesloten, een lader en een accuscheider.
Wanneer de zon niet schijnt en we staan niet aangesloten op walstroom, dan kunnen we altijd een stuk rijden om de camper accu op te laden. Zo blijven de drankjes koel en nog belangrijker kunnen we de laptops opladen.
Daarbij is het milieuvriendelijker om je eigen stroom op te wekken dan wanneer je jouw camper op een camping moet voorzien van walstroom. Uiteraard zijn zonnepanelen de meest milieuvriendelijke manier stroom opwekken, maar aangezien je toch rijd en de dynamo draait kun je deze net zo goed gebruiken om je camper accu op te laden.
Disclaimer: De informatie in dit blog is bedoeld om je te helpen met het plaatsen van een accusheider. Wij zijn ervaringsdeskundige en dit blog is met de grootst mogelijke zorg geschreven, toch kunnen er onbedoelde fouten in voorkomen. We adviseren je daarom altijd jou installatie(plan) te laten controleren door een gekwalificeerd persoon en de instructies van de fabrikant altijd op te volgen.
29 reacties
Hallo,
Wat leuk te lezen dat jullie de hele wereld over reizen.
En via deze weg mensen wil aanmoedigen om het ook te doen.
Ik heb net een bus gekocht die ik ga ombouwen naar camperbus.
Nu wil ik ook graag dat mijn huishoudaccu met zonnepanelen opgeladen wordt maar ook tijdens het rijden.
Ik heb al veel informatie van jullie site kunnen halen.
Maar nu heb ik nog een vraag open. Ik hoop dat jullie daar ook informatie over hebben.
Kan je de zonnepanelen en de startaccu op 1 huishoudaccu aansluiten, en heb je daar dan 1 laadregelaar voor nodig of 2?
Met vriendelijke groet,
Minke
Hi Minke,
Wat goed dat je al veel informatie heb kunnen gebruiken van onze website.
Je vraagt of je de zonnepanelen en de startaccu op 1 huishoudaccu kunt aansluiten? Ja dat kan.
De zonnepanelen sluit je aan op je huishoudaccu met bijvoorbeeld de Victron mppt laadregelaar. De startaccu sluit je aan op je huishoud accu met de accuscheider.
Zo wordt de huishoudaccu opgeladen door zonne-energie, de zonnepanelen laden ook de start accu op wanneer de huishoud accu vol zit. Dit gebeurd omdat je een accuscheider tussen de start accu en de huishoud accu heb geplaatst. Je hebt dus maar 1 laadregelaar voor de zonnepanelen nodig en 1 accuscheider die tussen de huishoud en startaccu geplaatst wordt.
Nog even over de accuscheider: Dit apparaatje zorgt er voor dat er slim geschakeld wordt tussen de huishoudaccu en de startaccu. Wordt 1 van de twee geladen en is die vol dan wordt ook de andere accu geladen.
Succes met de bouw!
Hoi ik ben benieuwd waar je de berekening van de accukabel vandaan hebt. Ik zie namelijk overal bij leveranciers een andere formule staan dan die van jullie.
Namelijk 2 X afstand X ampere X 0,2 = dikte kabel, in jullie voorbeeld dus
2 X 3,5 X 90 X 0,2 = 63mm2 en geen 23 mm2. Bijna 3 X zo dik!
Dit is dus een erg groot verschil dat de veiligheid in het geding kan brengen. Ben benieuwd.
Ha Peter, goede vraag. Er zijn meerdere formules die de kabeldikte uitrekenen. Voor elke toepassing is een andere formule mogelijk. De formule die wij gebruiken is naar mijn weten het meest volledig. Aangezien je hier ook de acceptabele spanningsverlies kunt bepalen.
Er bestaan ook eenvoudigere formules, zoals: Kabeloppervlakte (in mm kwadraat) is 3 ampère per mm². En jouw benoemde formule. Als ik daar even naar kijk gebruiken ze hierin ook geen spanningsverlies. Een kabel van 75mm2 ( want ja je moet naar boven afronden) is echt heel dik, bijna niet te buigen. En in deze toepassing onnodig, want er mag wel spanningsverlies zijn. Niet te veel want anders gaat het ten kostte van je laadproces.
Wij houden een acceptabel spanningsverlies van 4% aan. Na onderzoek en advies kwamen we hier op uit. Nu in gebruik gaat het harstikke goed. Geen brandgevaar en de accu’s worden opgeladen naar wens.
Hopelijk zo een stukje duidelijker.
Hoi Bas en Bianca,
ik heb de victron Cyrix-ct besteld voor een fiat ducato l2h2 uit 2008 (euro 4, traditionele dynamo). Ik dacht dat de noodknop om stroom geforceerd terug van je huishoudaccu naar je (lege) startaccu te laten lopen daarbij zat, maar ik merk nu dat deze apart bestelbaar is. Hoe is jullie ervaring hiermee? Heb je deze knop ooit gebruikt? Zou je aanraden deze erbij te nemen?
Alvast bedankt voor het delen van je ervaring!
Hoi Renske,
Ja dat zal ik zeker aanraden. Wij hebben hem in onze vorige reis van 8 maanden, 1 keer gebruikt. Dat klinkt misschien heel weinig, maar t was wel heel handig!
Ik heb het in het artikel iets duidelijker erbij vermeld dat je deze apart moet bestellen. Dus bedankt voor je vraag zo kan ik het blog verbeteren en dus andere beter helpen.
Dit is de momentschakelaar die je nodig hebt https://vrolijkopreis.nl/product/12-volt-schakelaar-zwart-metaal/
Beste Bas,
Ik lees met plezier jullie site, een kop koffie krijgen jullie nog
Ik ben nu in mijn ducato 2001 elektra schema 5 aan het bouwen. Nu 1 vraag, er komt ee massaschakelaar tussen plus HH en bushbar, de stalling eist dat beide accus afgekoppeld moeten worden, zet ik dan de tweede massaschakelaar tussen plus start accu en de cyrix accu scheider in?
Ha Erwin,
Als je stroomonderbrekers gebruik net zoals in schema 5 dan heb je in feite al een schakelaar. De stroomonderbreker is naast een zekering ook een soort schakelaar. Er zit een knop op de stroomonderbreker waarmee je de stroom ”onderbreekt”. Je hoeft dus niet per se een een extra schakelaar daar te plaatsen. Als je toch wel een schakelaar wilt plaatsen is de locatie in goede inderdaad.
Wat ik me afvraag is: je zegt de stalling wilt dat beide accu’s af te koppelen zijn. bedoeld de stalling niet met beide accu’s dat je de startaccu in zijn geheel ontkoppeld?
Hallo!
Ten eerste: ik heb jullie site al heel ijverig door gelezen en het maakt de voorbereidingen voor het ombouwen van een bus echt een plezier! Heel fijn dat jullie dit zo goed beschikbaar hebben gemaakt.
Ondanks het vele uitzoeken heb ik wel nog een vraag. Wij hebben (straks) een euro 6 bus en willen 2 AGM accu’s gaan gebruiken en zouden deze tijdens het rijden graag willen opladen. Ik kom er nu alleen niet helemaal uit of we daar een DC-DC regelaar voor kunnen gebruiken. Er staat daar namelijk dat je deze aansluit op een lithium accu of een loodzuur accu. Wel las ik ergens anders dat je met een slimme dynamo ook een AGM accu kon opladen maar welke dat dan is blijft mij een beetje onduidelijk.. Weten jullie welke ik daarvoor kan gebruiken?
Groetjes,
Chiara
Hi Chiara,
Super dat je al zoveel aan de website heb gehad. Ja een DC DC laadregelaar die we in dit blog benoemen kan zeker op een AGM accu.
Groetjes en succes
Ah top! Heel erg bedankt voor je reactie, helpt ons enorm is ons elektra plan! 🙂
Hoi Bas en Bianca,
Dank voor alle informatie, ik ben erg aan het inlezen. En dat is zo nodig want anders had ik toch een andere volgorde van bouwen aangehouden denk ik. We hebben een Fiat Ducato L3H2 bus gekocht en gaan die ombouwen. Deze heeft een Euro6 norm. Ik ga dus voor de Smart DC-DC laadregelaar. Op de schema’s van Victron zie ik geen extra zekeringen staan. Zijn die niet meer nodig als je de smart dc converter gebruikt?
Hoi Jan, Fijn dat we je zo op de goede weg kunnen helpen.
Ik denk dat je een vereenvoudigd schema van Victron erbij hebt gepakt, want Victron adviseert wel om zekeringen te gebruiken met een DC DC laadregelaar.
Pak anders even ons elektra schema 2 erbij. https://vrolijkopreis.nl/elektra-schema-camper-2-euro-6-slimme-dynamo-camper/
Hierin hebben we de zekeringen gebruikt zoals victron deze adviseert.
Succes!
Hi Bas,
Inderdaad, niet verder gekeken dan mijn neus lang was. Later heb ik de Nederlandstalige handleiding gevonden bij George Kniest (watersport). Wat ik daar ook vond zijn de minimale kabeldiktes, bv voor 12 V een minimale dikte van 16 mm2 bij een kabellengte van 10 meter. Mijn vraag zou dan ook zijn bij een lengte van 5 m zou dus zeker genoeg hebben aan 16 mm2. 25 mm2 geeft dan alleen maar meer weerstand, toch?
Groet,
Jan
Hi Jan, Dat klopt helemaal wat je zegt!
Hi Bas,
Toch nog een extra vraag, kijkend naar het schema voor de Euro 6 installatie zie ik dat je laadopties met één hoofdschakelaar kunt uitschakelen. Ik ben dat niet gewend, in onze zeilboot hebben we een dergelijke installatie, echter als we aan de walstroom liggen laad deze keurig de accu’s (start en huishoud) op, terwijl de de hoofdschakelaars uitstaan. De hoofschakelaars zitten in de plusdraad na de accu’s. maar de acculader laad direct op via de laadregelaar direct op de polen. Immer je wilt de accu’s wel laden, maar niet dat de motor gestart kan worden of dat alle apparatuur nog aanstaat als je er niet bent.
Zou dat bij de camper eigenlijk ook niet wenselijk zijn?
Groet,
Jan
Hi Jan, een eis van de stallingeigenaren als je een camper gaat stallen is dat je de camperaccu in zijn geheel kunt afsluiten/ loskoppelen. Daarom zit die schakelaar daar. De stroomonderbrekers (op de plek van de zekeringen) zijn ook in en uit te schakelen. Zo kun je dus sommige onderdelen afsluiten maar alsnog laden via walstroom.
Groet Bas
hoi bas
vraagje nu heb ik een sprinter bus van 2010 en ga ik er vanuit dat ik een slimme dynamo heb. nu heb ik een orion dc/dc regelaar welke dikte kabel heb ik daar voor nodig tussen de start accu en regelaar. las op jullie schema dat 10mm voldoende was alleen nu is de afstand bij wel 8meter is de 10mm dan wel dik genoeg?
mvg siebren
Ha Siebren, Nee dat lijkt me niet genoeg. In mijn eigen berekening kom ik voor de orion 12/12 18A op 16mm² voor 8 meter. Neem even een kijkje in deze Victron Handleiding https://www.victronenergy.com/upload/documents/Orion-Tr_Smart_DC-DC_Charger_-_Isolated/34439-Orion-Tr_Smart_DC-DC_Charger-pdf-nl.pdf?_ga=2.251429188.372591818.1706361418-1697953350.1704270930 bij pagina 7 vind je het overzicht van Victron.
Hoi Bas ,
ik ben bezig met de elektra in mijn Peugeot Boxer van 2019 ( Euro 6 , slimme alternator ) waarbij ik de leefruimte batterijen wil voeden via zowel wandstroom , zonnepanelen ( 3 x 180Wh ) en alternator . Doordat ik wil koken op elektra heb ik 2 Lithium batterijen van elk 250 AH welke door een omvormer van 12V naar 24V 5000W stroom leveren voor de kookplaat . Nu is mijn vraag hoe ik deze batterijen moet voeden ? 2 kabels van 12V naar elke batterij of via een omvormer ( 12/24V ) net na de scheidingsschakelaar naar beide batterijen?
Hoi Max,
Ik kan je vraag niet helemaal ontcijferen. Je wilt de accu’s voeden, logisch. Maar je wilt 2 kabels van 12V naar elke accu of via een omvormer? Waar zijn deze kabels op aangesloten?
Staan je twee lithiumaccu’s in parallel? Omdat je een 24V omvormer hebt?
Als je accu’s in parallel staan en dus 24V spanning leveren dan moeten je acculaders ook voor 24V geschikt zijn en dus sluit je deze aan op de accu’s.
groetjes Bas
Hallo,
Als ik mijn camper in de winter wegzet heb ik onder de de bestuurders stoel een accu afschakelaar zitten die ik om kan zetten zodat ik geen stroom verlies heb van mijn motor accu, nu wil ik dit ook graag doen bij mijn twee huishoud accu,s is dit mogelijk met 1 schakelaar of moet er per accu een schakelaar op.
Gr Willem
Ha Willem,
Het lijkt me dat 1 schakelaar voldoende is. Met de informatie die je me nu geeft. Zo doen wij dit ook. Neem maar een kijkje bij 1 van de elektra schema’s.
Hoi,
Het was even verwarrend, jullie Amazon link van de CYRIX LI-CT gaat naar de CYRIX-LI-Charge.
Groeten,
Jasper
Ah oke, deze is aangepast. Bedankt
hi Bas
super leuk de duidelijke video’s en blogs hoop handige info.
Ik ben de huishoudaccu aan het aansluiten op de dynamo met één van jullie schema’s. Met een accuscheider ertussen. Ik dacht dat het allemaal goed was gegaan, maar op vakantie kwam ik er achter dat de huushoudaccu wel oplaad aan de walstroom, maar niet met de dynamo. Ol allerlei manieren gezocht wat het probleem was, gemeten of er überhaupt stroom in de accu komt of wellicht de accu op is. Nou geeft de startaccu stroom door tot aan de accuscbeider, maar vervolgens is er been stroom meer te meten. Alsof accuscheider stuk is. Nieuwe geprobeerd, maar die geeft hetzelfde probleem. Er zal iets niet goed aangesloten zIjn, maar geen idee wat. Vanaf de startaccu naar de accuscheider (is een Rioca, geen citrix, maar zou hetzelfde moeten werken volgens mij) erin bij 87 eruit bij 30. Vanaf 86 dunne kabel naar de min van de accu. voor de acheiser geeft ie bij een lopende moor 14.2V en erna 11.7 V (van de huishoudaccu) Heb je enig idee wat we verkeerd doen??
Hoop dat je ons verder io weg kan helpen,
groetjes Jennifer
Hoi Jennifer,
Zo te horen zit het met de aansluiting goed. Denk dat het toch ligt dat jullie een Ripca hebben gebruikt en niet de Cyrix. Kunnen deze Ripca modellen wel de stroom die vanaf dynamo komt aan? Als deze schakelaar een lage stroom aankan, dan heb je bij het eerste gebruik gelijk het relais kapot gemaakt. Als ik jullie was zou ik gewoon voor de 120A cyrix ct gaan. Het kan natuurlijk ook aan iets anders liggen, maar dat kan ik vanaf hier niet zien.
Succes
Hallo Bas,
We zijn heerlijk met onze camper op pad als we op een camperplek staan en onze motor niet start. We hebben jou info gebruikt en dus de DC/DC charger volgens schema aangesloten. Ik heb de kabels van de DC/DC afgehaald(de DC/DC er tussenuit gehaald) direct huishoud accu aangesloten en starten maar. Fijn zou je zeggen ?! Maar nee na een dag zakt de spanning naar 10 tot piek 12. (bij laden). Onze waterpomp stopt ermee en later ook de koelkast. (prettig bij 25graden). Bij meten bleek de accu nog 43% capaciteit te bezitten. Ik heb geconcludeerd dat mijn DC/DC defect is en ik door het koppelen van mij huishoud accu met de motor accu, deze Victron 12v 100ah accu te diep ontladen heb. Wat denk jij ? (op afstand !)
Hoi Bouwe,
Vervelend om te horen dat niet alles werkt naar wens. Het is voor mij heel lastig idd om zo op afstand te zeggen waar het fout kan zijn gegaan.
Als ik het goed begrijp heb je de huishoudaccu gebruikt om de startaccu en dus de camper te starten. Zo te horen is in eerste instantie de startaccu dus leeg en wellicht dus wel leeg of je hebt per ongeluk iets aan laten staan.
De DC DC lader staat geen verbinding toe van de huishoudaccu naar de startaccu, maar verbind de startaccu alleen met de huishoudaccu als de startaccu een voltage hoger heeft dan 13.8 (dit is instelbaar trouwens). Alleen dan is er een actieve verbinding, het zou dus onmogelijk moeten zijn dat de startaccu is leeggetrokken door de huishoudaccu en de apparatuur die daarop is aangesloten. De DC DC lader maakt van de spanning van de dynamo en startaccu een geschikte spanning voor de lithium huishoudaccu.
Als je je lithium huishoudaccu direct op je startaccu hebt aangesloten zonder dc dc lader ertussen, dan kun je dat wellicht 1 keer doen uit nood, maar dit is geen verbinding die je zou moeten laten zitten. Lood en lithium kun je niet direct op elkaar aansluiten. de laadregelaars zijn niet geschikt om beide type tegelijk op te laden met de juiste spanning. Daarbij is een deepcycle accu zoals lithium niet geschikt voor het starten van wagens. https://vrolijkopreis.nl/een-lithium-accu-in-de-camper/ Dus er bestaat een grote kans dat je daarmee je accu kapot maakt.
Als eerst zou ik is kijken naar je startaccu, wat doet deze, wat is de spanning. Zit daar nog wel capaciteit in, of is die oud en op. Als die oud en op is, dan heeft je DC DC lader ook niet gewerkt, want dan is de spanning altijd te laag geweest om een actieve verbinding te maken en je huishoudaccu op te laden.
Hopelijk brengt dit je op de goede weg!