Elektra schema camper 2: Euro 6 – slimme dynamo camper

Dit elektra schema is speciaal ontwikkeld voor campers met een slimme dynamo. Deze slimme dynamo zit in voertuigen met een euro 6 en soms ook euro 5 motor. De Orion Tr – Smart DC DC acculader wordt gebruikt om Lithium of AGM huishoudaccu’s op te laden. De laadmodus bestaat uit het drietrappenalgoritme om de levensduur van de accu’s te verlengen.

De AGM huishoudaccu’s zijn te vervangen voor Lithium accu’s. Alle laadregelaars zijn geschikt voor beide type accu’s

In dit schema vind je 2 zonnepanelen van 150Wp elk met een Victron bluetooth laadregelaar 100 | 20. De grootte en hoeveelheid zonnepanelen kun je aanpassen. We hebben verschillende zonnepaneel sets samengesteld waaruit je kunt kiezen, zo kun je zelf de grootte afstemmen op jouw elektrische apparaten.

De Ective CSI omvormer/lader voorziet de camper van 230 volt via de huishoudaccu’s wanneer niet aangesloten aan walstroom. Wanneer de camper wel aangesloten staat op walstroom wordt de huishoudaccu opgeladen en de omschakelautomaat zorgt ervoor dat 230 volt stopcontacten gebruikt kunnen worden via de elektriciteit van de walstroom.

Overzicht Elektra schema 2:

  • 12 volt elektra systeem
  • Zonnepanelen: Victron MPPT Smart Solar
  • Dynamo: Orion Tr-Smart DC DC charger
  • Walstroom: Ective CSI
  • Omvormer: Ective CSI
  • Huishoudaccu: AGM

Elektra schema onderdelenlijst

Alle onderdelen uit het elektra schema vind je hieronder terug.

Optioneel

De Ective omvormer lader en de 230 volt stopcontacten zijn geaard om zo te voorkomen dat u onder stroom komt te staan bij defect van een elektrische apparaat. De aarding verloopt via de CEE stekker of in off grid gebruik via de aardedraad van de omvormer. Je kunt ook deze 1P 30mA aardlekschakelaar na de omvormer plaatsen, om zo nog beter beveiligd te zijn ook als je niet geaarde apparaten aansluit.

Na de zonnepanelen en voor de zonnepaneellaadregelaar kun je een PV/DC isolator switch 20A plaatsen. Zo kun je de stroom vanaf de zonnepanelen naar de laadregelaar afsluiten. Deze beschermt de zonnepaneellaadregelaar tegen overbelasting en overspanning en als je een aanpassing wilt doen aan je elektra kun je de zonnepanelen afsluiten. We geven dit als optie, omdat de maximale spanning van 2 zonnepanelen in serie vaak niet hoger komt dan 60volt. Dit zit ver onder de 120volt gelijkstroom, wat de veilige grens is voor mensen. Ook heeft de laadregelaar een zekering, die ook bescherming biedt.


Blij met dit gratis elektraschema? We waarderen het enorm als je jouw bestelling wilt doen via bovenstaande artikelen en of ons wilt trakteren op een kopje koffie. Zo kunnen we deze elektra schema’s en alle andere informatie over camper bouwen gratis blijven leveren. Alvast bedankt 🙂

Voor meer informatie over de zonnepanelen, dynamo, walstroom en de elektrakast verwijzen we je graag terug naar ons hoofdartikel met elektraschema 1: camper elektra aanleggen in 6 stappen. Ook vind je hier een stappenplan hoe je de elektra in praktijk aanlegt.

Wil jij een onderdeel vervangen voor een ander. Bijvoorbeeld een grotere of kleinere omvormer lader en ben je benieuwd of dit effect heeft op het schema? Stel je vraag hieronder.

Alle elektra schema's

DIT BERICHT DELEN

GERELATEERDE BERICHTEN

9 reacties

  1. Er mist een aarde bij de zekering/aardlekautomaat.
    Het voertuig staat op rubberbanden en voor de aardlek heb je een gesloten lus nodig van de 220 volt naar de nul, de banden zijn een isolator dus daar kun je niet op rekenen.
    Als je wilt dat de aardlek snel reageert en je niet een schok krijgt bij het uitstappen waarbij je de banden overbrugt breng dan een aardedraad naar de massa van je bus.
    Na de accu gaan de draden naar een rail en hier vanaf met verschillende draaddiktes de camper in.
    Deze draden wil zijn individueel gezekerd afhankelijk van de draaddikte en dus moet deze bij de rail zitten en in het schema is dit niet zo.
    Beter is het de rail door een zekeringkast te vervangen zodat de zekering eruit gaat
    ook bij kortsluiting in de bekabeling en er geen brand ontstaat.

    1. Hoi Hylke, bij de aardlekautomaat zit wel degelijk een aardedraad. Deze aardedraad gaat namelijk via de CEE stekker naar de camping meterkast en daar is de aardedraad geaard. Het is onlogisch om een aardedraad voor je 220 volt aan je bus te zetten terwijl je op walstroom staat. Deze fout wordt wel vaker gemaakt. Hier ben je zeker niet de enige in.

      Wanneer niet aangesloten op walstroom dan moet 220 volt wel geaard zijn aan de bus en dat is ook in dit schema gebeurd. Kijk maar naar de omvormer daar zit een aardedraad naast.

  2. Dag Bas,

    Allereerst: dank voor de duidelijke beschrijvingen! Zijn behulpzaam bij het uitdokteren 🙂

    Voor wat betreft de dieselkachel heb ik een vraag: Je geeft aan deze op 25A af te zekeren en dat er een stroom van 20A loopt. Dit is mij niet duidelijk…

    De kachel heeft een verwarmingscapaciteit van 2kW op basis van dieselverbranding. Waar loopt deze stroom van 20A dan? Toch niet voor het lcd-display?

    Kun je aangeven waarom je hier een 4mm2 kabel hebt en uitgaat van een amperage van 20A?

    Alvast bedankt,

    Laurence

    1. Hi Laurence klopt 20A is de piekstroom en niet het continustroom. Deze ligt op 5A. Daar is de berekening ook op gemaakt. Ik zal dit bedrag aanpassen in het schema.

  3. Hoi Bas,
    Het is een verademing om te kunnen beschikken over de duidelijke en overzichtelijke electra schema’s . Ik heb een vraagje, waarom worden de dc/dc laders afgezekerd met 60A terwijl die maar met maximaal 30A de accu’s laden?
    Groetjes Joop.

  4. Hallo Bas,

    Vraagje over het aansluiten van de DC DC lader (Orion TR Smart). In de handleiding staat iets over het aansluiten van een remote schakelaar op de L-H pin. Dit kun je denk ik overslaan als je voor automatische motordetectie gaat ingesteld via de App? Ik heb een T6 met EURO6 motor.

    Alvast bedankt!

    Groet Ties

    1. Ja dat klopt, deze schakelaar heb je niet nodig als je de motordetectie gebruikt. Voor de eerste ingebruikname wel even loskoppelen en daarna weer verbinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *