Dit elektra schema is speciaal ontwikkeld voor campers met een slimme dynamo. Deze slimme dynamo zit in voertuigen met een euro 6 en soms ook euro 5 motor. De Orion Tr – Smart DC DC acculader wordt gebruikt om Lithium of AGM huishoudaccu’s op te laden. De laadmodus bestaat uit het drietrappenalgoritme om de levensduur van de accu’s te verlengen.
De AGM huishoudaccu’s zijn te vervangen voor Lithium accu’s. Alle laadregelaars zijn geschikt voor beide type accu’s
In dit schema vind je 2 zonnepanelen van 150Wp elk met een Victron bluetooth laadregelaar 100 | 20. De grootte en hoeveelheid zonnepanelen kun je aanpassen. Kies de gewenste zonnepanelen in deze calculator en bereken eenvoudig welke laadregelaar je nodig hebt.
De Ective CSI omvormer/lader voorziet de camper van 230 volt via de huishoudaccu’s wanneer niet aangesloten aan walstroom. Wanneer de camper wel aangesloten staat op walstroom wordt de huishoudaccu opgeladen en de omschakelautomaat zorgt ervoor dat 230 volt stopcontacten gebruikt kunnen worden via de elektriciteit van de walstroom.
Overzicht Elektra schema 2:
- 12 volt elektra systeem
- Zonnepanelen: Victron MPPT Smart Solar
- Dynamo: Orion Tr-Smart DC DC charger
- Walstroom: Ective CSI
- Omvormer: Ective CSI
- Huishoudaccu: AGM
Elektra schema onderdelenlijst
Alle onderdelen uit het elektra schema vind je hieronder terug.
1. Elektrakast
3. Dynamo
Blij met dit gratis elektraschema? We waarderen het enorm als je jouw bestelling wilt doen via bovenstaande artikelen en of ons wilt trakteren op een kopje koffie. Zo kunnen we deze elektra schema’s en alle andere informatie over camper bouwen gratis blijven leveren. Alvast bedankt 🙂
Voor meer informatie over de zonnepanelen, dynamo, walstroom en de elektrakast verwijzen we je graag terug naar ons hoofdartikel met elektraschema 1: camper elektra aanleggen in 6 stappen. Ook vind je hier een stappenplan hoe je de elektra in praktijk aanlegt.
Wil jij een onderdeel vervangen voor een ander. Bijvoorbeeld een grotere of kleinere omvormer lader en ben je benieuwd of dit effect heeft op het schema? Stel je vraag hieronder.
2 reacties
Er mist een aarde bij de zekering/aardlekautomaat.
Het voertuig staat op rubberbanden en voor de aardlek heb je een gesloten lus nodig van de 220 volt naar de nul, de banden zijn een isolator dus daar kun je niet op rekenen.
Als je wilt dat de aardlek snel reageert en je niet een schok krijgt bij het uitstappen waarbij je de banden overbrugt breng dan een aardedraad naar de massa van je bus.
Na de accu gaan de draden naar een rail en hier vanaf met verschillende draaddiktes de camper in.
Deze draden wil zijn individueel gezekerd afhankelijk van de draaddikte en dus moet deze bij de rail zitten en in het schema is dit niet zo.
Beter is het de rail door een zekeringkast te vervangen zodat de zekering eruit gaat
ook bij kortsluiting in de bekabeling en er geen brand ontstaat.
Hoi Hylke, bij de aardlekautomaat zit wel degelijk een aardedraad. Deze aardedraad gaat namelijk via de CEE stekker naar de camping meterkast en daar is de aardedraad geaard. Het is onlogisch om een aardedraad voor je 220 volt aan je bus te zetten terwijl je op walstroom staat. Deze fout wordt wel vaker gemaakt. Hier ben je zeker niet de enige in.
Wanneer niet aangesloten op walstroom dan moet 220 volt wel geaard zijn aan de bus en dat is ook in dit schema gebeurd. Kijk maar naar de omvormer daar zit een aardedraad naast.