Dit elektra schema is ontwikkeld voor onze MB Sprinter uit 2013. Het bevat de grote lithiumaccu van TimeUSB 200Ah Plus, deze geeft de camper ontzettend veel vrijheid. Uniek aan deze accu is ook dat deze een ontlaadsnelheid heeft van C1, wat betekent dat deze ook met 200A ontladen mag worden, perfect als je dus een elektraboiler en of inductiekookplaat installeert.
Daarnaast bevat dit elektraschema alle laadmogelijkheden voor optimale vrijheid en dat je dus zo vaak als je wilt vrij kunt kamperen zonder dat de stroom opgaat. De orion Tr-Smart laad de accu op tijdens het rijden en is geschikt voor in alle voertuigen, dus ook voor euro 5 en 6 motoren.
In dit schema vind je 2 zonnepanelen van 180Wp elk met een Victron bluetooth laadregelaar 100 | 20. De grootte en hoeveelheid zonnepanelen kun je aanpassen. We hebben verschillende zonnepaneel sets samengesteld waaruit je kunt kiezen, zo kun je zelf de grootte afstemmen op jouw elektrische apparaten.
De Ective CSI omvormer/lader voorziet de camper van 230 volt via de huishoudaccu’s wanneer niet aangesloten aan walstroom. Wanneer de camper wel aangesloten staat op walstroom wordt de huishoudaccu opgeladen en de omschakelautomaat zorgt ervoor dat 230 volt stopcontacten gebruikt kunnen worden via de elektriciteit van de walstroom.
Overzicht Elektra schema 8:
- 12 volt elektra systeem
- Zonnepanelen: Victron MPPT Smart Solar
- Dynamo: Orion Tr-Smart DC DC charger
- Walstroom: Ective CSI
- Omvormer: Ective CSI
- Huishoudaccu: Lithium
Elektra schema onderdelenlijst
Alle onderdelen uit het elektra schema vind je hieronder terug.
1. Elektrakast
- TimeUSB lithiumaccu
- Victron Smartshunt (incl. kabel)
- 2 12v zekeringkasten
- Victron batteryprotect smart
- 2 busbars
- hoofdschakelaar 200A
- stroomonderbrekers, 30A, 40A, 40A en 60A
- kabel rood 35mm²
- kabel zwart 35mm²
- kabel rood 25mm²
- kabel zwart 25mm²
- kabel rood 10mm²
- kabel zwart 10mm²
- Mega zekering 150A
- aardedraad vanaf busbar 10mm²
3. Dynamo
De Ective omvormer lader en de 230 volt stopcontacten zijn geaard om zo te voorkomen dat u onder stroom komt te staan bij defect van een elektrische apparaat. De aarding verloopt via de CEE stekker of in off grid gebruik via de aardedraad van de omvormer. Je kunt ook deze 1P 30mA aardlekschakelaar na de omvormer plaatsen, om zo nog beter beveiligd te zijn ook als je niet geaarde apparaten aansluit.
Blij met dit gratis elektraschema? We waarderen het enorm als je jouw bestelling wilt doen via bovenstaande artikelen en of ons wilt trakteren op een kopje koffie. Zo kunnen we deze elektra schema’s en alle andere informatie over camper bouwen gratis blijven leveren. Alvast bedankt 🙂
Voor meer informatie over de zonnepanelen, dynamo, walstroom en de elektrakast verwijzen we je graag terug naar ons hoofdartikel met elektraschema 1: camper elektra aanleggen in 6 stappen. Ook vind je hier een stappenplan hoe je de elektra in praktijk aanlegt.
Wil jij een onderdeel vervangen voor een ander. Bijvoorbeeld een grotere of kleinere omvormer lader en ben je benieuwd of dit effect heeft op het schema? Stel je vraag hieronder.
8 reacties
Hallo Bas en Bianca, ik volg jullie graag en vind veel info over het verbouwen van onze bestelbus VW Crafter L2H2.
Ik heb een vraag over de Ective, je gebruikt het CSI model.
Is er een reden waarom je niet gelijk het SSI model gebruikt? ook voor de zonnepanelen.
MVG Philip Valk
Ha Philip, dat is leuk om te horen!
Ja klopt wij kiezen meestal voor de CSI met dan apart een Victron MPPT. Een SSI zou ook volstaan. Victron is marktleider en maakt en echt fantastische apparaten. Omdat we zoveel mogelijk effecientie vanuit de zonnepanelen willen kiezen voor deze setup. Daarbij kun je kiezen voor de Victron MPPT smart, zo kun je ook bijhouden wat de zonnepanelen opbrengen. De ssi werkt ook prima, mooi apparaat met een goede prijs/kwaliteit.
Hey Bas,
Ik zit even te kijken en ben een eigen schema aan het bouwen voor onze camper to be.
Maar hebben jullie nu een CSI 10 of 15 toegepast, want als ik het goed heb kan je met de 10 niet genoeg laden voor de 200Ah accu. Als ik op de link klik kom ik wel bij de CSI 15 uit. Verder even uit nieuwsgierigheid, wat gaan jullie allemaal aansluiten op 230v? Wij zullen onze camper hoofdzakelijk in de zomer gebruiken en veel op campings staan. Maar zou ik wel een elektrisch kacheltje willen meenemen. Maar als ik alles zo bereken en lees is dit niet echt haalbaar. Dus is de omvormer misschien niet eens nodig bij ons.
Ha Jordi,
Dat heb je goed gezien inderdaad. Wij gebruiken de CSI 10 en de aangeraden laadstroom voor de 200Ah Timeusb lithium accu is 40A. De CSI 10 kan maar 10A leveren dus dat is inderdaad vrij laag. Echter zijn de zonnepanelen ook aangesloten en die laden met 20A. Als we aan het rijden zijn wordt er met 18A geladen plus wat de zonnepanelen potentieel kunnen leveren zitten we al bij de 40A (38A) in de buurt. Wij gebruiken de camper voornamelijk off grid en de acculader zal dus niet veel gebruikt worden. Vandaar de keuze voor de CSI 10, wetende dat deze maar 10A stroom levert. Als we wel de acculader aansluiten betekent dit voor de lihtium accu dat dit langer duurt voordat die vol zit, het lukt de acculader trouwens wel om deze helemaal vol te krijgen, vanwege de lage weerstand in lithium.
Als je geen zonnepanelen neerlegt kun je dus beter voor de CSI 15 kiezen. De acculader hierin is 20A. Ook als je wel zonnepanelen neerlegt is de CSI 15 een goede keuze.
Wij zouden niet zo snel kiezen voor een elektrisch kacheltje vanwege het hoge verbruik. Maar als je de elektrische kachel alleen gebruikt op de stroom van de camping dan zou het moeten kunnen als de walstroom van de camping dit toelaat.
Hallo,
Waarom hebben jullie gekozen voor de geïsoleerde orion tr smart (ipv de niet-geïsoleerde)?
Mvg
Stijn
Hoi Stijn, beide dc dc laders zouden kunnen in deze setup. Niet geisoleerd betekent dat je de zwarte kabel aansluit op eenzelfde aardepunt. Dit kan de spanning die vanaf de startaccu komt beïnvloeden. Dit heb ik zelf niet ervaren maar gelezen, vandaar dat ik liever voor de geisoleerde kies. Hierbij blijven de negatieve gescheiden, wat elektrische ruis tot een minimum houdt.
Hi Bas en Bianca,
Mooi schema! Waarom kies je voor 2 aardlekbeveiligingen, zowel aan de walstroom-kant als aan je eigen 230 verbruikers kant?
mvg Karin
Omdat de acculader/omvormer ook een verbruiker is en deze dus ook te beveiligen, deze zit direct op de binnenkomende stroom. Daarbij heb ik wel is gezien wat voor zooitje bij de walstroom/laadpaal het kan zijn. Zit er echt een aardedraad de grond in bij campingstromen. Op veel campings wel, maar hoe zuidelijker je gaat hoe discutabel het wordt. Zelf beveiligen aan beide kanten is dus het beste.
Groetjes Bas