Camper Isoleren

Een camper isoleren is een goed idee wanneer je zelf een camper aan het bouwen bent.

Zo blijft je camper koeler op warme dagen en blijft je camper warmer op koude dagen. Alleen al om deze reden is het verstandig jouw camper te isoleren, maar ook zorgt het isolatiemateriaal ervoor dat je minder geluidsoverlast hebt en beschermt het tegen roestvorming. 

ZELF EEN CAMPER BOUWEN?
Lees ook ons gratis artikel

VAN EEN BUS EEN CAMPER BOUWEN STAPPENPLAN

bus camper bouwen (4)

Aangezien je leeft in je bus en dus warmte uitstoot zal er altijd condensvorming ontstaan. Wanneer je het isoleren van je camper overslaat en geen goede ventilatie aanlegt verkort je de levensduur van je camper. Het ijzer van je bus verandert langzaam in roest doordat lucht en water continu aanwezig zijn.

Deze vervelende transformatie wil je natuurlijk voorkomen. En dit doe je door je camper goed te isoleren. Maar niet elk isolatiemateriaal is geschikt voor in de camper. Sommige isolatiematerialen in een bus veroorzaken juist roest doordat ze water vasthouden. 

In dit artikel ontdek je dan ook welke isolatiematerialen het meest geschikt zijn voor het isoleren van jouw zelfbouw camper. Ook vind je hoe je deze het beste kunt aanbrengen en waarom het geen zin heeft om het duurste en dikste materiaal te gebruiken. 

Welk Isolatiemateriaal kies je voor jouw camper

De keuze voor isolatiemateriaal in een camper is anders dan voor in huis. Het grote verschil zit hem erin dat je een huis vochtdicht kunt krijgen. Bij een camper is dat nagenoeg niet mogelijk. Je zult dus isolatiemateriaal moeten kiezen waarbij vocht afgevoerd kan worden en het materiaal tegen vocht bestand is.

Elk isolatiemateriaal krijgt een rd-waarde toegewezen. Hoe hoger deze waarde is hoe beter het materiaal isoleert. Voor huizen wordt meestal een rd-waarde van 2,5 aangehouden. Voor daken wordt vaker een hogere rd-waarde gebruikt. Een camper isoleren tot dezelfde rd-waarde is bijna niet mogelijk. Puur omdat hier geen ruimte voor is. Je kunt dit natuurlijk wel doen, maar dan houdt je geen leefruimte over. Ook hebben bussen en auto’s enkel glas die helemaal niet goed isoleren. Dus een totaal goed geïsoleerde bus is niet mogelijk.

huis isolatie

Je zult dus in een camper altijd sneller last hebben van de buitentemperatuur. Het isoleren van een camper blijft belangrijk, maar het is niet nodig om dit net zo goed te doen als in huizen. Een Rd-waarde dichtbij de 1 voor het isoleren van je camper is genoeg. Na het isoleren van een camper is een goede ventilatie en verwarming belangrijk, maar daar gaan we later in dit artikel dieper op in.

Isolatiematerialen die geschikt zijn

De keuze van het isolatiemateriaal hangt af van een aantal factoren. Het is belangrijk dat het materiaal vocht reguleert/vochtwerend, genoeg isoleert en flexibel is. Vocht regulatie is belangrijk omdat je een bus nooit 100% waterdicht krijgt. Flexibiliteit is belangrijk omdat je zo het isolatiemateriaal tegen de binnenwanden kunt drukken. Zo kan er geen vocht ontstaan op de binnenwand en bespaar je ook nog eens ruimte.

  • Schapenwol | Rd-waarde 0.78 bij 30mm
    De meningen zijn nogal verdeelt over het isoleren van je camper met schapenwol. En dat valt te begrijpen, want ondanks dat schapenwol vocht reguleert kan het ook tot 30% van zijn eigen gewicht in vocht vasthouden. Toch zijn er veel zelfbouwers die kiezen voor schapenwol. Wanneer jij dit ook van plan bent zorg er dan voor dat je vochtregulatie toe blijft staan of je bent er 100% zeker van dat er geen vocht bij kan komen. Schapenwol heeft het voordeel dat het ook zeer goed geluiddempend werkt en biologisch verantwoord is.

  • XPS | Rd-waarde 0.86 bij 30mm
    Een waterdicht isolatiemateriaal. XPS zijn isolatieplaten die veel gebruikt worden in daken en in vochtige omgevingen. Doordat het stijve platen zijn kun je ze niet overal in de bus plaatsen, maar zijn zeker wel geschikt als isolatie in de vloer. De platen worden met CO2 vriendelijke technologie gemaakt en zijn 100% recyclebaar. Een nadeel van XPS is dat het brandbaar is. Tegenwoordig worden de platen gemaakt met een vlam vertragend goedje. Waardoor de platen vanzelf doven wanneer de vlam verwijdert wordt.

  • PIR | Rd-waarde 1.36 bij 30mm
    Misschien wel het populairste isolatiemateriaal op de markt. En dat is niet onverdiend. PIR isolatiemateriaal isoleert erg goed. Door de hoge isolatiewaarde kun je zelfs met weinig dikte nog steeds goed isoleren. De PIR platen zijn vochtbestendig, maar niet helemaal waterdicht. Het is dan ook aan te raden PIR platen met een aluminium buitenrand te nemen. Via de aluminium laag is het niet mogelijk voor water om binnen te dringen.

  • Armaflex | Rd-waarde 0.86 bij 30mm
    Een populair isolatiemateriaal onder zelfbouw campers is Armaflex. Dit komt door de flexibiliteit en het gemak van aanbrengen. Er zit een zelfklevende kant aan Armaflex waardoor je het direct tegen de wand van je bus aan kunt plakken. Daarnaast heeft Armaflex een prima isolatiewaarde.

  • Reflectix | Rd-waarde 0.81 bij 30mm
    Thermisch isolatie, geluidsisolatie en hittebestendig. In auto’s wordt Reflectix zelfs onder de motorkap gebruikt. Doordat het materiaal vrij dun is, is het geschikt om te gebruiken als vloerisolatie.

  • K-Flex | Rd-waarde 0.86 bij 30mm
    Het alternatief op Armaflex is K-Flex. Met dezelfde isolatiewaarde, flexibiliteit en zelfklevende zijde lijken deze 2 producten toch wel heel veel op elkaar. Het verschil dat wij kunnen vinden is dat Armaflex Duits is en K-Flex Italiaans. Daarnaast is K-flex ietsjes goedkoper.

Isolatiematerialen die niet geschikt zijn

Populaire isolatiematerialen in de bouwwereld zijn steen- en glaswol. Deze materialen zijn niet geschikt in een camper omdat ze vocht vasthouden. Een veel overwogen isolatiemateriaal in de camper is ook purschuim. Doordat je het makkelijk in de moeilijkste hoeken kunt spuiten kun je eenvoudig heel je camper isoleren. Echter heeft purschuim een open-cel structuur dat water vast kan houden. Daarbij sluit je met purschuim ruimtes volledig af. Waardoor er geen vocht regulatie is. Alles bij elkaar genomen zorgt het er dus voor dat het metaal op je camper gaat roesten.

Camper Isoleren met Armaflex

De muren en het plafond hebben wij geïsoleerd met Armaflex 19mm. De keuze viel hierop vanwege de prima isolatiewaarde en het gemak van het plaatsen door de zelfklevende kant. De spanten van de bus hebben we beplakt met Armaflex isolatietape 3mm, zo hebben we minimaal ruimte verlies.

Voordat je kunt beginnen met het aanbrengen van Armaflex is het belangrijk alles goed schoon te maken en te ontvetten. Ook is het handig eventuele gaten al te maken. Hiermee bedoelen we een gat voor een dakraam of een gat in de muur voor het water- of stroompunt. Als het in jouw bus nodig is kun je nu ook extra houten spanten plaatsen. De wand die over het Armaflex heen komt kun je op deze manier bevestigen.

camper isoleren armaflex

Armaflex plaats je tegen al het metaal op de wanden en het plafond. Zorg ervoor dat je de elektrakabels niet mee plakt. Deze laat je voor het materiaal lopen. Zoveel mogelijk metaal beplak je om zo koudebruggen te beperken. Dit is goed om roestvorming tegen te gaan en ook voor de thermische isolatie. Echter hoef je je niet druk te maken als het net niet lukt om alles af te plakken. Uiteraard is zoveel mogelijk afplakken beter, maar omdat je nog steeds grote enkelglas ruiten in je bus hebt is uitstekende thermische isolatie niet mogelijk.

Geluidsisolatie: Armaflex vs. ontdreuningsplaten

Om geluid en trillingen te beperken hebben wij de binnenkant van onze bus beplakt met ontdreuningsplaten. Deze platen plak je erop voordat je Armaflex gaat aanbrengen. Ze verzwaren het plaatmateriaal en hebben zo een geluid isolerende werking.

Geeft jouw bus ook een galmend geluid als je aan het rijden bent en of maak je een doorgang van het woongedeelte naar de cabine? Dan is het aan te raden ontdreuningsplaten aan te brengen.

Camper isoleren ontdreuningsplaten
In de voorcabine ook ontdreuningsplaten geplaatst. Vervolgens 6mm Armaflex eroverheen.

Ontdreuningsplaten hebben een andere werking dan Armaflex. De 2 producten zijn niet hetzelfde en hebben dus ook andere eigenschappen. Ontdreuningsplaten zijn bedoeld als geluidsisolatie en Armaflex als thermische isolatie. Ontdreuningsplaten breng je alleen aan op grote oppervlaktes metaal om zo het galmende geluid te beperken. Het is dus overbodig de hele bus te beplakken. Armaflex plak je wel over de gehele oppervlakte van het metaal, omdat je overal de koudebruggen wilt tegenwerken.

Armaflex heeft naast zijn goede thermische isolatie eigenschap ook een geluid isolerende werking. Echter op grote oppervlakten is deze geluid isolerende werking minimaal.

Camper isoleren met PIR

De vloer van onze bus hebben we geïsoleerd met PIR isolatiepanelen van 50mm dik. In onze oude bus moesten we zelf een bodemvloer maken tussen de chassisbalken. Hierdoor hielden we veel ruimte over en konden we deze dikke PIR isolatiepanelen plaatsen. Deze panelen hebben we vastgelijmd op de bodemvloer die tussen het chassis ligt.

isoleren PIR

Wanneer je een nieuwere bus hebt en al een bodemvloer hebt dan gaan zulke dikke panelen natuurlijk ten koste van je sta hoogte en dat is zonde. De vloer in de bus is de minst belangrijke kant die geïsoleerd moet worden. De temperatuurverschillen zijn het grootst via het plafond en de muur. Desalniettemin heb je wel isolatie in je vloer nodig, maar kun je prima uit met een minder dikke plaat en dus ook minder Rd-waarde. Een PIR plaat van 20mm of 30mm is voldoende.

Voordat je de platen plaatst moet je de ondergrond schoonmaken en ontvetten. Vervolgens lijm je met polymax houten spanten op de vloer. Hiertussen lijm je de panelen op de vloer. Op de spanten schroef je een osb-vloer vast.

Bij een oude bus zoals de onze plak je na het aanbrengen van de PIR panelen het chassis af met Armaflex isolatietape 3mm. Hierop schroef je een betonplex 18mm vloer vast. Je kiest betonplex omdat deze platen waterbestendig, slijtvast en makkelijk 20 jaar meegaan.

PIR panelen gebruiken in de wanden en plafond is lastiger aangezien deze nooit 100% recht zijn. Je wilt het isolatiemateriaal strak tegen het metaal aanbrengen anders ontstaat er condens tussen de twee. Is jouw bus zo rechthoekig dat dit wel kan dan zijn PIR panelen natuurlijk een prima keuze.

Camper isoleren met schapenwol

Schapenwol is een biologisch verantwoorde keuze om je camper mee te isoleren. Daarnaast heeft schapenwol nog meer voordelen waardoor het uitermate geschikt is. Maar er kleeft toch ook 1 nadeel aan waardoor veel camper bouwers er niet voor kiezen.

isoleren schapenwol

Voordelen schapenwol

Naast dat schapenwol een biologisch verantwoord isolatiemateriaal is, is het ook een geweldige thermische en geluid isolator. Een ander groot voordeel is de vocht regulatie, in hoge luchtvochtigheid kan het waterdamp opnemen en in lage luchtvochtigheid weer afgeven. Dus wanneer je toch condensvorming krijgt in je camper dan neemt schapenwol dit water op en tast het niet je metaal aan. Als laatst kan schapenwol niet schimmelen en verbetert het zelfs de luchtkwaliteit in je camper.

Nadelen schapenwol

Een argument die veel naar voren komt waarom je schapenwol niet moet gebruiken is dat schapenwol tot wel 30% van zijn eigen gewicht in vocht kan opnemen. Vocht in combinatie met lucht en metaal zal altijd roestvorming geven. Ook al is deze vocht opgenomen in het wol.

Zelf hebben wij ook schapenwol gebruikt als isolator in de wanden. Dit hebben we bovenop de Armaflex aangebracht. Na 6 maanden reizen met de camper heb ik het schapenwol gecontroleerd. En deze was kurkdroog. In de wanden van de bus hebben we ventilatie toegelaten zodat het schapenwol eventueel vocht kwijt zou kunnen.

Camper ventileren en verwarmen

Nadat je een camper isoleert moet je dezelfde ruimte ook ventileren, anders krijg je alsnog last van condens en warmte. Je leeft in je camper en je lichaam stoot dus warmte uit. Ook zorgt je adem voor condens. Een camper moet je dus altijd na het isoleren ook ventileren. Zo blijft je camper koel en droog. Ook wanneer je de camper warm wilt houden moet je ventileren om condens tegen te gaan.

Ventileren doe je middels een dakraam, ventilatieklep of open raam. Je hebt minimaal 2 openingen nodig om te ventileren anders krijg je geen luchtstroom in je camper. Lees ook onze handleiding hoe je een dakraam in de camper plaatst.

Als je niet te veel dakramen en of ventilatiekleppen wilt installeren is het aan te raden een dieselkachel te installeren met 1 dakraam. De Chinese dieselkachels zijn helemaal niet duur en werken hartstikke goed, echt een aanrader. De dieselkachel zuigt lucht van buiten op, verwarmt deze en blaast dit in je camper. Doordat je een raampje of dakraam openzet ontstaat er een luchtstroom.

Op warme dagen moet je minimaal 2 ramen tegenover elkaar openzetten en is een ventilator in de bus een aanrader. Je kunt ook airconditioning in het dak plaatsen. Zo staat deze niet in de weg en blaast die koele lucht direct de bus in.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *