Wil je een dieselkachel in de camper inbouwen? Een goed verwarmde camper is heerlijk om zo koud buiten de deur te houden. Daarnaast zorgt deze standkachel er ook voor dat vocht geen kans krijgt in de camper. Zo vergroot je jouw wooncomfort en voorkom je roestplekken.
Wil je buiten het hoogseizoen op pad met de camper, naar het noorden op vakantie of gewoon op koude zomernachten een goed verwarmde camper. Dan is een dieselkachel ook wel standkachel genaamd zeker aan te raden.
Tegenwoordig hoeven dieselkachels helemaal niet meer veel te kosten. Voor een prijs tussen €100,- tot €200,- kun je jouw camper al verwarmen op diesel.
In dit artikel leggen we uit welk type dieselkachel bij jouw past. En in onze installatievideo over de dieselkachel laten we zien hoe wij deze plaatsen.
De Dieselkachel
Een Dieselkachel is een vrij simpel apparaat dat diesel verbrand in de verbrandingskamer en vervolgens de warme lucht met een ventilator naar buiten blaast. De verbrandingsgassen gaan via een uitlaat onder de vloer van je bus naar buiten.
Een standkachel op diesel is vrij populair bij camperaars. Dit komt doordat het verbruik zuiniger is dan een kachel op gas en het verbranden van gas brengt risico’s met zich mee. Daarbij komt dat de meeste campers op diesel rijden en je de dieselkachel op de tank kunt aansluiten. Door het zuinige verbruik van de dieselkachel kom je vrijwel nooit in de koud te zitten.
Rijd jouw camper niet op diesel? Dat is geen probleem, want de meeste dieselkachel worden geleverd met een kleine brandstoftank.
Een dieselkachel in combinatie met een goed geïsoleerde camper zorgt ervoor dat de warmte makkelijker binnen blijft. Daarbij is het toch ook belangrijk jouw camper te ventileren, zo voorkom je roest en blijft de ruimte aangenaam om in te leven. Dit doe je door een (dak)raam te plaatsen, het liefst 1 met een ventilator.
A-merk vs. Chinese model Dieselkachel in de camper.
Dieselkachels voor in de camper waren over het algemeen dure apparaten, helemaal wanneer je een installateur hem laat inbouwen. Daar is de markt op ingesprongen en kun je voor vrijwel dezelfde kwaliteit een goedkope dieselkachel vinden.
De bekende merken zoals Eberspacher en Webasto hebben betrouwbare dieselkachels waar je al gauw zo’n 1500,- euro voor kwijt bent. Deze dieselkachel moet je dan zelf nog inbouwen, maar met de duidelijke handleiding moet dit voor een beetje doe-het-zelver geen probleem zijn.
Planar is de volgende betrouwbare aanbieder van dieselkachels. De fabrikant is gevestigd in Rusland, maar heeft dealers over heel de wereld zitten, zo ook in Europa en de Verenigde Staten. Deze kachels zijn al stukken goedkoper en kun je aanschaffen voor rond de €450,-.
Als laatst heb je de Chinese model dieselkachels van Vevor. Deze standkachels zijn erg populair en dit ligt hem aan de lage prijs en de goede kwaliteit. Het internet staat dus ook vol met positieve reacties over het Chinese model kachel. Vandaar dat ook wij dit merk dieselkachel hebben gekozen.
2KW of 5KW Dieselkachel in de camper?
Toen wij een dieselkachel wilde gaan kopen was één van de eerste vragen die ik kreeg: Welke grootte dieselkachel heb ik nodig? Heb ik een 2KW of 5KW Dieselkachel in mijn camper nodig?
In onze zoektocht kwamen we ook 8KW dieselkachels tegen, maar deze zijn veel te krachtig voor in een camper. Vandaar dat we deze niet eens bespreken.
In een bus camper zoals die van ons is een 2KW meer dan voldoende. Alleen wanneer je een grote camper hebt met veel kubieke meters kan een 5KW dieselkachel iets voor jou zijn. En misschien zelfs dan is een 5KW te groot.
De prijs voor een grote of kleine dieselkachel is vrijwel hetzelfde. Dus daar hoeft jouw keuze niet van af te hangen.
Er zijn genoeg camperaars met een kleine camper die kiezen voor de grote 5KW dieselkachel, maar ook andersom. En iedereen is tevreden over hun aankoop. Het ligt allemaal aan jouw situatie en wat jouw idee van lekker warm is. Hieronder vind je alle voor en nadelen van een 2KW en 5KW Dieselkachel.
Kun je na het lezen van deze vergelijking niet kiezen tussen 2KW en 5KW? Dan heb je geluk, want er is inmiddels een 3KW Dieselkachel op de markt.
2KW dieselkachel
Een 2KW dieselkachel werkt perfect in kleinere campers, zoals buscampers of kleine half-integraal campers. De standkachel verwarmt de ruimte in korte tijd tot een prettige temperatuur. Vervolgens kun je de dieselkachel op een lage stand zetten en houdt deze de camper op de gewenste temperatuur. Een te grote dieselkachel in een te kleine ruimte verwarmt de ruimte in de laagste stand waarschijnlijk nog steeds te veel. Je zult de kachel dus zo nu en dan uit moeten zetten om de camper niet te heet te laten worden.
Voordelen
- De warmte die de 2KW dieselkachel produceert is enorm. Zelfs camperaars met grote half-integraal campers hebben genoeg aan dit kleine apparaatje.
- De laagste stand van de 2KW is lager dan die van de 5KW kachel. Zo kan je de kachel dus aan laten staan zonder dat de camper te heet wordt.
- De kleine afmeting van de kachel zorgt ervoor dat je deze makkelijk op veel plekken kunt installeren.
Nadelen
- De kachel maakt meer geluid dan een 5KW om dezelfde hoeveelheid warmte te produceren.
- In een grotere ruimte doet de 2KW dieselkachel er lang over om deze te verwarmen.
Onze conclusie: 2KW Dieselkachel in de camper
Campers met een leefruimte tot en met 5 meter kunnen het beste uit de voeten met een 2KW dieselkachel. Ook kleine busjes met een top-up zullen genoeg hebben aan een 2KW. Echter blijft dit natuurlijk onze ervaring.
5KW Dieselkachel
Een 5KW Dieselkachel is een goede optie voor grote campers en lange buscampers. De grote binnenruimte kun je zo snel verwarmen tot een prettige temperatuur. Een veelvoorkomende klacht over de 5KW dieselkachel is dat deze te goed werkt. Zet je deze in een te kleine camper dan zal je de temperatuur niet goed kunnen reguleren en moet je zo nu en dan de standkachel uitzetten.
Voordelen
- De dieselkachel verwarmt erg goed en verbruikt weinig diesel.
- Relatief goedkoper dan de 2KW. Je krijgt meer vermogen voor bijna dezelfde prijs.
Nadelen
- Zijn voordeel is tegelijkertijd ook zijn nadeel. De dieselkachel verwarmt zo goed dat deze zelfs op de laagste stand de camper te heet kan laten worden.
Onze conclusie: 5KW Dieselkachel in de camper
Heb jij een grote camper, caravan of bus met een leefruimte langer dan 5 meter dan is een 5KW dieselkachel waarschijnlijk een goede keuze.
Video: Hoe wij de Dieselkachel installeren
Conclusie dieselkachel in de camper
Een dieselkachel in de camper inbouwen is een veiligere keuze dan een gaskachel. Rijd jouw bus op diesel dan kun je deze standkachel aansluiten op je dieseltank en kom je vrijwel nooit zonder warmte te zitten. (let natuurlijk wel erop dat je de tank niet leegtrekt, anders kun je niet meer vertrekken naar de volgende bestemming).
De goedkopere Chinese model dieselkachels werken vrijwel even goed als zijn duurdere concurrenten en zijn een schijntje van de prijs.
Vergeet niet dat je jouw camper goed moet isoleren en ventileren wil je optimaal genieten van de warmte. Daarbij wordt vochtophoping voorkomen met een kachel, isolatie en ventilatie. Zo voorkom je roest en vergroot je het wooncomfort.
10 reacties
Hallo is hij niet te regelen met thermostaat groetjes Hans
Jazeker!
Hi!
Ik heb vernomen dat het in de wintermaanden toch nog wel eens lastig kan zijn voor de 2KW kachels om de bus op tempratuur te krijgen, hebben jullie hier toevallig al ervaringen mee? Ik zie dat ze van Vevor ook een 3KW variant hebben en ik ben daardoor toch aan het twijfelen geslagen.
Hi Jeremy,
Onze 2KW kachel deed het met winterkamperen in de Dolomieten heel goed. Geen moment koud gehad. Dit ligt natuurlijk ook aan de isolatie die je aanbrengt en of je een hefdak hebt of niet. Deze reis was met onze L4H2 camper en daarbij is de 2KW voor ons voldoende. Maar als je twijfelt kan een 3KW een goede optie zijn. Volgens mij heb ik die ook beschreven in ons blog hierboven.
Deze: https://amzn.to/3krhMfJ
Hi Bas,
Bedankt voor je reactie, ik heb een L3H2 dus dan zou de 2kw variant meer als voldoende moeten zijn! Wij zijn erg blij met jullie blogs en video’s!
Dankjewel en graag gedaan! 🙂
Hi!
Wij zijn ook een camper bus aan het bouwen (L2H2) en willen ook een 2KW kachel.
Zijn jullie nog steeds tevreden met Vevor 2KW? Ik zit ook te denken om die aan te schaffen. Gr Hidde
Ha Hidde,
Ja met de Vevor 2KW zijn nog steeds erg tevreden. Wij hebben zelfs een L4h2 en de dieselkachel verwarmt de camper goed. Afgelopen December in de Dolomieten zijn we gaan winterkamperen met de camper. Toen ook erg blij ermee.
ik heb er nu ook gezien dat de dieseltank ingebouwd hebben bij vevor en vind dat persoonlijk voor mij een voordeel
ik zou die buiten laten draaien en met de buis de verwarming naar binnen laten blazen door een opening die ik langs het venster wil afwerken
zo kan ik hem thuis ook gebruiken en hoef ik geen gaten voor uitlaat te maken in mijn bestelwagen
denkt u dat het goed zou zijn
kan u mij ook zeggen hoeveel stroom dat verbruikt om op te starten
mvg
Henri
Tijdens het opstarten verbruikt de dieselkachel kort tot bijna 20A.
De installatie waar je het over hebt heb ik geen ervaring mee. Maar als er niet te veel vuiligheid in de dieselkachel kan komen zou ik niet weten waarom niet.
Groet Bas