Wil je een dieselkachel in de camper inbouwen? Een goed verwarmde camper is heerlijk om zo koud buiten de deur te houden. Daarnaast zorgt deze standkachel er ook voor dat vocht geen kans krijgt in de camper. Zo vergroot je jouw wooncomfort en voorkom je roestplekken.
Wil je buiten het hoogseizoen op pad met de camper, naar het noorden op vakantie of gewoon op frisse zomerochtenden een warme camper? Dan is een dieselkachel, ook wel standkachel genoemd, zeker aan te raden.
Tegenwoordig hoeven dieselkachels helemaal niet meer veel te kosten. Voor een bedrag tussen €200,- en €300,- kun je jouw camper al verwarmen op diesel. Daarbij helpen we je ook graag bij het kiezen van een dieselkachel die voldoet aan de RDW-eisen, zodat je zonder problemen door de keuring komt.
In dit artikel leggen we uit welk type dieselkachel bij jouw past. Met behulp van ons stappenplan en installatievideo over de dieselkachel laten we zien hoe wij deze plaatsen.
Werking dieselkachel
Een Dieselkachel is een vrij simpel apparaat dat diesel verbrand in de verbrandingskamer en vervolgens warme lucht met een ventilator naar buiten blaast. De verbrandingsgassen gaan via een uitlaat onder de vloer van je bus naar buiten.
Een standkachel op diesel is vrij populair bij camperaars. Dit komt doordat het verbruik zuiniger is dan een kachel op gas en het verbranden van gas brengt risico’s met zich mee. Daarbij komt dat de meeste campers op diesel rijden en je de dieselkachel op de brandstoftank kunt aansluiten. Door het zuinige verbruik van de dieselkachel kom je vrijwel nooit in de koud te zitten.
Rijd jouw camper niet op diesel? Dat is geen probleem, want de dieselkachel worden geleverd met een kleine brandstoftank.
Een dieselkachel in combinatie met een goed geïsoleerde camper zorgt ervoor dat de warmte makkelijker binnen blijft. Daarbij is het toch ook belangrijk jouw camper te ventileren, zo voorkom je roest en blijft de ruimte aangenaam om in te leven. Dit doe je door een (dak)raam te plaatsen, het liefst 1 met een ventilator.
Dieselkachels met R10 certificaat
Dieselkachels voor in de camper waren vroeger vaak dure apparaten, zeker wanneer je ze door een installateur liet inbouwen. De bekende merken zoals Eberspacher en Webasto staan bekend om hun betrouwbaarheid, maar kosten al snel zo’n €2.000. Autoterm (Planar) is een ander betrouwbaar merk, afkomstig uit Rusland, waarmee je op een totaalprijs van rond de €800,- uitkomt. Al deze kachels hebben een R10 certificaat, maar zijn wel flink aan de prijs, dus zijn we ook verder gaan kijken.
In het verleden hebben wij vaak Chinese dieselkachels, zoals die van Vevor, geïnstalleerd. Deze kachels zijn populair vanwege hun lage prijs (rond de €200,-) en verrassend goede kwaliteit. Bovendien zit vrijwel alles in de doos wat je nodig hebt, op de tankafzuiger na. Wij zijn daar jarenlang tevreden over geweest.
Sinds juli 2025 is er echter een belangrijke wijziging in de RDW-keuringseisen voor campers: elektrische apparaten moeten nu beschikken over een R10-certificaat. Omdat de meeste Chinese dieselkachels dit certificaat niet hebben en enkel een CE keurmerk, zijn wij overgestapt op de dieselkachels van NordKapp. Deze zijn zeer betaalbaar (rond de €300,-), worden geleverd als compleet pakket voor installatie, en zijn verkrijgbaar als NordKapp + Bluetooth– of NordKapp + GSM-bediening zodat je de kachel eenvoudig op afstand kunt aanzetten. Bovendien voldoen ze niet alleen aan het R10-certificaat, maar ook aan het R122-certificaat, waardoor je zonder problemen door de RDW-keuring voor kampeerauto’s komt.
Dieselkachels met ECE R10
2KW of 5KW Dieselkachel in de camper?
Bij de aanschaf van een dieselkachel is één van de meest gestelde vragen: welke grootte dieselkachel heb ik nodig? Moet ik kiezen voor een 2 kW of een 5 kW model in mijn camper?
In onze ervaring met onze zelfbouw campers van het type L2H2 kiezen wij in vrijwel alle gevallen voor een 2 kW dieselkachel. Deze capaciteit is doorgaans ruim voldoende voor de afmetingen van deze camper. Er zijn ook 8kW dieselkachel, maar voor een camper van deze omvang is dit echt veel te krachtig en dus niet aan te raden. Voor grotere campers kan een 8 kW kachel echter wel een geschikte oplossing zijn.
Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met het type dak van de camper. Heeft jouw camper een hefdak? Dan ventileert deze vaak meer, waardoor je wellicht een krachtigere kachel nodig hebt om dezelfde warmte te behouden.
Wat de prijs betreft, is het verschil tussen een 2 kW en een 5 kW dieselkachel minimaal, waardoor dit geen doorslaggevende factor hoeft te zijn in je keuze.
Er zijn camperaars met kleinere campers die bewust kiezen voor een 5 kW dieselkachel, en andersom. Uiteindelijk hangt de beste keuze af van jouw persoonlijke situatie en voorkeuren ten aanzien van warmtecomfort.
Verwarmingscapaciteit:
- 2 kW: geschikt voor ongeveer 20 m²
- 5 kW: geschikt voor ongeveer 40 m²
- 8 kW: geschikt voor ongeveer 60 m² (voor grotere campers, niet geschikt voor kleine campers zoals L2H2)
Hieronder vind je een overzicht van de voor- en nadelen van een 2 kW en een 5 kW dieselkachel.
2KW dieselkachel
Een 2 kW dieselkachel werkt perfect in kleinere campers, zoals buscampers of compacte half-integraal campers.
Deze standkachel verwarmt de ruimte in korte tijd tot een prettige temperatuur. Vervolgens kun je de kachel op een lage stand zetten, zodat de camper op een constante, aangename temperatuur blijft zonder onnodig veel brandstof te verbruiken.
Let op: een te grote dieselkachel in een kleine ruimte verwarmt zelfs op de laagste stand vaak nog te veel. Dit betekent dat je de kachel regelmatig uit moet schakelen om oververhitting te voorkomen.
Voordelen
- De warmte die een 2 kW dieselkachel produceert is indrukwekkend. Zelfs camperaars met grotere half-integraal campers hebben hier vaak genoeg aan.
- De laagste stand van een 2 kW kachel is lager dan die van een 5 kW model, waardoor je de kachel langer aan kunt laten zonder dat de camper te warm wordt.
- Dankzij het compacte formaat is de kachel eenvoudig te installeren op diverse plekken in de camper, ook waar de ruimte beperkt is.
- Een 2 kW kachel verbruikt doorgaans minder brandstof bij gebruik in kleinere ruimtes, wat ook gunstig is voor de duurzaamheid en kosten.
Nadelen
- Om dezelfde hoeveelheid warmte te produceren maakt de 2 kW dieselkachel iets meer geluid dan een 5 kW model, vooral op hogere standen.
- In grotere ruimtes duurt het aanzienlijk langer voordat de 2 kW kachel de ruimte voldoende verwarmd, waardoor je mogelijk comfort mist bij koude temperaturen.
- Bij campers met een hefdak kan door extra ventilatie de warmte sneller ontsnappen, wat betekent dat de 2 kW kachel harder moet werken om de ruimte warm te houden.
Onze conclusie: 2KW Dieselkachel in de camper
Voor campers met een leefruimte tot ongeveer 5 meter is een 2 kW dieselkachel doorgaans de beste keuze. Ook voor kleine buscampers met een hefdak (top-up) voldoet deze kachel meestal goed, hoewel het bij sterk geventileerde campers iets lastiger kan zijn om de warmte vast te houden.
Uit onze ervaring met zelfbouw campers van het type L2H2 kiezen wij vrijwel altijd voor een 2 kW model. Het biedt een ideale balans tussen warmtecapaciteit, geluid, verbruik en installatiegemak.
5KW Dieselkachel
Een 5 kW dieselkachel is een uitstekende keuze voor grotere campers en langere buscampers. Door het hogere vermogen verwarm je de ruime leefruimte snel en efficiënt tot een aangename temperatuur.
Een veelgehoorde klacht over de 5 kW dieselkachel is dat hij soms “te goed” werkt. Wanneer je deze kachel in een te kleine camper plaatst, kan het lastig zijn om de temperatuur goed te reguleren. De kachel zal ook op de laagste stand soms nog te veel warmte afgeven, waardoor je de standkachel af en toe uit moet schakelen.
Voordelen
- De 5 kW dieselkachel verwarmt snel en efficiënt, wat vooral prettig is in grote ruimtes.
- Ondanks het hogere vermogen is het brandstofverbruik relatief laag, wat bijdraagt aan een zuinige werking.
- Vergeleken met de 2 kW kachel is de 5 kW uitvoering relatief goedkoper per watt vermogen; je krijgt meer capaciteit voor bijna dezelfde prijs.
- Voor campers zonder hefdak (dus met minder ventilatie) kan de 5 kW kachel ideaal zijn om een constante temperatuur te behouden, zelfs bij koud weer.
Nadelen
- De kracht van de 5 kW kachel kan juist een nadeel zijn in kleinere campers, omdat hij zelfs op de laagste stand de ruimte snel te warm kan maken.
- Door het hogere vermogen en grotere onderdelen is de kachel vaak iets groter en minder makkelijk op elke plek te installeren.
Onze conclusie: 5KW Dieselkachel in de camper
Heb jij een grote camper, caravan of bus met een leefruimte langer dan 5 meter, dan is een 5 kW dieselkachel meestal de beste keuze. Deze kachel zorgt snel en effectief voor voldoende warmte in een grote ruimte, mits je goed let op de temperatuurregeling.
Dieselkachel installeren in de camper
Het installeren van een dieselkachel is in elke camper vergelijkbaar; het grootste verschil zit in de locatie van de kachel. Die wordt bepaald door de indeling en beschikbare ruimte van het voertuig. Zo is er bij campers op basis van een Sprinter, Crafter of MAN TGE vaak ruimte onder de voorstoelen, terwijl dit bij een Ducato, Jumper of Boxer meestal niet het geval is. In dat geval moet de kachel op een andere plek worden gemonteerd.
De installatie van de NordKapp en Vevor dieselkachels is vrijwel hetzelfde. In dit stappenplan gebruiken we de Vevor als voorbeeld, maar de instructies gelden ook volledig voor de NordKapp.
We begeleiden je stap voor stap door het installatieproces, zodat je precies weet wat je moet doen. Daarnaast kun je onze installatievideo bekijken, waarin alles visueel wordt toegelicht.
1. Benodigde gereedschap
Dit is het gereedschap dat wij gebruiken voor het installeren van een dieselkachel. Wij hebben inmiddels tientallen keren een dieselkachel in een camper gebouwd en dit vinden we het beste gereedschap. Maar je kunt sommige gereedschappen vervangen, zo hebben we de eerste keer een slijptol gebruikt in plaats van een metaalboor.
Dit zijn de belangrijkste gereedschappen voor het aansluiten van een dieselkachel. Ook heb je een stanleymes, rolmaat en een bitset nodig. Maar als je een camper aan het bouwen bent dan heb je die vast.
Naast het gereedschap heb je natuurlijk een dieselkachel nodig. Kies de NordKapp dieselkachel als je een goede dieselkachel wilt met R10 certificaat (belangrijk voor de RDW keuring) en als je liever toch de Vevor dieselkachel kiest vanwege de prijs, zorg er dan wel voor dat deze kachel niet in je camper zit tijdens de kampeerauto keuring.
De ontbrekende onderdelen hierbij zijn ook: een tankafzuiger (alleen bij Vevor), een 4mm² rood en zwarte kabel (want degene bij de dieselkachel is te kort) en een setje kabelschoenen.
2. Positie bepalen van de dieselkachel
De plaats van de dieselkachel in de camper wordt grotendeels bepaald door de ruimte die je onder de camper hebt. De inlaat en uitlaat van de kachel moeten immers door de vloer heen naar buiten en als daar precies je brandstoftank of iets anders zit, dan gaat dit natuurlijk niet.
Maak je geen zorgen of de warmte van de kachel wel evenredig verdeelt wordt in de camper, want je kunt met een 75mm luchtslang de warmte van de kachel verleggen.
Wij plaatsen bij een Ducato, Boxer en Jumper bijna altijd de kachel direct achter de bestuurders stoel. Daar zit net genoeg ruimte na de chassisbalk.
Bij een Sprinter en Crafter bus plaatsen we de dieselkachel onder de bijrijdersstoel. Hierin heb je precies genoeg ruimte voor een 2KW dieselkachel.
Daarbij zijn dit fijne locaties omdat de brandstoftank in de buurt zit. Zo houden we de brandstofleiding kort.
3. Gaten boren
Voordat je gaten boort in de bodem van je camper is het belangrijk eerst de positie van de gaten goed op te meten. Het is vrij lastig om binnenin de camper het exacte gat te bepalen en vervolgens onder de bodem goed uit te komen. In veel gevallen boren we dan ook als eerst met een 8mm boor vanaf onder. Zo zien we een gaatje binnenin de camper en kunnen we vanaf daar verder onze metingen doen.
In de meeste gevallen installeren we de dieselkachel op de metalen bodem van onze camper. Maar je kunt ook de dieselkachel plaatsen op de houtenvloer van je camper. Ook dit is een gebruikelijke manier en hebben wij al een aantal keer gedaan.
- Boor als eerst via de onderkant een gaatje van 8mm met een metaalboor.
- Vervolgens ga je de positie nogmaals nameten en indien nodig corrigeren. Gebruik hierbij ook het metalen bevestigingsplaatje.
- Vervolgens ga je de grote gaten boren van 2 keer 60mm, zodat de inlaat en uitlaat hier makkelijk doorheen kan. Als de houten ondervloer in de weg zit dan kun je deze eerst wegzagen met de multitool.
- Nu kun je de scherpe randen wegzagen die overblijven, omdat je twee gaten naast elkaar hebt geboord.
- Ook is het handig om de randen van de gaten minder scherp te vijlen, zodat in de volgende stap de verf beter blijft zitten.
- Als laatst spuit je alles in met de bitumen undercoating, om roest te voorkomen.
4. De Dieselkachel voorbereiden
Om jezelf een hoop tijd onder de bus te besparen kun je het beste de montageplaat, luchtinlaat, uitlaat en kabel voor de brandstofpomp al bevestigen aan de dieselkachel.
Draai de dieselkachel om en begin met de montageplaat op zijn plek te leggen. Vervolgens doe je de kabel voor de brandstofpomp erdoorheen. Bij ons zit de brandstofpomp in de buurt van de dieselkachel, dus de lengte van de kabel houden we kort. Daarna plaatsen we de luchtinlaat en uitlaat met behulp van de meegeleverde klemmen.
Let op, de luchtinlaat is het gat dat bij de brandstoftoevoerpunt zit. Haal deze twee punten niet door elkaar anders smelt de luchtinlaatpijp weg.
5. De dieselkachel plaatsen
Nu kun je de dieselkachel plaatsen op het gat dat je hebt geboord. Vervolgens kun je deze vastschroeven met de zelftappers. In de meeste gevallen is de metalen bodemplaat van de bus niet helemaal vlak. Vandaar dat wij ook op de rand van de montageplaat Sika 552 (carrosserie kit) plaatsen. Deze kit is hittebestendig en zorgt voor een goede afsluiting van het gat en de montageplaat.
Nu kunnen we de luchtinlaat en uitlaat onder de bus vastzetten. De volgorde hiervan is niet zo belangrijk, maar zorg er wel voor dat de kabel van de pomp niet in de buurt van de uitlaat zit, want deze wordt natuurlijk heet.
De luchtinlaat en uitlaat moeten ver uit elkaar geplaatst worden. Ook is het verstandig de luchtinlaat pijp niet in de buurt van de uitlaat van de motor te plaatsen.
5. Diesel brandstofleiding aansluiten
De diesel brandstofleiding kun je aansluiten op de brandstoftank van je camper of op de bijgeleverde 5 liter tank. Onze voorkeur krijgt het aansluiten op de brandstoftank, omdat je zo niet diesel door je camper heen hoeft te tillen. En je geen extra ruimte hoeft te reserveren hiervoor.
Het aansluiten van de dieselleiding op de brandstoftank doe je met behulp van de metalen tankafzuiger/brandstofpijp. Dit is in principe een verlengstuk van je dieselleiding die je brandstoftank in gaat.
Om deze brandstoftank te bereiken moet je deze demonteren en naar beneden laten zakken. Als je een Fiat Ducato of Ford Transit hebt, dan heb je geluk, want dan kun je via de cabine een klep vinden in de vloer naar de brandstoftank. Niet alle bouwjaren hebben deze toegangsklep. Je doet er dus goed aan dit te controleren voordat je de tank laat zakken.
De tanktoevoer aansluiten in je brandstoftank
De tanktoevoer ook wel tankafzuiger of brandstofpijp genoemd sluiten wij op 2 verschillende manieren aan. De snelle manier is door direct een gaatje te boren in de plastic dop van de brandstoftank (de tankvlotter). Houd een stofzuiger erbij om te voorkomen dat er vuil in terecht komt. Vervolgens kun je voorzichtig schroefdraad tappen ter grootte van het schroefdraad van je tankafzuiger. Als laatst draai je de tankafzuiger erop en plaats je de brandstofleiding.
De tweede manier is de tankvlotter eruit te halen. Hier heb je een tankvlotter-trekker voor nodig. Zodra de tankvlotter eruit is kun je een gaatje boren in de vlotter en makkelijk voorkomen dat er vuil in terecht komt. Daarbij hoef je nu niet per se schroefdraad te tappen in de dop, maar kun je met een moer de brandstofpijp vastdraaien.
De pomp en filter aansluiten
Na de brandstoftank sluit je als eerste de filter aan met behulp van de bijgeleverde clipjes. Daarna sluit je de pomp aan met de elektrakabel aansluiting richting de dieselkachel. Zo wordt het brandstof de kant van de kachel op gepompt, niet geheel onbelangrijk. Daarbij moet de brandstofpomp onder hoek van 20-30 graden staan richting de dieselkachel.
6. De dieselkachel de eerste keer starten
Voordat je de dieselkachel de eerste keer start moet je natuurlijk stroom op de dieselkachel hebben. Dit doen wij met een 4mm² zwart rood kabel vanaf de huishoudaccu met een zekering ertussen van 20A. Ook sluit je nu het bedieningspaneel aan op de kabel van de heater.
Om de dieselkachel de eerste keer te starten moeten de leidingen vol zitten met diesel, anders pompt deze alleen lucht. Dit doe je door de startknop samen met de omlaag-knop ingedrukt te houden, totdat je ”H: Off” ziet. Dit kan verschillen per model, maar over het algemeen is het een combinatie van twee knoppen. Zet deze vervolgens op ”On” en wacht een paar minuten totdat de leidingen vol zitten.
Hierna kun je de dieselkachel de eerste keer starten door de startknop twee seconden ingedrukt te houden. De temperatuur stel je in met de omhoog en omlaag knoppen.
Wil je hier meer uitleg over bekijk dan ook onze installatievideo over de dieselkachel
Video: Hoe wij de Dieselkachel installeren
Conclusie dieselkachel in de camper
Een dieselkachel in de camper inbouwen is een veiligere keuze dan een gaskachel. Rijdt jouw bus op diesel, dan kun je de standkachel rechtstreeks aansluiten op je dieseltank en zit je vrijwel nooit zonder warmte. (Let er natuurlijk wel op dat je de tank niet helemaal leegtrekt, anders wordt de volgende bestemming een stuk lastiger te bereiken.)
De goedkopere Chinese dieselkachels, zoals die van Vevor, werken prima en kosten slechts een fractie van de prijs van de bekende merken. Maar let op: deze hebben meestal alleen een CE-keurmerk en voldoen niet aan het verplichte R10-certificaat. Tijdens een RDW-keuring mag zo’n kachel dus niet in je camper aanwezig zijn.
Een betere en nog steeds betaalbare optie zijn de NordKapp dieselkachels. Deze beschikken over zowel het R10- als het R122-certificaat, certificeringen die er niet voor niets zijn en die waarschijnlijk ook betekenen dat ze “veiliger” zijn. Als je budget het toelaat, kun je ook kiezen voor Autoterm, of zelfs voor topmerken zoals Webasto of Eberspacher.
Vergeet daarnaast niet dat goede isolatie en ventilatie net zo belangrijk zijn als de kachel zelf. Zo geniet je optimaal van de warmte, voorkom je vochtophoping en houd je roest buiten de deur.
34 reacties
Hallo is hij niet te regelen met thermostaat groetjes Hans
Jazeker!
Hi!
Ik heb vernomen dat het in de wintermaanden toch nog wel eens lastig kan zijn voor de 2KW kachels om de bus op tempratuur te krijgen, hebben jullie hier toevallig al ervaringen mee? Ik zie dat ze van Vevor ook een 3KW variant hebben en ik ben daardoor toch aan het twijfelen geslagen.
Hi Jeremy,
Onze 2KW kachel deed het met winterkamperen in de Dolomieten heel goed. Geen moment koud gehad. Dit ligt natuurlijk ook aan de isolatie die je aanbrengt en of je een hefdak hebt of niet. Deze reis was met onze L4H2 camper en daarbij is de 2KW voor ons voldoende. Maar als je twijfelt kan een 3KW een goede optie zijn. Volgens mij heb ik die ook beschreven in ons blog hierboven.
Hi Bas,
Bedankt voor je reactie, ik heb een L3H2 dus dan zou de 2kw variant meer als voldoende moeten zijn! Wij zijn erg blij met jullie blogs en video’s!
Dankjewel en graag gedaan! 🙂
Hi!
Wij zijn ook een camper bus aan het bouwen (L2H2) en willen ook een 2KW kachel.
Zijn jullie nog steeds tevreden met Vevor 2KW? Ik zit ook te denken om die aan te schaffen. Gr Hidde
Ha Hidde,
Ja met de Vevor 2KW zijn nog steeds erg tevreden. Wij hebben zelfs een L4h2 en de dieselkachel verwarmt de camper goed. Afgelopen December in de Dolomieten zijn we gaan winterkamperen met de camper. Toen ook erg blij ermee.
ik heb er nu ook gezien dat de dieseltank ingebouwd hebben bij vevor en vind dat persoonlijk voor mij een voordeel
ik zou die buiten laten draaien en met de buis de verwarming naar binnen laten blazen door een opening die ik langs het venster wil afwerken
zo kan ik hem thuis ook gebruiken en hoef ik geen gaten voor uitlaat te maken in mijn bestelwagen
denkt u dat het goed zou zijn
kan u mij ook zeggen hoeveel stroom dat verbruikt om op te starten
mvg
Henri
Tijdens het opstarten verbruikt de dieselkachel kort tot bijna 20A.
De installatie waar je het over hebt heb ik geen ervaring mee. Maar als er niet te veel vuiligheid in de dieselkachel kan komen zou ik niet weten waarom niet.
Groet Bas
Hallo, leuke blog. Mag je een dieselkachel eigenlijk ook ondersteboven gebruiken? Met de lucht invoer en afvoer naar boven gericht. Is dit veilig?
Ha Erik,
Dat lijkt mij geen goed idee. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, de ontsteking van diesel vind plaats onder druk en niet met een ontsteking dus het zou in theorie moeten kunnen lijkt me. Maar ik zou het nooit iemand aanraden het zo te installeren. Waarschijnlijk komt er nog meer bij kijken waarvoor de installatie gewoon rechtop moet zijn.
Hoi,
Goede site en bedankt voor het artikel. Klopt het dat de Vevor kachels niet gekeurd zijn (CE keuring oid?). De prijs lokt heel erg, maar het risico lijkt mij groter (en gevolg in geval van een kachel ook). Veel plezier met jullie bus!
Ha Wouter,
Zover ik weet heeft een Vevor dieselkachel geen CE keurmerk. Als ik de handleiding doorneem kom ik wel een E-warrenty tegen, maar dat is niet hetzelfde lijkt mij. Uiteraard zit er een risico aan een dieselkachel zonder CE keurmerk, echter hebben wij nog niet eerder problemen met deze dieselkachel ondervonden. Er zijn ook veel mensen jullie voor gegaan. Allemaal geen garanties, maar ervaringen. De keuze blijft aan jou natuurlijk.
Vanmorgen camperkeuring gehad. De vevor kachel moest er uit anders geen goedkeuring!
Dank voor je reactie Hans. Dit hoor ik voor het eerst, maar zeer waardevolle info. Ik heb wel gehoord dat ze de keuring aan het aanscherpen zijn en dat ze kijken naar materiaal met CE keuring en dat anders dit niet goedgekeurd wordt. Dus dit valt er dan ook onder.
Hoi Bas!
Aan de hand van jullie video en deze blog gisteren de vevor 2kw dieselkachel geinstalleerd. Ging top!
Nu viel ons op dat de uitlaat onder de bus best wel veel geluid maakt. Hoe zit dat bij jullie? En is er iets aan te doen?
Dank voor alle handige blogs, en succes met Camper4
Super Marcel!
De eerste keer maakt de dieselkachel vrij veel geluid en rook. Dat is de nieuwigheid. Daarna hoort deze wel rustig te worden. De demper van de uitlaat er wel opgezet?
Goed verhaal!
Misschien nog nuttig om te vermelden dat als de kachel een te zwaar vermogen heeft en steeds uit gezet moet worden er bij het opnieuw starten veel stroom gebruikt wordt in vergelijking met het laten doordraaien in lage stand!
Niet echt gunstig voor het tegenwoordig zo populaire “ off-grid “ staan
Ha Peter,
Dank, ja dat klopt helemaal. De opstart kost het meeste stroom. Als die eenmaal draait verbruikt die nauwelijks stroom.
Hallo Bas en Bianca, wat fijn dat jullie zoveel delen en inspirerend zijn.
Wij zijn begonnen aan onze VW Crafter van bedrijfsbus tot camper.
Vraag die ik heb is over de dieselkachel in jullie Sprinter heb je daar een video van of foto’s.
Hoe heb je dat aangepakt, al gezien waar je hem geplaatst hebt in de rondleiding.
Gaat mij vooral om de brandstof toevoer hoe heb je dat gedaan?
Met vriendelijke groeten Philip en Mariet Valk
Blijf zo doorgaan.
Hi Philip, daar heb ik inderdaad geen video van gemaakt deze keer. De brandstofleiding blijft onder de bus de gehele tijd.
De leiding heb ik aangesloten op de brandstoftank met behulp van deze brandstofbuis https://vrolijkopreis.nl/product/brandstofbuis-dieselkachel/. Deze gaat in de deksel van de tank. Het andere einde gaat op de dieselkachel.
Hallo Bas, Bedankt, dan moet de tank gedemonteerd worden? toch?
Groet Philip
Ja dat klopt!
Hey,
De Chinese dieselkachels hebben inderdaad geen CE.
Wat ik vooral nadelig vind is het tikkend geluid van de goedkope pompen. Dit lijkt me erg storend als je de dieselkachel gebruikt als je slaapt.
Hoi Christian,
Je kunt een pompkapje erop doen, dit beperkt het geluid, niet volledig, maar wel iets. https://amzn.to/3YrOWz9
goedemiddag, hoe zit het mét de verzekering als de kachel geen CE keuring heeft,
groetjes,
Ruud
Hoi Ruud,
Dat kun je het beste navragen bij je verzekering. Groetjes
Hoi, ik zou graag mijn Webasto 40 EVO high altitude buiten plaatsen op mijn selfmade unimog ipv binnen ifv plaats winnen binnen en al het mogelijke lawaai buiten houden.
Hebben jullie daar ervaring mee? Nadelen? Voordelen? Alvast bedankt.Grs, Wim.
Hoi Wim,
Daar hebben we zelf geen ervaring mee, maar wel ervaringen gehoord van vrienden van ons die dat hebben. Nadeel ervan is wel, dat de lucht die getrokken wordt om de warme lucht naar binnen te blazen een stuk kouder is. Dus de kachel wordt minder efficient, ook zal je in de opstartfase hele koude lucht naar binnen blazen, omdat dan de kachel nog niet warm is, maar de ventilator wel draait.
Hoi Bas,
Ik zie in de specificatie dat je de Vevor kachels ook kan aansluiten op een losse tank.
De Nordkap kachels hebben dat niet standaard, maar ik neem aan dat dit hier ook mogelijk is.
Wat zouden de nadelen van een losse tank kunnen zijn behoudens de extra ruimte en de hoeveelheid diesel?
Groet Nico
Je kunt een Nordkap-kachel technisch gezien ook op een losse tank aansluiten. Vaak worden daarvoor 5–10L kunststof dieseltanks gebruikt. Nadeel is dat je extra ruimte kwijt bent en een aparte vulopening hebt. Let wel: officieel is het vervoeren en gebruiken van een losse brandstoftank in de camper niet toegestaan. In de praktijk wordt het veel gedaan zolang de tank goed bevestigd is en niet kan lekken, maar bij controle, keuring of schade kan dit problemen geven met regelgeving of verzekering. Daarom blijft aansluiten op de voertuigtank de veiligste en meest zekere oplossing.
Groet Bas
Hoi Bas,
Ik heb een VEVOR 2 kw aangesloten. Deze zit nu op een schakelaar paneel. Nu is het zo dat de klok van de controller te snel loopt. Vanmorgen om 5 uur gesynchroniseerd en om 12.45 uur gaf tie 15.45 uur aan. Wat kan hier eventueel de oorzaak van zijn ?
Hoi Ger,
Interessant! Deze ken ik nog niet. Bij sommige goedkopere controllers komt het voor dat de interne realtime clock niet goed gekalibreerd is. Als de controller via een schakelaarpaneel of niet-constante voeding loopt, kan de spanning iets variëren of even wegvallen. Dat kan ook invloed hebben op de interne klok. Ik zou hem eens direct aansluiten op een stabiele spanning, kijken wat er dan gebeurd.