Dieselkachel in de Camper – 2KW of 5KW?

Bas en Bianca van de website vrolijkopreis.nl
Hi, wij zijn Bas en Bianca! We hopen dat je onze gratis blogs leuk en waardevol vindt. Zo ja, vind je het dan leuk om ons werk te steunen?🤗

Wil je een dieselkachel in de camper inbouwen? Een goed verwarmde camper is heerlijk om zo koud buiten de deur te houden. Daarnaast zorgt deze standkachel er ook voor dat vocht geen kans krijgt in de camper. Zo vergroot je jouw wooncomfort en voorkom je roestplekken.

Wil je buiten het hoogseizoen op pad met de camper, naar het noorden op vakantie of gewoon op koude zomernachten een goed verwarmde camper. Dan is een dieselkachel ook wel standkachel genaamd zeker aan te raden.

Tegenwoordig hoeven dieselkachels helemaal niet meer veel te kosten. Voor een prijs tussen €100,- tot €200,- kun je jouw camper al verwarmen op diesel.

In dit artikel leggen we uit welk type dieselkachel bij jouw past. En in onze installatievideo over de dieselkachel laten we zien hoe wij deze plaatsen.

Zelf een camper bouwen? Lees dan ook ons complete stappenplan.

Van een Bus een Camper Bouwen

Zelf camper bouwen stappenplan

Werking dieselkachel

Een Dieselkachel is een vrij simpel apparaat dat diesel verbrand in de verbrandingskamer en vervolgens warme lucht met een ventilator naar buiten blaast. De verbrandingsgassen gaan via een uitlaat onder de vloer van je bus naar buiten.

dieselkachel

Een standkachel op diesel is vrij populair bij camperaars. Dit komt doordat het verbruik zuiniger is dan een kachel op gas en het verbranden van gas brengt risico’s met zich mee. Daarbij komt dat de meeste campers op diesel rijden en je de dieselkachel op de brandstoftank kunt aansluiten. Door het zuinige verbruik van de dieselkachel kom je vrijwel nooit in de koud te zitten.

Rijd jouw camper niet op diesel? Dat is geen probleem, want de dieselkachel worden geleverd met een kleine brandstoftank.

Een dieselkachel in combinatie met een goed geïsoleerde camper zorgt ervoor dat de warmte makkelijker binnen blijft. Daarbij is het toch ook belangrijk jouw camper te ventileren, zo voorkom je roest en blijft de ruimte aangenaam om in te leven. Dit doe je door een (dak)raam te plaatsen, het liefst 1 met een ventilator.

A-merk vs. Chinese model Dieselkachel in de camper

Dieselkachels voor in de camper waren over het algemeen dure apparaten, helemaal wanneer je een installateur hem laat inbouwen. Daar is de markt op ingesprongen en kun je voor vrijwel dezelfde kwaliteit een goedkope dieselkachel vinden.

De bekende merken zoals Eberspacher en Webasto hebben betrouwbare dieselkachels waar je al gauw zo’n 1500,- euro voor kwijt bent. Deze dieselkachel moet je dan zelf nog inbouwen, maar met de duidelijke handleiding moet dit voor een beetje doe-het-zelver geen probleem zijn.

Planar is de volgende betrouwbare aanbieder van dieselkachels. De fabrikant is gevestigd in Rusland, maar heeft dealers over heel de wereld zitten, zo ook in Europa en de Verenigde Staten. Deze kachels zijn al stukken goedkoper en kun je aanschaffen voor rond de €450,-.

Als laatst heb je de Chinese model dieselkachels van Vevor. Deze standkachels zijn erg populair en dit ligt hem aan de lage prijs en de goede kwaliteit. Het internet staat dus ook vol met positieve reacties over het Chinese model kachel. Vandaar dat ook wij dit merk dieselkachel hebben gekozen.

chinese model

2KW of 5KW Dieselkachel in de camper?

Toen wij een dieselkachel wilde gaan kopen was één van de eerste vragen die ik kreeg: Welke grootte dieselkachel heb ik nodig? Heb ik een 2KW of 5KW Dieselkachel in mijn camper nodig?

In onze zoektocht kwamen we ook 8KW dieselkachels tegen, maar deze zijn veel te krachtig voor in een camper. Vandaar dat we deze niet eens bespreken.

In een bus camper zoals die van ons is een 2KW meer dan voldoende. Alleen wanneer je een grote camper hebt met veel kubieke meters kan een 5KW dieselkachel iets voor jou zijn. En misschien zelfs dan is een 5KW te groot.

De prijs voor een grote of kleine dieselkachel is vrijwel hetzelfde. Dus daar hoeft jouw keuze niet van af te hangen.

Er zijn genoeg camperaars met een kleine camper die kiezen voor de grote 5KW dieselkachel, maar ook andersom. En iedereen is tevreden over hun aankoop. Het ligt allemaal aan jouw situatie en wat jouw idee van lekker warm is. Hieronder vind je alle voor en nadelen van een 2KW en 5KW dieselkachel.

2KW dieselkachel

Een 2KW dieselkachel werkt perfect in kleinere campers, zoals buscampers of kleine half-integraal campers. De standkachel verwarmt de ruimte in korte tijd tot een prettige temperatuur. Vervolgens kun je de dieselkachel op een lage stand zetten en houdt deze de camper op de gewenste temperatuur. Een te grote dieselkachel in een te kleine ruimte verwarmt de ruimte in de laagste stand waarschijnlijk nog steeds te veel. Je zult de kachel dus zo nu en dan uit moeten zetten om de camper niet te heet te laten worden.

Voordelen

  • De warmte die de 2KW dieselkachel produceert is enorm. Zelfs camperaars met grote half-integraal campers hebben genoeg aan dit kleine apparaatje.
  • De laagste stand van de 2KW is lager dan die van de 5KW kachel. Zo kan je de kachel dus aan laten staan zonder dat de camper te heet wordt.
  • De kleine afmeting van de kachel zorgt ervoor dat je deze makkelijk op veel plekken kunt installeren.

Nadelen

  • De kachel maakt meer geluid dan een 5KW om dezelfde hoeveelheid warmte te produceren.
  • In een grotere ruimte doet de 2KW dieselkachel er lang over om deze te verwarmen.

Onze conclusie: 2KW Dieselkachel in de camper

Campers met een leefruimte tot en met 5 meter kunnen het beste uit de voeten met een 2KW dieselkachel. Ook kleine busjes met een top-up zullen genoeg hebben aan een 2KW. Echter blijft dit natuurlijk onze ervaring.

5KW Dieselkachel

Een 5KW Dieselkachel is een goede optie voor grote campers en lange buscampers. De grote binnenruimte kun je zo snel verwarmen tot een prettige temperatuur. Een veelvoorkomende klacht over de 5KW dieselkachel is dat deze te goed werkt. Zet je deze in een te kleine camper dan zal je de temperatuur niet goed kunnen reguleren en moet je zo nu en dan de standkachel uitzetten.

Voordelen

  • De dieselkachel verwarmt erg goed en verbruikt weinig diesel.
  • Relatief goedkoper dan de 2KW. Je krijgt meer vermogen voor bijna dezelfde prijs.

Nadelen

  • Zijn voordeel is tegelijkertijd ook zijn nadeel. De dieselkachel verwarmt zo goed dat deze zelfs op de laagste stand de camper te heet kan laten worden.

Onze conclusie: 5KW Dieselkachel in de camper

Heb jij een grote camper, caravan of bus met een leefruimte langer dan 5 meter dan is een 5KW dieselkachel waarschijnlijk een goede keuze.

Dieselkachel installeren in de camper

Het installeren van een dieselkachel is in iedere camper net iets anders. Wel kom je bij bij elke camper voor dezelfde kwesties te staan, die je dus net iets anders oplost. Waar je precies op moet letten word bepaald door de positie van de dieselkachel en het type voertuig. In dit stappenplan nemen we het precies met je door. Ook kun je onze installatievideo kijken.

dieselkachel schema camper

1. Benodigde gereedschap

Dit is het gereedschap dat wij gebruiken voor het installeren van een dieselkachel. Wij hebben inmiddels 5 keer een dieselkachel in een camper gebouwd en dit vinden we het beste gereedschap. Maar je kunt sommige gereedschappen vervangen, zo hebben we de eerste keer een slijptol gebruikt in plaats van een metaalboor.

Dit zijn de belangrijkste gereedschappen voor het aansluiten van een dieselkachel. Ook heb je een stanleymes, rolmaat en een bitset nodig. Maar als je een camper aan het bouwen bent dan heb je die vast.

Naast het gereedschap heb je natuurlijk een dieselkachel nodig. De ontbrekende onderdelen hierbij zijn ook: een tankafzuiger, een 4mm² zwarte kabel (want degene bij de dieselkachel is te kort) en een setje kabelschoenen.

2. Positie bepalen van de dieselkachel

De plaats van de dieselkachel in de camper wordt grotendeels bepaald door de ruimte die je onder de camper hebt. De inlaat en uitlaat van de kachel moeten immers door de vloer heen naar buiten en als daar precies je brandstoftank of iets anders zit, dan gaat dit natuurlijk niet.

Maak je geen zorgen of de warmte van de kachel wel evenredig verdeelt wordt in de camper, want je kunt met een 75mm luchtslang de warmte van de kachel verleggen.

Wij plaatsen bijna altijd de kachel direct achter de bestuurders stoel. Daar zit bij veel voertuigen ruimte net naast een chassisbalk. Daarbij is dit een fijne locatie omdat de brandstoftank in de buurt zit. Zo houden we de brandstofleiding kort.

3. Gaten boren

Voordat je gaten boort in de bodem van je camper is het belangrijk eerst de positie van de gaten goed op te meten. Het is vrij lastig om binnenin de camper het exacte gat te bepalen en vervolgens onder de bodem goed uit te komen. In veel gevallen boren we dan ook als eerst met een 8mm boor vanaf onder. Zo zien we een gaatje binnenin de camper en kunnen we vanaf daar verder onze metingen doen.

In onze derde camper installeerde we de dieselkachel op de metalen bodem van de camper. Zo konden we de positie van de gaten goed bepalen. Maar je kunt ook de dieselkachel plaatsen op de houtenvloer van je camper met behulp van het metalen montageplaat. Ook dit is een gebruikelijke manier en hebben wij ook al een aantal keer gedaan.

  1. Boor als eerst via de onderkant een gaatje van 8mm met een metaalboor.
  2. Vervolgens ga je de positie nogmaals nameten en indien nodig corrigeren.
  3. Dan zaag je het gat in de houtenbodemvloer met de multi-tool. Dit kan net kleiner dan de grootte van de montageplaat wanneer je de dieselkachel op de vloer plaatst. Maar je kunt ook het gat ter grootte van de dieselkachel zelf maken als je de dieselkachel op de metalen bodem plaatst.
  4. Nu boor je de gaten met de 32mm metaalboor.
  5. Als laatst spuit je alles in met de bitumen undercoating, om roest te voorkomen.

4. Diesel brandstofleiding aansluiten

De diesel brandstofleiding kun je aansluiten op de brandstoftank van je camper of op de bijgeleverde 5 liter tank. Onze voorkeur krijgt het aansluiten op de brandstoftank, omdat je zo niet met diesel door je camper heen hoeft te tillen. En je geen extra ruimte hoeft te reserveren hiervoor.

Het aansluiten van de dieselleiding op de brandstoftank doe je met behulp van de metalen tankafzuiger. Dit is in principe een verlengstuk van je dieselleiding die je brandstoftank in gaat.

Om deze brandstoftank te bereiken moet je deze demonteren en naar beneden laten zakken. Als je een Fiat Ducato of Ford Transit hebt, dan heb je geluk, want dan kun je via de cabine een klep vinden in de vloer naar de brandstoftank. Niet alle bouwjaren hebben deze toegangsklep. Je doet er dus goed aan dit te controleren voordat je de tank laat zakken.

brandstoftank onder de camper halen

De tanktoevoer aansluiten in je brandstoftank

De tanktoevoer ook wel tankafzuiger genoemd sluit je aan door eerst een gaatje te boren in de plastic dop van de brandstoftank. Houd een stofzuiger erbij om te voorkomen dat er vuil in terecht komt. Vervolgens kun je voorzichtig schroefdraad tappen ter grootte van het schroefdraad van je tankafzuiger. Als laatst draai je de tankafzuiger erop en plaats je de brandstofleiding.

Er zijn meerdere manieren om de tanktoevoer aan te sluiten op je brandstoftank. Dit is de manier die wij gebruiken en waar we vertrouwen in hebben.

De pomp en filter aansluiten

Na de brandstoftank sluit je als eerste de filter aan met behulp van de bijgeleverde clipjes. Daarna sluit je de pomp aan met de elektrakabel aansluiting richting de dieselkachel. Zo wordt het brandstof de kant van de kachel op gepompt, niet geheel onbelangrijk.

filter en pomp aansluiten dieselkachel

5. De dieselkachel onderdelen aansluiten

Nu kunnen we de onderdelen aansluiten op de dieselkachel. De volgorde hiervan is niet zo belangrijk, maar zorg er wel voor dat de kabel van de pomp niet in de buurt van de uitlaat zit, want deze wordt natuurlijk heet.

Steek alle onderdelen vanaf onder de camper door de gaten en sluit ze aan met de bijgeleverde slangklemmen. Nu kun je de dieselkachel plaatsen op het gat die je met de multi-tool eerder heb gezaagd. Belangrijk dat dit gat dus niet te klein is.

Onder de camper bevestig je nu de uitlaat uit de buurt van de inlaat. Ook is het belangrijk dat deze uitlaat geen onderdelen aanraakt, vanwege de hitte. De inlaat met luchtfilter laat je naar achteren wijzen, zodat er geen vuil in kan komen tijdens het rijden

Dieselkachel uitlaat

6. De dieselkachel de eerste keer starten

Om de dieselkachel de eerste keer te starten moeten de leidingen vol zitten met diesel, anders pompt deze alleen lucht. Dit doe je door de startknop samen met de omlaag-knop ingedrukt te houden, totdat je ”H: Off” ziet. Dit kan verschillen per model, maar over het algemeen is het een combinatie van twee knoppen. Zet deze vervolgens op ”On” en wacht een paar minuten totdat de leidingen vol zitten.

Hierna kun je de dieselkachel de eerste keer starten door de startknop twee seconden ingedrukt te houden. De temperatuur stel je in met de omhoog en omlaag knoppen.

Dieselkachel dashboard

Wil je hier meer uitleg over bekijk dan ook onze installatievideo over de dieselkachel

Video: Hoe wij de Dieselkachel installeren

Conclusie dieselkachel in de camper

Een dieselkachel in de camper inbouwen is een veiligere keuze dan een gaskachel. Rijd jouw bus op diesel dan kun je deze standkachel aansluiten op je dieseltank en kom je vrijwel nooit zonder warmte te zitten. (let natuurlijk wel erop dat je de tank niet leegtrekt, anders kun je niet meer vertrekken naar de volgende bestemming).

De goedkopere Chinese model dieselkachels werken vrijwel even goed als zijn duurdere concurrenten en zijn een schijntje van de prijs.

Vergeet niet dat je jouw camper goed moet isoleren en ventileren wil je optimaal genieten van de warmte. Daarbij wordt vochtophoping voorkomen met een kachel, isolatie en ventilatie. Zo voorkom je roest en vergroot je het wooncomfort.

DIT BERICHT DELEN

GERELATEERDE BERICHTEN

20 reacties

  1. Hi!

    Ik heb vernomen dat het in de wintermaanden toch nog wel eens lastig kan zijn voor de 2KW kachels om de bus op tempratuur te krijgen, hebben jullie hier toevallig al ervaringen mee? Ik zie dat ze van Vevor ook een 3KW variant hebben en ik ben daardoor toch aan het twijfelen geslagen.

    1. Hi Jeremy,

      Onze 2KW kachel deed het met winterkamperen in de Dolomieten heel goed. Geen moment koud gehad. Dit ligt natuurlijk ook aan de isolatie die je aanbrengt en of je een hefdak hebt of niet. Deze reis was met onze L4H2 camper en daarbij is de 2KW voor ons voldoende. Maar als je twijfelt kan een 3KW een goede optie zijn. Volgens mij heb ik die ook beschreven in ons blog hierboven.

      Deze: https://amzn.to/3krhMfJ

      1. Hi Bas,

        Bedankt voor je reactie, ik heb een L3H2 dus dan zou de 2kw variant meer als voldoende moeten zijn! Wij zijn erg blij met jullie blogs en video’s!

  2. Hi!

    Wij zijn ook een camper bus aan het bouwen (L2H2) en willen ook een 2KW kachel.
    Zijn jullie nog steeds tevreden met Vevor 2KW? Ik zit ook te denken om die aan te schaffen. Gr Hidde

    1. Ha Hidde,

      Ja met de Vevor 2KW zijn nog steeds erg tevreden. Wij hebben zelfs een L4h2 en de dieselkachel verwarmt de camper goed. Afgelopen December in de Dolomieten zijn we gaan winterkamperen met de camper. Toen ook erg blij ermee.

  3. ik heb er nu ook gezien dat de dieseltank ingebouwd hebben bij vevor en vind dat persoonlijk voor mij een voordeel
    ik zou die buiten laten draaien en met de buis de verwarming naar binnen laten blazen door een opening die ik langs het venster wil afwerken
    zo kan ik hem thuis ook gebruiken en hoef ik geen gaten voor uitlaat te maken in mijn bestelwagen
    denkt u dat het goed zou zijn
    kan u mij ook zeggen hoeveel stroom dat verbruikt om op te starten
    mvg
    Henri

    1. Tijdens het opstarten verbruikt de dieselkachel kort tot bijna 20A.

      De installatie waar je het over hebt heb ik geen ervaring mee. Maar als er niet te veel vuiligheid in de dieselkachel kan komen zou ik niet weten waarom niet.

      Groet Bas

  4. Hallo, leuke blog. Mag je een dieselkachel eigenlijk ook ondersteboven gebruiken? Met de lucht invoer en afvoer naar boven gericht. Is dit veilig?

    1. Ha Erik,

      Dat lijkt mij geen goed idee. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, de ontsteking van diesel vind plaats onder druk en niet met een ontsteking dus het zou in theorie moeten kunnen lijkt me. Maar ik zou het nooit iemand aanraden het zo te installeren. Waarschijnlijk komt er nog meer bij kijken waarvoor de installatie gewoon rechtop moet zijn.

  5. Hoi,

    Goede site en bedankt voor het artikel. Klopt het dat de Vevor kachels niet gekeurd zijn (CE keuring oid?). De prijs lokt heel erg, maar het risico lijkt mij groter (en gevolg in geval van een kachel ook). Veel plezier met jullie bus!

    1. Ha Wouter,

      Zover ik weet heeft een Vevor dieselkachel geen CE keurmerk. Als ik de handleiding doorneem kom ik wel een E-warrenty tegen, maar dat is niet hetzelfde lijkt mij. Uiteraard zit er een risico aan een dieselkachel zonder CE keurmerk, echter hebben wij nog niet eerder problemen met deze dieselkachel ondervonden. Er zijn ook veel mensen jullie voor gegaan. Allemaal geen garanties, maar ervaringen. De keuze blijft aan jou natuurlijk.

    1. Dank voor je reactie Hans. Dit hoor ik voor het eerst, maar zeer waardevolle info. Ik heb wel gehoord dat ze de keuring aan het aanscherpen zijn en dat ze kijken naar materiaal met CE keuring en dat anders dit niet goedgekeurd wordt. Dus dit valt er dan ook onder.

  6. Hoi Bas!

    Aan de hand van jullie video en deze blog gisteren de vevor 2kw dieselkachel geinstalleerd. Ging top!

    Nu viel ons op dat de uitlaat onder de bus best wel veel geluid maakt. Hoe zit dat bij jullie? En is er iets aan te doen?

    Dank voor alle handige blogs, en succes met Camper4

    1. Super Marcel!

      De eerste keer maakt de dieselkachel vrij veel geluid en rook. Dat is de nieuwigheid. Daarna hoort deze wel rustig te worden. De demper van de uitlaat er wel opgezet?

  7. Goed verhaal!
    Misschien nog nuttig om te vermelden dat als de kachel een te zwaar vermogen heeft en steeds uit gezet moet worden er bij het opnieuw starten veel stroom gebruikt wordt in vergelijking met het laten doordraaien in lage stand!
    Niet echt gunstig voor het tegenwoordig zo populaire “ off-grid “ staan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gratis checklist camper bouwen

VERGEET JE GRATIS CHECKLIST NIET

GOED VOORBEREID EEN CAMPER BOUWEN?

Je bent er bijna! Vul je gegevens via de download knop in en ontvang de checklist direct.

gratis checklist camper bouwen

GRATIS CHECKLIST

GOED VOORBEREID EEN CAMPER BOUWEN?

Je bent er bijna! Vul je gegevens via de download knop in en ontvang de checklist direct

Logo Vrolijk op Reis

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website, ga je hier automatisch mee akkoord en erken je onze Privacy Policy