Het inbouwen van ramen in je camper is een van de beste manieren om je camper lichter en gezelliger te maken. Extra daglicht en uitzicht geven namelijk meteen een ruimtelijker gevoel, en minstens zo belangrijk: een zijraam zorgt ook voor frisse lucht en betere ventilatie.
Camperramen inbouwen klinkt misschien als een spannend onderdeel van de camperbouw. Begrijpelijk, want een gat zagen in de zijkant van je bus is permanent en dat moet natuurlijk netjes gebeuren.
Wij herinneren ons ook nog goed hoe erg wij de eerste keer opzagen tegen het zagen van het gat. Gelukkig viel dat uiteindelijk reuze mee, mede doordat er een kleine foutmarge toegestaan is.
In dit artikel leggen we uit waar je op moet letten bij het keizen van een camperraam en laten we je stap voor stap zien hoe je een zijraam veilig en netjes inbouwt. Zo geniet je straks van een comfortabele, lichte en goed geventileerde camper.
Inhoudsopgave:
- Camperraam opties
- Gebogen of plat raam: wat moet ik kiezen?
- Verduisteringsgordijn / insectenhor
- Vast of te openen
- Raamisolatie
- Camperramen vergelijken
- Stappenplan camperramen inbouwen
1. Camperraam opties
Voordat je een camperraam aanschaft, is het belangrijk om te weten welk type bij jouw camper past en welke functies en opties beschikbaar zijn. Hieronder vind je de belangrijkste keuzes op een rij.
Gebogen of plat raam: wat moet ik kiezen?
De vorm van de camperwand is bepalend voor het type raam dat je nodig hebt. Veel bestelwagens hebben licht gebogen zijwanden. Gebogen ramen (ook wel radiusramen genoemd) sluiten hier perfect op aan. Plaats je een plat raam in zo’n gebogen wand, dan kan het metaal onder spanning komen te staan of vervormen. Dit vergroot de kans op lekkages en beschadigingen aan de lak.
Gebogen ramen (met bolling)
- Wanneer gebruiken: Bij de meeste bestelwagens met gebogen (zij)wanden, zoals de Mercedes Sprinter, VW Crafter en de Ford Transit. Deze bussen hebben een duidelijke ronding in de zijwanden.
- Voordeel: Het raam volgt de carrosserie en sluit goed af zonder spanning op het plaatwerk. Dit voorkomt dat het metaal kromtrekt of de afdichting niet meer waterdicht is.
- Tip: Gebogen ramen zijn vaak specifiek gemarkeerd als “radiusramen” of “camperramen met bolling” en hebben meestal een radius van R500 of R1000, afhankelijk van de busvorm.
Platte ramen (zonder bolling)
- Wanneer gebruiken: Voor volledig vlakke oppervlakken, zoals de achterdeuren van de meeste bussen (die hebben doorgaans recht plaatwerk), of bij een integraal camper of caravan waar de wanden al vlak zijn ontworpen.
- Risico bij verkeerde plaatsing: Als je een plat raam in een gebogen zijwand van bijvoorbeeld een Sprinter of Crafter plaatst, kan het metaal vervormen, wat tot lekkage of scheuren in de lak kan leiden. Bij een Fiat Ducato/Peugeot Boxer/Citroën Jumper (die minder rondingen hebben) kan een klein, plat raam soms wel zonder problemen, maar zelfs daar is een gebogen raam meestal de veiligere keuze.
Algemene richtlijnen:
- Zijkanten bestelbus: Kies een gebogen raam.
- Achterdeuren of vlakke panelen: Kies een plat raam.
- Twijfel? Meet de bolling van de carrosserie (bijvoorbeeld door een rechte lat tegen de bus te houden en de afstand tot het midden te meten). Als je meer dan een paar millimeter verschil hebt over de hoogte van het raam, is een gebogen raam vrijwel altijd de betere keuze.
Verduisteringsgordijn en/of insectenhor
De meeste camperramen worden geleverd met een verduisteringsgordijn en instectenhor in één frame. Het voordeel hiervan is dat je zelf geen gordijn meer hoeft te maken (op kopen) om privacy te creëren.
Ook wordt een hor vaak als prettig ervaren, doordat ongewenste insecten buiten blijven terwijl het raam gewoon openstaat. Ramen die niet open kunnen hebben natuurlijk geen insectenhor nodig.
Vast of te openen
De meeste camperramen die je online vindt zijn te openen. Ze kunnen schuivend, uitklapbaar of kantelbaar zijn, waardoor je eenvoudig frisse lucht in je camper kunt laten.
Wanneer je een buscamper hebt kun je ook kiezen voor een vast glasraam. Dit type raam kan niet geopend worden en levert dus geen ventilatie, maar heeft andere voordelen. Zo sluit een vast raam vaak naadloos aan bij de contouren van de bus, wat zorgt voor een strakke en stijlvolle uitstraling. Daarnaast creëer je ook nog steeds meer daglicht en uitzicht in je camper.
Soms wordt een vast glasraam gecombineerd met een klein ingebouwd schuifraampje. Dit biedt een beetje ventilatie.
Kortom: te openen ramen zijn ideaal als je veel ventilatie wilt, terwijl vaste ramen vooral geschikt zijn voor wie een strak design en extra stevigheid belangrijk vindt. Het schuifraampje in sommige vaste ramen biedt een mooie middenweg tussen beide opties.
Raamisolatie
Een andere keuze waar je bij het kopen van een camperraam voor komt te staan is: hoe goed moet het raam isoleren? Waarschijnlijk ga je de camper isoleren en een raam is vaak een slechte isolator.
Al dat harde werk om de camper te isoleren en vervolgens heb je een slecht isolerend raam. Om dit te voorkomen kun je kiezen voor:
- Een raam met getint glas.
- Dubbel glas.
2. Camperramen vergelijken
In onderstaand overzicht vergelijken we een aantal verschillende universele camperramen. Van goedkope camperramen tot dure en met verschillende afmetingen.
Dit zijn ramen die wij in het verleden in onze eigen camper geplaatst hebben en/of gebruikt hebben in camperklussen voor anderen.
In sommige gevallen zien we overeenkomsten in de camperramen. Zo zien we veel dezelfde sluitingen en wordt er dezelfde butylkit aangeboden. Grote kans dat veel van de ramen uit dezelfde fabriek komen.
Te openen
- Dubbele beglazing acrylglas
- Getint glas
- Incl. verduistering en hor
- Goede prijs/kwaliteit
- Geen handleiding
- Ook beschikbaar in 700×450
- Veel gekozen!
- Dubbele beglazing acrylglas
- Getint glas
- Incl. verduistering en hor
- Goede prijs/kwaliteit
- Beschikbaar in verschillende maten
- Dubbel getint acrylglas
- Excl. verduistering en hor
- Mooi formaat
- Dit is een recht raam, maar doordat de hoogteafstand kort (350 mm) zul je in de meeste gevallen geen last hebben van eventuele bolling in de zijwand.
- Dubbele beglazing acrylglas
- Getint glas
- Incl. verduistering en hor
- Eenvoudige installatie
- Beschikbaar in verschillende maten
- Veel gekozen!
Vast raam
Vaste camperramen zijn gefabriceerd specifiek voor een bepaald type voertuig. Deze zijn precies op maat en passen perfect tussen de spanten van de camper. Een vast raam kun je zelf plaatsen of laten plaatsen. Enkele websites die je hier verder mee kunnen helpen vind je hieronder
3. Camperramen inbouw stappenplan
Het inbouwen van camperramen is een slimme keuze. Zo bevorder je de ventilatie in de bus, maar het is natuurlijk ook gewoon aangenaam om naar buiten te kunnen kijken. Inmiddels hebben wij al meerdere zijramen en dakramen geplaatst en daar is dit stappenplan op gebaseerd.
Als dit de eerste keer is dat je een raam gaat plaatsen, kan dit spannend zijn. Lees dan eerst het stappenplan helemaal uit en bekijk eventueel ok nog onze video over het inbouwen van ons zijraam. Hopelijk kunnen we je angst zo (deels) wegnemen.
Stap 1: Benodigdheden inbouwen camperramen
Om een raam in de camper te kunnen plaatsen heb je natuurlijk een aantal benodigdheden en gereedschap nodig. Goed gereedschap is belangrijk om zo zorgvuldig mogelijk het raam in te bouwen.
- Decoupeerzaag (met metaalzaagblad)
- Accuboormachine + Borenset (8-10mm)
- Flexibele Kit (Sikaflex 521) + Kitspuit
- Rolmaat + pen
- Schilderstape
- Metaalvijl
- Metaallak + klein kwastje (roestbescherming)
- Butyltape
- Lijmklemmen (minimaal 6)
- Houten vuren latjes voor het binnenframe
- Schroeven
- Slijptol (eventueel voor verwijderen spanten)
- Ontvetter + doek
- Veiligheidsbril
Stap 2: Plaats bepalen (en eventueel verwijderen spanten)
Voordat je een raam bestelt, is het eerst belangrijk om eerst precies te bepalen waar je het raam wilt plaatsen. De maten van het raam zijn namelijk afhankelijk van de ruimte die je hebt tussen de grote spanten.
Controleer aan de binnenkant van de bus waar deze spanten lopen: de grote spanten zijn dragend en laat je zitten!!
De kleine, met kit bevestigde spanten hebben wij op sommige plekken verwijderd. Deze kleine spanten hebben geen dragende functie, alleen een functie om het metaal van de wand bol te houden en trillingen te voorkomen. Een raam vervult ook deze functie. Je kunt de spant dus verwijderen, maar verplaatsen mag natuurlijk ook.
Kies een plek waar het raam niet in de weg zit van schuifdeuren of scharnieren en houd rekening met de interieurlay-out. Zo kan het mooi zijn om het raam precies in het midden van je zithoek te plaatsen, vanwege de symmetrische uitstraling.
Stap 3: Aftekenen camperraam
Voor het aftekenen van het raam op de zijkant van de bus houd je het binnen-frame (1) van het raam aan. Je kunt nu ook goed zien dat je zeker 2 cm speling hebt met de buitenrand (2). Dit is dus ook je toegestane foutmarge.
Wij hebben het raam afgetekend op de binnenkant van de bus met behulp van een kartonnen mal. Maar je zou ook het houten frame kunnen gebruiken uit stap 7 om de maten af te tekenen. Als je het houten frame gebruikt voor het aftekenen houd dan rekening met eventuele ronde hoeken.
Ga je vanaf de buitenkant aftekenen? Vergeet dan niet genoeg tape te plakken aan de buitenrand. Zo beschadig je de lak niet tijdens het zagen met de decoupeerzaag.
Stap 4: Gaatjes boren in de hoeken
Nu het raam is afgetekend en je zeker weet dat de positie goed is kun je beginnen met de eerste stap van het gat maken. Je moet nu gaten boren in de hoeken. Dit doe je met een groot metaalboortje, 8mm a 10mm is genoeg. Zodoende past het boortje van de decoupeerzaag (zie volgende stap) erin.
Als jij een rechthoekig gat gaat zagen is het belangrijk de hoeken die je boort rond te laten. Zo scheurt het metaal niet bij trillingen. Bij de Wamovoo tentoonstel ramen lopen de hoeken van zichzelf al rond en hoef je hier dus geen rekening mee te houden. Uiteraard moet je wel een gaatje boren om je zaag erin te kunnen zetten.
Stap 5: Gat zagen
Het gat zagen doe je met een decoupeerzaag of een slijptol. Wij raden een decoupeerzaag aan, omdat een slijptol erg veel kleine ijzersnippers geeft. Maar beide krijgen deze taak voltooid. Zaag rustig langs je afgetekende lijn. Gebruik een lage snelheid en laat het zaagblad het werk doen.
Plak van te voren schilders tape over de randen aan de kant waar je niet zaagt. Zo blijft het stuk metaal op zijn plek tijdens het zagen en gaat deze niet klapperen. Ook kun je de metalen onderkant van de decoupeerzaag afplakken voor bescherming.
Tip: Zaag het gat van het frame liever 1 a 2 mm groter, dan te klein. Zo is er genoeg speling om het raam erin te krijgen. En het aluminium frame valt aan de buitenkant toch flink over de rand heen.
Stap 6: Vijlen en verven
Het spannendste is nu voorbij, het gat is gezaagd. Voordat je het gat gaat vijlen en verven is het handig het raam eerst een keer erin te plaatsen. Zo weet je zeker dat het raam past.
Vervolgens vijl je alle scherpen randen weg en ontvet je het metaal. Breng daarna metaallak aan op de zaagranden, om roest in een later stadium te voorkomen. Laat dit minimaal een puur drogen voordat je doorgaat. Wellicht moet je de rand 2 keer behandelen.
Stap 7: Houten frame maken en vastlijmen
Een houten frame om het aluminium frame heb je nodig om ervoor te zorgen dat het raam op zijn plaatst blijft. Het houten frame maak je aan de hand van de buitenmaten van het raam.
Vervolgens lijm je deze met polymeerkit aan het metaal van je camper. Zet het houtenframewerk tijdelijk vast met lijmklemmen en kom na een paar uur terug.
Wij gebruiken voor de Wamovoo ramen houten latjes van 32mm(diepte) bij 20mm (breedte).
Om te voorkomen dat de buitenkant van de bus beschadigt, is het slim om aan de buitenzijde een dun houten latje (of een stukje resthout) onder de lijmklem te plaatsen. Zo verdeel je de druk en voorkom je deukjes of krassen in de lak.
Stap 8: raam plaatsen
Aan de binnenrand van het raam spuit je butylkit of plaats je de butyltape. Dit is een rubberachtige goedje dat ervoor zorgt dat er geen water naar binnen kan komen. Deze kit/tape is geen lijm, omdat je zo het raam later nog kunt vervangen. Ontvet de buitenkant van het metaal waar het butyl terecht komt.
Vervolgens plaats je het raam in het gat en bevestig je deze met de bevestigingsclips.
Wanneer je aan de buitenkant butylkit tussen de randen eruit ziet komen kun je dit verwijderen. Dit doe je simpel door je vinger erop te leggen en erop te tikken. De kit zal aan je vinger blijven plakken.
Stap 9: Plaatsen verduisteringsgordijn en insectenhor
Monteer nu het binnenframe met het verduisteringsgordijn en de insectenhor. Het frame valt netjes in de randen van het aluminiumframe van het raam en kun je stevig vastzetten met de bijgeleverde schroeven. Open en sluit het gordijn en schuif de hor enkele keren heen en weer om zeker te zijn dat alles soepel werkt en nergens klem zit.
Stap 10: watertest
Gefeliciteerd, je raam zit erin! Maar voordat je alles gaat afwerken en de isolatie terugplaatst, komt misschien wel de belangrijkste stap: controleren of alles écht waterdicht is. Een kleine lekkage kan later namelijk voor grote problemen zorgen, zoals roest, schimmel of beschadigd interieur.
Pak een tuinslang of een gieter en laat ruim water over het raam en de omliggende carrosserie stromen. Begin rustig, maar simuleer daarna ook een flinke regenbui door het water vanuit verschillende hoeken en met wat meer druk te laten lopen. Controleer ondertussen de binnenkant zorgvuldig: voel langs de randen, kijk goed naar de naden en let op eventuele vochtplekken of druppels.
Zie je ergens een natte plek of merk je dat het butyl niet overal goed afsluit? Geen paniek: droog het gebied, verwijder indien nodig wat overtollige kit en breng een nieuwe strook butyltape of een extra laag afdichtkit aan. Laat dit goed uitharden en herhaal de test.
Disclaimer: We hebben dit blog zo zorgvuldig mogelijk geschreven aan de hand van onze eigen ervaring. Na veel onderzoek te hebben gedaan hebben we geprobeerd zo accuraat mogelijke informatie te verschaffen. Echter blijven we ervaringsdeskundige en kan er informatie ontbreken.
2 reacties
Dometic spullen zijn helaas flink ondermaats qua kwaliteit.
mn gaspitten doen het meer niet dan wel
mn raamhor verduistering sluit erg slecht
het uitstel stangetjes zit regelmatig vast
ook vrienden van ons klagen steen en been over Dometic, koelkast problemen
Dat is de eerste keer dat ik dat hoor Huub, het lijkt me als je dit meld bij Dometic dat zij hier iets aan willen doen.