Het houten frame is een onderdeel van het camper bouwen dat essentieel is voor een mooi en goed eindresultaat. Het is belangrijk op tijd hierover na te denken, anders gaat het jouw bouwproces in de weg staan.
Dit houten frame komt tegen de metalen binnenkant van je bus en wordt ook wel het skelet/geraamte van je camper genoemd. Op dit frame plaats je de wanden en zet je de meubels aan vast. Belangrijk dus om dit houten frame stevig te bouwen.
In dit artikel laat ik je zien hoe je dit houten frame het beste kunt bouwen. Elke bus is anders en zo zal jouw skelet er waarschijnlijk anders uit komen te zien dan die van een ander type voertuig. Maar de basis principes zijn hetzelfde.
In dit artikel vind je hoe we het houten frame hebben gebouwd van een oldtimer Mercedes 508 en die van een Fiat Ducato L4H2.
Houten Frame Bouwen in 4 stappen
Het houten frame in de camper bouw je maar 1 keer en dit moet dus ook goed gebeuren. Zodra de wanden en je (zelfgemaakte) meubels geplaatst zijn is er het heel vervelend als je erachter komt dat er framedelen loslaten. De muur zal vervormen en het is ook nog eens gevaarlijk tijdens het remmen.
Voordat je het houten frame gaat bouwen is het handig eerst een besluit te hebben gemaakt welk type isolatiemateriaal je gaat gebruiken in de camper. Zo kun je Armaflex beter aanbrengen voordat je het frame gaat bouwen, maar wol is waarschijnlijk handiger om erna aan te brengen.
1. Houtkeuze
Het houten frame in de camper kun je het beste maken van vuren latjes. Dit hout is redelijk goedkoop en is makkelijk te bewerken. Afhankelijk van de metalen structuur van je bus bepaal je de breedte en diepte maat van het hout.
Als jouw bus rechthoekig is zoals bij onze Fiat Ducato dan kunnen de latten iets dikker zijn, omdat ze niet mee hoeven te buigen. Zo hebben wij latten van 16mm dik gebruikt voor het geraamte.
Maar als je bus meer ovaal loopt zoals bij een Sprinter, Crafter of een Master dan kun je beter 2 dunne over elkaar plaatsen. Dunne latten buigen makkelijker en met 2 op elkaar heb je nog steeds genoeg dikte om de wanden en meubels erop te schroeven.
Onze Mercedes 508 liep zo rond dat we de latten in delen hebben gezaagd en tussen de metalen structuur hebben geplaatst.
2. Vastzetten
Het vastzetten van de houten latten doe je met schroeven of bouten. Als het even kan gebruik dan bouten, maar schroeven is ook goed.
Blinkklinkmoeren
De beste manier om de houten latten vast te zetten is met een blindklinkmoertang. In het metaal boor je een gaatje, waarna je deze behandeld met metaalverf. Als er al een gaatje zit, dan kun je natuurlijk het beste die gebruiken. Met de blinkklinkmoertang plaats je nu een blindklinkmoer. Hierin kun je een platte kop bout draaien.
Schroeven
Je kunt ook gebruik maken van zelf tappende schroeven, met deze hoef je niet voor te boren in het metaal. Maar uit mijn eigen ervaring werkt dit niet heel goed en kun je beter ”normale” schroeven gebruiken. Eerst een gaatje voor boren met een kleinere maat dan je schroef. Vervolgens een schroef gebruiken met een minimale dikte van 3,5mm om de latten goed vast te zetten.
Lijmen zullen we je afraden omdat tijdens het remmen of bij een botsing er zoveel kracht op de wanden en meubels komt te staan dat kapot scheuren mogelijk is.
3. Wat te doen met de metalen spanten
In bussen heb je te maken met metalen spanten. Deze spanten samen vormen de structuur van de bus en hebben een dragende functie. Zonder deze spanten zou je bus direct in elkaar zakken, niet weghalen dus! Sommige spanten kunnen redelijk ver naar binnen steken en vragen dus jou aandacht.
Als je hierop houten latten gaat schroeven komen de wanden wel erg ver naar binnen. Het is dus verstandiger naast deze dikke spanten houten framedelen te plaatsen. Vervolgens gaat de wand die je later hier plaatst er vlak voorlangs of je laat hem uitsteken en zet er een meubelstuk voor. Ook zou je deze delen kunnen bekleden met vilt.
4. Plaats bepalen houten framedelen
De houten framedelen plaats je op elk punt die dragend is voor de wanden. Zo doe je dit dus sowieso aan het begin en aan het eind van de wand. Ook halverwege plaats je delen. Het is afhankelijk van je bus waar deze precies komen. Denk er ook over na dat naast de wanden ook meubels en kastjes het best bevestigd kunnen worden aan deze frame delen.
Wist je dat je jezelf gratis kunt abonneren op ons YouTube kanaal. Het kanaal staat vol met installatie video’s die ingaan op de verbouwing van de Fiat Ducato tot Camper.
Wanden plaatsen in de camper
De wanden schroef je vast op het houten frame van de camper. Maar welk soort wanden kun je allemaal plaatsen en welke zijn geschikt voor jouw camper?
Voordat je de wanden plaatst wil jouw elektra– en eventueel je watersysteem hebben aangelegd. Ook is het handig deze te leggen door elektraleidingen. Zo kun je naderhand eenvoudig extra kabels trekken.
Multiplex
Multiplex platen zijn houten platen die in de grootste maat 244 bij 122 cm geleverd worden. Deze platen komen er in verschillende diktes, maar vanaf 4 a 5.5mm is voldoende voor jouw camper. Wanneer je bus ovaal van binnen is dan is het verstandig zo dun mogelijk te kiezen. Aangezien de plaat anders niet de buiging kan maken.
In onze Mercedes 508 oldtimer hebben we precies zo’n plaat gebruikt. Deze hebben we vastgeschroefd op de houten framedelen.
Vervolgens hebben we houtvuller op de schroeven gedaan.
Daarna 2 keer in de grondverf gezet. Toen het droog was hebben we dit opgeschuurd met de hand met korrel 400.
Als laatst hebben we de wanden geverfd met lakverf 9010.
Wandschroot
Wandschrootjes worden ook veel gebruikt in zelfbouw campers. Het geeft een mooie uitstraling en het is redelijk eenvoudig te plaatsen. Ook zal je niet veel last hebben van naden wanneer je zo over de hele lengte aanbrengt.
Schrootjes met een dikte vanaf 7mm moeten dik genoeg zijn voor de wand van jouw camper.
Uiteraard moet je de schrootjes wel nog behandelen. Dit kan met verf of met een lak om de natuurlijke kleur van het hout te houden.
Afwerking wanden
Hoeken en naden van de wanden kun je mooi afwerken. Dit moet natuurlijk niet, maar voor een mooi eindresultaat is dit zeker de moeite waard.
Hoeken kun je afwerken met plinten. Deze zijn er in allerlei maten, ook met een hoek er al in. Zo kun je mooi het einde van de wand afwerken.
Naden halverwege je multiplex wand kun je vullen met flexibele kit, maar er bestaat een kans dat dit gaat scheuren. Daarom kiezen er veel mensen voor om hier een plint overheen te plaatsen.
Voor het einde van onze wanden hebben we flexibele witte plinten gebruikt.
Doordat de wanden nergens helemaal recht zijn is dit een mooie optie voor de afwerking.
Geen wanden plaatsen maar bekleden?
Sommige delen van je camper zijn rond en heel moeilijk om wanden tegen te plaatsen. Je kunt er dan ook voor kiezen om vilt te plakken. Uiteraard kun je ook de hele binnenkant beplakken met vilt, zo bespaar je veel op het totaalgewicht.
Vilt bevestig je eenvoudig met een contactlijm. Let wel goed op dat dit goed hecht op het metaal en dat je lijm gebruikt die een hoge temperatuur aankan.
6 reacties
Zou het een idee zijn om bouwpakket te leveren van bv het framehout schroeven en al wat daar bij nodig is? bv isolatie, en eventueel voorgesneden wanden?
Ik denk daar veel belangstelling voor is , iedere bouw loopt tegen dezelfde problemen aan het aftekenen van de vormen wand en plafond en spanten erg lastig.
Of je levert hier mallen voor?
mvg
Ja dat zou zeker een idee zijn. We zijn ons aan het focussen voor de verdere uitbreiding van onze camper bouw website, Diensten pagina komt binnenkort online. Wellicht is dit iets voor de toekomst ook.
misschien een voor de hand liggende vraag, maar plaats je de houten latten dus altijd tegen de spanten van de bus? Anders zou je door de zijwand schroeven.
Ik denk erover om de camper (zelfbouw busje vorige eigenaar) te strippen, te isoleren en de wanden af te werken met schrootjes.
Hoi Peter,
Ja dat klopt anders zie je de schroeven of bouten aan de buitenkant eruit komen. En het lijkt me dat dat niet wenselijk is.
Succes! 🙂
Ik zie dat je de houten latten over de horizontale balk hebt gemaakt waardoor je best wat ruimte verliest. Ik vraag me af of er ook andere oplossingen zijn waardoor je wat meer ruimte wint.
Mijn complimenten op je website! Al erg veel hulp en inspiratie uit gehaald!
Hoi Ruud,
Dankjewel. De houten latten die op de spanten zitten zijn wel degelijk nodig. Deze latjes zijn maar 9mm dik. Dus ja dat verlies je wel. Echter als je het plafond direct in de metalen spanten schroeft dan creëer je koude bruggen.