Wat is de beste bus voor een camper? Je wilt graag zelf een bus ombouwen tot camper en zoekt een bus die het beste past bij jouw eisen en wensen. Een bus zoeken die geschikt is als camper is een leuke, maar misschien ook wel spannende stap. Logisch want je wilt graag een goede aankoop doen.
Daarnaast moet de bus ook voldoen aan de eisen van de RDW en Belastingdienst om als camper door te mogen. In dit artikel geven we je allerlei tips en adviezen om er voor te zorgen dat jij de beste bus vindt om een camper van te bouwen.
Tips: waar op letten bij de aanschaf van jouw bus camper?
- Let op de toegestane maximum massa. Dit geeft aan hoeveel jouw camper maximaal mag wegen (inclusief passagiers, bagage en volle watertank). Met een B-rijbewijs mag je tot maximaal 3500 kg gewicht rijden, in het ideale geval is de toegestane maximum massa hier dus gelijk aan. Meer informatie hierover lees je in ons blog ‘gewicht camper‘.
- De staat van de bus is erg belangrijk. Let op roest op het chassis. En vooral in de buurt van de wielen.
- Hoe lager de kilometerstand hoe beter. Het biedt geen garanties, maar geeft wel een goede indicatie over de staat van de bus. Middels een kentekencheck krijg je op afstand snel de eerste betrouwbare gegevens over de bus.
- Vergeet niet dat je als particulier BPM moet betalen. Hoe nieuwer de bus, hoe hoger de BPM. Neem dit dus mee in je berekening. In dit blog helpen we je bij het berekenen van de BPM.
- Wanneer je als particulier een bedrijfswagen koopt krijg je ook nog te maken met 21% BTW. Gaat het om een ‘marge voertuig’ dan is de BTW al betaald, dit staat in de advertentie dan eigenlijk altijd aangegeven.
Onafhankelijke aankoopkeuring
Om zeker te zijn van onze bus aankoop laten wij ook altijd een onafhankelijke aankoopkeuring doen. Hierbij beoordeeld een BOVAG specialist de technische staat van de bus. Zo komen we later niet voor verassingen te staan. We gaan immers een hoop geld en tijd in de wagen steken.
De keuring bestaat uit de onderdelen: proefrit, onder de motorkap, hefbrug, banden, schade en ECU (boordcomputer). Bekijk hier een voorbeeld keuringsrapport camper.
Ook een aankoopkeuring doen? Met actiecode ‘VROLIJKOPREIS10‘ krijg je 10% korting op een aankoopkeuring bij Occasionkeuring Nederland. Zij werken met 500+ (BOVAG) keuringsstations samen en zo garanderen ze dat er altijd 1 op maximaal 15 minuten rijden bij je is.
Eisen Belastingdienst en RDW
Wanneer je in aanmerking wilt komen voor het kwarttarief van de wegenbelasting dan moet jouw camper voldoen aan de eisen van de belastingdienst. Deze eisen kunnen invloed hebben op jouw bus keuze. Een belangrijke eis om rekening mee te houden is:
“De ruimte achter de bestuurders- en bijrijdersstoel moet minimaal een stahoogte hebben van 170 cm over een lengte van 200 cm en over een breedte van 90 cm. Dit is zonder de inrichting van de camper. Bij het keuren verbeelden ze dus een denkbeeldig blok van 200x90cm in jouw camper“.
Hierdoor hebben kleine modellen, zoals de Volkswagen Transporter, altijd een hefdak nodig wanneer je deze als camper wilt laten keuren voor kwarttarief bij de belastingdienst.
Wanneer jij geen kwarttarief gaat aanvragen dan hoef je geen rekening te houden met de eisen van belastingdienst. Ook wanneer jouw bus 40 jaar of ouder is hoef je hier geen rekening mee te houden. Je kunt deze namelijk registreren als oldtimer. Je hoef dan geen wegenbelasting te betalen en dus geen kwarttarief aan te vragen.
De RDW stelt ook eisen aan de bus wanneer je deze gaat keuren tot camper. Deze eisen zijn eenvoudiger dan die van de belastingdienst. Zo willen zij dat er zitplaatsen, een tafel, bed, kookgelegenheid en opberging aanwezig is. En heel belangrijk, dat alles degelijk vast zit. Aan dit alles zitten geen maten verbonden. Om in aanmerking te komen voor het kwarttarief van de belastingdienst zul je dus eerst de keuring tot camper bij de RDW moeten doen voordat je het verzoek bij de belastingdienst doet.
Top 8: geschikte bussen voor een camper
Omdat wij ook gek zijn op oldtimer campers hebben we deze top 8 geschikte campers onderverdeelt in twee categorieën. De geschikte oldtimer bussen(vanaf 25 jaar) vind je onderaan en de geschikte nieuwere bussen (tot 25 jaar) bovenaan.
De grootte van jouw toekomstige bus hangt grotendeels af van je behoefte en dus jouw gewenste camper indeling. Zo heb je rekening te houden met het aantal personen dat mee op reis gaat en hoeveel comfort je wilt.
1. Mercedes Sprinter – vanaf 2006
Waarom voor Mercedes Sprinter kiezen?
- Betrouwbaarheid en lange levensduur. Wanneer je op het internet bestelbussen met meer dan 300.000 kilometer op de teller zoekt dan kom je hoofdzakelijk Mercedes Sprinters (en Volkswagen Crafters) tegen. Dit komt omdat de Mercedes Sprinter een betrouwbare en goede motor heeft, die makkelijk 4 ton aantikt.
- Ruim aanbod Mercedes garages en onderdelen. Onze ervaring is dat er over heel de wereld Mercedes garages en onderdelen te vinden zijn. Als je ooit ergens stil komt te staan is de kans hierdoor groot dat je in de buurt geholpen kunt worden.
- Looks en luxe. Persoonlijk vinden wij de Mercedes Sprinter een stoerder uiterlijk hebben dan bijvoorbeeld de Fiat Ducato of Volkswagen Crafter. Ook straalt de inrichting luxe uit.
De Mercedes Sprinter heeft echter ook enkele nadelen, deze zullen we hieronder opsommen:
- Smal model bus. Zoals je in de tabel hieronder ziet is de laadruimte 1.78 meter breed. Hierdoor is in de breedte slapen voor lange mensen al snel geen optie. Wil je toch in de breedte slapen, dan kan dit door (net als ons) een flare te plaatsten aan de zijkant van de bus. Hier zitten dan alleen wel extra kosten aan verbonden. Ook lopen de wanden naar boven toe vrij ver naar binnen toe, waardoor de breedte van de bus bovenin een stuk minder is dan op het breedste punt. Dit is nadelig voor het ruimtelijk gevoel in de camper en als je doucheruimte maakt is deze bovenin ook krapper. Het is dus belangrijk om na te denken over de indeling van jouw camper voordat je een Mercedes Sprinter aanschaft.
- Relatief gezien, de duurste bus in dit lijstje.
L1H1 | L1H2 | L2H2 | L2H3 | L3H2 | L3H3 | L4H2 | |
Breedte laadruimte | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 |
Lengte laadruimte | 2600 | 2600 | 3260 | 3260 | 4300 | 4300 | 4700 |
Hoogte laadruimte | 1650 | 1940 | 1940 | 2140 | 1940 | 2140 | 1940 |
2. Volkswagen Crafter – vanaf 2006
Een Volkwagen Crafter is vergelijkbaar met een Mercedes Sprinter. Een betrouwbare bus om een camper van te bouwen. In de meeste gevallen iets beter betaalbaar dan een Mercedes Sprinter.
L1H1 | L1H2 | L2H2 | L2H3 | L3H2 | L3H3 | L4H2 | |
Breedte laadruimte | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 |
Lengte laadruimte | 2670 | 2670 | 3265 | 3265 | 4300 | 4300 | 4700 |
Hoogte laadruimte | 1650 | 1940 | 1940 | 2140 | 1940 | 2140 | 1940 |
3. Fiat Ducato – vanaf 2006
Veel fabriekscampers zijn gebouwd op een Fiat Ducato onderstel en dit is niet zonder reden. Het is een brede, rechthoekige bus, wat veel mogelijkheden biedt. In deze bus heb je ook de mogelijkheid om in de breedte te slapen!
De laadruimte van de Fiat Ducato is namelijk 1.87 meter breed en dat is, zoals je hierboven hebt kunnen zien, een stuk breder dan bijvoorbeeld de Mercedes Sprinter of Volkswagen Crafter. Wanneer je de niet dragende spanten verwijderd kun je zelfs een breedte bed van 1.93 maken. Daarbij bestaan er ook flares/bedverbreders voor de Ducato, waardoor je makkelijk een 2 meter bed in de breedte kunt maken.
Daarnaast heeft Fiat Ducato 2.3 Multijet betrouwbare motoren, storingen komen zelden voor. Ook is Fiat in 2016 voor zijn euro 6 motoren overgestapt op een ander soort versnellingsbak, wat de betrouwbaarheid ten goede komt.
L1H1 | L1H2 | L2H2 | L2H3 | L3H2 | L3H3 | L4H2 | |
Breedte laadruimte | 1870 | 1870 | 1870 | 1870 | 1870 | 1870 | 1870 |
Lengte laadruimte | 2670 | 2670 | 3120 | 3120 | 3705 | 3705 | 4070 |
Hoogte laadruimte | 1662 | 1932 | 1932 | 2168 | 1932 | 2168 | 1932 |
4. Renault Master – vanaf 2010
In 2010 kwam de Renault Master 3 uit. Een betaalbare zeer geschikte bestelbus om een camper van te maken. De cataloguswaarde van deze bussen ligt lager dan de hierboven genoemde bestelbussen. Hierdoor is je aanschafprijs relatief gezien lager en de rest-bpm ook lager. Dit betekent niet dat de Master een slechte keuze is, in tegendeel zelfs, Renault heeft zijn standaarden hoog gelegd voor de Master en daarom is het ook de best verkocht bestelbus van het merk. Een goede keuze bus als je graag de aanschafprijs wat lager wilt houden.
L1H1 | L1H2 | L2H2 | L2H3 | L3H2 | L3H3 | |
Breedte laadruimte | 1765 | 1765 | 1765 | 1765 | 1765 | 1765 |
Lengte laadruimte | 2583 | 2583 | 3083 | 3083 | 3733 | 3733 |
Hoogte laadruimte | 1700 | 1894 | 1894 | 2144 | 1894 | 2144 |
Beste oldtimer bussen als camper
Nadelen oldtimer camper:
- Inleveren op bepaalde luxe. Wanneer je voor een oldtimer bus kiest is de kans groot dat je geen cruise-control, airco of stuurbekrachtiging hebt. Ook zijn oldtimers vaak vrij luidruchtig waardoor je minder makkelijk muziek of een podcast kunt luisteren.
- Lage maximum snelheid. Veel oldtimer campers halen de maximale snelheid niet en blijven steken bij 80 / 90 of 100 km per uur. In de praktijk betekent dit dat je op de snelweg hoofdzakelijk tussen de vrachtwagens rijdt. Vraag jezelf daarnaast ook af hoelang en waar je heen wilt op reis. Is dit realistisch wanneer het reizen langer duurt?
- Minder zuinig rijden. Dit betekent automatisch ook hogere kosten.
- Onderhoudsgevoelig. Een oudere bus betekent vaak ook eerder mankementen. Het kan dus handig zijn om enige technische kennis te hebben. Ideaal wanneer je het leuk vindt om aan een wagen te sleutelen.
Voordelen oldtimer camper:
- Vrijstelling wegenbelasting (wanneer ouder dan 40 jaar).
- Unieke en karakteristieke uitstraling. Grote kans dat er onderweg naar je gezwaaid wordt en/of dat mensen even bij je bus komen kijken.
- Community.
- Geen APK plicht (wanneer ouder dan 50 jaar).
- Lagere verzekeringspremie.
- Vrijstelling milieuzones (wanneer ouder dan 40 jaar). Met een oldtimer die op diesel rijdt mag je gewoon de milieuzones in Nederland in rijden.
1. Mercedes 508 – 1967 tot 1988
Onze persoonlijke favoriet en ook onze eigen bus, de Mercedes 508. De betrouwbare OM314 motoren in deze wagens gaan wel tot 1 miljoen kilometer.
2. Volkswagen LT 28 – 1974 tot 2006
Dit prachtige busje wordt veel verbouwd tot camper. Door zijn betrouwbare motor kan die makkelijk een half miljoen aan.
3. Mercedes Vario- 1996 tot 2013
De grote broer van de Mercedes 508, de Mercedes Benz Vario. Deze krachtige lichtgewicht vrachtwagens zijn geweldige bussen om een camper van te maken. De laadruimte is enorm, het chassis en carrosserie is oerdegelijk en de motoren kunnen wel tot een miljoen kilometer. Een fantastische wagen waarmee je overal bekijks hebt. Als je ooit van plan bent de wereld te overlanden dan is dit zeker een geschikt voertuig. De Vario’s zijn geen lichte voertuigen en je zult dus ook je C1 rijbewijs hier voor moeten halen.
4. Volkswagen Transporter Classic – 1950 tot 1990
Dit prachtige Volkswagen Transporter Classic busje brengt je echt terug in de tijd. Bekijks zal je zeker hebben! Een hefdak is wel nodig wil je hem kunnen registreren als camper.
Meer geschikte bussen voor camper
Grote maat bussen
- Citroën Jumper
- Peugeot Boxer
- Opel Movano
- Iveco Daily
- Nissan Interstar
- Ford Transit
- Mercedes Benz Vario
Middelmaat bussen
- Opel Vivaro
- Renault Trafic
- Peugeot Traveller
- Citroën Jumpy
- Nissan NV300
- Mercedes Benz Vito
- Toyota Proace
13 reacties
Hee bas en bianca! Ik vroeg me af hoe veel km’s jullie bus op de teller had toen jullie hem tweedehands kochten? En hoe lang/veel km verwacht je dat de bus mee gaat? Thanks! Jan
Hi Jan, We hebben onze Fiat Ducato gekocht met 125.000 km op de teller en verwacht dat deze met goed onderhoud de 400 a 500k wel moet halen.
Hoi Bas en Bianca, ziet er mooi uit. dat willen wij ook:).
maar toch wel lastig met onze transporter t5 , ik loop namelijk tegen het probleem van een hefdak op . ik hoor namelijk dat je deze moet laten keuren . en je hem er zelf niet in mag maken als je de b stijl (veiligheidsgordels)gaat verwijderen.
weten jullie hoe dit nu in 2023 zit.
groet Ronald en Alice
Oe lastige inderdaad. Hier hebben we zelf geen ervaring mee, ik ken wel een camper bouwer die dit doet. Dus het is wel mogelijk, maar als je het zelf wilt doen moet je toch echt even advies inwinnen bij de RDW.
Groetjes en succes
Hallo Bas en Bianca
Nog maar net een VW transporter T5 aangeschaft met 170000 km van het jaar 2012.
Hij rijdt goed en ziet er qua koetswerk nog zeer goed uit.
Heeft dit model een goede reputatie wat betreft duurzaamheid??
Grtjs Wim
Ha Wim,
Gefeliciteerd met je aankoop! Een heel populair model.
Dat is een goede vraag, wij hebben persoonlijk geen ervaring met een VW transporter. Wel weet ik dat deze campers/voertuigen zonder enige mankementen de 2 ton aantikken. Daarna is het waarschijnlijk verstandig om een hem eens goed na te lopen, volgens mij zijn de kleppen en het uitlaatgassysteem de eerste die probleempjes opleveren. Goed onderhoud is natuurlijk belangrijk en dan kun je makkelijk door naar de 3 of zelfs 4ton
Welke aankoop keuring raden jullie aan in Duitsland? Ik overweeg een Iveco Daily postkoffer (ex-DHL) zodat er genoeg ruimte is voor rolstoel en bewegingsvrijheid voor mijn gehandicapte vrouw.
Ha Fred,
Goede vraag. Ik weet dat het mogelijk is een aankoopkeuring doen in Duitsland. Ik kan je helaas geen advies geven welke je zou moeten kiezen.
Hallo Bas en Bianca,
Leuke site. Ik kan een hele leuke goede buscamper Mercedes sprinter 208CDI uit 2002 L1H1 kopen maar met heel veel km. Zeg maar 480.000km. Hij rijdt super en alles klopt maat zit met die vele km. Hoe lang kan zo een motor meegaan of moet er een andere in of zo.
Mvg
Jon
Hoi Jon, dat kan ik moeilijk zeggen zo van afstand, maar de meeste motoren worden wel vervangen na 500 of 600.000 km. Een 80pk is ook vrij licht, heeft wellicht hard gewerkt of juist niet. Kan ik niet zo zeggen. Ik denk dat je deze vraag ook beter kan stellen aan een automonteur dan aan mij (een camperbouwer). 🙂
Zeer nttig
Hoi Bas en Bianca, wat een ontzettend leuke en informatieve website hebben jullie.
Ik wil mijn tweede camper gaan bouwen maar twijfel over een Sprinter of Ducato. Mag ik vragen waarom jullie weer zijn “terug” gegaan naar een Sprinter als 4e camper ??
Groetjes Inge
Geen specifieke rede Inge, we willen op onze website zoveel mogelijk informatie geven over het bouwen van een camper en dat gaat het best als het type en afmeting elke keer anders is.