Het gewicht van een camper mag niet hoger zijn dan de toegestane maximummassa.
Wanneer je een B-rijbewijs hebt kan dit nooit meer zijn dan 3500kg. Weegt jouw camper meer dan dit, dan moet je een C1-Rijbewijs halen en de camper moet ook voor C1 gekeurd zijn.
Wanneer je een geschikte bus zoekt om zelf een camper van te bouwen is het dus verstandig op te letten wat de gewichten zijn. Kun je hier nog een camper van bouwen en kan jouw bagage hier ook nog bij? Vragen die we in dit artikel beantwoorden. Ook vind je tips om het gewicht van jouw camper laag te houden.
Benaming gewichten camper
Op Marktplaats, het kentekenbewijs en wanneer je een kentekencheck doet, zie je gewichten staan die bij de camper horen. Het is belangrijk om te weten wat deze betekenen voordat je overgaat tot een aankoop. Zo kun je zien of er genoeg gewicht over is om een camper te bouwen en ook je bagage mee te nemen.
Massa rijklaar (G)
Een camper zonder belading en bagage, maar met een 90 procent gevulde brandstoftank, een 90 procent gevulde vers water tank, een reservewiel en 1 persoon van 75 kilogram.
Wanneer je een bus koopt om zelf om te bouwen tot camper valt dit gewicht natuurlijk lager uit dan wanneer je eenzelfde bus koopt waar al een camperbouw in zit. Ook kun je jezelf afvragen of het massa rijklaar gewicht nog wel klopt als je een tweedehands zelfbouw camper koopt.
Massa ledig voertuig (G)
Het gewicht van het voertuig zonder bagage, passagier of belading. Wanneer je 100kg van het massa rijklaar gewicht aftrekt heb je de massa ledig voertuig.
Technische maximummassa voertuig (F1)
Dit is het gewicht dat de camper aankan. De fabrikant geeft de bus of camper een technische maximummassa. Tot dit gewicht kan er veilig gereden mee worden. Het chassis en het remsysteem zijn berekend op deze maximummassa. Uiteraard kun je je camper alleen even zwaar maken als het technisch maximummassa, wanneer jouw rijbewijs dit toelaat.
Toegestane maximummassa voertuig (F2)
Het toegestane maximummassa geeft aan tot hoe zwaar je jouw camper mag maken. Het toegestane maximummassa is alleen hetzelfde als het technische maximum als het voertuig op B-rijbewijs gekeurd is en het technische maximum onder de 3500kg ligt.
Onze Fiat Ducato heeft een technische maximummassa van 3300kg en dus is dit ook gelijk de toegestane maximummassa.
Dit komt omdat je met een B-rijbewijs met een voertuig mag rijden tot 3500kg. Als jouw voertuig zijn technische maximummassa hoger ligt is het dus wel technische veilig om hiermee te rijden. Alleen is dit wettelijk gezien niet toegestaan. Doe je dit wel dan kun je flinke boete verwachten.
Zo heeft onze Mercedes 508 brandweer bus een technische maximummassa van 5000kg, maar mogen wij de totale massa niet hoger dan de toegestane maximummassa van 3500kg laten worden.
Overgewicht camper: boetes
In Nederland wordt een overgewicht van 5 procent gedoogd. Heb jij een toegestane maximummassa van 3500kg? Dan kun je dus maximaal met 175kg overschrijden voordat er een boete wordt gegeven. Echter valt dit niet aan te raden omdat de condities waarmee je rijdt veranderen met een hoger gewicht. Ook gelden er in andere landen strengere regels. Zo dogen Zwitserland en Oostenrijk maar een overschrijding van 1 procent.
De boetes voor het overschrijden van de som van de as lasten of toegestane maximummassa in Nederland:
- 5 tot 10 procent: 300 euro.
- 10 tot 15 procent: 500 euro.
- 15 tot 20 procent: 800 euro.
- meer dan 20 procent wordt bepaald door de officier van justitie.
Naast dat je een boete krijgt wordt er ook geëist dat je het gewicht van de camper reduceert naar de toegestane maximum voordat je verder mag rijden.
Daarbij komt ook dat als je een ongeluk veroorzaakt je vaak niet verzekerd bent en je strafrechtelijk vervolgd kan worden. Je doet er verstandig aan om dus niet meer te wegen dan het toegestane maximummassa.
Rijbewijs B en C1
Het toegestane maximummassa bepaald wat voor een rijbewijs je nodig hebt om met dit voertuig te rijden.
- Wanneer jouw camper een toegestane maximummassa heeft van 3500kg dan mag je met je B-rijbewijs deze besturen.
- Staat er een toegestane maximummassa van tussen de 3500kg en 7500kg dan mag je deze uitsluitend met een C1-rijbewijs of hoger besturen.
- Een toegestane maximum hoger dan 7500kg mag alleen worden bestuurd met een C-rijbewijs.
Het C1-rijbewijs wordt ook wel een klein vrachtwagenrijbewijs genoemd. Je kunt er ook voor kiezen om een C1 camper rijbewijs te halen, dan mag je uitsluitend in campers rijden.
Er is een oproep gedaan door de NKC naar de Europese politiek om het B-rijbewijs te verhogen naar 4.250kg, maar of er naar deze oproep geluisterd wordt is nog de vraag.
Tips gewicht camper: Aankoop en ombouwen camper
Wanneer je een camper koopt of een bus koopt om te gaan ombouwen dan is het belangrijk dat je genoeg gewicht overhoudt voor je bagage en of ombouw.
Een L2 bestelbus heeft in veel gevallen een toegestane maximummassa van 3500kg en een ledig gewicht van 2000 kg, dan heb je een gunstige 1500kg voor de camperbouw. Maar dit is niet altijd zo. In sommige gevallen heeft de fabrikant een lager technische maximummassa aangegeven. Het is niet ongewoon dat je L2 bussen tegenkomt met 3300 kg of 2800kg. Let hier goed op, want je kunt dan tot dit maximum inbouwen.
Door gebruik te maken van lichtgewicht bouwmaterialen houdt je het gewicht van jouw camper laag. Dat is niet alleen fijn omdat je dan onder het toegestane gewicht blijft en minder wegenbelasting moet betalen, maar ook omdat je nu zuiniger rijdt en je banden minder snel slijten. Tips om het gewicht laag te houden vind je verderop in het blog.
Hoeveel belasting betaal ik voor mijn camper?
Des te lichter jouw camper weegt, des te minder wegenbelasting je gaat betalen. Ook telt het type brandstof mee, jouw provincie en of je de camper bedrijfsmatig gaat verhuren. Per 100kg zit er een verschil van ongeveer 11,- op kwarttaalbedrag. Geen onwijs groot verschil dus. Dit bedrag is bepaald voor campers die voldoen aan de inrichtingseisen van de belastingdienst en in aanmerking komen voor kwarttarief. Anders betaal je 4 keer zoveel. Je doet er dus slim aan zo snel mogelijk aanvraag te doen voor kwarttarief.
Benieuwd hoeveel wegenbelasting jij moet betalen voor je camper? Maak handig gebruik van de rekentool van de belastingdienst.
Wat weegt het bouwen van een camper?
Dat ligt aan meerdere factoren zoals de grootte van jouw bus, het soort bouwmateriaal dat je gebruikt en wat voor een faciliteiten je allemaal inbouwt. Aan het eind van de rit moet je natuurlijk genoeg gewicht overhouden om jezelf nog mee te kunnen nemen en misschien wel je partner. Ook is het natuurlijk fijn dat je kunt wegrijden met volle watertanks en een volle brandstoftank zonder dat je over het maximum gewicht heen gaat.
Voor een L2H2 bus die je ombouwt naar camper (laadruimte gemiddeld 300x180x190 cm) kun je ervanuit gaan dat je tussen 350kg en 550kg zit.
Koop jij een langere en of hogere bus dan kun je ervan uitgaan dat je meer bouwmateriaal nodig hebt en meer faciliteiten gaat inbouwen en dus hoger uitkomt.
In de tabel hieronder zie je een overzicht van het gewicht van de inbouw voor onze klassieke Mercedes Benz 508. De laadruimte van deze bus is 300x190x182, vergelijkbaar met een L2H2 dus.
CAMPER INBOUW | GEWICHT |
---|---|
Watertanks | 70 kg |
Huishoud accu’s | 54 kg |
Vloer, wanden, plafond en isolatie | 60 kg |
Meubels | 60 kg |
Inrichting | 20 kg |
Zonnepaneel (1 maal) | 10 kg |
Koelkast | 22 kg |
Toilet | 25 kg |
Kachel | 10 kg |
Elektra | 30 kg |
Matras | 20 kg |
Totaal gewicht camper inbouw | 371 kg |
Massa rijklaar van onze campers
De massa rijklaar van onze brandweer bus bedraagt 2897kg daarbij de inbouw opgeteld komen we op 3268kg. We houden dus niet heel veel over voor de bagage en een extra passagier. Dit wisten we op voorhand en daarom hebben we dus ook veel bewuste keuzes gemaakt tijdens onze camperbouw. Hieronder delen we al onze tips om het gewicht van het bouwen van een camper zo licht mogelijk te houden.
Met het verbouwen van onze Fiat Ducato L4H2 tot camper hebben we veel meer gewicht over. Dit omdat het maximum toegestane gewicht 3300kg en het ledig gewicht rond de 2000kg bedraagt. Daarbij dus ook meer mogelijkheden. Toch houden we het gewicht van deze camper ook zo laag mogelijk, omdat dit gewoonweg veel pluspunten oplevert.
5 Tips – Gewicht camper bouwen laag houden
Een camper met een laag gewicht heeft alleen maar voordelen. Met een b-rijbewijs moet je onder de 3500kg blijven, maar het is aan te rijden hier ver onder te blijven. Zo rijdt je zuiniger, slijten de banden minder snel en betaal je minder wegenbelasting.
1. Licht bouwmateriaal
Het bouwmateriaal in de camper bepaald voornamelijk het gewicht van de inbouw. Zo kun je dus veel besparen op het gewicht door hier bewust te kiezen voor het lichtste materiaal. Let wel op dat dit natuurlijk niet ten koste gaat van de sterkte van jouw inbouw.
Voor de wanden en het plafond kun je voor het lichte plaatmateriaal 5mm multiplex gaan of voor vilt. Wanneer je zelf camper meubels gaat maken heb je de keuze tussen MDF en populier multiplex. Populier is een licht bouwmateriaal dat wel iets duurder is dan MDF. Ook kun je veel gewicht besparen op je keukenblad. Wij hebben beukenblad gekozen die redelijk zwaar is, maar omdat wij al zo veel besparen kon dit blad er komen.
2. Lithium accu’s
Vrijwel iedere camper heeft een tweede accu nodig, ook wel een huishoudaccu genoemd. Dit kunnen loodzuur accu’s zijn of lithium accu’s. Loodzuur weegt makkelijk 2 keer zoveel als lithium. Daarbij hebben Lithium accu’s een betere levensduur. Alhoewel Lithium accu’s voor in de camper op alle fronten een betere keuze is dan loodzuur accu’s kan het zijn dat dit niet in het budget valt. Lithium accu’s kosten al snel 3 keer zoveel en het is begrijpelijk als je toch kiest voor loodzuur.
3. Isoleer bewust
Isoleren in een camper is belangrijk voor de leefbaarheid in de camper en de levensduur van de camper. Maar je kunt deze taak ook overmatig doen. Zo heeft het geen zin isolatiemateriaal te plaatsen op plekken waar er nog steeds een koudebrug aanwezig is. Dit is bijvoorbeeld wanneer het buitenste metaal verbinding heeft met metaal binnen dat zichtbaar is. Hierdoorheen loopt eenvoudig koud of warmte. Door vilt of hout op dit metaal te plaatsen voorkom je de koudebrug. Doe je dit niet, dan heeft het ook geen zin kilo’s isolatiemateriaal te gebruiken.
Ook kun je ervoor kiezen ontdreuningsplaten te plaatsen om galmend en trillend geluid te voorkomen. Deze platen zijn zwaar en hoeven niet overal geplaatst te worden.
4. Vinyl vloer
Vinyl is de lichtste keuze voor een vloer. Sommige camperbouwers plaatsen alleen een vloer op het loopoppervlak. Op deze manier bespaar je nog meer gewicht. Wij hebben dit niet gedaan en onze vloer ligt over het gehele oppervlak.
5. Plastic tegels
In zelfbouw campers zie je het steeds vaker, tegeltjes. Tegeltjes in de keuken en tegeltjes in de douche/toilet. Maar zijn dit wel echt tegels? Sommige camperbouwers gebruiken echte tegels. Zij nemen dit extra gewicht dan ook voor lief, maar je kunt ook kiezen wandtegelstickers of PVC tegels.
Bij de bouw van onze Fiat Ducato hebben wij Grossfillex PVC tegels in de douche gebruikt. Deze PVC tegels zijn bijna niet te onderscheiden van echte tegel, maar wegen veel minder en zijn eenvoudig aan te brengen.
7 reacties
Beste Bas, heb je tips over de verdeling van het gewicht over de camper (water, batterijen, …). Ik kan me voorstellen dat je niet alle gewicht langs 1 kant moet plaatsen, dat je het liefst tussen de assen werk enz.
Dank voor je feedback.
Groet,
Tim
Hoi Tim, jazeker. Er staan er een aantal in het stappenplan camper bouwen. Ik zal ze binnenkort ook toevoegen aan dit blog.
Maar ik zou accu’s aan de ene kant doen en water aan de andere kant. Voor je eigen gemak is het plaatsen van de huishoudaccu aan de kant waar ook de startaccu zit makkelijk. Als je van plan bent deze te koppelen dan maakt dit het doortrekken van een kabel makkelijker.
Alls je een gasfles meeneemt kun je deze plaatsen aan de kant waar je het minste gewicht hebt zitten.
Verder kun je uitrekenen hoeveel hout weegt e.d. als je precies de gewichtsverdeling in balans wilt hebben. Gebruik natuurlijk lichtgewicht hout, zoals populier.
Hopelijk heb je hier iets aan. Vrolijke groet Bas
hoi Bas,
Om te beginnen heb ik super veel aan jullie blogs en YouTube kanaal, echt top!
vraag over de blog, ik heb nu een bus op het oog l2h2 met 3000kg gvw, wat nog een laadvermogen van 1086kg oplevert. Als ik dan lichtgewicht materialen heb zou dat toch voldoende moeten zijn? heb wat twijfels omdat ik veel gelijke bussen zie met 3500kg maximaal gewicht
Hi Tobias, dankjewel graag gedaan.
Het is mogelijk, ik heb het zelf ook een keer gedaan met 800kg laadvermogen. Maar dat raad ik niemand aan. Houd rekening dat je wel wel het volgende ook moet meerekenen; personen 2x 80kg, volle watertank 80kg, halfvolle brandstoftank 45kg, bagage van plus minus 150kg. Dan zit je al op 435kg. Houd je 651kg over. Als je geen binnendouche en lichtgewicht materialen gebruikt moet het kunnen. Onze laatste camperbouw een L4 bus kwam volgeladen plus personen enzo, precies op de 3300kg uit.
hi Bas!
Super, dankjewel voor de reactie!
gr Tobias
Hoi Bas
Allereerst complimenteren voor jullie blogs, video’s. Echt vakwerk wat jullie gedaan hebben en top info, super
Jullie hebben toch een L4H2 Fiat, en daar mag je toch tot 3500Kg maximaal aan gewicht zijn? (ipv de 3300Kg die je vermeld. dacht ik. Volgens mij is het bij een L3H2 zo dat die een maximaal gewicht van 3300Kg mag hebben). Klopt dat? Ik hoor het graag van je
gr robin
Ha Robin, dat klopt wat je zegt en heb dat ook aangegeven bij de RDW. Die Fiat Ducato was een import en kwam uit België, met de import is iets misgegaan. Ze hebben hem geregistreerd als L3 en dus op 3300kg. Ik weet zeker dat als ik een aparte keuring had aangevraagd bij de RDW, dat we dit hadden kunnen oplossen.