Het bouwen van een camper is een enorme klus en gaat helaas zelden zonder fouten. Inmiddels hebben wij 4 verschillende campers gebouwd en tijdens dit proces hebben we verschillende keuzes gemaakt waar wij achteraf spijt van hadden.
Vandaar dat we in dit blog de grootste fouten (en irritaties) bij het bouwen van een camper op een rijtje zetten. Fouten die wij zelf gemaakt hebben en/of bij andere camperbouwers voorbij hebben zien komen. Zo kun jij deze hopelijk voorkomen en hiermee geld en tijd besparen.
Daarnaast raden wij je aan om ons gratis ‘stappenplan camper bouwen’ door te nemen. In dit stappenplan nemen we je stap voor stap mee van aanschaf tot vertrek. Zo voorkom je dat je dingen vergeet en onnodige fouten maakt.
Inhoudsopgave – fouten camper bouwen:
- Geen goede ventilatie
- Geen ontluchting in de watertank
- Geen goede gewichtsverdeling in de camper
- Niet naar het maximale toelaatbare gewicht kijken (GVW) bij aankoop van de bus
- Niet op kunnen staan vanuit de zithoek
- Een verplaatsbare gaskookplaat
- Lades en kastjes die niet goed afsluiten
- Geen schoenenrek, kapstok of wasmand
- Ladegeleiders overbelasten
- Ondervloer niet goed ondersteunen
- Ergste fout camper bouwen
1. Geen goede ventilatie
In onze 2e camper hadden wij (slechts) 1 dakraam geplaatst, en deze was zonder elektrische ventilatie. Al snel kwamen we erachter dat dit niet voldoende is om de camper goed te ventileren. Ook niet wanneer wij nog een raam in de voorcabine op een kier deden.
Iedere ochtend werden we wakker met beslagen ramen. Condensvorming heeft als risico schimmel- en roestvorming. Dit kan de levensduur van je camper verkorten. Daarnaast kon het ‘s nachts erg warm worden en had dit invloed op onze nachtrust.
Ons advies is daarom: plaats minimaal 2 dakramen, waarvan er minimaal 1 voorzien is van elektrische ventilatie (zoals bijvoorbeeld een Maxxfan Deluxe).
Door de elektrische ventilatie kun je zelf de luchtstroom in jouw camper bepalen, ook wanneer het buiten windstil is. De frisse lucht wordt door dakraam 1 naar binnen getrokken en gaat bij dakraam 2 weer naar buiten.
Door deze luchtstroom hebben wij zelfs met 40 graden in Griekenland comfortabel kunnen slapen. Dit is de reden dat wij geen dak airco missen in onze camper.
Lees ons blog ‘Camper dakraam inbouw‘ voor meer informatie over ventilatie en dakramen.
2. Geen ontluchting in je grijswatertank
Wanneer het water in je gootsteen niet makkelijk wegloopt, dan komt dit waarschijnlijk doordat je geen ontluchting hebt geplaatst in je grijswatertank. Water kan weglopen wanneer ook lucht kan ontsnappen. Dit zie je ook gebeuren wanneer je een flesje onder water duwt, dan zie je allemaal luchtbelletjes.
Maak aan de bovenkant van je watertank een gat en plaats hier een ontluchter op. Of koop een tank waarbij al een tweede opening zit die je open kunt laten.
Door de ontluchting kunnen helaas wel nare geurtjes ontsnappen. Doordat wij de grijswatertank bij onze 2e camperbouw in het keukenkastje geplaatst hadden kwamen deze geurtjes al snel in de camper terecht. Dit losten wij toen op door een klein scheutje schoonmaakazijn in de grijswatertank te doen.
Tegenwoordig kiezen wij er bewust voor om de grijswatertank onder de bus te plaatsen.
3. Geen goede gewichtsverdeling in de camper
Zorg ervoor dat je zware onderdelen evenredig verdeelt over het oppervlakte van je camper. Zo voorkom je dat de camper naar 1 kant helt en ook dat je banden aan 1 kant meer slijtage krijgen.
Zware onderdelen in de bus zijn bijvoorbeeld: de huishoudaccu, watertank en keuken met volle koelkast.
Wij plaatsen daarom bewust de 80 liter schoonwatertank aan 1 kant van de bus en de zware Lithium accu aan de andere kant (zoals je hieronder kunt zien in de garage).
4. Niet naar het maximale toelaatbare gewicht kijken (GVW) bij aankoop van de bus
Met een B-rijbewijs mag je maximaal 3500kg besturen. In het ideale geval is het maximale toelaatbare gewicht van jouw camper hier gelijk aan.
Het maximale toelaatbare gewicht geeft aan hoeveel jouw camper maximaal mag wegen, inclusief passagiers, volle watertank, bagage en inbouw.
Het is belangrijk om het maximale toelaatbare gewicht te controleren op het kentekenbewijs of via een kentekencheck op de website van de RDW. Er bestaan namelijk ook bestelbussen waarvan de technische maximale massa (en dus ook de toegestane maximale massa) 2800kg of zelfs maar 2700kg is. Dit maakt het bouwen van jouw camper een stuk ingewikkelder.
Onze 3e camperbouw was een Fiat Ducato L4H2 en deze woog uiteindelijk 3300kg (inclusief passagiers en bagage). Bij onze 4e bouw hebben we extra bewuste keuzes gemaakt om het gewicht zo laag mogelijk te houden, toen kwamen we alsnog op 2640kg (dit was gewogen zonder passagiers, watertank en bagage). Zoals je ziet is het dus heel moeilijk om onder de 2800kg te blijven.
Meer weten over de toegestane gewichten van een camper en over hoe je het gewicht laag kunt houden? Lees dan ons artikel ‘gewichten camper‘
5. Niet op kunnen staan vanuit de zithoek
Bij onze 2e camperbouw hadden wij een uitschuiftafel (die onder het bed vandaan kwam) en 2 zitjes tegenover elkaar. Waarvan 1 zitje direct naast de keuken. Wanneer de tafel uitgeschoven was kon degene die naast de keuken zat niet meer opstaan.
Wanneer deze persoon dus naar de wc moest of even op wilde staan, moest eerst heel de tafel leeggehaald en ingeschoven worden. Wanneer je net als ons werkt achter de laptop, dan kan dit erg vervelend worden.
Vandaar dat wij er tegenwoordig voor zorgen dat iedereen te allen tijden kan opstaan vanuit de zithoek. Een draaibare tafelpoot kan een mooie oplossing zijn.
6. Een verplaatsbare gaskookplaat
Een verplaatsbare gaskookplaat, dat leek ons bij camperbouw 2 een slimme keuze. Want dan kun je kiezen of je binnen of buiten wilt koken.
In de praktijk bleek echter al snel dat we hier niet blij van werden:
- Iedere keer wanneer je even snel water (of iets dergelijks) wilt koken, moet je eerst meerdere handelingen verrichten. Eerst het aanrecht leeghalen (want ja daar liggen natuurlijk alweer spullen) en dan de kookplaat tevoorschijn halen, of eerst alle kookspullen (inclusief gasfles) naar buiten tillen.
- Wij blijken uit gemak veel vaker binnen te koken dan buiten.
- Wanneer je binnen kookt komt de gaskookplaat op het keukenblad te staan, waardoor de hoogte van het fornuis behoorlijk hoog wordt. Niet heel handig dus.
- Het verplaatsbare kookstel nam veel opslagruimte in.
Daarom kiezen we tegenwoordig standaard voor een inbouw gaskookplaat.
Wanneer je toch de optie wilt hebben om buiten te koken neem dan een klein gaskookplaatje mee. Doordat deze werkt op een klein gasflesje, heb je geen gedoe met gasslangen en gastanks. Zo staat deze binnen enkele ogenblikken aan en is de drempel om hem te gebruiken laag. Ook neemt deze weinig ruimte in in je garage/ lades.
7. Lades en kastjes die niet goed afsluiten
Met een camper ga je rijden en dus is het belangrijk om de lades te voorzien van goede sloten. Je wilt natuurlijk niet dat deze opeens openschieten.
Dit hebben we in eerste instantie geprobeerd met magneetjes. Vervolgens met kindersluitingen. Dit blijkt beiden niet te werken. De kracht die ontstaat tijdens het remmen of het maken van een bocht is simpelweg te groot.
In ons blog ‘de beste camper lade- en kastsluitingen‘ delen we de 8 beste sluitingen, waaronder de stijlvolle meubelsluiting van RV Labs en de praktische drukknopsluiting.
8. Geen schoenenrek, kapstok of wasmand
Een camper heeft maar een klein leef oppervlakte en kan hierdoor snel rommelig worden. Rondslingerende schoenen, slippers en jassen kunnen hierdoor al snel erg vervelend worden.
Het is handig om tijdens het bouwproces al na te denken over opbergvakken die specifiek bedoelt zijn voor je schoenen en vuile was. Zo gebruiken wij de ruimte onder de keuken nu standaard voor slippers en maken we direct bij de ingang een extra vak voor schoenen.
Ook zijn haakjes in een camper altijd een goed idee. Zo kun je dingen ophangen en bespaar je ruimte. Een binnen douche kan natuurlijk naast toilet ruimte ook handig gebruikt worden als garderobe om tassen en jassen op te hangen.
9. Ladegeleiders overbelasten
Wanneer je zelf camper meubels gaat maken is het belangrijk om rekening te houden met het gewicht van de spullen die je erin of erop gaat plaatsen. Zeker wanneer het om lades gaat.
In het keukenblok van onze 2e camperbouw plaatsten wij een koelbox in een lade. De ladegeleiders zouden het gewicht van de koelbox (met inhoud) moeten kunnen houden. Echter was de marge hierin klein en verliep het uitschuiven van de lade al snel stroef.
Dit hebben wij toen opgelost door nog 2 extra ladegeleiders te plaatsen. De les hierin is dat je dus niet te dicht tegen de maximale belasting aan moet gaan zitten.
Bij keukenlades waar geen koelbox in gaat gebruiken wij standaard 2 ladegeleiders die samen 45 kilo kunnen dragen.
10. Ondervloer niet goed ondersteunen
Voordat je laminaat, vinyl of een andere vloer gaat leggen plaats je de ondervloer. Deze ondervloer ligt op de bodem van je bus met daartussen isolatiemateriaal. Deze ondervloer bestaat waarschijnlijk uit meerdere delen. Een goede ondersteuning van de ondervloer is belangrijk om doorzakken te voorkomen.
Wij hebben een oldtimer bus verbouwd die geen bodemvloer had. Dus na het verwijderen van de oude ondervloer konden we direct de grond zien. Tussen het chassis hebben we toen een bodemvloer gemaakt met daarop isolatiemateriaal. Op het chassis hebben we 2 platen betonplex geplaatst. Alleen zat er onder de plek waar deze 2 platen tegen elkaar aansluiten geen chassisbalk. In het begin voelden we geen hoogteverschil tussen de 2 platen, maar na verloop van tijd werd 1 plaat iets minder stijf en voelden we een hoogteverschil van enkele millimeter.
Als je een nieuwere bus verbouwt tot camper dan heb je waarschijnlijk wel al een bodemvloer en kun je eenvoudig met vuren latjes de ondersteuning bouwen voor je ondervloer. Lees hier meer over in ons ‘stappenplan vloer bouwen‘ en zorg er dus voor dat er op de plek waar de twee platen tegen elkaar aansluiten voldoende ondersteuning is.
Ook plaatsen wij altijd een extra vuren latje bij de ingang/instap. Dit is een plek waar dagelijks veel kracht op komt te staan, dus hier wil je de vloer extra ondersteunen.
Ergste fout camper bouwen
Al deze fouten tijdens het bouwen van onze camper hadden makkelijk voorkomen kunnen worden. Gelukkig waren de meeste fouten eenvoudig op te lossen. Zoals Bas altijd zegt: “alles kan gemaakt worden.”
De grootste fout die je kunt maken is een camper kopen die niet betrouwbaar is. Daarom laten wij tegenwoordig bij aankoop altijd een onafhankelijke keuring doen. Met actiecode ‘VROLIJKOPREIS10‘ krijg je 10% korting op een aankoopkeuring bij Occasionkeuring Nederland.
Video over fouten camper bouwen
Over de fouten die wij gemaakt hebben tijdens het bouwen van onze 2e camper hebben wij ook een video gemaakt. Deze kun je hieronder bekijken.
2 reacties
Waanzinnig goed om dit te lezen vóór je met het bouwen begint. Bedankt hiervoor.
Bedankt Michael! en graag gedaan 🙂