Dit elektra schema hebben we ontwikkeld voor campers op basis van de Ective SSI. Dit Duitse merk heeft een kwalitatief 4-in-1 apparaat ontwikkeld dat werkt met het betrouwbare drietrappenlaadalgoritme. In een compacte behuizing zijn vier functies samengebracht: een zuivere sinusomvormer, acculader, omschakelautomaat en een MPPT zonnepaneelregelaar.
Door gebruik te maken van de Ective SSI wordt de installatie sterk vereenvoudigd, omdat vrijwel alle functies centraal zijn geïntegreerd in één apparaat. Dit brengt wel een nadeel met zich mee: als het apparaat defect raakt, werkt geen van de laadmogelijkheden meer. Ook is het niet mogelijk om de opbrengst van de zonnepanelen te monitoren.
In dit schema vind je ook de Victron Cyrix-CT accuscheider, waarmee de huishoudaccu tijdens het rijden via de dynamo wordt opgeladen.
De Ective SSI is een voordelige oplossing, waardoor je met een beperkt budget toch veel functionaliteit en mogelijkheden in je camper hebt.
Huishoudaccu
De huishoudaccu’s in onderstaand schema hebben een spanning van 12V en een capaciteit van 140Ah per stuk. Ze zijn parallel geschakeld, wat betekent dat het 12 volt systeem in totaal een stroomcapaciteit van 280Ah heeft. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om kleinere accu’s te gebruiken als dat beter past bij jouw energieverbruik.
Wij hebben in dit schema gekozen voor het Duitse merk Electronicx, dat goed betaalbare AGM-accu’s van prima kwaliteit levert. Uiteraard kun je ook gaan voor de wat duurdere Victron AGM-accu’s, die bekend staan om hun hoge kwaliteit.
Wil je liever een lithiumaccu in plaats van AGM? Dat kan ook. De Ective SSI is geschikt voor zowel lithium als AGM. Echter is de accuscheider dat niet (zie hieronder bij dynamo hoe je deze kunt aanpassen).
Alle laadmogelijkheden en verbruikers
Dynamo
De cyrix accuscheider is geschikt voor campers met traditionele dynamo. Deze zitten in euro 4 motoren en lager (soms ook euro 5). Als je voor een lithiumaccu als huishoudaccu kiest dan doe je er het beste aan de overstap te maken naar de DC-DC lader, de Orion-Tr 18A. Deze maakt gebruik van het drietrappen laadalgoritme wat gunstig is voor lithiumaccu’s. Deze Orion Tr lader is tevens vereist als je een slimme dynamo hebt. Deze kun je vinden in elektraschema 2,4,7,8 en 9.
Zonnepanelen
In dit schema vind je 2 zonnepanelen van 150Wp elk. De grootte en hoeveelheid van de zonnepanelen is naar boven of naar beneden aan te passen. De MPPT laadregeling in de Ective SSI kan een maximale zonnepaneelsysteem van 70 volt – 550W verwerken. In praktijk betekent dit dat je tot 3 zonnepanelen van 150Wp kunt kiezen.
Omvormer/omschakelautomaat
De Ective SSI voorziet de camper van 230 volt via de huishoudaccu’s wanneer niet aangesloten aan walstroom. Wanneer de camper wel aangesloten staat op walstroom wordt de huishoudaccu opgeladen en de omschakelautomaat zorgt ervoor dat 230 volt stopcontacten gebruikt kunnen worden via de elektriciteit van de walstroom.
In dit elektraschema hebben we gekozen voor de Ective SSI 10, hier kun je 230V apparaten tot 1000W continu vermogen en 2000W piekvermogen op aansluiten.
Het is mogelijk om in dit schema de SSI 15 aan te sluiten, in dit geval veranderd het volgende:
- kabeldikte van busbar naar SSI blijft: 2x 16mm² 1.5M
- kabeldikte van huishoudaccu naar busbar: 50mm²
- zekering van busbar naar SSI: 2x 250A
- aardekabel SSI 16mm²
- aardekabel busbar 35mm²
Overzicht Elektra schema 3
- 12 volt elektra systeem
- Zonnepanelen: Ective SSI
- Dynamo: Victron Cyrix-ct
- Walstroom: Ective SSI
- Omvormer: Ective SSI
- Huishoudaccu: AGM

Elektra schema onderdelenlijst
Alle onderdelen uit het elektra schema vind je hieronder terug.
1. Elektrakast
2. Zonnepanelen
Bevestiging zonnepanelen
3. Dynamo
4. Walstroom
- CEE invoerdoos
- Aardlekautomaat 16A (direct na CEE)
- Aardlekautomaat 16A (direct na SSI)
- Installatiekast t.b.v. aardlek
- Ective SSI 10
- Ective Rc4 afstandsbediening
- 2x Megazekeringhouder + 150A zekering
- 2 stopcontacten
5. Kabels
Hi-Flex accukabels rood
Hi-Flex accukabels zwart
Rood:
- 35mm² max 2 meter
- 25mm² max 8 meter
- 16mm² max 4 meter
- 10mm² max 1 meter
Zwart:
- 35mm² max 2 meter
- 25mm² max 1 meter
- 16mm² max 4 meter
- 10mm² max 1 meter
Aansluiting DC 12V en 24V:
Kabel zwart rood 4mm², 2.5mm² en 1.5mm²
- RJ12 kabel (voor Ective RC4)
- Neopreenkabel 3 aderige flexibel – 1.5mm² 2.5mm²
- CEE Kabel
Voor het aansluiten van de kabels
Optioneel
De Victron Smart Battery Protect beschermt je accu tegen te diepe ontladingen van je DC apparaten. Deze schakelt alle DC (12V) apparaten af zodra de accu te laag komt. De standaard instellingen kun je aanpassen, zodat je de accu nog beter kunt beschermen. Ook zit er een alarmfunctie in zodra je in de buurt komt van een te lege accu.
Meer informatie en kopje koffie
Voor een complete handleiding over het aanleggen van de elektra in je camper, inclusief de aansluitingen voor zonnepanelen, dynamo, walstroom en de elektrakast, verwijzen we je naar ons hoofdartikel: Camper elektra aanleggen in 6 stappen. Hier vind je een gedetailleerd stappenplan en een overzicht van de benodigde schema’s. Heb je specifieke vragen over het aanpassen van onderdelen, zoals een omvormer of lader, dan kun je die hieronder stellen.
Blij met dit gratis elektraschema? We waarderen het enorm als je jouw bestelling wilt doen via bovenstaande artikelen en of ons wilt trakteren op een kopje koffie. Zo kunnen we deze elektra schema’s en alle andere informatie over camper bouwen gratis blijven leveren. Alvast bedankt 🙂
Disclaimer
Hoewel onze camperschema’s zorgvuldig zijn samengesteld, zijn wij niet aansprakelijk voor schade of gevaarlijke situaties die voortvloeien uit het gebruik, onjuiste toepassing of installatie. De gebruiker is zelf verantwoordelijk voor de correcte uitvoering en installatie van elektrische systemen. Raadpleeg voor meer informatie onze algemene voorwaarden.
26 reacties
Hoi Bas & Bianca. Ik heb al veel gehad aan jullie bouw video’s! In de bouw-serie van jullie ducato plaatsen jullie de hoofdschakelaar tussen de 12v verdeelkast & de accu. Maar in de elektrische schema’s op jullie blog zit deze tussen de positieve busbar & de accu. Is hier een speciale reden voor?
Het lijkt mij dat in de bouw-serie video de accu’s kunnen blijven bijladen, waar dat in de elektrische schema’s niet zo is. Ook zou je dan een directe spanning van de zonnepanelen naar de 12v verdeelkast kunnen krijgen.
Ik hoor graag jullie mening & ervaring hiermee! Groetjess
Hoi Tijn,
Fijn om te horen! Ja dat klopt er zit een klein verschil in de elektraschema op het YouTube kanaal en op de website. Beide versies zijn goed en werken.
Op de website is deze nieuwer en verbeterd. Op het YouTube kanaal maken we geen gebruik van een busbar. Een busbar is simpelweg een verdeelstrip om zo de elektra makkelijker en veiliger aan te sluiten.
Sommige mensen hebben de voorkeur om de zonnepanelen uit te schakelen en en andere willen hem direct op de huishoudaccu. Zo kun je dus bijladen ook als je alle 12v apparaten heb uitgeschakeld. Het is een voorkeur. Allebei is goed.
Wat je zegt over de spanning van de MPPT naar de verdeelkast of de accu dat maakt niet veel uit. De zekeringkast is ook in een vorm een een verdeelstrip. Of je deze dus aansluit direct op de accu of op de zekeringkast dat maakt niet veel uit.
He Bas, super die schema’s, ben bezig om alle oude elektra uit onze 30 jaar oud camper te vervangen door nieuw en up-to-date producten, ik werk volgens schema 3, maar nu zie ik bij de start accu, de busbar- en de omvormer een aarde teken staan, betekent dit dat de busbar- en de omvormer ook met de start accu verbonden worden?
Hi Felix,
Het aardeteken betekent dat deze is geaard aan het metaal van de bus. Het klopt inderdaad dat een startaccu ook geaard. De minpool van de startaccu leid dus ook naar de aarde.
Je kunt het aardepunt gebruiken waar de startaccu ook op aangesloten is voor de busbar en de omvormer. Zelf maak ik een nieuw aardepunt bij de kern van je camper elektra. Daar sluit ik de busbar en omvormer aardepunt op aan. Men zou kunnen zeggen dat twee aardepunten in 1 voertuig niet goed is omdat je zo een circuit creëert. Vanwege de massa van de bus zie ik hier echter geen problemen in, maar wel even goed om erbij te vermelden.
hopelijk kun je hier iets mee
Hi Bas,
In eerste instantie wil ik graag melden dat ik jullie site voor heel veel stappen in mijn eigen build gebruik en dat dat een fijne manier van werken is! Ik wil in mijn camper elektra schema 3 gebruiken met de Ective SSI. Ik heb een LiFePO4 batterij, werkt die ook in dit circuit (samen met de Ective SSI)? Plus, qua wat een Ective SSI kan versus wat deze kost lijkt het eigenlijk een beetje te mooi om waar te zijn. Dus vandaar de vraag: wat zijn de nadelen van het gebruik van de Ective SSI in je elektraschema?
Hi Willem,
Ja je kunt prima de huishoudaccu vervangen voor een lithium accu. Let wel op dat de lithiumaccu een BMS ingebouwd heeft. De lithiumaccu’s die wij in onze webshop tonen hebben dit allemaal op uitzondering van die van Victron daar heb je een externe BMS nodig.
De SSI kan dus ook lithium accu’s opladen en is een prima budget optie. Het nadeel van de SSI is dat je als je naderhand een uitbreiding wilt doen van of de omvormer, of de acculader, of de laadregelaar dat je het gehele apparaat moet vervangen.
Hi,
dank voor dit schema. Heb een SSI 15 gekocht en ga die aansluiten op een LIPo 12V 100Ah. Nu zie ik in schema 3 geen zekeringen in het circuit vanaf de SSI en de accu. Elders zie ik plaatjes die dat wel (uitbundig) afzekeren, ook in 5, 6 en 7.
Wat zijn jullie overwegingen zoal?
Dank alvast, groet,
Hi Frank, In de SSI zitten ook zekeringen en vanuit de handleiding van Ective is dit ook geen ”must” vandaar dat we in dit schema deze niet hebben geplaatst. Victron adviseert wel externe zekeringen, vandaar dat je ze wel ziet in 5 6 en 7. Uiteraard ben je vrij om ook de Ective SSI af te zekeren. Gebruik dit schema ook als leidraad en maak (helemaal als je het schema aanpast) je eigen overwogen keuzes. En als je vragen hebt stel ze gerust 🙂
Oh, en nog een vraagje: waarom niet allebei de aansluitingen van de SSI gebruiken voor aansluiting van de accu?
Hi Frank,
Jazeker wel, als er twee aansluitingen zitten altijd allebei gebruiken.
Hoi Bas en Bianca.
Super handig die schema’s ,die maken het overzichtelijk voor een leek.
De Ective SSI is niet afgezekerd naar de busbar toe is dat niet nodig?
Ik ben van plan om een Ective SSI 15 te plaatsen, met hoeveel ampère moet ik dan rekenen houden om de kabeldikte te bepalen?
Groetjes Joop
Hi Joop, Wij houden de adviezen van de leverancier aan of we apparaten afzekeren of niet, Ective heeft vervangbare zekeringen in het apparaat vandaar dat er geen extra zekering nodig is (Victron heeft dat niet vandaar dat je die extra zekert). Je kunt natuurlijk de Ective SSi 15 wel gewoon afzekeren. Voor de kabeldiktes heeft Ective geeft Ective ook advies. Op deze pagina kun je ze vinden. https://vrolijkopreis.nl/omvormer-camper/#Een-omvormer-of-een-omvormer-lader-aansluiten? De diktes voor de CSI zijn hetzelfde als voor de SSI.
Als je SSI wilt afzekeren dan moet je rekening houden met 1500W gedeeld door 12 is 125A. Daarboven dus afzekeren.
Hoi, even een vraagje!
Waarom worden er twee zekeringen vanaf de citrix in serie gezet?
Fijne uitleg voor de rest op heel de site, bedankt daar voor
Ha Thijs,
De Cyrix ct werkt beide kanten op. Dus als jij aan het rijden bent laad je dynamo de startaccu en dan ook de huishoudaccu op. Maar sta je stil en de zonnepanelen of acculader laad de huishoudaccu op dan laad die daarna ook de startaccu op. Daarbij is het vrij lange kabel, aan beide kanten van het stroompunt afzekeren dus.
Groetjes
Hallo Bas,
Ik denk dat Thijs bedoeld; waarom zijn er twee in serie geschakelde 100A zekeringen van de Cytrix punt 30 naar de busbar en is er geen zekering van de Cytrix naar de startaccu. Je zou denken dat de aansluitpunten 87 en 30 hun eigen zekering zouden hebben.
Overigens vind ik dat je ontzettend veel kennis overdraagt en daar veel tijd en energie in steekt. Erg goed bezig.
Hoi Ronald,
Dankjewel leuk om te horen, avondjes de handleidingen enzovoort doorlezen vind ik leuk en deel het graag.
Goed opgemerkt dat er geen zekering vanaf de startaccu naar de cyrix zit. Ik heb even de handleiding van Victron er ook bij gepakt. Daar staat bij punt 4 het volgende: Install a fuse in series (see fig). The fuse should be sized in accordance
with the wire cross section used, but not exceed 120A. Hier vind je de link naar de manuals https://www.victronenergy.com/battery-isolators-and-combiners/cyrix-battery-combiners#manuals
Ik heb de handleiding aangehouden van Victron voor het plaatsen van de zekeringen. Omdat de cyrix dus beide kanten op werkt, aan beide kanten gezekerd.
Ik kon niks vinden over de kabel van de startaccu naar de cyrix toe. Je plaatst de cyrix ook zo dicht mogelijk bij de startaccu, dus het is een vrij korte kabel, Gevaar dat de kabel doorbrand dus nihil, volgens mij begeeft de cyrix het ook als er een te grote stroomsterkte doorheen gaat. Ik kan dus niet een 100% uitsluitend antwoord geven, helaas. Hopelijk kun je hier iets mee.
Hoi Bas!
Ik ben bezig met het maken van mijn eigen elektra schema en gebruik daar grotendeels jullie Schema 3L Ective SSI voor. Nu zie ik in het schema dat de zonnepanelen in serie geschakeld zijn, terwijl de omvormer (volgens mij?) een maximale V van 12 aankan.
Is mijn gedachtegang dan goed dat zonnepanelen parallel geschakeld worden? En als ik dat zou doen in tegenstelling tot jouw tekening, wat veranderd er dan?
Zoals het nu lijkt liggen er 2 AGM 100Ah parallel geschakelde accu’s in. Het merk wat jij aanraad.
Hoi Sifra,
De SSI bestaat uit een omvormer, acculader, omschakelautomaat en mppt zonnepaneellader. Als je een 12V SSI hebt gekozen, dan is inderdaad de spanning die van en naar de accu gaat alleen voor 12V, vandaar dat de twee 12volt accu’s ook in parallel staan, dit is belangrijk voor de laders en de omvormer. De MPPT lader kan een spanning tot 70 volt van de zonnepanelen ontvangen. De twee zonnepanelen die in dit schema gekozen zijn hebben een open circuit spanning van 22,8volt, in serie betekent dit max 45,6 volt. Dus ver onder de 70 volt die de mppt lader van de SSI aankan.
Parallel schakelen van de zonnepanelen omdat je een 12 volt accu heb heeft daar dus niets mee te maken.
Bij vragen stuur gerust nog een berichtje en als je onzeker bent of je het goed hebt aangesloten wellicht dat je iemand kunt inschakelen die het even controleert.
Hoi! Ik zie in jullie onderdelenlijst een 25a en 50a midizekering staan maar in jullie overzicht zie ik alleen 2x een 100a midizekering en 1 x 50a midizekering. waar komt de 25a zekering in dit geval?
Ja klopt goed opgemerkt. Deze hoort er niet tussen te staan. Het is volgens het schema in de afbeelding.
De lijst is gekopieerd van elektraschema 1 vandaar dat die er nog tussen stond. Ik heb het verandert de lijst is nu helemaal correct.
Dank voor de heldere uitleg en toelichting!
Als ik het goed begrijp is het verschil tussen bv een euro 2 euro 4 euro 6 motor etc het type dynamo? Die moet je eerst weten begrijp ik dat goed? Daarna schema kiezen?
Dank.
Hoi,
Het euro 4 en lager schema kan alleen in euro 4 in lager voertuigen. Maar de andere schema’s met Orion Tr Smart kunnen in elk voertuig. Daarbij raden we ten zeerste aan de Orion Tr smart te gebruiken (icm lithium huishoudaccu’s). Deze hebben een 3 trappenlaadalgoritme wat accu’s fijn vinden. Het euro 4 en lager schema, kan ook, maar is meer op budget.
Hey!
Wij bouwen binnenkort onze euro 6d om tot camper. Als we de camper willen voorzien van binnendouche, dieselkachel, koelkast, etc is dit schema voldoende? Hoelang blijven alle apparaten functioneren stilstaand, zonder zon? Komt één van de andere schema’s in de buurt qua budget voor wat wij willen?
Het plan zou zijn om schema 3 te volgen met:
– 2x een 100Ah LiFePO4 van Timeusb. Er is ook een ‘mini’ model, kunnen we hiervoor gaan om plaats te besparen?
– Betreft het vervangen van Cyrix CT: Ik lees soms slechte recensies over de Orion Tr waarbij de XS vaker wordt aangeraden. Hebben jullie ervaring met de twee toestellen, is de Tr voldoende of geven we beter iets meer aan de XS?
– Bij een Ective SSI 15 SMART: is het nodig om andere apparaten (smartshunt, accu) etc ook te voorzien van bluetooth of is dit overbodig?
Bedankt!
Hoi Stefanie & Anton,
Tof project!
Als eerst zou ik jullie aanraden de energie calculator te gebruiken op onze website. Daar vul je al je apparaten in en dan krijg je een accuadvies. Zo weet je precies hoeveel dagen je met de accu kunt doen voordat deze moet worden bijgeladen.
https://vrolijkopreis.nl/calculator-energiebalans-camper/
De Cyrix-CT is alleen geschikt voor loodaccu’s. Voor lithium is er de Cyrix Li-CT, maar die geeft vaak problemen. Een Orion DC-DC lader is daarom echt de beste keuze. De TR 18A en 30A worden warm en leveren na een uur wat minder stroom, de XS blijft efficiënter.
De Ective SSI heeft geen Smart-functie. Een SmartShunt is dan handig om je accustatus te monitoren. Heb je een lithiumaccu met Bluetooth, dan is dat niet per se nodig. De Mini werkt prima, maar dan heb je de shunt wel nodig.
goedemiddag, even een technische vraag over die Ective omvormer.
wij hebben een TSI 10 er in zitten plus een 20A Ective acculader.
bij ons draait de acculader en omvormer de gehele dag, ook als wij aan de walstroom staan. en dit terwijl alleen de koelkast aan staat op 230 volt. dat was niet zo bij aanschaf, maar pas na zo’n dag of twee ging alles uit en alleen met de omvormer aan hebben we dan 220 in de camper.
kun jij ons zeggen wat er mis is of wat wij fout doen?
Hoi Peter,
Zo op afstand is het vrijwel onmogelijk om daar iets met zekerheid over te zeggen. Maar wellicht moet je het in het volgende zoeken: ECTIVE TSI/CSI-inverters hebben meerdere werkmodi (ECO, UPS / mains-priority, etc.) en een interne scheidings/overgangsbediening die bepaalt of walstroom rechtstreeks naar de camperverdeling gaat en of de acculader wél of níet wordt gebruikt. In bepaalde modi gebruikt het apparaat walstroom niet om te laden, of schakelt de inverter naar batterijvoeding als er een storing of laag batterij-/ingangsprobleem wordt gedetecteerd. Dat verklaart waarom gedrag kan veranderen nadat het systeem een dag of twee heeft gelopen. Maar nogmaals zeker weten dat het dit is, dat weet je pas als iemand er naar gekeken heeft.