Elektra schema camper 3: Ective SSI

Dit elektra schema hebben we ontwikkeld voor campers op basis van de Ective SSI. Dit Duitse merk heeft een kwalitatief 4-in 1 apparaat ontwikkeld waarbij geladen wordt met het drietrappenalgoritme. Deze processen worden allemaal hierin uitgevoerd: een zuivere sinus omvormer, acculader, omschakelautomaat en een zonnepaneel MPPT laadregelaar.

Ook vind je de Victron Cyrix-ct accuscheider in dit elektra schema om de huishoudaccu op te laden tijdens het rijden via de dynamo. Als je voor een lithiumaccu als huishoudaccu kiest dan heb je de cyrix li-ct nodig. De cyrix accuscheider is geschikt voor campers met traditionele dynamo. Deze zitten in euro 4 motoren en lager (soms ook euro 5). Heb je dus een slimme dynamo dan heb je de Victron Orion Tr-smart nodig. Deze kun je vinden in elektraschema 2 en 4. Meer informatie hierover vind je ook in ons accu opladen tijdens het rijden artikel.

De AGM huishoudaccu’s zijn te vervangen voor Lithium accu’s. De Ective SSI is geschikt voor beide type accu’s en zoals hierboven aangegeven kun je de Cyrix-ct vervangen voor de Cyrix li-ct.

In dit schema vind je 2 zonnepanelen van 150Wp elk. De grootte en hoeveelheid van de zonnepanelen is naar boven of naar beneden aan te passen. De MPPT laadregeling in de Ective SSI kan een maximale output van de zonnepanelen van 70 volt verwerken. In praktijk betekent dit dat je tot 3 zonnepanelen van 150Wp kunt kiezen.

De Ective SSI voorziet de camper van 230 volt via de huishoudaccu’s wanneer niet aangesloten aan walstroom. Wanneer de camper wel aangesloten staat op walstroom wordt de huishoudaccu opgeladen en de omschakelautomaat zorgt ervoor dat 230 volt stopcontacten gebruikt kunnen worden via de elektriciteit van de walstroom.

Overzicht Elektra schema 3

  • 12 volt elektra systeem
  • Zonnepanelen: Ective SSI
  • Dynamo: Victron Cyrix-ct
  • Walstroom: Ective SSI
  • Omvormer: Ective SSI
  • Huishoudaccu: AGM

Elektra schema onderdelenlijst

Alle onderdelen uit het elektra schema vind je hieronder terug.

De Ective SSI en de 230 volt stopcontacten zijn geaard om zo te voorkomen dat u onder stroom komt te staan bij defect van een elektrische apparaat. De aarding verloopt via de CEE stekker of in off grid gebruik via de aardedraad van de omvormer. Je kunt ook deze 1P 30mA aardlekschakelaar na de omvormer plaatsen, om zo nog beter beveiligd te zijn ook als je niet geaarde apparaten aansluit.


Blij met dit gratis elektraschema? We waarderen het enorm als je jouw bestelling wilt doen via bovenstaande artikelen en of ons wilt trakteren op een kopje koffie. Zo kunnen we deze elektra schema’s en alle andere informatie over camper bouwen gratis blijven leveren. Alvast bedankt 🙂

Voor meer informatie over de zonnepanelen, dynamo, walstroom en de elektrakast verwijzen we je graag terug naar ons hoofdartikel met elektraschema 1: camper elektra aanleggen in 6 stappen. Ook vind je hier een stappenplan hoe je de elektra in praktijk aanlegt.

Wil jij een onderdeel vervangen voor een ander. Bijvoorbeeld een grotere of kleinere omvormer lader en ben je benieuwd of dit effect heeft op het schema? Stel je vraag hieronder.

DIT BERICHT DELEN

GERELATEERDE BERICHTEN

20 reacties

  1. Hoi Bas & Bianca. Ik heb al veel gehad aan jullie bouw video’s! In de bouw-serie van jullie ducato plaatsen jullie de hoofdschakelaar tussen de 12v verdeelkast & de accu. Maar in de elektrische schema’s op jullie blog zit deze tussen de positieve busbar & de accu. Is hier een speciale reden voor?

    Het lijkt mij dat in de bouw-serie video de accu’s kunnen blijven bijladen, waar dat in de elektrische schema’s niet zo is. Ook zou je dan een directe spanning van de zonnepanelen naar de 12v verdeelkast kunnen krijgen.

    Ik hoor graag jullie mening & ervaring hiermee! Groetjess

    1. Hoi Tijn,

      Fijn om te horen! Ja dat klopt er zit een klein verschil in de elektraschema op het YouTube kanaal en op de website. Beide versies zijn goed en werken.
      Op de website is deze nieuwer en verbeterd. Op het YouTube kanaal maken we geen gebruik van een busbar. Een busbar is simpelweg een verdeelstrip om zo de elektra makkelijker en veiliger aan te sluiten.

      Sommige mensen hebben de voorkeur om de zonnepanelen uit te schakelen en en andere willen hem direct op de huishoudaccu. Zo kun je dus bijladen ook als je alle 12v apparaten heb uitgeschakeld. Het is een voorkeur. Allebei is goed.
      Wat je zegt over de spanning van de MPPT naar de verdeelkast of de accu dat maakt niet veel uit. De zekeringkast is ook in een vorm een een verdeelstrip. Of je deze dus aansluit direct op de accu of op de zekeringkast dat maakt niet veel uit.

  2. He Bas, super die schema’s, ben bezig om alle oude elektra uit onze 30 jaar oud camper te vervangen door nieuw en up-to-date producten, ik werk volgens schema 3, maar nu zie ik bij de start accu, de busbar- en de omvormer een aarde teken staan, betekent dit dat de busbar- en de omvormer ook met de start accu verbonden worden?

    1. Hi Felix,

      Het aardeteken betekent dat deze is geaard aan het metaal van de bus. Het klopt inderdaad dat een startaccu ook geaard. De minpool van de startaccu leid dus ook naar de aarde.
      Je kunt het aardepunt gebruiken waar de startaccu ook op aangesloten is voor de busbar en de omvormer. Zelf maak ik een nieuw aardepunt bij de kern van je camper elektra. Daar sluit ik de busbar en omvormer aardepunt op aan. Men zou kunnen zeggen dat twee aardepunten in 1 voertuig niet goed is omdat je zo een circuit creëert. Vanwege de massa van de bus zie ik hier echter geen problemen in, maar wel even goed om erbij te vermelden.

      hopelijk kun je hier iets mee

  3. Hi Bas,
    In eerste instantie wil ik graag melden dat ik jullie site voor heel veel stappen in mijn eigen build gebruik en dat dat een fijne manier van werken is! Ik wil in mijn camper elektra schema 3 gebruiken met de Ective SSI. Ik heb een LiFePO4 batterij, werkt die ook in dit circuit (samen met de Ective SSI)? Plus, qua wat een Ective SSI kan versus wat deze kost lijkt het eigenlijk een beetje te mooi om waar te zijn. Dus vandaar de vraag: wat zijn de nadelen van het gebruik van de Ective SSI in je elektraschema?

    1. Hi Willem,

      Ja je kunt prima de huishoudaccu vervangen voor een lithium accu. Let wel op dat de lithiumaccu een BMS ingebouwd heeft. De lithiumaccu’s die wij in onze webshop tonen hebben dit allemaal op uitzondering van die van Victron daar heb je een externe BMS nodig.

      De SSI kan dus ook lithium accu’s opladen en is een prima budget optie. Het nadeel van de SSI is dat je als je naderhand een uitbreiding wilt doen van of de omvormer, of de acculader, of de laadregelaar dat je het gehele apparaat moet vervangen.

      1. Hi,
        dank voor dit schema. Heb een SSI 15 gekocht en ga die aansluiten op een LIPo 12V 100Ah. Nu zie ik in schema 3 geen zekeringen in het circuit vanaf de SSI en de accu. Elders zie ik plaatjes die dat wel (uitbundig) afzekeren, ook in 5, 6 en 7.
        Wat zijn jullie overwegingen zoal?
        Dank alvast, groet,

        1. Hi Frank, In de SSI zitten ook zekeringen en vanuit de handleiding van Ective is dit ook geen ”must” vandaar dat we in dit schema deze niet hebben geplaatst. Victron adviseert wel externe zekeringen, vandaar dat je ze wel ziet in 5 6 en 7. Uiteraard ben je vrij om ook de Ective SSI af te zekeren. Gebruik dit schema ook als leidraad en maak (helemaal als je het schema aanpast) je eigen overwogen keuzes. En als je vragen hebt stel ze gerust 🙂

  4. Hoi Bas en Bianca.
    Super handig die schema’s ,die maken het overzichtelijk voor een leek.
    De Ective SSI is niet afgezekerd naar de busbar toe is dat niet nodig?
    Ik ben van plan om een Ective SSI 15 te plaatsen, met hoeveel ampère moet ik dan rekenen houden om de kabeldikte te bepalen?
    Groetjes Joop

    1. Hi Joop, Wij houden de adviezen van de leverancier aan of we apparaten afzekeren of niet, Ective heeft vervangbare zekeringen in het apparaat vandaar dat er geen extra zekering nodig is (Victron heeft dat niet vandaar dat je die extra zekert). Je kunt natuurlijk de Ective SSi 15 wel gewoon afzekeren. Voor de kabeldiktes heeft Ective geeft Ective ook advies. Op deze pagina kun je ze vinden. https://vrolijkopreis.nl/omvormer-camper/#Een-omvormer-of-een-omvormer-lader-aansluiten? De diktes voor de CSI zijn hetzelfde als voor de SSI.

      Als je SSI wilt afzekeren dan moet je rekening houden met 1500W gedeeld door 12 is 125A. Daarboven dus afzekeren.

  5. Hoi, even een vraagje!
    Waarom worden er twee zekeringen vanaf de citrix in serie gezet?

    Fijne uitleg voor de rest op heel de site, bedankt daar voor

    1. Ha Thijs,

      De Cyrix ct werkt beide kanten op. Dus als jij aan het rijden bent laad je dynamo de startaccu en dan ook de huishoudaccu op. Maar sta je stil en de zonnepanelen of acculader laad de huishoudaccu op dan laad die daarna ook de startaccu op. Daarbij is het vrij lange kabel, aan beide kanten van het stroompunt afzekeren dus.

      Groetjes

      1. Hallo Bas,

        Ik denk dat Thijs bedoeld; waarom zijn er twee in serie geschakelde 100A zekeringen van de Cytrix punt 30 naar de busbar en is er geen zekering van de Cytrix naar de startaccu. Je zou denken dat de aansluitpunten 87 en 30 hun eigen zekering zouden hebben.
        Overigens vind ik dat je ontzettend veel kennis overdraagt en daar veel tijd en energie in steekt. Erg goed bezig.

        1. Hoi Ronald,

          Dankjewel leuk om te horen, avondjes de handleidingen enzovoort doorlezen vind ik leuk en deel het graag.

          Goed opgemerkt dat er geen zekering vanaf de startaccu naar de cyrix zit. Ik heb even de handleiding van Victron er ook bij gepakt. Daar staat bij punt 4 het volgende: Install a fuse in series (see fig). The fuse should be sized in accordance
          with the wire cross section used, but not exceed 120A.
          Hier vind je de link naar de manuals https://www.victronenergy.com/battery-isolators-and-combiners/cyrix-battery-combiners#manuals

          Ik heb de handleiding aangehouden van Victron voor het plaatsen van de zekeringen. Omdat de cyrix dus beide kanten op werkt, aan beide kanten gezekerd.

          Ik kon niks vinden over de kabel van de startaccu naar de cyrix toe. Je plaatst de cyrix ook zo dicht mogelijk bij de startaccu, dus het is een vrij korte kabel, Gevaar dat de kabel doorbrand dus nihil, volgens mij begeeft de cyrix het ook als er een te grote stroomsterkte doorheen gaat. Ik kan dus niet een 100% uitsluitend antwoord geven, helaas. Hopelijk kun je hier iets mee.

  6. Hoi Bas!

    Ik ben bezig met het maken van mijn eigen elektra schema en gebruik daar grotendeels jullie Schema 3L Ective SSI voor. Nu zie ik in het schema dat de zonnepanelen in serie geschakeld zijn, terwijl de omvormer (volgens mij?) een maximale V van 12 aankan.

    Is mijn gedachtegang dan goed dat zonnepanelen parallel geschakeld worden? En als ik dat zou doen in tegenstelling tot jouw tekening, wat veranderd er dan?

    Zoals het nu lijkt liggen er 2 AGM 100Ah parallel geschakelde accu’s in. Het merk wat jij aanraad.

    1. Hoi Sifra,

      De SSI bestaat uit een omvormer, acculader, omschakelautomaat en mppt zonnepaneellader. Als je een 12V SSI hebt gekozen, dan is inderdaad de spanning die van en naar de accu gaat alleen voor 12V, vandaar dat de twee 12volt accu’s ook in parallel staan, dit is belangrijk voor de laders en de omvormer. De MPPT lader kan een spanning tot 70 volt van de zonnepanelen ontvangen. De twee zonnepanelen die in dit schema gekozen zijn hebben een open circuit spanning van 22,8volt, in serie betekent dit max 45,6 volt. Dus ver onder de 70 volt die de mppt lader van de SSI aankan.

      Parallel schakelen van de zonnepanelen omdat je een 12 volt accu heb heeft daar dus niets mee te maken.

      Bij vragen stuur gerust nog een berichtje en als je onzeker bent of je het goed hebt aangesloten wellicht dat je iemand kunt inschakelen die het even controleert.

  7. Hoi! Ik zie in jullie onderdelenlijst een 25a en 50a midizekering staan maar in jullie overzicht zie ik alleen 2x een 100a midizekering en 1 x 50a midizekering. waar komt de 25a zekering in dit geval?

    1. Ja klopt goed opgemerkt. Deze hoort er niet tussen te staan. Het is volgens het schema in de afbeelding.

      De lijst is gekopieerd van elektraschema 1 vandaar dat die er nog tussen stond. Ik heb het verandert de lijst is nu helemaal correct.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Logo Vrolijk op Reis

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website, ga je hier automatisch mee akkoord en erken je onze Privacy Policy