Houten Frame Bouwen & Wanden plaatsen in de Camper

Bas en Bianca van de website vrolijkopreis.nl
Hi, wij zijn Bas en Bianca! We hopen dat je onze gratis blogs leuk en waardevol vindt. Zo ja, vind je het dan leuk om ons werk te steunen?🤗

Een houten frame bouwen in je camper, hoe doe je het en waarom is dit zo belangrijk?

Het houten frame komt tegen de metalen binnenkant van je bus en wordt ook wel het skelet/geraamte van je camper genoemd. Op dit frame plaats je de wanden en zet je de meubels vast. Belangrijk dus om dit houten frame stevig te bouwen.

In dit artikel laten we je daarom precies zien hoe je dit houten frame het beste kunt bouwen.

Hierbij nemen we het houten frame dat wij gebouwd hebben in een oldtimer Mercedes 508 en in een Fiat Ducato L4H2 als voorbeeld.

Elke bus is anders en zo zal jouw skelet er waarschijnlijk net anders uit komen te zien, maar de basis principes zijn hetzelfde.

Vervolgens leggen we ook nog uit hoe je de wanden in jouw camper kunt bevestigen.

ZELF EEN CAMPER BOUWEN?
Lees ook ons gratis stappenplan

Van een bus een camper bouwen

Zelf camper bouwen stappenplan

Waarom een houten frame bouwen?

Op een houten frame kun je onderdelen van de camperbouw bevestigen, zoals de wanden en camper meubels. Als je er voor zou kiezen deze onderdelen direct op de metalen spanten te bevestigen, dan krijg je ook een sterke verbinding, maar daar zitten toch een paar nadelen aan.

1. Niet overal in de bus zitten metalen spanten waar je een wand of kastje aan kunt bevestigen. De afstand tussen sommige spanten is te groot om een wand tegenaan te plaatsen. Deze wand zou dan namelijk te weinig ondersteund worden. Het is gebruikelijk om bij een spouwmuur in huizen een maximale afstand van 60cm aan te houden tussen de balken. Wij houden dus ook in onze campers maximaal deze afstand aan. In de praktijk gaan wij in veel gevallen zelfs voor 45cm tussen de framedelen.

2. Wanneer je een wand of een kastje direct in de spant van je camper schroeft creëer je een koudebrug verbinding tussen buiten en binnen. Zonde wanneer je net zo hard je best hebt gedaan om je camper te isoleren. Het metaal van de buitenkant staat in directe verbinding met metaal dat aan de binnenkant zichtbaar is. Koud, warmte en vocht kunnen dus zo makkelijk je camper binnendringen. Dat wil je natuurlijk voorkomen (zie de afbeelding hieronder).

3. Wanneer je schroeft in een spant scheur je in principe het metaal een beetje kapot, zodat de schroef een stevige verbinding kan maken. Het nadeel hiervan is dat je zo open metaal maakt, dat met aanraking van vocht en lucht kan gaan roesten. Na verloop van tijd kan dit de spant zwak maken. Door een houten frame te maken hoef je minder vaak in de metalen spant te schroeven.

koudebrug houten frame in camper

Houten frame bouwen in 4 stappen

Het houten frame in de camper bouw je maar 1 keer en dit moet dus ook goed gebeuren. Zodra de wanden en je (zelfgemaakte) meubels eenmaal geplaatst zijn is het heel vervelend als je erachter komt dat er framedelen loslaten. De wand zal vervormen en het is ook nog eens gevaarlijk tijdens het remmen.

Voordat je het houten frame gaat bouwen is het handig eerst besloten te hebben welk type isolatiemateriaal je gaat gebruiken in de camper. Zo kun je armaflex beter aanbrengen voordat je het frame gaat bouwen, maar wol is handiger om erna tussen de delen aan te brengen.

1. Houtkeuze

Het houten frame in de camper kun je het beste maken van vuren latten. Dit hout is redelijk goedkoop en makkelijk te bewerken. Afhankelijk van de metalen structuur van je bus bepaal je de breedte en diepte maat van het hout.

Als jouw bus rechthoekig is (zoals bij onze Fiat Ducato) dan kunnen de latten iets dikker zijn, omdat ze niet mee hoeven te buigen. Zo hebben wij latten van 16mm dik gebruikt voor het geraamte.

Maar als je bus meer ovaal loopt (zoals bij een Sprinter, Crafter of een Master) dan kun je beter 2 dunnere latten over elkaar plaatsen. Dunne latten buigen makkelijker en met 2 op elkaar heb je nog steeds genoeg dikte om de wanden en meubels erop te schroeven.

Onze Mercedes 508 liep zo rond dat we de latten in delen hebben gezaagd en tussen de metalen structuur hebben geplaatst.

hout keuze voor houten frame camper

2. Vastzetten

Het vastzetten van de houten latten aan de spanten van je camper kun je het beste met bouten doen, maar je kunt ook schroeven. Belangrijk is om de gaten die je maakt in je spanten te behandelen met metaalverf. Met boren en schroeven ontstaat er namelijk open metaal, dat kan gaan roesten als er vocht tegenaan komt.

Lijmen zullen we je afraden, omdat er tijdens het remmen of bij een botsing zoveel kracht op de wanden en meubels komt te staan dat kapot scheuren mogelijk is. Daarbij zullen de houten latten niet perfect aansluiten op de metalen spanten, waardoor de oppervlakte van de lijmverbinding te klein is.

Blindklinkmoeren

De beste manier om de houten latten vast te zetten is met een blindklinkmoertang. Een blindklinkmoertang schiet moertjes in metaal en zorgt voor een supersterke verbinding.

In de spanten van je bus zitten overal al kleine gaatjes, dus idealiter gebruik je deze om de moertjes in te plaatsen. Er zullen echter ook plekken zijn waar je de lat vast wilt zetten waar een gaatje geboord moet worden. Na het boren van het gat, behandel je deze met metaalverf.

Met de blindklinkmoertang plaats je nu een blindklinkmoer. Hierin kun je een platte kop bout draaien.

Schroeven

Je kunt ook gebruik maken van zelf tappende schroeven. Met deze schroeven hoef je niet voor te boren in het metaal. Onze eigen ervaring is echter dat dit niet heel goed werkt en dat je beter ”normale” schroeven kunt gebruiken. Eerst een gaatje voor boren met een kleinere maat dan je schroef. Vervolgens een schroef gebruiken met een minimale dikte van 3,5mm om de latten goed vast te zetten.

Vergeet niet als laatst het metaal aan de achterzijde nog te behandelen met metaalverf. Dit zal niet makkelijk gaan, maar is wel belangrijk. Vandaar dat de beste manier met een blindklinkmoer zal zijn.

3. Wat te doen met de grote metalen spanten?

In bussen heb je te maken met metalen spanten. Deze spanten vormen samen de structuur van de bus en hebben een dragende functie. Zonder deze spanten zou je bus direct in elkaar zakken, niet zomaar weghalen dus! Sommige spanten kunnen redelijk ver naar binnen steken en vragen dus jouw aandacht.

Als je hierop houten latten gaat schroeven komen de wanden wel erg ver naar binnen. Het is dus verstandiger naast deze dikke spanten houten framedelen te plaatsen. Vervolgens gaat de wand die je later hier plaatst er vlak voorlangs. Een andere optie zou zijn een meubelstuk ervoor te plaatsen of de spant te bekleden met vilt.

spant fiat ducato camper 1
Dikke spant in Fiat Ducato
spanten fiat ducato camper
Houten Framedeel naast dikke spant geplaatst

4. Plaats bepalen houten framedelen

De houten framedelen plaats je op elk punt die dragend is voor de wanden. Zo doe je dit dus sowieso aan het begin en aan het einde van de wand. Ook halverwege plaats je delen. Het is afhankelijk van je bus waar deze precies komen. Denk er ook over na dat naast de wanden ook meubels en kastjes het best bevestigd kunnen worden aan deze frame delen.

houten frame bouwen camper fiat ducato
Houten Frame in de Fiat Ducato
isoleren schapenwol
Houten frame aan de binnenzijde van de metalen structuur

Wist je dat je jezelf gratis kunt abonneren op ons YouTube kanaal. Het kanaal staat vol met installatie video’s die ingaan op de verbouwing van de Fiat Ducato tot Camper.

Wanden plaatsen in de camper

De wanden schroef je vast op het houten frame van de camper. Maar welk soort wanden kun je allemaal plaatsen en welke zijn geschikt voor jouw camper?

Voordat je de wanden plaatst wil je jouw elektra– en eventueel je watersysteem aangelegd hebben. Ook is het handig deze te leggen door elektraleidingen. Zo kun je naderhand eenvoudig extra kabels trekken.

Multiplex

Multiplex platen zijn houten platen die in de grootste maat 244 bij 122 cm geleverd worden. Deze platen komen er in verschillende diktes, maar vanaf 4 a 5.5mm is voldoende voor jouw camper. Wanneer de bus ovaal van binnen is dan is het verstandig zo dun mogelijk te kiezen. Aangezien de plaat anders de buiging niet kan maken.

In onze Mercedes 508 oldtimer hebben we precies zo’n plaat gebruik (244 bij 122 cm). Deze hebben we vastgeschroefd op de houten framedelen.

Vervolgens hebben we houtvuller op de schroeven gedaan en de wanden 2 keer in de grondverf gezet.

Toen dit droog was hebben we de gehele wanden lichtjes met de hand opgeschuurd met schuurpapier korrel 400.

Als laatst hebben we de wanden geverfd met lakverf 9010.

bus camper bouwen

Wandschrootjes

Wandschrootjes worden ook veel gebruikt in zelfbouw campers. Het geeft een mooie uitstraling en het is redelijk eenvoudig te plaatsen. Ook zal je niet veel last hebben van naden wanneer je ze over de hele lengte aanbrengt.

Schrootjes met een dikte vanaf 7mm moeten dik genoeg zijn voor de wand van jouw camper.

Uiteraard moet je de schrootjes wel nog (een de voor- en achterkant) behandelen. Dit kan met verf of met een lak om de natuurlijke kleur van het hout te behouden.

Afwerking wanden

Hoeken en naden van de wanden kun je mooi afwerken. Dit is natuurlijk niet noodzakelijk, maar voor een mooi eindresultaat is dit zeker de moeite waard.

Hoeken kun je afwerken met plinten. Deze zijn er in allerlei maten, ook met een hoek er al in. Zo kun je mooi het einde van de wand afwerken.

Naden halverwege je multiplex wand kun je vullen met flexibele kit, maar er bestaat een kans dat dit gaat scheuren. Daarom kiezen er veel mensen voor om hier een plint overheen te plaatsen.

Voor het einde van onze wanden hebben we flexibele witte plinten gebruikt.

Doordat de wanden nergens helemaal recht zijn is dit een mooie optie voor de afwerking.

flexibele witte plint

Geen wanden plaatsen maar bekleden?

Sommige delen van je camper zijn rond en het is heel moeilijk om hier wanden tegenaan te plaatsen. Je kunt er dan ook voor kiezen om vilt te plakken. Uiteraard kun je ook de hele binnenkant beplakken met vilt, zo bespaar je veel op het totaalgewicht.

Vilt bevestig je eenvoudig met een contactlijm. Let wel goed op dat dit goed hecht op het metaal en dat je lijm gebruikt die een hoge temperatuur aankan.

camper bekleden met vilt

DIT BERICHT DELEN

GERELATEERDE BERICHTEN

10 reacties

  1. Zou het een idee zijn om bouwpakket te leveren van bv het framehout schroeven en al wat daar bij nodig is? bv isolatie, en eventueel voorgesneden wanden?
    Ik denk daar veel belangstelling voor is , iedere bouw loopt tegen dezelfde problemen aan het aftekenen van de vormen wand en plafond en spanten erg lastig.
    Of je levert hier mallen voor?

    mvg

    1. Ja dat zou zeker een idee zijn. We zijn ons aan het focussen voor de verdere uitbreiding van onze camper bouw website, Diensten pagina komt binnenkort online. Wellicht is dit iets voor de toekomst ook.

  2. misschien een voor de hand liggende vraag, maar plaats je de houten latten dus altijd tegen de spanten van de bus? Anders zou je door de zijwand schroeven.
    Ik denk erover om de camper (zelfbouw busje vorige eigenaar) te strippen, te isoleren en de wanden af te werken met schrootjes.

    1. Hoi Peter,

      Ja dat klopt anders zie je de schroeven of bouten aan de buitenkant eruit komen. En het lijkt me dat dat niet wenselijk is.
      Succes! 🙂

  3. Ik zie dat je de houten latten over de horizontale balk hebt gemaakt waardoor je best wat ruimte verliest. Ik vraag me af of er ook andere oplossingen zijn waardoor je wat meer ruimte wint.

    Mijn complimenten op je website! Al erg veel hulp en inspiratie uit gehaald!

    1. Hoi Ruud,

      Dankjewel. De houten latten die op de spanten zitten zijn wel degelijk nodig. Deze latjes zijn maar 9mm dik. Dus ja dat verlies je wel. Echter als je het plafond direct in de metalen spanten schroeft dan creëer je koude bruggen.

  4. Dag Bas,
    Alvast bedankt voor al de informatieve filmpjes en blogposts.
    Ik heb een vraag in verband met het vastzetten van de houten latten aan de spanten van je camper. Je schrijft hier dat je de gaten die je vijst in de spanten moet behandelen met metaal verf om roest te voorkomen.
    Hoe doe je dit juist aangezien de spanten helemaal bedekt zijn met armflex 6mm?
    Doe je dit opvoorhand voordat de armaflex is aangebracht? Of op welke manier hebben jullie dit aangepakt?
    Behandel je het hout best met impregneermiddel of is dit niet nodig?
    Alvast bedankt voor het antwoord.
    Groetjes Alex

    1. Hoi Alex, graag gedaan! Er komt weer een nieuwe reeks filmpjes aan, we zijn net begonnen met onze vierde camperbouw.
      Maar goed om antwoord te geven op je vraag.

      Uiteindelijk kun je het houten frame het beste vastzetten met blindklinkmoeren. Zo kun je op voorhand alles behandelen.
      Als je toch voor schroeven gaat dan kun je met een klein kwastje indien mogelijk de achterkant bijtippen met metaalverf. In sommige gevallen gaat dat niet, maar vandaar dat ook de beste manier met blindklinkmoeren is. Wij gebruiken dit apparaat daarvoor https://vrolijkopreis.nl/product/blindklinkmoertang/

      Wij behandelen het hout niet met impregneer, maar dit kan zeker geen kwaad als je het wel doet.

      Hopelijk zo antwoord op je vraag,

      Succes!

  5. Hi! Ik heb een brandende vraag, waar ik het antwoord maar niet van kan vinden. Ik wil houten balken vastmaken aan de spanten met bindklinkmoeren. Maar moet je deze spanten dan eerst isoleren? Want dat lijkt me best lastig. Of hoef je deze niet te isoleren? Hoe hebben jullie dit gedaan? Dat kan ik niet terugvinden. Alvast bedankt!!

    Groetjes Juliëtte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gratis checklist camper bouwen

VERGEET JE GRATIS CHECKLIST NIET

GOED VOORBEREID EEN CAMPER BOUWEN?

Je bent er bijna! Vul je gegevens via de download knop in en ontvang de checklist direct.

gratis checklist camper bouwen

GRATIS CHECKLIST

GOED VOORBEREID EEN CAMPER BOUWEN?

Je bent er bijna! Vul je gegevens via de download knop in en ontvang de checklist direct

Logo Vrolijk op Reis

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website, ga je hier automatisch mee akkoord en erken je onze Privacy Policy