Houten Frame Bouwen & Wanden plaatsen in de Camper

Bas en Bianca van de website vrolijkopreis.nl
Hi, wij zijn Bas en Bianca! We hopen dat je onze gratis blogs leuk en waardevol vindt. Zo ja, vind je het dan leuk om ons werk te steunen?🤗

Een houten frame bouwen in je camper, hoe doe je het en waarom is dit zo belangrijk?

Het houten frame komt tegen de metalen binnenkant van je bus en wordt ook wel het skelet/geraamte van je camper genoemd. Op dit frame plaats je de wanden en zet je de meubels vast. Belangrijk dus om dit houten frame stevig te bouwen.

In dit artikel laten we je daarom precies zien hoe je dit houten frame het beste kunt bouwen.

Het houten frame ziet er in elke bus anders uit. Dit hebben we zelf ervaren met al onze campers. Maar we kunnen wel dezelfde techniek toepassen.

Vervolgens leggen we ook nog uit hoe je de wanden in jouw camper kunt bevestigen.

Als jij alle spanten in de camper gaat bekleden met vilt, dan heb je wellicht geen houten frame nodig.

ZELF EEN CAMPER BOUWEN?
Lees ook ons gratis stappenplan

Van een bus een camper bouwen

Zelf camper bouwen stappenplan

Waarom een houten frame bouwen?

Op een houten frame kun je onderdelen van de camperbouw bevestigen, zoals de wanden en camper meubels. Als je er voor zou kiezen deze onderdelen direct op de metalen spanten te bevestigen, dan krijg je ook een sterke verbinding, maar daar zitten toch een paar nadelen aan.

1. Niet overal in de bus zitten metalen spanten waar je een wand of kastje aan kunt bevestigen. De afstand tussen sommige spanten is te groot om een wand tegenaan te plaatsen. Deze wand zou dan namelijk te weinig ondersteund worden. Het is gebruikelijk om bij een spouwmuur in huizen een maximale afstand van 60cm aan te houden tussen de balken. Wij houden dus ook in onze campers maximaal deze afstand aan. In de praktijk gaan wij in veel gevallen zelfs voor 45cm tussen de framedelen.

2. Wanneer je een wand of een kastje direct in de spant van je camper schroeft creëer je een koudebrug verbinding tussen buiten en binnen. Zonde wanneer je net zo hard je best hebt gedaan om je camper te isoleren. Het metaal van de buitenkant staat in directe verbinding met metaal dat aan de binnenkant zichtbaar is. Koud, warmte en vocht kunnen dus zo makkelijk je camper binnendringen. Dat wil je natuurlijk voorkomen (zie de afbeelding hieronder).

3. Wanneer je schroeft in een spant scheur je in principe het metaal een beetje kapot, zodat de schroef een stevige verbinding kan maken. Het nadeel hiervan is dat je zo open metaal maakt, dat met aanraking van vocht en lucht kan gaan roesten. Na verloop van tijd kan dit de spant zwak maken. Door een houten frame te maken hoef je minder vaak in de metalen spant te schroeven en wanneer je net zoals de blindklinkmoer gebruikt heb je helemaal geen open metaal meer.

koudebrug houten frame in camper

Houten frame bouwen in 4 stappen

Het houten frame in de camper bouw je maar 1 keer en dit moet dus ook goed gebeuren. Zodra de wanden en je (zelfgemaakte) meubels eenmaal geplaatst zijn is het heel vervelend als je erachter komt dat er framedelen loslaten. De wand zal vervormen en het is ook nog eens gevaarlijk tijdens het remmen.

Voordat je het houten frame gaat bouwen is het handig eerst besloten te hebben welk type isolatiemateriaal je gaat gebruiken in de camper. Zo kun je armaflex beter aanbrengen voordat je het frame gaat bouwen, maar wol is handiger om erna tussen de delen aan te brengen.

1. Houtkeuze

Het houten frame in de camper kun je het beste maken van vuren latten. Dit hout is redelijk goedkoop en makkelijk te bewerken. Afhankelijk van de metalen structuur van je bus bepaal je de breedte en diepte maat van het hout.

Als jouw bus rechthoekig is (zoals bij onze Fiat Ducato) dan kunnen de latten iets dikker zijn, omdat ze niet mee hoeven te buigen. Zo hebben wij latten van 16mm dik gebruikt voor het geraamte.

Ook in onze Sprinter hebben we gebruik gemaakt van 16mm latten verticaal, het bevestigen was een stuk moeilijker dan in de Ducato, maar lukte wel. Let wel op dat je bij het kopen van de latten geen grote knoesten ziet, want dan breekt de lat als je deze met de spant mee wilt buigen.

Onze Mercedes 508 liep zo rond dat we de 16mm dikke latten niet konden mebuigen. We hebben de latten in delen gezaagd en tussen de metalen structuur geplaatst.

hout keuze voor houten frame camper

2. Vastzetten

Het vastzetten van de houten latten aan de spanten van je camper kun je het beste met bouten doen, maar je kunt ook schroeven. Belangrijk is om de gaten die je maakt in je spanten te behandelen met metaalverf. Met boren en schroeven ontstaat er namelijk open metaal, dat kan gaan roesten als er vocht tegenaan komt.

Lijmen zullen we je afraden, omdat er tijdens het remmen of bij een botsing zoveel kracht op de wanden en meubels komt te staan dat kapot scheuren mogelijk is. Daarbij zullen de houten latten niet perfect aansluiten op de metalen spanten, waardoor de oppervlakte van de lijmverbinding te klein is.

De beste manier met: Blindklinkmoeren

De beste manier om de houten latten vast te zetten is met een blindklinkmoertang. Een blindklinkmoertang schiet moertjes in metaal en zorgt voor een supersterke verbinding.

In de spanten van je bus zitten overal al kleine gaatjes, dus idealiter gebruik je deze om de moertjes in te plaatsen. Er zullen echter ook plekken zijn waar je de lat vast wilt zetten waar een gaatje geboord moet worden. Na het boren van het gat, behandel je deze met metaalverf, op de afbeelding hieronder is dat de beige kleur rond het gat.

Met de blindklinkmoertang plaats je nu een blindklinkmoer. Hierin kun je een platte kop bout draaien. Als je voor deze methode gaat is het handig om deze set blindklinkmoeren erbij te bestellen. Deze moertjes kun je namelijk niet bij de bouwmarkt vinden.

blindklinkmoer met blindklinkmoertang
schieten blindklinkmoer met blindklinkmoertang

Schroeven

Je kunt ook gebruik maken van zelftappende schroeven. Met deze schroeven hoef je niet voor te boren in het metaal. Soms is het toch handig om alsnog een klein gaatje voor te boren. Het metaal van de spant kan te dik zijn voor de zelftappende schroef om er makkelijk doorheen te gaan.

Vergeet niet als laatst het metaal aan de achterzijde nog te behandelen met metaalverf. Dit zal niet makkelijk gaan, maar is wel belangrijk. Vandaar dat toch de beste manier met een blindklinkmoer zal zijn.

3. Wat te doen met de grote metalen spanten?

In bussen heb je te maken met metalen spanten. Deze spanten vormen samen de structuur van de bus en hebben een dragende functie. Zonder deze spanten zou je bus direct in elkaar zakken, nooit weghalen dus! In sommige bestelbussen steken deze grote spanten redelijk ver naar binnen. Om ruimte te besparen kun je hierom heen werken. Hieronder lees je hoe we dit hebben gedaan bij onze Fiat Ducato, bij de Sprinter was dit niet nodig. Maar als jij een boxer of Jumper hebt dan zul je waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben.

Om te voorkomen dat de wand een bolling had of dat we de rest van de houten structuur naar voren moesten brengen, hebben we om de grote spant in de Ducato gewerkt. We hebben de lat ernaast geplaatst. Een andere optie zou zijn een meubelstuk ervoor te plaatsen of de spant te bekleden met vilt.

spant fiat ducato camper 1
Dikke spant in Fiat Ducato
spanten fiat ducato camper
Houten Framedeel naast dikke spant geplaatst

4. Plaats bepalen houten framedelen

De houten framedelen plaats je op elk punt die dragend is voor de wanden. Zo doe je dit dus sowieso aan het begin en aan het einde van de wand. Ook halverwege plaats je delen. Houd hierbij rekening met een afstand tussen de verticale delen van 45 a 60 cm. Daarnaast is de plek van deze verticale framedelen ook afhankelijk van de meubels en kastjes.

De hoek waar de wand en het dak samenkomen is een cruciaal onderdeel wil je zo meteen een stevige en nette verbinding hebben van de wand en het plafond. Je kunt het beste over de lengte van je bus een lat bevestigen precies in de hoek. Zo heb je tijdens het plaatsen van het plafond en de wand een goede basis om deze vast te schroeven.

houten frame bouwen camper fiat ducato
Houten Frame in de Fiat Ducato
isoleren schapenwol
Houten frame aan de binnenzijde van de metalen structuur

Video: houten structuur bouwen in de camper

Wist je dat je jezelf gratis kunt abonneren op ons YouTube kanaal. Het kanaal staat vol met installatie video’s die ingaan op de verbouwing van de Fiat Ducato tot Camper.

Wanden plaatsen in de camper

De wanden schroef je vast op het houten frame van de camper. Maar welk soort wanden kun je allemaal plaatsen en welke zijn geschikt voor jouw camper?

Voordat je de wanden plaatst wil je jouw elektra– en eventueel je watersysteem aangelegd hebben. Ook is het handig deze te leggen door elektraleidingen. Zo kun je naderhand eenvoudig extra kabels trekken.

Multiplex

Multiplex platen zijn houten platen die in de grootste maat 244 bij 122 cm geleverd worden. Deze platen komen er in verschillende diktes, maar vanaf 4 a 5.5mm is voldoende voor jouw camper. Wanneer de bus ovaal van binnen is dan is het verstandig zo dun mogelijk te kiezen. Aangezien de plaat anders de buiging niet kan maken.

In onze Mercedes 508 oldtimer hebben we precies zo’n plaat gebruik (244 bij 122 cm). Deze hebben we vastgeschroefd op de houten framedelen.

Vervolgens hebben we houtvuller op de schroeven gedaan en de wanden 2 keer in de grondverf gezet.

Toen dit droog was hebben we de gehele wanden lichtjes met de hand opgeschuurd met schuurpapier korrel 400.

Als laatst hebben we de wanden geverfd met lakverf 9010.

bus camper bouwen

Wandschrootjes

Wandschrootjes worden ook veel gebruikt in zelfbouw campers. Het geeft een mooie uitstraling en het is redelijk eenvoudig te plaatsen. Ook zal je niet veel last hebben van naden wanneer je ze over de hele lengte aanbrengt.

Schrootjes met een dikte vanaf 7mm moeten dik genoeg zijn voor de wand van jouw camper.

Uiteraard moet je de schrootjes wel nog (een de voor- en achterkant) behandelen. Dit kan met verf of met een lak om de natuurlijke kleur van het hout te behouden.

Afwerking wanden

Hoeken en naden van de wanden kun je mooi afwerken. Dit is natuurlijk niet noodzakelijk, maar voor een mooi eindresultaat is dit zeker de moeite waard.

Hoeken kun je afwerken met plinten. Deze zijn er in allerlei maten, ook met een hoek er al in. Zo kun je mooi het einde van de wand afwerken.

Naden halverwege je multiplex wand kun je vullen met flexibele kit, maar er bestaat een kans dat dit gaat scheuren. Daarom kiezen er veel mensen voor om hier een plint overheen te plaatsen.

Voor het einde van onze wanden hebben we flexibele witte plinten gebruikt.

Doordat de wanden nergens helemaal recht zijn is dit een mooie optie voor de afwerking.

flexibele witte plint

Geen wanden plaatsen maar bekleden?

Sommige delen van je camper zijn rond en het is heel moeilijk om hier wanden tegenaan te plaatsen. Je kunt er dan ook voor kiezen om vilt te plakken. Uiteraard kun je ook de hele binnenkant beplakken met vilt, zo bespaar je veel op het totaalgewicht.

Vilt bevestig je eenvoudig met een contactlijm. Let wel goed op dat dit goed hecht op het metaal en dat je lijm gebruikt die een hoge temperatuur aankan.

camper bekleden met vilt

DIT BERICHT DELEN

GERELATEERDE BERICHTEN

16 reacties

  1. Zou het een idee zijn om bouwpakket te leveren van bv het framehout schroeven en al wat daar bij nodig is? bv isolatie, en eventueel voorgesneden wanden?
    Ik denk daar veel belangstelling voor is , iedere bouw loopt tegen dezelfde problemen aan het aftekenen van de vormen wand en plafond en spanten erg lastig.
    Of je levert hier mallen voor?

    mvg

    1. Ja dat zou zeker een idee zijn. We zijn ons aan het focussen voor de verdere uitbreiding van onze camper bouw website, Diensten pagina komt binnenkort online. Wellicht is dit iets voor de toekomst ook.

  2. misschien een voor de hand liggende vraag, maar plaats je de houten latten dus altijd tegen de spanten van de bus? Anders zou je door de zijwand schroeven.
    Ik denk erover om de camper (zelfbouw busje vorige eigenaar) te strippen, te isoleren en de wanden af te werken met schrootjes.

    1. Hoi Peter,

      Ja dat klopt anders zie je de schroeven of bouten aan de buitenkant eruit komen. En het lijkt me dat dat niet wenselijk is.
      Succes! 🙂

  3. Ik zie dat je de houten latten over de horizontale balk hebt gemaakt waardoor je best wat ruimte verliest. Ik vraag me af of er ook andere oplossingen zijn waardoor je wat meer ruimte wint.

    Mijn complimenten op je website! Al erg veel hulp en inspiratie uit gehaald!

    1. Hoi Ruud,

      Dankjewel. De houten latten die op de spanten zitten zijn wel degelijk nodig. Deze latjes zijn maar 9mm dik. Dus ja dat verlies je wel. Echter als je het plafond direct in de metalen spanten schroeft dan creëer je koude bruggen.

  4. Dag Bas,
    Alvast bedankt voor al de informatieve filmpjes en blogposts.
    Ik heb een vraag in verband met het vastzetten van de houten latten aan de spanten van je camper. Je schrijft hier dat je de gaten die je vijst in de spanten moet behandelen met metaal verf om roest te voorkomen.
    Hoe doe je dit juist aangezien de spanten helemaal bedekt zijn met armflex 6mm?
    Doe je dit opvoorhand voordat de armaflex is aangebracht? Of op welke manier hebben jullie dit aangepakt?
    Behandel je het hout best met impregneermiddel of is dit niet nodig?
    Alvast bedankt voor het antwoord.
    Groetjes Alex

    1. Hoi Alex, graag gedaan! Er komt weer een nieuwe reeks filmpjes aan, we zijn net begonnen met onze vierde camperbouw.
      Maar goed om antwoord te geven op je vraag.

      Uiteindelijk kun je het houten frame het beste vastzetten met blindklinkmoeren. Zo kun je op voorhand alles behandelen.
      Als je toch voor schroeven gaat dan kun je met een klein kwastje indien mogelijk de achterkant bijtippen met metaalverf. In sommige gevallen gaat dat niet, maar vandaar dat ook de beste manier met blindklinkmoeren is. Wij gebruiken dit apparaat daarvoor https://vrolijkopreis.nl/product/blindklinkmoertang/

      Wij behandelen het hout niet met impregneer, maar dit kan zeker geen kwaad als je het wel doet.

      Hopelijk zo antwoord op je vraag,

      Succes!

  5. Hi! Ik heb een brandende vraag, waar ik het antwoord maar niet van kan vinden. Ik wil houten balken vastmaken aan de spanten met bindklinkmoeren. Maar moet je deze spanten dan eerst isoleren? Want dat lijkt me best lastig. Of hoef je deze niet te isoleren? Hoe hebben jullie dit gedaan? Dat kan ik niet terugvinden. Alvast bedankt!!

    Groetjes Juliëtte

  6. hoi! Bij jullie houten frame plaats je ook houten balken tegen de spanten aan het plafond? Wat doe je aan het volledige einde van de bus want daar loopt geen spant? Maar je hebt daar wel een extra spant nodig om je afwerking tegenaan te schieten/schroeven/…? Alvast bedankt!

  7. Ha Bas,

    Mega profi!

    Kun je gewoon die spanten weghalen waar jullie het bed gemaakt hebben? Of kan dit omdat je het later in het proces weer verstevigt (met het frame/plaatmateriaal)?

    1. Dankjewel Thijs, de spanten bij het bed. Die zitten met lijm vast. Deze spanten zitten er alleen zodat de metalen plaat bol blijft staan Als je deze dus weghaalt, dan deukt het metaal makkelijk in en uit. Wij verstevigen dit simpel door te isoleren en er een wand tegen aan te zetten. De B stijl spant mag je natuurlijk niet aankomen.

  8. Hi! Mega bedankt voor alle informatie, het helpt ons enorm! In de filmpjes lijkt het erop alsof er nog best wat ruimte zit tussen de geplaatste Armaflex en de multiplex plaat. Is dat met een reden? Of zou je daar bijvoorbeeld nog hennep of schapenwol tussen willen/kunnen zetten voor extra isolatie? Alvast bedankt!

    Groetjes,
    Mia

    1. Hoi Mia, daar mag je zeker nog extra schapenwol of hennep tussendoen. Zorg erwel voor dat je dat niet te dik aandrukt, dan werkt het ’t best.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gratis checklist camper bouwen

VERGEET JE GRATIS CHECKLIST NIET

GOED VOORBEREID EEN CAMPER BOUWEN?

Je bent er bijna! Vul je gegevens via de download knop in en ontvang de checklist direct.

gratis checklist camper bouwen

GRATIS CHECKLIST

GOED VOORBEREID EEN CAMPER BOUWEN?

Je bent er bijna! Vul je gegevens via de download knop in en ontvang de checklist direct