Camper accu opladen tijdens het rijden

Bas en Bianca van de website vrolijkopreis.nl
Hi, wij zijn Bas en Bianca! We hopen dat je onze gratis blogs leuk en waardevol vindt. Zo ja, vind je het dan leuk om ons werk te steunen?🤗

De camper accu opladen tijdens het rijden is een geweldige manier van opladen. Zo voorzie je de camper accu van stroom, zodat wanneer je niet rijdt al je aangesloten apparaten kunt gebruiken. Het opladen van de camper accu tijdens het rijden doe je met behulp van een accuscheider.

Welke accuscheider jij precies nodig hebt vertellen we in dit blog. Het kan op een vrij eenvoudige (handmatige) manier, maar je hebt ook slimme accuscheiders. Deze zijn aan te raden zijn wanneer je een Euro 5 of 6 motor hebt of van 24volt naar 12volt wilt laden (of andersom).

Alle manieren leggen we uitgebreid uit en laten we zien aan de hand van handige tekeningen.

Camper accu, Tweede accu, Huishoudaccu

Als je de dynamo wilt gebruiken om de camper accu op te laden tijdens het rijden heb je als eerst een geschikte accu nodig. Een camper accu ook wel een huishoudaccu genoemd, is een tweede accu in de camper. Deze accu staat aan de basis van je elektrische systeem in de camper. Deze accu kan langdurig een constante energie leveren. Zo kun je een op elk gewenst moment apparaten voorzien van stroom, zoals een koelkast, pomp en telefoons. Maar alleen wanneer deze tweede accu voldoende stroom heeft. Daarom moet deze groot genoeg zijn en vooral ook regelmatig opgeladen worden.

Wil je vaak wildkamperen of op gratis campingplaatsen staan? Dan is het aan te raden naast het opladen tijden het rijden ook zonnepanelen aan te sluiten. Zo wordt de camper accu opgeladen ook als je niet wilt rijden.

Wat is een accuscheider?

Een accuscheider kan twee accu’s koppelen en loskoppelen om elkaar zo op een gewenst moment te voorzien van stroom. Dit kan gebeuren door een handmatige actie of door een microprocessor die automatisch de scheidingsrelais schakelt, door de hoogte van de spanning te meten. Makkelijker gezegd: een geavanceerde schakelaar.

De koppeling tussen de startaccu en de camper accu mag alleen actief zijn wanneer 1 van de twee volledig opgeladen is en nog steeds opgeladen wordt. Anders bestaat er de kans dat je beide accu’s leeg trekt en je dus de camper niet meer kunt starten.

camper accu opladen tijdens rijden

Hoe werkt een accuscheider?

  1. De startaccu van de camper is verbonden met de dynamo. Deze dynamo wordt aangedreven door de motor en wekt stroom op.
  2. De accuscheider wordt geplaatst tussen de startaccu en de camper accu.
  3. Deze is alleen actief verbonden als de startaccu volledig opgeladen is en opgeladen wordt. Dit werkt andersom ook zo. Als de camper accu opgeladen wordt door de omvormer-lader of de zonnepanelen, dan wordt de startaccu ook opgeladen.
  4. Als 1 van de twee accu’s niet oplaad en of volledig opgeladen is, dan moet de accuscheider uit staan. Om zo te voorkomen dat ze elkaar ongewenst leegtrekken.

Slimme dynamo of traditionele dynamo

Een dynamo wekt stroom op en de spanning die deze geeft wordt gebruikt om de startaccu op te laden. De dynamo heb je dus nodig wil je jouw camper accu opladen tijdens het rijden.

Echter in voertuigen met emissieklasse norm euro 5 en 6 worden ”slimme” dynamo’s gebruikt. Door de strengere milieueisen moeten brandstofmotoren een lagere uitstoot krijgen. Dit wordt bereikt doordat de dynamo efficiënter gebruikt wordt. Hierdoor geeft de dynamo geen constante spanning meer en kan de camper accu niet met een ”eenvoudige” scheidingsrelais verbonden worden aan de startaccu. In dit geval is er een geavanceerde dc-dc lader nodig. Daar leggen we later in dit artikel natuurlijk meer over uit.

Het verschil met een traditionele dynamo

Een traditionele dynamo levert een constante spanning aan de startaccu. Deze constante spanning van tussen de 13,8 en 14,8 volt kan ook gebruikt worden om de camper accu op te laden.

Een slimme dynamo wekt stroom op bij een bepaald vermogen van de motor en tijdens het remmen. De spanning die de slimme dynamo levert is dus verschillend per moment. Wanneer de slimme dynamo een lage spanning afgeeft kan deze dus niet de camper accu voorzien van stroom.

Hoe weet ik of ik een slimme dynamo heb?

Wanneer je een accuscheider gaat kopen is het van essentieel belang dat je weet of je een slimme of traditionele dynamo hebt.

  1. Check jouw kenteken bij de RDW en controleer de emissieklasse.
    Als je een emissieklasse 6 hebt, kun je bijna zeker zijn dat je een slimme dynamo in je camper hebt. Met emissieklasse 5 bestaat er de kans dat je deze hebt, maar dat is geen zekerheid.
  2. Handmatige controle met voltmeter.
    Het is belangrijk voordat je deze controle doet dat alle apparaten in het voertuig uitstaan. Geen radio, verlichting of andere apparaten mogen aanstaan.

    Controleer de spanning van je startaccu met een voltmeter. Start nu de wagen, als het goed is zie je nu een spanning van 13.8 of hoger. Laat de motor 10 minuten draaien en controleer vervolgens opnieuw de spanning. Wanneer de spanning hetzelfde is gebleven (of hoger dan 13.8) dan heb je een traditionele dynamo. Ligt de spanning tussen 12.5 en 13.5 volt en wisselt deze wanneer je gas geeft en remt, dan heb je hoogst waarschijnlijk een slimme dynamo.
  3. Handmatige controle op zicht.
    Een simpele aanwijzing die verteld dat je een slimme dynamo hebt is het kleine kastje direct na de minpool van de startaccu. Dit kleine kastje geeft informatie aan de slimme dynamo over de staat van de accu.

Camper accu opladen tijdens rijden met 3 verschillende accuscheiders

Elk voertuig met een dynamo kan een camper accu opladen. Ook als je een slimme dynamo hebt kun je de camper accu tijdens het rijden opladen.

1. DC-DC Laadregelaar voor de slimme dynamo

camper accu opladen tijdens rijden

Een DC-DC laadregelaar is de beste manier om je camper accu op te laden met een slimme dynamo.

Voordelen

  • Snel laden
  • Geoptimaliseerd laden voor langere levensduur accu
  • Met de telefoon in te stellen (sommige modellen)

Nadelen

  • Prijs

Wat doet de DC-DC Laadregelaar?

Een DC-DC laadregelaar maakt van een niet-constante spanning een constante spanning waarmee geladen kan worden. Dit doet deze alleen wanneer de omstandigheden goed zijn.

Daarbij heeft de slimme technologie in de DC-DC laadregelaar door wanneer het voertuig start en gaat dan vanzelf aan.

Orion TR Smart 12 12

ORION-TR SMART 12/12

  • Geschikt voor slimme dynamo’s, euro 5 en 6
  • 30 ampère laadkracht
  • Via bluetooth met telefoon en tablet instelbaar
  • Geschikt voor loodzuur en lithium accu’s

Gebruikershandleiding voor zekeringsgrootte, kabeldikte en meer

Buck-Boost DCDC Converter accuscheider

BUCK BOOST DC/DC TS400-25

  • Geschikt voor slimme dynamo’s, euro 5 en 6
  • 25 ampère laadkracht
  • Instelbaar via laptop
  • Geschikt voor loodzuur en lithium accu’s

Gebruikershandleiding voor zekeringsgrootte, kabeldikte en meer

2. Scheidingsrelais voor de traditionele dynamo

camper accu opladen tijdens rijden scheidingsrelais

Een scheidingsrelais is een verstandige keuze om je camper accu aan te sluiten met een traditionele dynamo.

Voordelen

  • Veilig koppelen van camper accu
  • Startassist schakelaar mogelijk
  • Goedkoop

Nadelen

  • Niet geschikt voor slimme dynamo’s
  • Geen geoptimaliseerde laadregeling

Wat doet een scheidingsrelais?

Een scheidingsrelais wordt aangestuurd door een microprocessor en koppelt de twee accu’s automatisch wanneer de spanning van 1 van de twee boven een bepaalde waarde komt. Daalt de spanning weer dan valt de koppeling weg en worden de accu’s zo beschermd tegen ontlading.

Om de starthulp te gebruiken van de Victron cyrix-ct heb je een momentschakelaar nodig. Wanneer je deze indrukt worden de startaccu en huishoudaccu voor 30 seconden geforceerd met elkaar verbonden. Zodat je in geval van nood de motor via de huishoudaccu kunt starten.

accu scheider Victron Cyrix-ct

VICTRON CYRIX-CT

  • Geschikt voor traditionele dynamo’s
  • 12 en 24 volt accu’s
  • Start assist
Victron cyrix li ct lithium

VICTRON CYRIX LI-CT

  • Geschikt voor traditionele dynamo’s
  • 12 en 24 volt Lithium accu’s
  • Start assist

3. Schakelaar (100A) voor de traditionele dynamo

accuscheider 100 ampere schakelaar

De meest simpele accuscheider is een 100 ampère schakelaar. Zo kun je eenvoudig een traditionele dynamo koppelen aan een camper accu. In de meeste gevallen zullen wij zo’n verbinding niet aanraden. Toch willen we deze optie laten zien. Ook om het principe van een accuscheider uit te leggen.

Voordelen

  • Goedkoop

Nadelen

  • Niet geschikt voor slimme dynamo’s
  • Geen geoptimaliseerde laadregeling
  • Handmatig schakelen
  • Geen accubescherming

Wat doet de 100 ampère schakelaar?

Eerlijk gezegd, niet veel! De schakelaar moet handmatig omgedraaid worden. Er is geen spanningsmeter, dus je moet op een andere manier uit vinden wanneer het een geschikt moment is om de schakelaar aan te zetten.

Draaddikte berekenen tussen startaccu en camper accu

De draaddikte (in mm²) tussen de startaccu en camper accu mag niet te dun zijn. Dat is gevaarlijk, er bestaat een kans dat deze in de brand vliegt. Liever iets te dik dan te dun, maar het is het beste om precies de juiste dikte aan te leggen. Ook zeker je de kabel af met een ampère iets hoger dan het vermogen van de dynamo.

1. Bij een DC-DC lader worden de kabeldiktes aangeraden in de handleiding. Je kunt deze waardes alsnog controleren met onderstaande berekening.

2. Bij een traditionale dynamo met accuscheider check je wat het maximale vermogen is dat de dynamo kan leveren. Voor de meeste bestelbussen zonder airco is dit 75 ampère en met airco 90 ampère.

Draaddikte berekenen accukabel:

(2 maal de afstand in meter) x ampère x 0,0175 / acceptabele spanningsverlies (volt) van 4%

Voorbeeld 1 traditionele dynamo met accuscheider
2 maal 3.5M x 90A x 0,0175 / 4% van 12V: is 23mm², dus de eerst volgende kabeldikte van 25mm² is hier geschikt.

Voorbeeld 2, slimme dynamo met dc-dc lader van 30A
2 maal 3.5M x 30A x 0,0175 / 4% van 12V: is 7,66mm², dus de eerst volgende kabeldikte van 10mm² is hier geschikt.

Veel gestelde vragen

Kan je een 12 volt camper huishoudaccu opladen met een 24 volt startaccu?

Ja, het opladen van een 12 volt accu met een 24volt startaccu en dynamo is mogelijk met een DC-DC lader. De ingangsspanning van 24 volt wordt dan omgezet naar een gewenste uitgangsspanning van tussen de 10 en 15volt. Deze kun je zelf instellen, zodat de 12 volt accu’s opgeladen kunnen worden.

Wij raden de Victron Orion TR Smart 24/12 niet geïsoleerd aan voor voertuigen waarbij de minpool van de startaccu direct op een aardepunt is aangesloten.

Een euro 5 of 6 motor? Dan kun je wellicht beter de geïsoleerde Victron Orion TR 24/12 nemen.

Kan je een 24 volt camper huishoudaccu opladen met een 12 volt startaccu?

Ja, het opladen van een 24 volt huishoudaccu met een 12 volt startaccu is net zoals hierboven mogelijk met een DC-DC lader. Alleen dan moet de ingangsspanning tussen de 10 en 17 volt liggen en de uitgangsspanning tussen de 20 en 30 volt. Dit is mogelijk met een Victron Orion Tr smart 12/24 lader.

Hoe lang moet je rijden om de camper accu vol te laden?

Dat hangt natuurlijk af van de grootte van de huishoud accu en het laadvermogen.

Voorbeeld: Stel je wilt 200 ampère huishoud accu’s volladen. De accu’s zijn halfvol, dus je wilt 100 ampère bijladen. Wanneer je een laadregelaar hebt die continu 30 ampère kan laden. Dan doe je er zo’n 3,3 uur over. Nu klopt deze berekening niet helemaal, omdat de laatste twee fases van laden langer duren dan bulk-laden. Hoelang de laatste 2 fases duren voordat je volledig bent opgeladen hangt af van het type accu dat je hebt. Als je gebruik maakt van Lithium accu’s als huishoud accu’s dan kun je wel zo’n 3,3 uur aanhouden.

Waarom wij de camper accu opladen tijdens het rijden

Doordat wij wonen en werken in de camper hebben we altijd stroom nodig. Daarom willen we zoveel mogelijk zekerheid hebben dat er stroom aanwezig is. Dit doen we doordat we zonnepanelen hebben aangesloten, een lader en een accuscheider.

Wanneer de zon niet schijnt en we staan niet aangesloten op walstroom, dan kunnen we altijd een stuk rijden om de camper accu op te laden. Zo blijven de drankjes koel en nog belangrijker kunnen we de laptops opladen.

Daarbij is het milieuvriendelijker om je eigen stroom op te wekken dan wanneer je jouw camper op een camping moet voorzien van walstroom. Uiteraard zijn zonnepanelen de meest milieuvriendelijke manier stroom opwekken, maar aangezien je toch rijd en de dynamo draait kun je deze net zo goed gebruiken om je camper accu op te laden.

DIT BERICHT DELEN

GERELATEERDE BERICHTEN

21 reacties

  1. Hallo,
    Wat leuk te lezen dat jullie de hele wereld over reizen.
    En via deze weg mensen wil aanmoedigen om het ook te doen.
    Ik heb net een bus gekocht die ik ga ombouwen naar camperbus.
    Nu wil ik ook graag dat mijn huishoudaccu met zonnepanelen opgeladen wordt maar ook tijdens het rijden.
    Ik heb al veel informatie van jullie site kunnen halen.
    Maar nu heb ik nog een vraag open. Ik hoop dat jullie daar ook informatie over hebben.
    Kan je de zonnepanelen en de startaccu op 1 huishoudaccu aansluiten, en heb je daar dan 1 laadregelaar voor nodig of 2?

    Met vriendelijke groet,

    Minke

    1. Hi Minke,

      Wat goed dat je al veel informatie heb kunnen gebruiken van onze website.

      Je vraagt of je de zonnepanelen en de startaccu op 1 huishoudaccu kunt aansluiten? Ja dat kan.

      De zonnepanelen sluit je aan op je huishoudaccu met bijvoorbeeld de Victron mppt laadregelaar. De startaccu sluit je aan op je huishoud accu met de accuscheider.

      Zo wordt de huishoudaccu opgeladen door zonne-energie, de zonnepanelen laden ook de start accu op wanneer de huishoud accu vol zit. Dit gebeurd omdat je een accuscheider tussen de start accu en de huishoud accu heb geplaatst. Je hebt dus maar 1 laadregelaar voor de zonnepanelen nodig en 1 accuscheider die tussen de huishoud en startaccu geplaatst wordt.

      Nog even over de accuscheider: Dit apparaatje zorgt er voor dat er slim geschakeld wordt tussen de huishoudaccu en de startaccu. Wordt 1 van de twee geladen en is die vol dan wordt ook de andere accu geladen.

      Succes met de bouw!

  2. Hoi ik ben benieuwd waar je de berekening van de accukabel vandaan hebt. Ik zie namelijk overal bij leveranciers een andere formule staan dan die van jullie.
    Namelijk 2 X afstand X ampere X 0,2 = dikte kabel, in jullie voorbeeld dus
    2 X 3,5 X 90 X 0,2 = 63mm2 en geen 23 mm2. Bijna 3 X zo dik!

    Dit is dus een erg groot verschil dat de veiligheid in het geding kan brengen. Ben benieuwd.

    1. Ha Peter, goede vraag. Er zijn meerdere formules die de kabeldikte uitrekenen. Voor elke toepassing is een andere formule mogelijk. De formule die wij gebruiken is naar mijn weten het meest volledig. Aangezien je hier ook de acceptabele spanningsverlies kunt bepalen.

      Er bestaan ook eenvoudigere formules, zoals: Kabeloppervlakte (in mm kwadraat) is 3 ampère per mm². En jouw benoemde formule. Als ik daar even naar kijk gebruiken ze hierin ook geen spanningsverlies. Een kabel van 75mm2 ( want ja je moet naar boven afronden) is echt heel dik, bijna niet te buigen. En in deze toepassing onnodig, want er mag wel spanningsverlies zijn. Niet te veel want anders gaat het ten kostte van je laadproces.

      Wij houden een acceptabel spanningsverlies van 4% aan. Na onderzoek en advies kwamen we hier op uit. Nu in gebruik gaat het harstikke goed. Geen brandgevaar en de accu’s worden opgeladen naar wens.

      Hopelijk zo een stukje duidelijker.

  3. Hoi Bas en Bianca,

    ik heb de victron Cyrix-ct besteld voor een fiat ducato l2h2 uit 2008 (euro 4, traditionele dynamo). Ik dacht dat de noodknop om stroom geforceerd terug van je huishoudaccu naar je (lege) startaccu te laten lopen daarbij zat, maar ik merk nu dat deze apart bestelbaar is. Hoe is jullie ervaring hiermee? Heb je deze knop ooit gebruikt? Zou je aanraden deze erbij te nemen?

    Alvast bedankt voor het delen van je ervaring!

    1. Hoi Renske,

      Ja dat zal ik zeker aanraden. Wij hebben hem in onze vorige reis van 8 maanden, 1 keer gebruikt. Dat klinkt misschien heel weinig, maar t was wel heel handig!
      Ik heb het in het artikel iets duidelijker erbij vermeld dat je deze apart moet bestellen. Dus bedankt voor je vraag zo kan ik het blog verbeteren en dus andere beter helpen.

      Dit is de momentschakelaar die je nodig hebt https://vrolijkopreis.nl/product/12-volt-schakelaar-zwart-metaal/

  4. Beste Bas,

    Ik lees met plezier jullie site, een kop koffie krijgen jullie nog
    Ik ben nu in mijn ducato 2001 elektra schema 5 aan het bouwen. Nu 1 vraag, er komt ee massaschakelaar tussen plus HH en bushbar, de stalling eist dat beide accus afgekoppeld moeten worden, zet ik dan de tweede massaschakelaar tussen plus start accu en de cyrix accu scheider in?

    1. Ha Erwin,

      Als je stroomonderbrekers gebruik net zoals in schema 5 dan heb je in feite al een schakelaar. De stroomonderbreker is naast een zekering ook een soort schakelaar. Er zit een knop op de stroomonderbreker waarmee je de stroom ”onderbreekt”. Je hoeft dus niet per se een een extra schakelaar daar te plaatsen. Als je toch wel een schakelaar wilt plaatsen is de locatie in goede inderdaad.

      Wat ik me afvraag is: je zegt de stalling wilt dat beide accu’s af te koppelen zijn. bedoeld de stalling niet met beide accu’s dat je de startaccu in zijn geheel ontkoppeld?

  5. Hallo!

    Ten eerste: ik heb jullie site al heel ijverig door gelezen en het maakt de voorbereidingen voor het ombouwen van een bus echt een plezier! Heel fijn dat jullie dit zo goed beschikbaar hebben gemaakt.

    Ondanks het vele uitzoeken heb ik wel nog een vraag. Wij hebben (straks) een euro 6 bus en willen 2 AGM accu’s gaan gebruiken en zouden deze tijdens het rijden graag willen opladen. Ik kom er nu alleen niet helemaal uit of we daar een DC-DC regelaar voor kunnen gebruiken. Er staat daar namelijk dat je deze aansluit op een lithium accu of een loodzuur accu. Wel las ik ergens anders dat je met een slimme dynamo ook een AGM accu kon opladen maar welke dat dan is blijft mij een beetje onduidelijk.. Weten jullie welke ik daarvoor kan gebruiken?

    Groetjes,

    Chiara

    1. Hi Chiara,

      Super dat je al zoveel aan de website heb gehad. Ja een DC DC laadregelaar die we in dit blog benoemen kan zeker op een AGM accu.

      Groetjes en succes

  6. Hoi Bas en Bianca,

    Dank voor alle informatie, ik ben erg aan het inlezen. En dat is zo nodig want anders had ik toch een andere volgorde van bouwen aangehouden denk ik. We hebben een Fiat Ducato L3H2 bus gekocht en gaan die ombouwen. Deze heeft een Euro6 norm. Ik ga dus voor de Smart DC-DC laadregelaar. Op de schema’s van Victron zie ik geen extra zekeringen staan. Zijn die niet meer nodig als je de smart dc converter gebruikt?

      1. Hi Bas,
        Inderdaad, niet verder gekeken dan mijn neus lang was. Later heb ik de Nederlandstalige handleiding gevonden bij George Kniest (watersport). Wat ik daar ook vond zijn de minimale kabeldiktes, bv voor 12 V een minimale dikte van 16 mm2 bij een kabellengte van 10 meter. Mijn vraag zou dan ook zijn bij een lengte van 5 m zou dus zeker genoeg hebben aan 16 mm2. 25 mm2 geeft dan alleen maar meer weerstand, toch?
        Groet,
        Jan

  7. Hi Bas,
    Toch nog een extra vraag, kijkend naar het schema voor de Euro 6 installatie zie ik dat je laadopties met één hoofdschakelaar kunt uitschakelen. Ik ben dat niet gewend, in onze zeilboot hebben we een dergelijke installatie, echter als we aan de walstroom liggen laad deze keurig de accu’s (start en huishoud) op, terwijl de de hoofdschakelaars uitstaan. De hoofschakelaars zitten in de plusdraad na de accu’s. maar de acculader laad direct op via de laadregelaar direct op de polen. Immer je wilt de accu’s wel laden, maar niet dat de motor gestart kan worden of dat alle apparatuur nog aanstaat als je er niet bent.
    Zou dat bij de camper eigenlijk ook niet wenselijk zijn?

    Groet,

    Jan

    1. Hi Jan, een eis van de stallingeigenaren als je een camper gaat stallen is dat je de camperaccu in zijn geheel kunt afsluiten/ loskoppelen. Daarom zit die schakelaar daar. De stroomonderbrekers (op de plek van de zekeringen) zijn ook in en uit te schakelen. Zo kun je dus sommige onderdelen afsluiten maar alsnog laden via walstroom.

      Groet Bas

  8. hoi bas
    vraagje nu heb ik een sprinter bus van 2010 en ga ik er vanuit dat ik een slimme dynamo heb. nu heb ik een orion dc/dc regelaar welke dikte kabel heb ik daar voor nodig tussen de start accu en regelaar. las op jullie schema dat 10mm voldoende was alleen nu is de afstand bij wel 8meter is de 10mm dan wel dik genoeg?

    mvg siebren

  9. Hallo,
    Als ik mijn camper in de winter wegzet heb ik onder de de bestuurders stoel een accu afschakelaar zitten die ik om kan zetten zodat ik geen stroom verlies heb van mijn motor accu, nu wil ik dit ook graag doen bij mijn twee huishoud accu,s is dit mogelijk met 1 schakelaar of moet er per accu een schakelaar op.

    Gr Willem

    1. Ha Willem,

      Het lijkt me dat 1 schakelaar voldoende is. Met de informatie die je me nu geeft. Zo doen wij dit ook. Neem maar een kijkje bij 1 van de elektra schema’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gratis checklist camper bouwen

VERGEET JE GRATIS CHECKLIST NIET

GOED VOORBEREID EEN CAMPER BOUWEN?

Je bent er bijna! Vul je gegevens via de download knop in en ontvang de checklist direct.

gratis checklist camper bouwen

GRATIS CHECKLIST

GOED VOORBEREID EEN CAMPER BOUWEN?

Je bent er bijna! Vul je gegevens via de download knop in en ontvang de checklist direct

Logo Vrolijk op Reis

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website, ga je hier automatisch mee akkoord en erken je onze Privacy Policy