Wat is de beste bus voor een camper? Het aanbod is enorm en iedere bus heeft zijn eigen voordelen. De één is extra breed (handig voor een bed dwars), de ander heeft een sterk chassis of is juist zuiniger in verbruik.
Het kiezen van de juiste bus is één van de belangrijkste stappen wanneer je zelf een bus tot camper gaat ombouwen. Je wilt tenslotte een betrouwbare bus kopen die past bij jouw wensen, budget en bij de eisen van de RDW en Belastingdienst.
In dit artikel helpen we je stap voor stap om de perfecte bus te vinden. We delen onze praktische tips en een overzicht van de beste bussen om te gebruiken als camper: van moderne modellen tot stoere oldtimers.
Tips: waar op letten bij de aanschaf van een buscamper?
- Let op de toegestane maximum massa. Dit geeft aan hoeveel jouw camper maximaal mag wegen (inclusief passagiers, bagage en volle watertank). Met een B-rijbewijs mag je tot maximaal 3500 kg gewicht rijden, in het ideale geval is de toegestane maximum massa hier dus gelijk aan. In sommige gevallen heeft de fabrikant een lager technische maximummassa aangegeven. Het is niet ongewoon dat je L2 bussen tegenkomt met 3300 kg of 2800kg. Let hier goed op, want je kunt dan tot dit maximum inbouwen. Meer informatie lees je in ons blog ‘gewicht camper‘.
- De staat van de bus is erg belangrijk. Let op roest op het chassis. En vooral in de buurt van de wielen.
- Hoe lager de kilometerstand hoe beter. Het biedt geen garanties, maar geeft wel een goede indicatie over de staat van de bus. Middels een kentekencheck krijg je op afstand snel de eerste betrouwbare gegevens over de bus.
- Vergeet niet dat je als particulier BPM moet betalen. Hoe nieuwer de bus, hoe hoger de BPM. Neem dit dus mee in je berekening. In dit blog helpen we je bij het berekenen van de BPM.
- Wanneer je als particulier een bedrijfswagen koopt krijg je ook nog te maken met 21% BTW. Gaat het om een ‘marge voertuig’ dan is de BTW al betaald, dit staat in de advertentie dan eigenlijk altijd aangegeven.
Onafhankelijke aankoopkeuring
Om zeker te zijn van onze bus aankoop laten wij ook altijd een onafhankelijke aankoopkeuring doen. Hierbij beoordeeld een BOVAG specialist de technische staat van de bus. Zo komen we later niet voor verassingen te staan. We gaan immers een hoop geld en tijd in de wagen steken.
De keuring bestaat uit de onderdelen: proefrit, onder de motorkap, hefbrug, banden, schade en ECU (boordcomputer). Bekijk hier een voorbeeld keuringsrapport camper.
Ook een aankoopkeuring doen? Met actiecode ‘VROLIJKOPREIS10‘ krijg je 10% korting op een aankoopkeuring bij Occasionkeuring Nederland. Zij werken met 500+ (BOVAG) keuringsstations samen en zo garanderen ze dat er altijd 1 op maximaal 15 minuten rijden bij je is.
Eisen Belastingdienst en RDW
Wanneer je in aanmerking wilt komen voor het kwarttarief van de wegenbelasting dan moet jouw camper voldoen aan de eisen van de belastingdienst. Deze eisen kunnen invloed hebben op jouw bus keuze. Een belangrijke eis om rekening mee te houden is:
“De ruimte achter de bestuurders- en bijrijdersstoel moet minimaal een stahoogte hebben van 170 cm over een lengte van 200 cm en over een breedte van 90 cm. Dit is zonder de inrichting van de camper. Bij het keuren verbeelden ze dus een denkbeeldig blok van 200x90cm in jouw camper“.
Hierdoor hebben kleine modellen, zoals de Volkswagen Transporter, altijd een hefdak nodig wanneer je deze als camper wilt laten keuren voor kwarttarief bij de belastingdienst. Hier moet je rekening meer houden in je begroting.
Wanneer jij geen kwarttarief gaat aanvragen dan hoef je geen rekening te houden met de eisen van belastingdienst. Ook wanneer jouw bus 40 jaar of ouder is hoef je hier geen rekening mee te houden. Je kunt deze namelijk registreren als oldtimer. Je hoef dan geen wegenbelasting te betalen en dus geen kwarttarief aan te vragen.
De RDW stelt ook eisen aan de bus wanneer je deze gaat keuren tot camper. Deze eisen zijn eenvoudiger dan die van de belastingdienst. Zo willen zij dat er zitplaatsen, een tafel, bed, kookgelegenheid en opberging aanwezig is. En heel belangrijk, dat alles degelijk vast zit. Aan dit alles zitten geen maten verbonden. Om in aanmerking te komen voor het kwarttarief van de belastingdienst zul je dus eerst de keuring tot camper bij de RDW moeten doen voordat je het verzoek bij de belastingdienst doet.
Top 6: beste bussen voor een camper
Hieronder delen wij de 6 bussen die onze voorkeur krijgen bij het bouwen van campers. Inclusief hun belangrijkste voordelen, nadelen en praktische afmetingen.
Wil je duurzaamheid en comfort? Dan is de Mercedes Sprinter of VW Crafter ideaal.
Zoek je ruimte en betaalbaar? Ga voor de Fiat Ducato, Peugeot Boxer of Citroën Jumper.
Of liever compact en wendbaar? Kies dan de Volkswagen T5.
De grootte van jouw toekomstige bus hangt grotendeels af van je behoefte en dus jouw gewenste camper indeling. Zo heb je rekening te houden met het aantal personen dat mee op reis gaat en hoeveel comfort je wilt.
1. Mercedes Sprinter (vanaf 2006): meest betrouwbaar en beste rijcomfort
De Mercedes Sprinter is onze persoonlijke favoriet, vanwege het rijcomfort, de looks, de krachtige motoren en ongeëvenaarde betrouwbaarheid.
Wanneer je online zoekt naar bestelbussen met meer dan 300.000 kilometer op de teller, kom je opvallend vaak Sprinters (en Crafters) tegen, een duidelijk teken van duurzaamheid.
Waarom kiezen voor een Mercedes Sprinter?
- Betrouwbaarheid en lange levensduur. De motoren zijn gebouwd om 400.000+ km mee te gaan.
- Ruim aanbod Mercedes garages en onderdelen. Onze ervaring is dat er over heel de wereld Mercedes garages en onderdelen te vinden zijn. Als je ooit ergens stil komt te staan is de kans hierdoor groot dat je in de buurt geholpen kunt worden.
- Looks en comfort. Persoonlijk vinden wij de Mercedes Sprinter een stoerder uiterlijk hebben dan bijvoorbeeld de Fiat Ducato of Volkswagen Crafter. Ook straalt de inrichting luxe uit.
- Hoge restwaarde. Mocht je ooit afscheid willen nemen van jouw buscamper, dan is het vast fijn om te weten dat een Mercedes Sprinter erg geliefd is en hierdoor makkelijker verkoopt. Na het verkopen van verschillende campers is dit onze ervaring.
Nadelen van de Mercedes Sprinter?
- Smal model bus. Zoals je in de tabel hieronder ziet is de laadruimte 1.78 meter breed. Hierdoor is in de breedte slapen voor lange mensen al snel geen optie. Wil je toch in de breedte slapen, dan kan dit door (net als ons) een flare te plaatsten aan de zijkant van de bus. Hier zitten dan alleen wel extra kosten aan verbonden.
- Schuin toelopende wanden. De wanden lopen bovenin vrij ver naar binnen toe, waardoor de bus bovenin een stuk smaller is dan op het breedste punt. Dit is nadelig voor het ruimtelijk gevoel in de camper en als je doucheruimte maakt is deze bovenin ook krapper. Vooral bij het bouwen van een douche of kast kan dit nadelig zijn.
- De prijs. De Sprinter is de duurste bus in dit overzicht.
| L1H1 | L1H2 | L2H2 | L2H3 | L3H2 | L3H3 | L4H2 | |
| Breedte laadruimte | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 |
| Lengte laadruimte | 2600 | 2600 | 3260 | 3260 | 4300 | 4300 | 4700 |
| Hoogte laadruimte | 1650 | 1940 | 1940 | 2140 | 1940 | 2140 | 1940 |
2. Volkswagen Crafter: beste prijs-kwaliteitverhouding
De Volkswagen Crafter werd van 2006 tot 2017 samen met de Mercedes Sprinter ontwikkeld, waardoor de modellen uit die jaren veel dezelfde eigenschappen hebben: sterke motor, betrouwbare techniek en vrijwel dezelfde afmetingen.
Vanaf 2017 is de Volkswagen Crafter echter in samenwerking met MAN ontwikkeld, wat heeft geleid tot een nieuwe generatie die technisch gezien anders is dan de Mercedes Sprinter. Ondanks deze wijziging in samenwerking, blijft de Crafter kenmerken van de eerdere generatie behouden, zoals de sterke motoren en de betrouwbare techniek.
Wat betreft prijs en onderhoudskosten heeft de Volkswagen Crafter een voordeel ten opzichte van de Mercedes Sprinter. Hij is vaak goedkoper in zowel aanschaf als onderdelen. Dat gezegd hebbende, wordt het rijcomfort en de uitstraling van de Sprinter vaak als luxer ervaren dan die van de Volkswagen.
Waarom kiezen voor Volkswagen Crafter?
- Sterke prijs-kwaliteitverhouding: de Volkswagen Crafter is vaak goedkoper dan de Mercedes Sprinter, zowel in aanschaf als in onderdelen.
- Betrouwbare motoren: de meeste Crafters vanaf 2017 zijn uitgerust met de 2.0 TDI motor, die bekendstaat om zijn betrouwbaarheid en brandstofefficiëntie.
- Er zijn vier vermogensniveaus beschikbaar: 102 pk, 122 pk, 140 pk en 177 pk. Hoe hoger het pk hoe meer vermogen de motor levert. Dit zorgt ervoor dat de bus sneller optrekt, krachtiger aanvoelt en beter presteert onder zware belasting. Motoren met meer pk’s zijn doorgaans wel zwaarder en hebben meer brandstof nodig. De 140 pk-motor wordt vaak gezien als de meest gebalanceerde keuze (mix van kracht en efficiëntie).
- Onderhoudsvriendelijk en ruime beschikbaarheid onderdelen: net als bij Mercedes is het Europese dealernetwerk van Volkswagen goed vertegenwoordigd. Onderdelen zijn doorgaans goed verkrijgbaar en vaak goedkoper dan die van de Sprinter.
Nadelen Volkswagen Crafter?
- Minder luxe uitstraling: hoewel de Crafter betrouwbaar en degelijk is, wordt het interieur en rijcomfort vaak als iets minder luxe ervaren dan bij de Sprinter.
- Smal model en schuin toelopende wanden. Dwars slapen is lastig zonder aanpassingen.
| L1H1 | L1H2 | L2H2 | L2H3 | L3H2 | L3H3 | L4H2 | |
| Breedte laadruimte | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 | 1780 |
| Lengte laadruimte | 2670 | 2670 | 3265 | 3265 | 4300 | 4300 | 4700 |
| Hoogte laadruimte | 1650 | 1940 | 1940 | 2140 | 1940 | 2140 | 1940 |
3. Fiat Ducato (vanaf 2006): marktleider in camperchassis in Europa
Fiat Ducato is al jarenlang de populairste basis voor campers in Europa. Vooral veel fabriekscampers zijn gebouwd op een Ducato-onderstel en dat is niet zonder reden. De bus heeft een brede, rechthoekige vorm, wat veel mogelijkheden biedt voor camperbouw. In deze bus heb je hierdoor ook de mogelijkheid om in de breedte te slapen!
Waarom voor Fiat Ducato kiezen?
- Breed model: de laadruimte van de Fiat Ducato is 1.87 meter breed, een stuk breder dan bijvoorbeeld de Mercedes Sprinter of Volkswagen Crafter.
- In de breedte slapen mogelijk: wanneer je de niet-dragende spanten verwijdert kun je een bed van 1.93 maken.
- Meer flexibiliteit in indeling.
- Een ruimtelijker gevoel in de bus.
- Rechthoekig: de wanden van de Fiat Ducato lopen relatief recht, in tegenstelling tot de VW Crafter en Mercedes Sprinter waar de wanden naar boven toe ietwat schuin naar binnen lopen.
- Meer effectieve leefruimte.
- Makkelijker meubels bouwen, omdat de wanden niet schuin lopen.
- Goedkoper dan de Mercedes Sprinter en Volkswagen Crafter.
- Betrouwbare techniek. De 2.3 Multijet motor van Fiat wordt gezien als betrouwbaar. Storingen komen zelden voor. Ook is Fiat in 2016 voor zijn euro 6 motoren overgestapt op een ander soort versnellingsbak, wat de betrouwbaarheid nog verder vergroot.
Nadelen Fiat Ducato?
- De motoren gaan (over het algemeen) minder lang mee dan de Crafter of Sprinter.
- Roestgevoeliger carrosserie. Ook zie je bij de oudere modellen vaker lakschade op de neus, zelf hadden wij ook al na één reis lichte beschadigingen.
- Het rijcomfort is iets minder verfijnd dan bij de Sprinter. Wel meer rijcomfort dan bijvoorbeeld de Peugeot Boxer.
- Minder stoer uiterlijk. De Ducato oogt wat hoekiger en minder robuust dan de Sprinter, die vinden wij zelf wat hoger scoren op uitstraling en design.
| L1H1 | L1H2 | L2H2 | L2H3 | L3H2 | L3H3 | L4H2 | |
| Breedte laadruimte | 1870 | 1870 | 1870 | 1870 | 1870 | 1870 | 1870 |
| Lengte laadruimte | 2670 | 2670 | 3120 | 3120 | 3705 | 3705 | 4070 |
| Hoogte laadruimte | 1662 | 1932 | 1932 | 2168 | 1932 | 2168 | 1932 |
4. Peugeot Boxer: praktisch
De Peugeot Boxer deelt veel eigenschappen met de Fiat Ducato en Citroën Jumper, omdat deze bussen samen zijn ontwikkeld binnen een samenwerking tussen Fiat en het PSA-concern (Peugeot en Citroën).
Fiat leverde het basisontwerp, chassis en de techniek, terwijl Peugeot en Citroën hun eigen merkstyling en kleine aanpassingen toevoegden. Voor jou als koper betekent dit: vergelijkbare technologie, motoren, afmetingen en onderdelen, maar een ander merk en uiterlijk.
Waarom voor Peugeot Boxer kiezen?
- Brede laadruimte van 1,87 meter: dit maakt dwars slapen mogelijk.
- Rechte wanden: meer effectieve leefruimte en makkelijker meubels bouwen.
- Betaalbare aanschaf en onderhoud: de Peugeot Boxer is goedkoper dan de Mercedes Sprinter of VW Crafter. En vaak gelijk of zelfs iets goedkoper dan de Fiat Ducato, doordat de Boxer iets minder luxe in uitgerust.
Nadelen Peugeot Boxer?
- Minder luxe uitstraling en rijcomfort: het interieur is eenvoudiger dan bij de Mercedes Sprinter en Volkswagen Crafter en vaak ook de Fiat Ducato.
- Motoren gaan minder lang mee dan Sprinter en Crafter: hoewel betrouwbaar, halen de motoren meestal niet de 400.000 km die je bij een Sprinter kunt verwachten.
- Kleinere keuze in motorvermogen: de motoren zijn meestal beschikbaar van 110 tot 165 pk, wat voldoende is voor de meeste campers, maar minder krachtig dan sommige Crafter- of Sprinteropties.
| L1H1 | L1H2 | L2H2 | L2H3 | L3H2 | L3H3 | L4H2 | |
| Breedte laadruimte | 1870 | 1870 | 1870 | 1870 | 1870 | 1870 | 1870 |
| Lengte laadruimte | 2670 | 2670 | 3120 | 3120 | 3705 | 3705 | 4070 |
| Hoogte laadruimte | 1662 | 1932 | 1932 | 2168 | 1932 | 2168 | 1932 |
5. Renault Master: iets korter en betaalbaar
In 2010 kwam de Renault Master 3 uit, een betaalbare en zeer geschikte bestelbus om een camper van te maken. Renault heeft zijn standaarden hoog gelegd voor de Master en daarom is het ook de best verkocht bestelbus van het merk.
De cataloguswaarde van deze bus ligt lager dan die van de meeste andere bussen uit het bovenstaande overzicht, waardoor je aanschafprijs relatief laag is en ook de rest-BPM gunstiger uitvalt.
Belangrijk om bij stil te staan: de Renault Master is nagenoeg even breed als de Mercedes Sprinter en VW Crafter, maar de laadruimte is minder lang.
De L2-versie van de Master is 17,7cm korter dan die van de Sprinter, en bij de L3 loopt het verschil op tot 56,7cm. Vergelijk je de Master met de Fiat Ducato, dan is de L2-versie van de Master ongeveer 37 cm korter. Dit hoeft natuurlijk geen nadeel te zijn, wanneer je juist graag een compacter model wilt.
| L1H1 | L1H2 | L2H2 | L2H3 | L3H2 | L3H3 | |
| Breedte laadruimte | 1765 | 1765 | 1765 | 1765 | 1765 | 1765 |
| Lengte laadruimte | 2583 | 2583 | 3083 | 3083 | 3733 | 3733 |
| Hoogte laadruimte | 1700 | 1894 | 1894 | 2144 | 1894 | 2144 |
6. Volkswagen T5: super compact en wendbaar
Wil je een compacte camper bouwen? Dan is de Volkswagen T5 al jarenlang de meest populaire keuze.
Met de Volkswagen T5 heb je het comfort en rijgevoel van een personenauto, maar wel de mogelijkheid om te kamperen. Ideaal voor wie een flexibele en wendbare camper wil bouwen waarmee je moeiteloos door smalle straatjes, bergwegen of stadjes rijdt.
Waarom kiezen voor een Volkswagen T5?
- Wendbaar en makkelijk parkeren: met een lengte tussen 4,89 m (L1) en 5,29 m (L2) is de T5 ideaal voor reizigers die veel onderweg zijn of zich minder comfortabel voelen in grotere bussen zoals de Ducato of Sprinter. Parkeren gaat bijvoorbeeld veel makkelijker, ook in stedelijke gebieden.
- Goede rijeigenschappen: de T5 staat bekend om zijn stabiele wegligging.
- Betrouwbare motoren: vooral de 2.0 TDI en 2.5 TDI motoren zijn geliefd vanwege hun kracht en duurzaamheid. De 140 pk-variant biedt een ideale balans tussen prestaties en brandstofverbruik.
- Lange levensduur: gaan bij goed onderhoud vaak 300.000 – 400.000 km mee.
- Ruim aanbod onderdelen en onderhoud: dankzij de populariteit van de T5 zijn onderdelen goed verkrijgbaar en is er veel kennis aanwezig bij garages.
- Veel kant-en-klare camper-ombouwmogelijkheden: er zijn veel camperkits en meubels beschikbaar, waarmee je de T5 kunt ombouwen tot camper. Waardoor je niet alles zelf hoeft te ontwerpen of te zagen.
Nadelen Volkswagen T5?
- Het plaatsen van een hefdak is noodzakelijk: wanneer je in aanmerking wilt komen voor het kwarttarief van de wegenbelasting (zie eisen belastingdienst).
- Minder geschikt voor wildkamperen: in veel Europese landen mag je op veel 24- of 48-uurs parkeerplekken wel overnachten, maar geen ‘kampeergedrag’ vertonen. Het uitklappen van je hefdak valt daar wel onder en valt sneller op door de politie en handhaving.
- Beperktere ruimte en inbouw mogelijkheden: de T5 is kleiner dan de andere bussen in dit overzicht. Hierdoor zijn er ook minder mogelijkheden voor de inbouw. Dwars slapen is niet mogelijk, opslagruimte is beperkter, stahoogte ontbreekt in de standaardversie en een binnendouche is meestal niet realistisch.
- Duurdere aanschaf: door de populariteit liggen de prijzen vaak erg hoog.
| L1H1 | L1H2 | L2H2 | L2H3 | |
| Breedte laadruimte | 1692 | 1692 | 1692 | 1692 |
| Lengte laadruimte | 2570 | 2570 | 2970 | 2970 |
| Hoogte laadruimte | 1410 | 1626 | 1626 | 1940 |
De 4 beste oldtimer bussen als camper
Aangezien wij ook gek zijn op oldtimercampers, delen we hieronder ook onze favoriete modellen om een camper van te bouwen. Voordat je een oldtimer aanschaft, is het wel belangrijk om eerst bij de (algemene) voor- en nadelen stil te staan. Zo kun je goed bepalen of een oldtimercamper bij jouw wensen past.
Nadelen oldtimer camper:
- Inleveren op bepaalde luxe. Wanneer je voor een oldtimer bus kiest is de kans groot dat je geen cruise-control, airco of stuurbekrachtiging hebt. Ook zijn oldtimers vaak vrij luidruchtig waardoor je minder makkelijk muziek of een podcast kunt luisteren.
- Lage maximum snelheid. Veel oldtimer campers halen de maximale snelheid niet en blijven steken bij 80 / 90 of 100 km per uur. In de praktijk betekent dit dat je op de snelweg hoofdzakelijk tussen de vrachtwagens rijdt. Vraag jezelf daarnaast ook af hoelang en waar je heen wilt op reis. Is dit realistisch wanneer het reizen langer duurt?
- Minder zuinig rijden. Dit betekent automatisch ook hogere kosten.
- Onderhoudsgevoelig. Een oudere bus betekent vaak ook eerder mankementen. Het kan dus handig zijn om enige technische kennis te hebben. Ideaal wanneer je het leuk vindt om aan een wagen te sleutelen.
Voordelen oldtimer camper:
- Vrijstelling wegenbelasting (wanneer ouder dan 40 jaar).
- Unieke en karakteristieke uitstraling. Grote kans dat er onderweg naar je gezwaaid wordt en/of dat mensen even bij je bus komen kijken.
- Community. Er bestaat een grote en gezellige community van oldtimerliefhebbers die elkaar graag helpen met tips, onderdelen en onderhoud.
- Geen APK plicht (wanneer ouder dan 50 jaar). Bij voertuigen ouder dan 50 jaar is een APK niet langer verplicht. Dat scheelt weer tijd en kosten.
- Lagere verzekeringspremie. Veel verzekeraars bieden speciale oldtimerverzekeringen aan met een lagere premie.
- Vrijstelling milieuzones (wanneer ouder dan 40 jaar). Met een oldtimer die op diesel rijdt mag je gewoon de milieuzones in Nederland in rijden.
1. Mercedes 508 – 1967 tot 1988
De Mercedes 508 is een oersterke oldtimer, geliefd om zijn betrouwbaarheid en karakter. Onder de oldtimerliefhebbers wordt de OM314 motor gezien als legendarisch. Een motor die, mits goed onderhouden, met gemak één miljoen kilometer kan meegaan.
Waar staat “508” voor in Mercedes 508?
De naam “508” heeft een technische betekenis:
- De 5 verwijst naar het totaal toegestane gewicht van 5 ton.
Het toegestane maximumgewicht (GVW) geeft aan hoe zwaar de bus maximaal mag zijn als hij volledig beladen is en de weg op gaat.
Met een B-rijbewijs mag je voertuigen tot 3.500 kg GVW besturen. Veel 508’s zijn daarom in het verleden administratief teruggekeurd naar 3.500 kg, vooral toen deze bussen populair werden bij particulieren en camperbouwers.
Bij zo’n terugkeuring naar 3.500 kg GVW verandert er technisch niets aan de bus: de assen, remmen en motor blijven hetzelfde. Dit heeft voordelen en nadelen:
Voordeel: je hebt een hele sterke bus hebt die technisch gezien nog steeds 5 ton aankan.
Nadeel: de bus is van zichzelf al vrij zwaar. Doordat je nu tot 3500 kg mag laden (anders rijd je illegaal), blijft er vaak minder laadvermogen over dan bij de moderne bussen die we hierboven hebben besproken. Wie zijn 508 als camper gebruikt, moet dus goed letten op het gewicht van de inbouw (keuken, douche, meubels, enz.).
- De 8 verwijst naar het motorvermogen: 80 pk.
De Mercedes 508 kreeg de OM314-dieselmotor, een 3,8-liter viercilinder lijnmotor met een vermogen van ongeveer 80 pk en een koppel van 226 Nm bij 2000 t/min.
Hierbij lijkt 80pk niet zoveel, maar bij zware voertuigen zegt pk niet alles. Wat echt telt, is het koppel: de trekkracht van de motor, vooral bij lage toerentallen.
De OM314 levert zijn maximale trekkracht al bij lage toeren. Waardoor de bus krachtig optrekt en makkelijk bergen op rijdt. De 1e versnelling konden wij vrijwel altijd overslaan, die is er echt alleen voor steile hellingen.
Een moderne bestelbus met 130 pk kan sneller zijn, maar levert vaak minder trekkracht (koppel) bij lage toeren. De OM314 daarentegen is gebouwd voor duurzaamheid en trekkracht, niet voor snelheid.
Wij hadden vol vertrouwen in onze Mercedes 508 in de bergen. Op de snelweg moesten we daarentegen genoegen nemen met maximaal 100km per uur. Dit is voor oldtimers overigens niet ongewoon.
Andere Mercedes bussen met de OM314 motor
De betrouwbare OM314-motor werd niet alleen gebruikt in de Mercedes 508, maar ook in verschillende andere modellen uit de T2-serie.
- Mercedes 608: de grotere versie van de 508. De naam ‘608’ staat voor een gewichtsklasse van 6 ton met 80pk. Hij heeft dezelfde OM314, maar met een iets andere afstemming en vaak een zwaardere versnellingsbak en assen. Daardoor kan hij het hogere gewichten trekken en vervoeren. De 608 werd veel ingezet als vrachtbus, schoolbus of omgebouwd tot ruime camper.
- Mercedes 407: kreeg standaard de OM615 of OM616-dieselmotor, maar in sommige gevallen de OM314. Over het algemeen is de Mercedes 407 minder krachtig dan de Mercedes 508. De 406 zit in de 4-tonsklasse en heeft meestal een motor tot 70 pk. Omdat hij lichter is dan de 508, kan hij op vlak terrein prima meekomen. Maar zodra je bergopwaarts gaat of als je hem zwaar belaad, merk je het verschil duidelijk: de 508 heeft duidelijk meer kracht. Ondanks dat is het nog steeds een robuuste en geliefde bus.
2. Volkswagen LT 28 – 1975 tot 2006
De Volkswagen LT werd geïntroduceerd in 1975 en was bedoeld als concurrent van de toenmalige Mercedes T2-bussen. De LT 28 was de lichtste uitvoering in de LT-serie. In de typeaanduiding staat “28” voor de toegestane maximummassa (GVW) van 2,8 ton. Daardoor kan hij zonder problemen met een B-rijbewijs bestuurd worden.
Door zijn compacte afmetingen en lage gewicht is hij wendbaar, terwijl het robuuste chassis hem zeer geschikt maakt voor camperombouw. Daarnaast staat ook de Volkswagen LT28 bekent om zijn betrouwbare motor.
3. Mercedes Vario- 1996 tot 2013
De Mercedes Vario werd geproduceerd van 1996 tot 2013 en is de modernere opvolger van de klassieke T2-bussen, zoals de 508 en 608 (die we eerder al benoemden).
In tegenstelling tot de 508 en 608 biedt de Vario meer comfort en werd de OM314-motor niet meer gebruikt. In plaats daarvan gebruikte Mercedes modernere dieselmotoren:
- OM364 (4-cilinder, 4,0 liter)
- OM904 (4-cilinder, 4,25 liter, tot 136 pk)
- OM906 (6-cilinder, 6,4 liter, tot 177 pk)
Deze motoren zijn nieuwer, schoner en zelfs nog krachtiger dan de OM314.
Deze krachtige lichtgewicht vrachtwagens zijn geweldige bussen om een camper van te maken: de laadruimte is enorm, het chassis is oersterk en de motoren kunnen tot wel één miljoen kilometer mee. Als je ooit van plan bent om te overlanden, dan is dit zeker een geschikt voertuig.
Let op: door het gewicht heb je voor de meeste modellen een C1-rijbewijs nodig!
4. Volkswagen Transporter Classic – 1950 tot 1990
De iconische Volkswagen Transporter Classic is misschien wel de bekendste oldtimerbus ter wereld. Met zijn ronde vormen en retro-uitstraling brengt hij je direct terug in de tijd. Bekijks zal je zeker hebben!
Meer geschikte bussen voor camper
Grote maat bussen
- Citroën Jumper
- Opel Movano
- Iveco Daily
- Nissan Interstar
- Ford Transit
- Mercedes Benz Vario
Middelmaat bussen
- Opel Vivaro
- Renault Trafic
- Peugeot Traveller
- Citroën Jumpy
- Nissan NV300
- Mercedes Benz Vito
17 reacties
Hee bas en bianca! Ik vroeg me af hoe veel km’s jullie bus op de teller had toen jullie hem tweedehands kochten? En hoe lang/veel km verwacht je dat de bus mee gaat? Thanks! Jan
Hi Jan, We hebben onze Fiat Ducato gekocht met 125.000 km op de teller en verwacht dat deze met goed onderhoud de 400 a 500k wel moet halen.
Hoi Bas en Bianca, ziet er mooi uit. dat willen wij ook:).
maar toch wel lastig met onze transporter t5 , ik loop namelijk tegen het probleem van een hefdak op . ik hoor namelijk dat je deze moet laten keuren . en je hem er zelf niet in mag maken als je de b stijl (veiligheidsgordels)gaat verwijderen.
weten jullie hoe dit nu in 2023 zit.
groet Ronald en Alice
Oe lastige inderdaad. Hier hebben we zelf geen ervaring mee, ik ken wel een camper bouwer die dit doet. Dus het is wel mogelijk, maar als je het zelf wilt doen moet je toch echt even advies inwinnen bij de RDW.
Groetjes en succes
Hallo Bas en Bianca
Nog maar net een VW transporter T5 aangeschaft met 170000 km van het jaar 2012.
Hij rijdt goed en ziet er qua koetswerk nog zeer goed uit.
Heeft dit model een goede reputatie wat betreft duurzaamheid??
Grtjs Wim
Ha Wim,
Gefeliciteerd met je aankoop! Een heel populair model.
Dat is een goede vraag, wij hebben persoonlijk geen ervaring met een VW transporter. Wel weet ik dat deze campers/voertuigen zonder enige mankementen de 2 ton aantikken. Daarna is het waarschijnlijk verstandig om een hem eens goed na te lopen, volgens mij zijn de kleppen en het uitlaatgassysteem de eerste die probleempjes opleveren. Goed onderhoud is natuurlijk belangrijk en dan kun je makkelijk door naar de 3 of zelfs 4ton
Welke aankoop keuring raden jullie aan in Duitsland? Ik overweeg een Iveco Daily postkoffer (ex-DHL) zodat er genoeg ruimte is voor rolstoel en bewegingsvrijheid voor mijn gehandicapte vrouw.
Ha Fred,
Goede vraag. Ik weet dat het mogelijk is een aankoopkeuring doen in Duitsland. Ik kan je helaas geen advies geven welke je zou moeten kiezen.
Hallo Bas en Bianca,
Leuke site. Ik kan een hele leuke goede buscamper Mercedes sprinter 208CDI uit 2002 L1H1 kopen maar met heel veel km. Zeg maar 480.000km. Hij rijdt super en alles klopt maat zit met die vele km. Hoe lang kan zo een motor meegaan of moet er een andere in of zo.
Mvg
Jon
Hoi Jon, dat kan ik moeilijk zeggen zo van afstand, maar de meeste motoren worden wel vervangen na 500 of 600.000 km. Een 80pk is ook vrij licht, heeft wellicht hard gewerkt of juist niet. Kan ik niet zo zeggen. Ik denk dat je deze vraag ook beter kan stellen aan een automonteur dan aan mij (een camperbouwer). 🙂
Zeer nttig
Hoi Bas en Bianca, wat een ontzettend leuke en informatieve website hebben jullie.
Ik wil mijn tweede camper gaan bouwen maar twijfel over een Sprinter of Ducato. Mag ik vragen waarom jullie weer zijn “terug” gegaan naar een Sprinter als 4e camper ??
Groetjes Inge
Geen specifieke rede Inge, we willen op onze website zoveel mogelijk informatie geven over het bouwen van een camper en dat gaat het best als het type en afmeting elke keer anders is.
hallo Bas en Bianca, complimenten voor jullie site erg leuk om te lezen, vraagje ik sta op het punt een MB608D uit 1984 uit dsl aan te schaffen , jullie hebben er ook eentje gehad dacht ik , hoe is de bus jullie bevallen en kan deze goed mee met het verkeer ook wat bergen betreft??
Ik zelf heb al 2 campers gebouwd alleen de MB blijf ik erg leuk vinden , de simpelheid in techniek en de ruimte.
Alvast dank.
Groetjes Leon
Hoi Leon!
Wat leuk, ja een fantastische bus was dat. Oersterk! Het maakt wel wat meer geluid in de cabine, dus een extra laag isolatie over de de motorkap is wel fijn. Ook hadden we de vloer extra geisoleerd. In de bergen deed die het verrassend goed, wij hadden de OM314 motor met 4.0 Liter, dat maakt wel uit. Volgens mij heeft een 608D deze ook. Maar houd wel rekening ermee dat je bij vrij steile bergpassen moet terugschakelen en dat je minder snel bent dan auto’s.
Dank voor je antwoord Bas , ja deze heeft een 3.8 diesel haden jullie ook een vijfbak ?
Ja klopt! Vijfbak 3.8