Waarom flares plaatsen in een camper? Flares geven de mogelijkheid om in relatief smalle bussen, zoals bijvoorbeeld de Mercedes Sprinter of Volkswagen Crafter, toch in de breedte van de bus te kunnen slapen. Vandaar dat deze glasvezel kappen ook wel ‘dwarsslapers’ of ‘bedverbreders’ genoemd worden.
Het plaatsen van flares geeft hierdoor automatisch ook meer mogelijkheden voor de rest van de inrichting van jouw camper. Zo bleef er in onze Mercedes Sprinter L2H2 opeens ruimte over om ook een douche te bouwen.
Hoewel je in de USA vrijwel alle campers met flares (carrosserieverbreders) ziet rijden, is het gebruik van flares in Nederland nog vrij nieuw. Hierdoor vonden wij het lastig om een geschikte flare en de juiste informatie over het installeren ervan te vinden.
In dit blog zullen we daarom al onze tips rondom het plaatsen van flares in een camper geven. We hopen zo het proces voor jou makkelijker en sneller te maken.
Hoeveel extra ruimte geeft een flare in de camper?
De flare aan de bestuurderszijde geeft gemiddeld tussen de 8 tot 12 cm extra breedte aan de bus. Hoeveel dit precies is verschilt per aanbieder en flare.
In de meeste gevallen geeft de flare aan de bijrijderszijde 4 tot 6 cm extra. Zoals je ziet geeft de flare aan de bijrijderszijde dus minder extra ruimte dan die aan de bestuurderskant. Dit is omdat de schuifdeur aan de bijrijderszijde nog open moet kunnen. Wil je hier toch een diepere flare, dan kun je eventueel een uitzetter voor de rails kopen.
Extra ruimte in de Mercedes Sprinter / VW Crafter
Een Mercedes sprinter is op het breedste punt 1.83 meter breed, gemeten van huid tot huid (oftewel tot achter de spanten). De zijkanten van de Mercedes Sprinter lopen wat bol, waardoor de breedte laag of juist hoog in de bus minder dan 1.83 meter is. Wanneer je 2 flares plaatst kom je dus rond de 2 meter uit, gemeten van huid tot huid.
Extra ruimte met 1 flare
Om wat geld te besparen hebben wij in onze MB Sprinter uit 2013 ervoor gekozen om slechts 1 flare te plaatsen, alleen aan de bestuurderszijde. Deze flare is 11 cm diep en zodoende komen wij op 1.94 meter uit, van huid tot huid.
Het is hierbij belangrijk om te vermelden dat dit gemeten is helemaal achterin de camper. Meer naar het midden van de bus meten we maximaal 1.86 meter (dit is dus de lengte van het bed voor degene die aan de binnenkant slaapt). Dit komt omdat de flare/bus een aerodynamische vorm heeft voor tijdens het rijden. Met een lengte van 1.89 meter (Bas) en 1.78 meter (Bianca), kunnen wij hier beiden comfortabel in slapen.
Ter vergelijking: bij een Fiat Ducato kom je zonder flares al op 1.93 meter uit, van huid tot huid. Vandaar dat wij het bij die bussen (Ducato, Boxer, Jumper) niet noodzakelijk vinden om flares te plaatsen. Toch is ook daar de extra ruimte in de breedte geen overbodige luxe.
Extra ruimte met 2 flares
Om meer dan 2 meter ruimte in de breedte van onze VW Crafter uit 2017 te krijgen hebben we 2 flares geplaatst. Voor de flare aan de passagierszijde met schuifdeur hebben we dus ook een schuifdeur verbreder geplaatst, anders ging de deur niet meer open.
Met 2 flares in onze VW Crafter kwamen we achterin op het breedste punt op 2.01 meter uit en op het smalste punt tussen de flares op 1.97 meter.
Benodigdheden voor het plaatsen van een flare in je camper
- 1 of 2 flares
- Knabbelaar of decoupeerzaag (met 100 mm metaalzaagblad)
- Schroeftol (met metaalboortje)
- Sika Primer 206 G+P
- Primerbolletje
- 2x Sikaflex 252 carrosserielijm per flare
- Wolfcraft kitpers MG550 of Bosch Professional GCG 18V-310
- Metaalvijl
- Anti-roest grondverf Hammerite + kwastje
- Schuurpapier korrel 80
- Schilderstape
- Veiligheidsbril
- Gehoorbescherming
- Isopropanol of een andere ontvetter
De knabbelaar is het beste gereedschap voor het maken van het gat in de zijkant van de bus. Je snijd hiermee namelijk heel eenvoudig door het metaal heen, met een braamvrije snijrand. Een decoupeerzaag werkt minder soepel dan de knabbelaar, maar klaart de klus ook.
Voor het plaatsen van een flare is het wel echt belangrijk om een goede kitspuit te hebben. De Sikaflex lijm is van zichzelf vrij dik/stroperig en je wilt een vrij dikke laag hiervan aanbrengen. Je zult begrijpen dat dit veel kracht vraagt.
Wij hebben daarom de Wolfcraft Kitpers MG550 gebruikt, want op deze kitspuit kun je een krachtversterking aanzetten. Alsnog waren de onderarmen helemaal kapot van het aanbrengen van de kit. Daarom hebben we bij de tweede keer van het plaatsen van flares een elektrische kitspuit aangeschaft. Wij hebben hier de Einhell accukitspuit TE-SG voor gebruikt, maar andere accukitspuiten zullen vast net zo goed werken. Met deze accukitspuit kun je zonder enige krachtinspanning kit op de flare aanbrengen en kun je makkelijk meerdere flares installeren op 1 dag.
Welke flares moet ik kiezen?
Kies een flare die past bij het merk en bouwjaar van jouw bus, dit staat bij alle flares aangegeven. In Nederland zie je vooral flares voor Mercedes Sprinters en Volkswagen Crafters voorbij komen.
Waar camper flares kopen?
Onze flare komt bij Schuilenburg Autoglas vandaan, flare nummer 005 voor de Mercedes Sprinter bouwjaar 2006-2022 of Volkswagen Crafter 2006-2017. Je kunt hier ook kiezen of je deze met of zonder schuifruit in de flare wilt.
Zoals we al zeiden geeft deze flare aan de bestuurderszijde 11 cm extra ruimte. Eerst hadden we flare nummer 004 bij Schuilenburg Autoglas besteld, maar deze was 8 cm diep en dit vonden wij persoonlijk te weinig extra ruimte.
Ook hebben we een flare bij Oryx Solutions uit Duitsland besteld. Van deze flare vonden wij de kwaliteit erg laag. Toen wij aangaven dat de flare scheef was en niet netjes op onze bus aansloot kregen wij als reactie dat we de flare zelf nog op maat konden schuren. Daarnaast viel de diepte van deze flare ons ook tegen. Deze flare hebben wij dus retour gestuurd.
Welke kleur?
Standaard worden de flares geleverd in de kleuren zwart of wit.
Wij dachten de flare te wrappen, maar vanwege de bochten en hoeken is dit moeilijker dan verwacht. Na 3 uur proberen (en oké ook wat schelden) hebben we het toch maar opgegeven. Verven of spuiten is daarom in onze ogen een betere optie. Doe dit wel voor de installatie van de flare.
Uiteindelijk hebben wij voor de flare, de kleur ‘hoogglans zwart’ gekozen. Deze kleur vinden we heel mooi afsteken bij de zilvergrijze kleur van onze bus.
Wel of geen raam?
Bij de meeste aanbieders kun je ook kiezen voor een flare met een raam erin. Hier betaal je dan wel extra voor. Om geld te besparen hebben wij daarom een flare zonder raam genomen. Met 2 dakramen (waarvan er 1 elektrisch is) hebben wij uitstekende ventilatie in onze bus. Het raampje voelde voor ons daarom niet als perse noodzakelijk. Maar eerlijk is eerlijk, het is natuurlijk wel heerlijk om ’s morgens vanuit je bed gelijk naar buiten te kunnen kijken.
Lees ons stappenplan camper dakraam inbouwen, wanneer je meer wilt weten over het plaatsen van dakramen en het belang van luchtcirculatie.
Stappenplan ‘flare in een camper plaatsen’
Het duurt ongeveer 4 uur om stap 1 t/m 9 te doorlopen. Daarna moet de lijm nog minimaal 48 uur uitharden.
Stap 1: passen flare
Een simpele, maar belangrijke stap is: testen of de flare de juiste afmetingen heeft. Houd de flare tegen de buitenkant van de bus aan en kijk of hij netjes binnen de lijnen van het achterste paneel past. De 1e flare, die wij vanuit Duitsland besteld hadden, sloot namelijk niet netjes aan.
Wil je de flare in een andere kleur hebben? Doe het spuiten/verven van de flare dan tussen stap 1 en 2.
Stap 2: gaatje boren en tape plakken
Ter voorbereiding van stap 3 plak je stukken schilders tape aan de buitenkant van de bus. Deze ga je gebruiken om het metalen deel dat je uit gaat zagen op zijn plek te houden. Daarnaast zorgt de tape er ook voor dat het metaal minder klappert tijdens het zagen.
Boor een gat waar de decoupeerzaag (of knabbelschaar) in past. Wij hebben dit met een metaalboortje van 100 mm gedaan.
Stap 3: het gat zagen
Zorg dat je een veiligheidsbril en gehoorbescherming gebruikt tijdens deze stap.
De kleine spanten die zich in het achterste paneel van de bus bevinden hebben geen dragende functie. Deze zijn er alleen om te zorgen dat het metaal bol blijft staan en om trillingen te voorkomen. De flare vervult ook deze functie, vandaar dat je deze kleine spanten kunt verwijderen.
Hieronder enkele tips voor het zagen van het gat:
- Zaag aan de binnenkant zodat je gemakkelijk de rand van het vak kunt volgen.
- Gebruik een decoupeerzaag met een lang metaalzaagblad (100 mm). Met een te kort zaagblad kom je niet de hoeken door.
- Begin onderaan met zagen, zo voorkom je dat het paneel naar beneden kan klappen en het metaal verbuigt.
- Wanneer je de bovenste lijn gaat zagen kun je gebruik maken van de stukken tape (zie vorige stap) om het middelste deel op zijn plek te houden en te voorkomen dat dit deel valt en de buitenkant van je bus beschadigd. Ben je met 2 personen dan kan het geen kwaad om dit laatste deel samen te doen.
- De lijn die je zaagt ga je uiteindelijk nooit meer zien, dus maak je niet teveel zorgen wanneer deze niet helemaal perfect is.
Stap 4: vijlen + anti-roest aanbrengen
In deze stap ga je de scherpe randen eraf vijlen en breng je met een klein kwastje metaalverf aan. Open metaal kan namelijk gaan roesten en dat willen we natuurlijk voorkomen.
Je doet er slim aan om de randen 2 keer met metaalverf te behandelen.
Stap 5: schuren en reinigen
Je krijgt een betere hechting tussen het metaal van de bus en de lijm (die je bij stap 8 gaat gebruiken) wanneer je de lak van de bus eerst opschuurt. Gebruik hier een korrel 120 schuurpapier voor en zorg dat je dit alleen binnen de lijnen doet waar je straks lijm gaat aanbrengen. Na het schuren maak je het oppervlakte schoon met isopropanol of een andere ontvetter.
Stap 6: tape ophangen
Scheur ongeveer 5 stukken schilders tape af en plak deze aan de bovenzijde van het gat (buitenkant bus). Bij stap 8 moeten deze stukken tape de flare op zijn plek houden, dus zorg dat ze lang genoeg zijn en vouw ze dan opzij (zie afbeelding). Zodoende kun je gemakkelijk en snel de tape naar beneden trekken.
Stap 7: primer aanbrengen
Sika Primer 206 G+P zorgt voor een betere hechting tussen het metaal van de bus, de lijm en de flare.
Schud het Primer potje door totdat het verf-mengballetje hoorbaar ratelt. Vervolgens gebruik je het primerbolletje voor het aanbrengen: 1 keer dippen in het potje was bij ons voldoende, anders krijg je druipers.
Wij hebben één laag aangebracht rondom het gat van de camper, de primer is namelijk in 1 keer dekkend. Ook hebben we een laagje primer aangebracht op de rand van de flare waar straks ook lijm op aangebracht gaat worden.
De verwerkingstemperatuur ligt tussen de 5 en 40 graden. Bij temperaturen onder de 15 graden is de uitdamptijd 30 minuten en boven de 15 graden 10 minuten. Dus minimaal zolang wachten totdat je de lijm aanbrengt. Je kunt maximaal 24 uur wachten voordat je lijm aanbrengt en de flare installeert anders heeft de primer zijn functie verloren.
Stap 8: lijm aanbrengen
Breng op de binnenrand van de flare een vrij dikke laag ‘Sikaflex 252 carrosserielijm’ aan. Om je een idee te geven wij hebben zeker 1,5 patroon opgemaakt. In de gebruiksaanwijzing geven ze het volgende aan: “voor een uniforme lijmlaagdikte wordt aangeraden om de lijm in de vorm van een driehoeksrups aan te brengen.” Oftewel de aangebrachte lijm moet de vorm van een driehoek hebben, wanneer je te weinig lijm gebruikt zul je slechts een lijn zien. Gebruik hiervoor een grote spuitmond op je kitspuit.
Vervolgens hebben we met een kleinere spuitmond nog een 2e dunnere laag aangebracht. Zorg dat de lijm gelijkmatig verdeeld is en dat er geen onderbrekingen zijn, dit voor een waterdichte afdichting.
In de product beschrijving van de Sikaflex lijm staat aangegeven dat je de delen binnen 35 minuten moet verbinden (‘open tijd: 35 minuten‘). Wanneer je huidvorming ziet op de lijm, kun je de delen niet meer verbinden.
Stap 9: flare plaatsen
Je gaat de flare nu tegen de zijkant van de camper aan duwen. Zorg dat je aan de onder-, boven- en zijkant evenveel ruimte overhoudt. Het kan fijn zijn om dit gedeelte met 2 personen te doen.
Druk de flare stevig aan en houd hem in het midden vast terwijl je de stukken tape (van stap 6) lostrekt en op de flare plakt. Wanneer de tape gespannen is kun je de flare voorzichtig loslaten. Druk vervolgens al de zijkanten van de flare nog eens stevig aan.
Er was bij ons 1 hoek die we (voor ons gevoel) niet stevig genoeg aangeduwd kregen. We hebben toen een spanband om de camper heen gespannen, met piepschuim bij de drukpunten om te voorkomen dat de bus beschadigd. Primitief, maar klussen is soms ook creatief zijn en het werkte prima.
Overtollig lijm kun je aan de buitenkant voorzichtig weghalen met een beetje isopropanol. Ook hebben wij aan de binnenkant gecontroleerd of we overal rondom de flare lijm konden zien zitten. Is dit niet het geval dan kun je eventueel nog wat lijm bij spuiten met een kleine spuitmond.
Hoelang deze Sikaflex carrosserielijm moet drogen voordat je deze volledig kunt belasten is afhankelijk van de buitentemperatuur en de dikte van de lijmlaag. Na goed bestuderen dachten wij dat de maximale afstand tussen de flare en de zijkant van de bestelbus 3mm zou zijn, dit is dus ook de dikte van de lijmlaag. In de uithardingstabel van Sika staat dat je bij 10 graden buitentemperatuur minimaal 2 dagen moet wachten. Hieronder vind je deze tabel, kies in het geval van twijfel altijd voor een langere wachttijd.
Stap 10: watertest en afwerken flare
Na 48 uur mochten we de flare volledige belasten, toch hebben we gewacht tot 72 uur voordat we wij een watertest hebben uitgevoerd om te kijken of deze echt waterdicht geïnstalleerd is. En ja de installatie was goed gelukt!
Wanneer je zeker weet dat de flare waterdicht is kun je de flare aan de binnenkant mooi afwerken. Wij hebben ervoor gekozen om de binnenkant met vilt te bekleden. Vilt is namelijk vrij dun en zo verlies je zo min mogelijk ruimte. Meer weten? Lees dan ons blog: camper bekleden met vilt.
Extra tip: houd er bij het bouwen van je bed rekening mee dat je op het breedste punt van je bus wilt slapen. Houd hierbij dus ook rekening met de dikte van je matras. Zo maak je optimaal gebruik van de extra ruimte die je flares opleveren.