Wil je een cassetteluifel op de camper monteren? Goed idee, zo ben je beschermd tegen de zon en regen. Daarbij betrek je de buitenruimte bij de leefruimte van je camper, wat ontzettend fijn is tijdens het kamperen.
Voor ieder model camper bestaat er een geschikte cassetteluifel. In dit artikel gaan we je helpen bij het kiezen van de juiste cassetteluifel, iets wat wij inmiddels al meerdere keren hebben moeten doen. Ook zullen we aan de hand van een stappenplan laten zien hoe je de cassetteluifel op de camper moet monteren.
Waarom een cassetteluifel?
Tijdens het kamperen zetten wij de camper bewust in de zon, om via de zonnepanelen op het dak stroom bij te laden. Daarbij vinden we het ook heerlijk om in de zon te staan, maar dit heeft in het verleden toch ook voor heel wat warme momenten in en rondom de camper gezorgd. Vandaar dat wij tegenwoordig standaard een cassetteluifel aan onze camper(s) monteren. Zo kunnen we altijd onze eigen schaduwplek direct naast de camper creëren.
Ook tijdens lichte regenval geeft de cassetteluifel je de mogelijkheid om buiten voor de camper te zitten, zo vergroot je het leefgedeelte aanzienlijk. De meeste fabrikanten geven wel aan dat gebruik tijdens regenval de levensduur van de luifel kan beïnvloeden. Vandaar dat wij bij harde regen naar binnen verkassen.
Voordelen van een cassetteluifel ten opzichte van een tarp
Voordat wij een cassetteluifel hadden hebben wij gereisd met een camper tarp als zonwering. Dit is een schaduwdoek die je met 2 zuignappen aan de bus bevestigd en met 1 of 2 stokken op de grond.
Nu we zowel de tarp als de cassetteluifel uitgeprobeerd hebben, zien we dit als de 2 grootste voordelen van de luifel:
- Een cassetteluifel is (na montage) super makkelijk in gebruik. Met de zwengel draai je de luifel zo’n 1,5 meter uit, dan klap je de poten uit (plaats ze iets naar voren gericht op de grond) en draai de luifel verder uit. Je bent hier binnen 2 minuten mee klaar.
Wanneer je veel op doorreis bent is dit gebruiksgemak ideaal. In de praktijk gebruikten we de tarp weinig tot niet, terwijl we de cassetteluifel voor ieder (kort of lang) moment even snel uitdraaien.
- Een cassetteluifel neemt geen bagageruimte in. De luifel hangt in de cassette aan de camper. Een tarp of voortent neemt wel ruimte in.
Het enige voordeel van een tarp t.o.v. een luifel is de lagere prijs. Voor een camper tarp betaal je namelijk tussen de €150,- en €250,- , terwijl je voor een cassetteluifel (+beugels) al snel €1000,- kwijt bent.
Wanneer je budget het toelaat raden we je aan voor een cassetteluifel te kiezen. Werk je met een kleiner budget is de tarp een mooie optie.
Welke cassetteluifel moet ik kiezen?
Thule en Fiamma zijn leidende fabrikanten op de markt van cassetteluifels voor campers en caravans. Wat ons betreft alle 2 betrouwbare merken. In prijs verschillen de merken minimaal van elkaar, waarbij Thule meestal net iets duurder is.
Hieronder gaan we je helpen bij het vinden van de cassetteluifel die het beste bij jou en jouw camper past.
Zelf hebben wij gekozen voor de Fiamma F80S 320 Deep Black voor onze Volkswagen Crafter L2H2 uit 2017. De 320 staat voor 3.20 meter, deze afmeting is precies goed voor de lengte van het dak bij een L2 bestelbus. Daarbij hebben we geen imperiaal, dus hebben we een dakmontage model nodig. Als je liever voor het merk Thule gaat, dan had de Thule Omnistore 6300 325cm goed gepast op een L2 bus.
Als jij een andere afmeting bestelbus hebt en wilt weten welke cassetteluifel hierbij past? Lees dan hieronder de criteria voor het kiezen van de juiste luifel.
1. Zijwandmontage of dakmontage?
Onder de cassetteluifels bestaan er 2 verschillende varianten: luifels die je op het dak monteert en luifels die je aan de zijwand van je camper monteert.
> Heb je een roofrack/imperiaal op je bus? Wanneer je een roofrack hebt en de luifel daarop wilt monteren dan heb je een zijwandmontage cassetteluifel nodig. Bij dakmontage maak je namelijk gebruik van de montagegaten die zich op het dak van de bus bevinden. Deze zijn niet meer beschikbaar wanneer je een roofrack hebt. Daarbij is de zijkant van het imperiaal net als een verticale zijwand. Luifels met zijwandmontage kun je direct aan het roofrack bevestigen.
> Geen roofrack/imperiaal, maar wel een H2 buscamper? Wanneer je geen imperiaal/roofrack hebt op je H2 buscamper dan ben je verplicht te kiezen voor een dakmontage cassetteluifel. Een zijwand cassetteluifel is niet mogelijk omdat de schuifdeur in de weg zit.
> Geen roofrack/imperiaal, maar wel een H3 buscamper. Bij een hoogte 3 buscamper kun je zelf kiezen welke cassetteluifel je voorkeur krijgt. Een dakmontage luifel heeft als nadeel dat deze erg hoog komt te zitten. Hierdoor kan het uitschuiven lastig worden. Vaak zie je dan ook dat H3 buscampers een zijwandmontage cassetteluifel hebben. Houd er rekening mee dat je de montagegaten bij zijwandmontage zelf moet boren. Het bovenste deel van een H3 bus heeft een kleine hoek en om hier de luifel op te monteren heb je een wand-montagebeugel nodig.
> Een kleine buscamper, zoals een T5? Bij kleine buscampers komt de zijwandmontage cassetteluifel het meest voor. De zijwand luifel is namelijk alleen mogelijk i.c.m. een hefdak. Als je dus geen hefdak hebt, dan zou je in theorie kunnen kiezen voor dakmontage. De montagebeugels worden in veel gevallen meegeleverd met de cassetteluifel voor Transporters.
Modellen
Zijwandmontage
- Fiamma F45S
- Thule Omnistor 5200
- Thule Omnistor 8000
(voor grote voertuigen)
Dakmontage
- Fiamma F80S
- Thule Omnistor 6300
- Fiamma F80L
(voor grote voertuigen) - Thule Omnistor 9200
(voor grote voertuigen)
Een afdichtband bij zijwandmontage
Bij zijwandmontage zit er wat ruimte tussen de bus en de luifel. Door deze gleuf kan regenwater sijpelen. Na verschillende klachten heeft Fiamma daarom de ‘Rain Guard Kit’ ontwikkelt en Thule de ‘Sealing Rubber’, waarmee je de ruimte tussen de luifel en de bus bedekt. Bij dakmontage is dit probleem minder aanwezig omdat de rand van het dak het regenwater tegenhoudt. Wel kan er alsnog een beetje water doorheen komen (vooral bij die van Thule) en kan een afdichtband handig zijn.
De beugels kiezen bij dakmontage
Bij dakmontage cassetteluifels horen specifieke bevestigingsbeugels. Let goed op welke je besteld, want voor elke bus is een ander type nodig.
Daarbij hebben sommige bestelbussen een montagerails over het dak heen lopen. Vandaar dat je dus een bevestigingsbeugel kiest aan de hand van het type bus en of je wel of geen montagerails hebt. Wij hebben bij onze Volkswagen Crafter vaste bevestigingspunten (zie afbeelding hieronder).
2. Welke afmetingen?
Je kunt cassetteluifels in verschillende lengteafmetingen krijgen. Om te bepalen welke maat je nodig hebt kun je het rechte deel van het dak (of de zijwand) van je camper opmeten. Meet hierbij tot de afbuiging (want deze neem je natuurlijk niet mee).
In onderstaande afbeelding zie je welke afmetingen er per luifel beschikbaar zijn. Het gaat hierbij om de breedte van de cassette, het luifeldoek is dan net iets smaller.
Zoals we al aangaven hebben wij gekozen voor de luifel van 3.20 meter. De 3.40 meter luifel had ook gepast, maar we vonden de 3.20 mooier binnen de contouren van de camper vallen. Dit is uiteraard persoonlijke voorkeur.
De meest voorkomende uitval lengte van het doek is bij zowel Fiamma als Thule: 2.50m. Bij sommige kleinere luifels kun je ook kiezen voor 2.00m, 1.80m of 1.40m.
3. Welke kleur?
De cassette van de luifel kun je in verschillende kleuren krijgen, namelijk: wit, zwart of grijs/titanium. Zelf hebben we ervoor gekozen om alle accessoires aan de buitenkant van de camper in de kleur zwart te doen. Zo dus ook de cassette.
Het doek van de luifel is dan overigens niet zwart, bij de Fiamma Deep Black is het doek grijs. Bij de Fiamma Polar White en de Fiamma Titanium kun je kiezen tussen een grijs of blauw(-grijs) doek. Bij Thule is het doek standaard grijs.
Benodigdheden monteren cassetteluifel
In de meeste gevallen wordt de cassetteluifel geleverd zonder de montagebeugels. Hierdoor kun je de montagebeugels kiezen die bij jouw type voertuig past.
Wij hebben dus de montagebeugels gekozen die passen bij een Volkswagen Crafter uit 2017, geschikt voor ”zonder montagerails”.
- Montagebeugels
- Cassetteluifel
- Sikaflex 252 constructielijm
- Kitspuit
- Heteluchtpistool
- Moersleutel
- 2 ladders
- Boormachine
- Schoeftol
- Platte schroevendraaier
- Isopropanol(ontvetter) + doek
- Schilderstape
Het monteren van de Fiamma F80S cassetteluifel
In dit stappenplan gaan we de Fiamma F80S cassetteluifel aan onze Volkswagen Crafter (2017) monteren, dit voertuig is identiek voor de Sprinter en TGE. Zoals we al zeiden heeft onze bus geen montagerails (maar vast montagepunten) op het dak, dus de beugels in dit stappenplan zijn voor ”zonder montagerails”. Daarbij lijkt deze montage enorm op die van een Boxer, Ducato of Jumper, de stappen die nodig zijn voor deze bussen benoemen we ook.
De eerste 3 stappen kun je in principe alleen doen, stap 4 (het bevestigen van de luifel zelf) kun je het beste met 2 personen doen.
Benodigde tijd: 3-5 uur (exclusief droogtijd)
Raadpleeg voor de montage van je luifel ook altijd de handleiding van de fabrikant. In dit stappenplan gaat het om deze montagebeugel handleiding voor Crafters en Sprinters.
Stap 1: Plaatsbepaling montagebeugels en vrijmaken montagegaten
Het dak van een Crafter (net als de Sprinter en TGE) beschikt al over montagegaten, deze zitten alleen nog verstopt onder ronde afdekplaatjes (zie afbeelding hieronder). Deze ga je nu dus eerst vrijmaken.
De Boxer, Ducato en Jumper hebben i.p.v. montagegaten, montagehaken. De kit wordt geleverd met beugels die je onder deze haken kunt plaatsen. Onder de haken plaats je Sika 252 montagelijm.
Er zitten 3 montagebeugels in de kit voor L2 en L3 bussen. Deze 3 montagebeugels komen vooraan, achteraan en in het midden, op de 3 plekken waar ‘support” op de luifel staat. De grootste beugel gaat achteraan, de middelgrote beugel vooraan en de kleinste in het midden. Op die plekken maak je dus ook de montagegaten vrij.
De afdekplaatjes zitten vastgelijmd, vandaar dat we een heteluchtpistool gebruiken om deze los te krijgen. Door de warmte wordt de lijm namelijk weer vloeibaar en kun je met een platte schoevendraaier de afdekplaatjes er eenvoudig afwippen. Zodra al het lijm verwijderd is, kun je de plekken ontvetten, wij gebruiken hier isopropanol voor.
Voor de Boxer, Ducato en Jumper plaats je hier de beugels over de montagehaken.
Vervolgens kun je een droge passing doen met de montagebeugels. Breng schilderstape aan rondom de montagebeugels, waarbij je overal 0,5 cm afstand houdt. Dit is alvast handig voor het netjes afkitten bij stap 3 (overtollig kit komt dan op het schilderstape) en zo heb je visueel heel duidelijk waar de beugels komen.
Stap 2: De montagebeugels bevestigen
Breng met de kitspuit een streep Sikaflex 252 lijm aan (van ongeveer 1cm breed, 5mm dik) op de montagebeugel en druk deze stevig aan op het dak.
Duw de (bijgeleverde) slotbout door het gat in de montagebeugel en het montagegat in het dak. Stap vervolgens de bus in en schuif het (bijgeleverde) metalen plaatje om de onderkant van de bout en draai het geheel vast met 1 van de (bijgeleverde) moertjes.
Herhaal dit proces totdat alle 3 de montagebeugels vastzitten. Tot slot haal je overtollig lijm weg en verwijder je de schilderstape.
Voor de Boxer, Ducato en Jumper maak je ook gebruik van slotbouten, deze bevinden zich in de beugeltjes die om de montagehaken zitten.
Stap 3: De montagebeugels uitlijnen
Het is belangrijk dat de montagebeugels 1 rechte lijn vormen ten opzichte van elkaar, alleen dan is het mogelijk om de cassetteluifel op de camper te monteren. Je kunt dit controleren door een rechte houten lat tegen de beugels aan te houden.
Aangezien het dak van de camper ook niet helemaal recht is, bestaat er een grote kans dat de uitlijning niet gelijk goed is. Vandaar dat er standaard ‘afstandhouders’ meegeleverd worden.
Bekijk de afbeelding hieronder, de ene afstandhouder schuif je helemaal aan de voorkant van de voorste beugel (A) en de ander helemaal aan de achterkant van de achterste beugel (C).
Stap 4: De cassetteluifel bevestigen
Je brengt nu de luifel naar het dak toe, doe dit met 2 personen en gebruik 2 ladders. Links op de afbeelding hieronder zie je hoe de luifel in de beugel haakt.
Vervolgens gebruik je het bijgeleverde plaatje (G) om de luifel ook met schroeven en bouten vast te zetten. De bout (H) draai je in de beugel met de borgmoer (M). Als laatst draai je de schroeven (O) door het plaatje en de luifel. Het zijn zelftapschroeven, maar we hebben alsnog met een kleine maat metaalboor voorzichtig voorgeboord.
Let op: je bent nu klaar met het monteren van de cassetteluifel en wilt deze waarschijnlijk graag gelijk uitdraaien. Wacht hier tenminste 48 uur mee totdat het uithardingsproces van de lijm voltooid is. Bij 10 graden of lager kan de uitharding langer duren (tot 4 dagen).