Winterkamperen met de camper: 25 praktische tips

Bas en Bianca van de website vrolijkopreis.nl
Hi, wij zijn Bas en Bianca! We hopen dat je onze gratis blogs leuk en waardevol vindt. Zo ja, vind je het dan leuk om ons werk te steunen?🤗

Met deze 25 tips wordt winterkamperen met de camper leuker, makkelijker en kom je niet voor onaangename verassingen te staan. Winterkamperen met de camper wordt de laatste jaren steeds populairder. Mede doordat de wegen van winterbestemmingen goed onderhouden worden en campers steeds beter uitgerust worden tegen de koude temperaturen.

In dit blog vind je onze ervaring met allerlei praktische tips als je gaat winterkamperen met de camper.

Winterkamperen: veilig onderweg

Tip 1: investeer in goede winter- of all season banden

Welke banden zijn nu het meest geschikt voor jouw camper tijdens winterkamperen? In de winter blijft de temperatuur van een band koud en voor optimale grip kun je dus het beste op winterbanden rijden. Maar rijden op all season banden is ook toegestaan. En dit is soms zelfs de betere keuze voor jouw camperreis. Ook kun je op zomerbanden i.c.m. sneeuwkettingen gaan winterkamperen. Dit is niet in alle landen toegestaan en daarbij moet je voorzichtig je route uitstippelen. Grip met zomerbanden in winterse omstandigheden is een stuk minder en je wilt natuurlijk voorkomen dat je met jouw camper een ongeluk krijgt of veroorzaakt.

Winterbanden

Winterbanden zijn gemaakt van zachter rubber dat veel grip biedt bij lage temperaturen. Ook zit er veel profiel op de band waardoor deze makkelijk sneeuw en modder pakt. De band moet voorzien zijn van het M + S en 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake, Alpine- of sneeuwvlok symbool). Alleen dan is de band goedgekeurd om te rijden in winterse omstandigheden.

Wil je regelmatig winterkamperen of duik je veel weken de sneeuw in met de camper dan is het aanschaffen van winterbanden een verstandige keuze. Na het winterkamperen doe je er wel verstandig aan de banden weer om te wisselen voor zomerbanden. In veel landen is dit zelfs verplicht en mag je buiten de winterperiode niet op winterbanden rijden.

All season banden, 4 seizoenen band

All season banden ook wel 4-seizoenen banden genoemd zijn een compromis van winterbanden en zomerbanden. Goede all season banden zijn voorzien van het M+S en 3PMSF-symbool en zijn dus geschikt als winterband en zomerband. Je behaalt zeker niet dezelfde resultaten in de winter als met een winterband en in de zomer niet als met een zomerband.

Toch kunnen all season banden de beste keuze zijn als je gaat winterkamperen met de camper. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat je na het winterkamperen doorrijdt naar de zon. Ook als je kort gaat winterkamperen kan het aanschaffen winterbanden overbodig zijn. Houdt er wel rekening mee dat je minder grip hebt dan met een winterband. Sneeuwkettingen meenemen ook al heb je all season banden of winterbanden kan een slimme keuze zijn en in landen zoals Oostenrijk en Zwitserland is dit zelfs verplicht.

Toen wij de eerste keer gingen winterkamperen hebben we goede all season banden onder onze camper geplaatst. Deze banden gaven genoeg grip voor onze 3300kg zware camper in de winter in de Dolomieten. De wegen waren zo goed onderhouden dat we zelfs bergpassen konden rijden en ons alleen op ijs of sneeuw begaven wanneer we moesten parkeren.

Zomerbanden

Winterkamperen met zomerbanden is in sommige landen toegestaan mits deze een minimale profieldiepte van 4mm hebben en je sneeuwkettingen bij je hebt. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is het niet toegestaan te rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden.

Voor ons is het een te groot risico om op zomerbanden te gaan winterkamperen. Net zoals de meeste camper eigenaren is onze camper ons veel waard. Daarbij speelt het gewicht van een camper een grote rol voor het vervangen van zomerbanden voor winterbanden.

Tip 2: neem sneeuwkettingen mee

Sneeuwkettingen worden alleen gebruikt wanneer het wegdek bedekt is met sneeuw of ijs en jouw banden hun grip verliezen.

Een aantal landen in Europa hebben een sneeuwkettingverplichting allemaal met net iets andere regels. Veelal aangegeven met het blauwe verkeersbord met een band erin. Zo geld er in Oostenrijk en Zwitserland dat je altijd sneeuwkettingen bij je moet hebben tussen 15 november en 15 april, ook als je op winterbanden rijdt. De meeste andere landen met sneeuwkettingverplichting stellen dit alleen als verplicht als je op zomerbanden rijdt.

Sneeuwkettingen meenemen met de camper is altijd een goed idee als je naar winterse omstandigheden afreist. Vooral grote campers zijn zwaar in gewicht en zullen eerder wegslippen en hebben een langere remweg dan auto’s. Als je in de situatie terechtkomt dat je op ijs of sneeuw rijdt dan zal je ze als zwaargewicht op de weg eerder nodig hebben dan auto’s. Lekker meenemen dus!

Wij gebruiken metalen sneeuwkettingen, omdat deze in elk land goedgekeurd zijn. Middels een handig overzicht kies je precies de juiste maat voor jouw band. Kunststof (universele) sneeuwkettingen klinkt aantrekkelijk. Omdat deze eenvoudig te bevestigen zijn. Alleen kiezen we liever voor een sneeuwketting die goed aansluit en op maat is. Daarbij is kunststof niet in elk land goedgekeurd.

Daarbij doe je er verstandig aan om alvast te oefenen met het vast- en losmaken van de sneeuwkettingen. De eerste keer sneeuwkettingen om je banden heen doen langs een drukke weg in de koud is een stuk moeilijker dan wanneer dit de tweede keer is.

sneeuwkettingen

Tip 3: parkeer in versnelling

Bij streng winterweer kunnen de handremkabels bevriezen. Daarom parkeren wij de camper altijd in de 1e versnelling tijdens winterkamperen. Vergeet bij het starten van de camper de koppeling niet eerst in neutraal te zetten. De startaccu heeft het door de koud al vrij zwaar en je wilt je accu niet onnodig belasten.

Tip 4: neem startkabels mee

Koude temperatuur kan ervoor zorgen dat de startaccu zijn vermogen verliest. Doordat de startcapaciteit van de batterij vermindert kan het voorkomen dat je camper opeens niet wil starten. Zorg daarom altijd voor een goede set startkabels voor eventuele noodgevallen.

Ook kun je er slim aan doen om je accu voor vertrek te laten testen en indien nodig te vervangen.

Tip 5: houd de weersvoorspellingen in de gaten

In een sneeuwstorm rijden is niet makkelijk en ongelukken gebeuren eerder. Wij controleren dagelijks het weerbericht en passen indien nodig onze camperreis hierop aan.

Tip 6: gripmat/tractieboard en sneeuwschep mee

Wat als je vast komt te zitten in de sneeuw en/of je banden doorspinnen?

Gripmatten zijn het redmiddel! Leg de gripmatten voor de banden om zelfstandig weer grip te krijgen op het wegdek.

Mocht je geen gripmatten bij je hebben kun je ook een poging wagen met automatten die bij je voeten in de camper liggen. Je zult begrijpen dat deze mat veel minder grip levert dan een gripmat/tractiebord, maar wij hebben hier weleens succes mee gehad.

Een mini sneeuwschep is handig voor het uitgraven van de camper of om de weg vrij te maken.

Tip 7: maak je camper volledig sneeuwvrij

Naast dat je een boete riskeert wanneer je dit niet doet kan schuivend sneeuw voor levensgevaarlijke situaties zorgen. Voor jezelf, maar ook voor andere bestuurders.

Kijk tijdens het rijden ook uit voor vrachtwagens die niet goed sneeuwvrij gemaakt zijn. Tijdens het rijden kunnen ijsplaten loskomen en van het dak vallen.

Tip 8: gebruik antivries ruitenvloeistof

Normale ruitenvloeistof kan bevriezen. Vandaar dat er speciale antivries ruitenvloeistof is ontwikkeld. Deze herken je aan de blauwe kleur. Zomer ruitenvloeistof heeft meestal een roze kleur.

Tip 9: zorg voor slotontdooier en siliconenspray

Zorg dat de slotontdooier niet in de camper ligt als je naar buiten gaat, want slotontdooier gebruik je juist wanneer je sloten bevroren zijn en je dus je camper niet inkomt.

Daarnaast doe je er ook slim aan om de rubbers van de deuren te in te sprayen met siliconenspray. Zo voorkom je dat de deur vastvriest. Geen siliconenspray bij de hand? Dan kun je ook talkpoeder gebruiken.

Winterkamperen: hoe blijf ik warm?

Tip 10: een diesel heater is noodzakelijk

De dieselkachel is onze beste vriend tijdens winter vanlife, omdat deze binnen een mum van tijd heel onze camper aangenaam verwarmt. Deze kachel is aangesloten op de dieseltank van de camper. Voordeel: diesel is vrijwel overal ter wereld verkrijgbaar en het verbruik van de kachel ligt erg laag.

Een dieselkachel verbrand diesel in de verbrandingskamer om vervolgens warme lucht met een ventilator naar buiten te blazen. Verbrandingsgassen gaan via een uitlaat onder de vloer van je camper naar buiten.

Je kunt zelf bepalen welke temperatuur je in de camper wilt. Wanneer deze temperatuur bereikt is gaat de heater over op behoud van temperatuur. Alles kun je aflezen op een handige display en de kachel is te besturen met een afstandsbediening.

De dieselkachel is geliefder onder camperaars dan bijvoorbeeld de elektrische kachel of gaskachel.

Een elektrische kachels betekent automatisch meer stroomverbruik. Tijdens winterkamperen is zelf stroom opwekken moeilijker. Zonnepanelen brengen minder op doordat de zon laag staat en omdat het vaker bewolkt is. Daarbij gebeurd laden tijdens het rijden via de dynamo minder snel, omdat je minder vaak en minder hard rijdt. Warmte stoken op gas is minder geliefd, omdat dit niet geheel zonder risico is en je dus de kachel ‘s nachts niet aan kunt laten staan.

Meer informatie over de dieselkachel? Lees dan ons uitgebreide blog: ‘Dieselkachel in de camper: 2KW of 5KW?‘. Hierin vertellen wij onder anderen welke betaalbare standkachel wij zelf hebben.

Tip 11: zorg voor goede isolatie

Thermische isolatie zorgt ervoor dat je camper warmer blijft tijdens koude dagen (en kouder blijft op warme dagen).

Wanneer je zelf een camper gaat bouwen is het zodoende belangrijk om jouw huis op wielen goed te isoleren. Koop je een camper die al af is vraag dan na hoe deze geïsoleerd is.

In onze laatste camper hebben wij de vloer geïsoleerd met XPS platen en alle wanden en het plafond met Armaflex. Bij onze vorige camper hebben wij gebruik gemaakt van schapenwol en PIR isolatie. Weten welk isolatiemateriaal je het beste kunt gebruiken en hoe je dit moet aanbrengen? Lees dan ons uitgebreide blog: ‘Camper isoleren‘.

Tip 12: bedek je ramen met geïsoleerde beschermers

Tijdens winterkamperen is de voorcabine vaak de koudste plek in de camper, doordat hier de meeste ramen zitten. Goede raam isolatie kan groot verschil maken. Daarnaast hebben wij ook een verduisterend gordijn tussen de voor en achter cabine hangen die ook koud tegenhoudt.

Bij een temperatuurverschil van meer dan 30 – 40 graden bestaat er ook het risico op het barsten van je ruit. Geïsoleerde beschermers kunnen het risico hierop verkleinen. Gooi bij extreme kou ook geen heet water over de ruit om deze te ontdooien.

Tip 13: warme voeten door kleedjes

De vloer in onze camper kan, ondanks de goede isolatie, toch erg koud aanvoelen tijdens winterkamperen. Een hele simpele oplossing hiervoor is het neerleggen van een zacht en warm kleedje. Dit scheelt aanzienlijk en maakt lopen in je camper een stuk aangenamer. Een andere optie zijn lekker warme sloffen. Of nog beter: kies voor beide!

Tip 14: blijf ventileren

De aanwezigheid van mensen, het koken en de temperatuurverschillen zorgen voor vocht in de camper. Voorkom condensvorming en op de lange termijn ook schimmelvorming door voldoende te ventileren.

Zet wanneer je de dieselkachel aanzet ook een raam op een klein kiertje. Zo kan vocht de camper uit en blijft de camper een aangename leefruimte. Ook als het buiten erg koud is blijft het belangrijk te ventileren, maar als er teveel koud binnenkomt via het raam kun je deze ook een paar keer per dag openzetten.

Wij zetten zelfs tijdens het koken in de winter alsnog de Maxxfan Air Deluxe aan. Deze blaast lucht van binnen naar buiten en zodoende voeren we de dampen af en komt er geen koude lucht naar binnen.

Winterkamperen: water en douchen

Je wilt voorkomen dat je waterleidingen, boiler en/of watertank kapot vriezen. Wanneer water bevriest zet het namelijk uit.

De tips die wij hierboven noemen bij ‘hoe blijf ik warm’ helpen uiteraard bij het voorkomen dat het water bevriest.

Wanneer je voor slechts enkele dagen doorbrengt in vriestemperaturen kun je ervoor kiezen om de leidingen helemaal leeg te laten lopen en tijdelijk niet te gebruiken, maar dit is uiteraard niet ideaal.

Tip 15: plaats de schoonwater tank binnen

Een watertank die binnen is geplaatst (bijvoorbeeld onder een bankje of het bed) bevriest minder snel dan een watertank die buiten de bus hangt. Wanneer je van plan bent veel tijd door te brengen in koude temperaturen is het belangrijk om hier bij de bouw of koop van een camper rekening mee te houden.

Tip 16: vul je schoonwatertank voor 80%

Wanneer je schoonwatertank voor 100% gevuld is en bevriest kan dit je watertank beschadigen omdat bevroren water uitzet. Vul jouw watertank daarom tot maximaal 80%.

Sta er aan de andere kant ook bij stil dat een bijna lege tank sneller bevriest dan een 80% volle tank.

Tip 17: Laat je grijswatertank leeglopen of verwarm deze

De grijswatertank bevindt zich bij veel campers extern, namelijk onder de camper. Hierdoor is de kans groter dat het vuilwater bevriest. Op officiële camperplaatsen kun je er voor kiezen om je grijswatertank open te zetten en het water op te vangen in een emmer. Zo voorkom je beschadiging aan je tank.

Een andere optie is om een verwarmingsmat onder je grijswatertank te plaatsen. Deze sluit je aan op 12 volt van de camper.

Tip 18: neem een föhn mee

Mochten de leidingen, kraan of deuren toch bevriezen, dan kun je deze handig ontdooien met een föhn!

Tip 19: het vinden van een douche

Wanneer jouw camper geen binnen douche heeft kun je vaak voor een klein bedrag douchen bij een zwembad of sportschool.

Winterkamperen: Energie

In de zomer ligt ons stroomverbruik hoger dan in de winter. Dit doordat we meer gebruik maken van de Maxxfan en de koelkast op volle toeren draait.

Helaas kun je in de winter wat minder goed vertrouwen op je zonnepanelen set-up en zal je hoogstwaarschijnlijk minder stroom ophalen.

Tip 20: laad je huishoudaccu op tijdens het rijden

De huishoudaccu opladen tijdens het rijden doe je met behulp van de dynamo in de camper. Dit is 1 van de drie manieren die wij gebruiken voor het opladen van onze campers. In de winter is deze manier van laden de meest voorkomende. Want de zonnepanelen leveren te weinig op om ons te voorzien van onze energiebehoefte. Daarbij willen we graag nog zoveel mogelijk vrij kamperen en dan is een walstroom aansluiting niet mogelijk. Binnen 2 a 3 uur rijden met de camper is er genoeg stroom geladen om te voldoen onze dagelijkse energiebehoefte.

Tip 21: maak je zonnepanelen sneeuwvrij

Schone zonnepanelen zorgen voor een optimale opbrengst in de zomer maar ook in de winter. Regelmatig de panelen schoonmaken (zo’n 1 keer per week) is geen overbodige.

Tip 22: Zorg dat je je zonnepanelen kunt kantelen

Voor een optimale verwerking van zonne-energie zorg je ervoor dat de zonnepanelen recht op de zonnestralen staan. In de winter blijft de zon zo laag staan dat deze vaak niet verder komen dan 60 graden. Als je de hellingshoek kunt aanpassen aan de stand van de zon scheelt dit enorm. Zelf hebben wij deze mogelijkheid niet gerealiseerd, maar als wij ooit voor een langere tijd gaan winterkamperen dan zullen we deze optie zeker toepassen.

Tip 25: Gebruik in de wintermaanden propaangas

Butaangas wordt onbruikbaar bij een temperatuur lager dan 0 graden en is zodoende niet geschikt voor winterkamperen. Propaangas is tot -44 graden nog steeds te gebruiken en daarom je beste keuze wanneer je naar een koude bestemming gaat.

DIT BERICHT DELEN

GERELATEERDE BERICHTEN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Logo Vrolijk op Reis

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website, ga je hier automatisch mee akkoord en erken je onze Privacy Policy