Hoe start je een succesvolle online onderneming? Vliegende start!

Bas en Bianca van de website vrolijkopreis.nl
Hi, wij zijn Bas en Bianca! We hopen dat je onze gratis blogs leuk en waardevol vindt. Zo ja, vind je het dan leuk om ons werk te steunen?🤗

Je wilt een succesvolle online onderneming beginnen of je bent misschien al online actief en wilt van je hobby je onderneming maken?

Tegenwoordig zijn er heel veel onderneming mogelijkheden online! Dat komt mede doordat het internet de laatste decennia steeds groter en sneller is geworden. Het is het beste platform om zoveel mogelijk mensen te bereiken. En dat is één van de ingrediënten voor een succesvolle online onderneming!

Maar hoe ga je nu van start?
En wat zijn de juiste stappen voor een succesvolle online onderneming?

Laten we beginnen!

Waarom wil je een online onderneming starten?

Een online onderneming geeft je de vrijheid om te werken waar jij maar wilt. Belangrijk is om zoveel mogelijk van jouw werkzaamheden online te houden. Zo blijf je locatie onafhankelijk. Misschien ben je nu wel werknemer en ben je klaar met de 9-5 mentaliteit. En wil jij werken aan je onderneming wanneer jij dat wilt. Dit geeft jou vrijheid om je tijd opnieuw in te delen. En jezelf los te wurmen van de dagelijkse druk!

Lees hier hoe ik ben begonnen aan mijn onderneming en ben ontsnapt van de dagelijkse druk!

Maar het gaat natuurlijk niet altijd over appels en peren. Belangrijk is om jezelf af te vragen waarom je een online onderneming wilt beginnen? Als het alleen voor het geld is kun je misschien beter onder je baas blijven werken. Passie, plezier en vrijheid zijn bijvoorbeeld veel betere drijfveren.

Een eigen onderneming is hard werken en veel uitzoeken. Je bouwt iets van de grond af op. Daarom is het ook zeer aan te raden een niche te zoeken waar jij veel plezier uit haalt. Op deze manier voelt jouw onderneming niet alleen als werk, maar haal je veel energie uit het werk dat je doet. Vooral in de beginfase van jouw online onderneming zal het aanpoten worden. Tegenslagen zullen zich opdoen en daar moet mee om gegaan kunnen worden.

Marktonderzoek

Of terwijl je idee testen. Om marktonderzoek te kunnen doen heb je niet veel nodig. Je product of dienst hoeft niet ontwikkeld te zijn om erachter te komen of er vraag naar is.

Het is handig om te beginnen met je marktonderzoek door je concurrenten te onderzoeken. Maar dat heb je vast al gedaan. Zijn die er niet? Beter zoeken!

Vervolgens ga je jouw marktonderzoek uitbreiden. Er zijn meerdere manieren om dit te doen.

online onderneming

Marktonderzoek doen bij kennissen

De makkelijkste manier is om je idee voor te leggen aan tien mensen die je kent (die in jouw doelgroep valt). Zeg tegen degenen die positief reageren dat je een aantal exemplaren van het product in je auto hebt en of ze het willen kopen. De positieve reacties die gegeven worden door de mensen die aardig gevonden willen worden, zullen veranderen in beleefde weigeringen zodra het geld gaat kosten. Zo blijft deze manier van onderzoek zuiver.

Enquête houden

Je kunt natuurlijk ook een enquête houden op Facebook. Dit kun je doen op je eigen pagina, maar het is verstandiger om een Facebookgroep te vinden die jouw doelgroep ook meteen is.

Microtesten

Een uitgebreider marktonderzoek doe je door je product of dienst te microtesten (nogmaals je hoeft je product niet ontwikkeld te hebben hiervoor). Een microtest houdt in dat je goedkope advertenties gebruikt om de klantrespons te testen.

Google Ads leent zich hier het beste voor, maar je kunt dit ook doen via Facebookadvertenties. Je gaat meerdere advertenties draaien, die allemaal door gelinkt staan naar een simpele pagina op jouw website. Op deze pagina kunnen ze jouw product of dienst kopen via een klikknop. Die knop lijdt naar een pagina waar zij de prijs kunnen zien en er ook achter komen dat het product tijdelijk niet beschikbaar is. Let op! Vraag niet om klantgegevens want dat is niet legaal. Via Google Analytics kun je zien hoeveel mensen op jouw advertentie hebben geklikt en hoeveel mensen er benieuwd zijn naar de prijs van jouw product. Dit wordt ook wel ”droogtesten” genoemd.

Stappen voor een succesvolle microtest
  • Zoek in jouw markt de meest gezochte zoektermen via Google Ads Zoekwoordenplanner. Gebruik je gezond verstand om te zoeken welke zoektermen je wilt gebruiken in je advertentie.
  • Bekijk de concurrentie en maak een aantrekkelijkere aanbieding.
  • Maak meerdere advertenties met verschillende zoektermen en aanbiedingen. Zo kun je testen wat het beste werkt.
  • Test de advertenties maar op korte duur (ongeveer 5 dagen). Kost een advertentie je veel en levert deze maar weinig op. Sluit de advertentie dan en ga door met diegenen die het wel goed doen.

Doet geen enkele advertentie het goed? Heroverweeg dan je zoektermen en aanbiedingen. Als hierna er nog steeds weinig tot geen reactie is. Dan weet je dat jou marktonderzoek goed is geweest, maar dat er geen markt is voor jouw product of dienst.

De kosten en tijd die je kwijt bent aan het microtesten is een schijntje vergeleken met de kosten en tijd die je kwijt was geweest aan het ontwikkelen van je product. En er vervolgens achter te komen dat er geen markt is.

Wanneer je marktonderzoek succesvol is geweest

De testen zijn positief en je kunt aan de slag met het uitwerken van jouw idee, geweldig!

Je kunt op kleine schaal je product of dienst aanbieden. Zo weet je honderd procent zeker dat je product ook echt verkoopt. En dat is supertof, want je eerste inkomsten zul je nu ook ontvangen zonder gelijk veel risico te lopen. Het voordeel om op kleine schaal te beginnen is dat jouw inkomsten in de ogen van de belastingdienst in hobbysfeer zijn gemaakt. En je jezelf dus nog niet hoeft in te schrijven.

Wil je gaan uitbreiden en bijvoorbeeld ook advertenties gaan gebruiken. Dan ben je verplicht jezelf in te schrijven bij de Kamer Van Koophandel.

Jouw Online Onderneming inschrijven bij de Kamer Van Koophandel

Inschrijven bij de Kamer Van Koophandel moet iedereen die een online onderneming wilt starten. Je maakt online een afspraak en daar vul je al een aantal gegevens in, zoals je bedrijfsnaam.

De afspraak bij de Kamer Van Koophandel verloopt heel soepel. Het is dan ook meer een kennismaking te noemen. Of je nu een geweldig businessplan hebt of helemaal niet, dat maakt niet zoveel uit. Aan het einde van het gesprek kun je jezelf ondernemer noemen.

”Jezelf ondernemer noemen is één van de stappen die je moet nemen om te gaan denken als een ondernemer. Zodat jijzelf maar ook anderen jou serieus nemen als ondernemer”

Na je inschrijving bij de Kamer Van Koophandel ben je verplicht elke 3 maanden btw-aangifte te doen. Je betaald btw over je omzet die je haalt uit het leveren van diensten of goederen. Maar je ontvangt ook btw terug over diensten of goederen die andere ondernemers bij jou in rekening hebben gebracht. Stel jij hebt een dure laptop van 1000,- nodig voor je online onderneming, dan heb je daar 210,- (21%) btw over betaald (voorbelasting). Dit kun je dus weer aftrekken van de btw die jij in rekening brengt.

Vanaf 1 januari 2020 kun je ook een kleine-ondernemingsregeling aanvragen. Dan hoef je maar 1 keer per jaar je btw-aangifte te doen.

VERGEET DE BOEKHOUDING NIET

Een veel gemaakte fout van de startende ondernemer is dat de boekhouding in het begin niet serieus genomen wordt (Ik ben er ook schuldig aan). Jouw online onderneming begint te lopen en je krijgt betalingen binnen. Je probeert alles bij te houden met je e-mail of in excel, maar uiteindelijk zie je door de bomen het bos niet meer.

Je kunt je boekhouding uitbesteden aan een boekhouder, maar het doel is om alles online te houden in jouw online onderneming. Digitaal boekhouden is tegenwoordig heel eenvoudig, goedkoper en daarom ook zeker een aanrader. Alle koppelingen worden voor je gemaakt en er zijn talloze werkzaamheden geautomatiseerd (zoals je btw-aangifte).

Wil je een gratis boekhoudprogramma uitproberen? e-Boekhouden.nl is een boekhoudprogramma dat erkend is door de Belastingdienst. Het programma is gratis voor de startende ondernemer. Ideaal om mee te beginnen dus. Ga je geld verdienen met je online onderneming en wil je offertes gaan versturen. Dan zul je het programma moeten gaan aanschaffen. Wat niet meer dan logisch is!

Het meest aangeraden boekhoudprogramma is van e-Boekhouden.nl. Je vind hem hieronder.

Bonus: hoe houdt je jouw online onderneming online

Zelfs met een fysiek product is het mogelijk je onderneming geheel online te houden. Zelf zal ik altijd aanraden je product digitaal te houden, omdat je productiekosten dan minimaal zijn. Maar ontkom je er niet aan dat je een fysiek product wilt leveren. Houdt dan in je achterhoofd wat je doel is van je online onderneming.

In de start van je online onderneming zul je het liefst zo goedkoop mogelijke middelen willen gebruiken. En dan komt het er op neer dat jij zelf veel acties van het proces zult uitvoeren. Dat is natuurlijk hartstikke goed. De kosten zo laag mogelijk houden. Het probleem ligt hem erin dat jij op een gegeven moment zelf tot de conclusie moet komen wanneer het tijd is jou keukentafelinfrastructuur te verlaten. En het proces moet gaan automatiseren met behulp van outsourcingsbedrijven. Alleen zo kun je verder groeien en je onderneming online houden!
Voor meer informatie over dit onderwerp raad ik je ten zeerste aan The 4 Hour Workweek te lezen. Ik was voordat ik dit boek ging lezen nogal sceptisch, maar dat was volledig ten onrechte.

Succes met het opstarten van jouw online onderneming! Ik hoop van harte dat dit blog je geholpen heeft.

Op zoek naar een online ondernemersidee? Dit zijn de beste ideeën van 2024

DIT BERICHT DELEN

GERELATEERDE BERICHTEN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Logo Vrolijk op Reis

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website, ga je hier automatisch mee akkoord en erken je onze Privacy Policy