10 Tips – Zelf een Landingspagina maken

Bas en Bianca van de website vrolijkopreis.nl
Hi, wij zijn Bas en Bianca! We hopen dat je onze gratis blogs leuk en waardevol vindt. Zo ja, vind je het dan leuk om ons werk te steunen?🤗

Zelf een landingspagina maken die keihard converteert? Een goede landingspagina maken is echt niet zo heel moeilijk, maar er gaat wel wat werk in zitten.

In dit artikel ga je leren hoe je een landingspagina maakt die precies geeft wat je klanten willen. Deze pagina sluit aan op het gedrag van de bezoeker. Een landingspagina is wel iets meer dan alleen een mooie pagina.

Wat is een landingspagina

Een landingspagina is een pagina op je website die zo is ingericht dat de bezoeker vrijwel maar 1 ding kan doen.

In digital marketing worden landingspagina’s gebruikt met 1 doel: het omzetten van de bezoeker tot een conversie. Een conversie is het moment waarop de bezoeker na het ontvangen van jou informatie een actie uitvoert. Dit kan er dus uitzien zoals jij wilt, maar de meest gebruikelijk vormen zijn het kopen van een product of dienst of een email adres achterlaten.

Zelf een succesvol blog beginnen? Lees mijn gratis complete handleiding.

Het verschil met een Homepage

Een homepage staat over het algemeen vol met algemene informatie over je website. Uiteraard kun je een sectie wijden aan jouw product, dienst of nieuwsbrief. Dit heeft niet het zelfde effect als een landingspagina. Alleen na even zoeken vind de bezoeker de informatie waarvoor hij of zij kwam en vaak zijn ze voor die tijd afgehaakt.

Daarbij is de zoekintentie en hoe ze op je pagina terecht komen van groot belang. Een homepage wordt vaak gevonden via mond op mond reclame of via social media. De meeste bezoekers zijn niet gelijk geïnteresseerd in jouw product of dienst. Bezoekers die op jouw landingspagina terechtkomen zijn echter wel gelijk op zoek deze informatie. Dit zijn dus in feite waardevolle bezoekers die niet afgeleid mogen raken door alles wat er op een homepage gebeurd. Deze bezoekers hebben je dan ook gevonden door middel van SEO of via een advertentie. Hun zoekintentie is dus specifiek en het is aan jou door middel van een goede landingspagina de bezoeker om te zetten in een conversie.

Een gratis landingspagina maken

Er zijn veel software programma’s te vinden die het maken van een landingspagina aanbieden, soms in combinatie met een email programma. Op deze manier wordt je geholpen bij het bouwproces en is de koppeling naar het emailprogramma en de statistiek eenvoudig.

Maar je kunt ook gratis zelf een landingspagina maken. Dit is helemaal niet moeilijk en kun je eenvoudig zelf doen. Wanneer je een website hebt met WordPress.org kun je de plug-ins Elementor of Divi downloaden. Andere programma’s zoals Wix en Mailchimp zeggen dat ze een gratis landingspagina bouwer hebben, maar dit is alleen wanneer je al een software pakket bij hun heb afgesloten of de beperkingen zijn dusdanig dat je er niet aankomt deze af te sluiten.

Een aanrader dus om een website/blog te beginnen met wordpress.org. Ga vervolgens naar het plug-ins tab en download Elementor of voor meer mogelijkheden Elementor Pro. Klik op nieuwe pagina maken en selecteer in de template ”lege canvas”. Zo blijft de navigatiebalk verborgen. Vervolg de stappen in dit artikel en creëer jouw gratis zelf gemaakt landingspagina!

De perfecte landingspagina

Er is niet één manier om een perfecte landingspagina te maken. Hij kan ook nooit 100% perfect zijn per bezoeker. Maar met de kennis van zoekintentie en het soort doelgroep kunnen we een landingspagina maken die hier heel dichtbij in de buurt komt.

Een website ziet er voor elk soort doelgroep anders uit. En zo geld dat ook voor landingspagina’s. Elke doelgroep heeft een andere gedachtegang, is op zoek naar andere producten of diensten en wordt dus ook gemotiveerd met een ander soort landingspagina.

Je kunt je voorstellen dat bezoekers op zoek naar visspullen anders gemotiveerd raken dan bezoekers op zoek naar een concert of op huizenjacht zijn. Hun landingspagina zal er dus ook heel anders uit komen te zien.

Er is dus niet 1 standaard landingspagina die we kunnen toepassen op alle doelgroepen.

Echter zijn er wel veel dezelfde aspecten van een landingspagina die een landingspagina succesvol maken.

Een hoge conversie

Wat wil je bereiken met je landingspagina? Wat is de actie die je wilt dat de bezoeker uitvoert.

Voordat je begint moet het doel zijn vastgesteld. Dit kan het verzamelen van emailadressen zijn of verkoop van producten of diensten. Met dit doel voor ogen maak je jouw landingspagina.

Ga je producten verkopen met je landingspagina? Dan is een goede betaalpagina net zo belangrijk. Voeg hier de one click upsell aan toe en maak eenvoudig extra omzet.

Vervolgens bepaal je welk zoekwoord voor belangrijk is. Wat is de zoekintentie van de bezoeker. Is het 1 woord of meerdere woorden? Dit zoektermwoord is essentieel voor je landingspagina, het sluit immers aan op de zoekintentie van je bezoeker.

Als laatst bepaal je alle soorten content die je in de landingspagina wilt gebruiken. De content moet uiteraard aansluiten op jouw doelgroep. Wat voor soort content is dit? Moeten dit afbeeldingen zijn of kun je ook video’s gebruiken.

Landingspagina’s moeten voldoen aan een aantal aspecten willen ze succesvol zijn. Onderstaande 8 Tips beschrijven deze aspecten.

10 Tips – Zelf een Landingspagina maken

1. Een pakkende Titel

De titel is van elk stuk tekst een belangrijk onderdeel. Van een landingspagina is de titel misschien wel het belangrijkste onderdeel. Het grijpt de lezer zijn aandacht of niet.

Je kunt een geweldige landingspagina zelf maken, maar als je titel niet pakkend genoeg is zal deze nooit gelezen worden.

Een pakkende titel is kort en vertelt waar het product over gaat. Probeer een titel te maken van niet meer dan 10 woorden.

Wanneer we kijken naar de landingspagina van Swapfiets.nl zie je dat deze zich bevind op de homepagina. Dit doen ze omdat dit de belangrijkste pagina voor hun is en er geen ander onderwerp, product of dienst belangrijker is dan het verkopen van een nieuw abonnement.

zelf landingspagina maken voorbeeld

Deze titel is pakkend voor iedereen die een fiets wilt huren. Op deze pagina zullen geen bezoekers belanden die iets anders willen huren dan een fiets. Een titel met de vraag ”Wil jij een fiets huren?” zal hier dus ook niet pakkend genoeg zijn. In de titel hebben ze twee belangrijke waarden neergezet waar de doelgroep ”fiets zoekend” overtuigd van raakt.

Doordat ze een duidelijke afbeelding gebruiken op de achtergrond weet jij als bezoeker gelijk om wat voor soort fietsen het draait. Hierdoor hoeven ze in de titel hier dus niets over te zeggen.

2. Kwaliteit afbeeldingen

Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Daarbij kunnen afbeeldingen veel beter op het gevoel inspelen dan tekst. Ook worden afbeeldingen als eerst bekeken en sneller verwerkt. Je kunt dus wel zeggen dat kwaliteit afbeeldingen belangrijk zijn voor een landingspagina.

  • Gebruik grote afbeeldingen van kwaliteit.
  • De afbeelding moet relevant zijn aan het product of service dat je aanbied
  • Gebruik geen foto’s van het internet, neem de moeite om zelf een goede foto te schieten.

In dit volgende voorbeeld van Mailchimp zie je een grote afbeelding naast de titel. Met een aantal voorbeelden wat ze voor je kunnen doen. Mailchimp is een online marketing programma die voor de beginnende en gevorderde website eigenaren interessant is.

landingspagina maken voorbeeld

Toch focussen ze op hun homepage op de doelgroep ”beginners” en proberen ze met de afbeelding een overzicht te geven wat zij voor je kunnen doen.

3. Een overtuigende ondertitel

De titel en de afbeelding zijn pakkend genoeg voor de bezoeker om de ondertitel te lezen. Hier mag je iets meer woorden gebruiken, maar probeer het kort te houden. In deze ondertitel overtuig je de lezer ervan om verder te lezen of om op de CTA te klikken.

In de ondertitel vertel je waar je product of service over gaat en benadruk je de sterke punten.

  • Een goede plek voor de ondertitel is zoals de naam al zegt onder de titel.
  • Gebruik een kleinere lettergrootte dan de titel.
  • Houdt het overzichtelijk door niet te veel woorden te gebruiken of met een opsomming.

Op de website van Shutterstock worden afbeeldingen verkocht middels abonnementen. De titel is pakkend, want wie wil nu niet 10 gratis afbeeldingen. In de ondertitel overtuigen ze je met de voordelen van het abonnement.

landingspagina maken voorbeeld ondertitel

Aangezien er redelijk veel informatie verteld wordt in de ondertitel maken ze gebruik van een veel kleinere lettergrootte dan de titel en gebruiken ze een opsomming. Zo blijft het overzichtelijk.

4. Biedt een oplossing aan

In je tekst kun je het probleem aanduiden waar de bezoeker tegenaan loopt of tegenaan kan gaan lopen. Problemen worden liever voorkomen of opgelost. Vaak kost dit moeite en tijd en dat willen mensen gewoonweg liever niet. Door het probleem aan te duiden gevolgd met een oplossing (jouw product) zijn mensen eerder overtuigd.

Is het mogelijk dat jouw product of dienst geld bespaard? Geef dit dan te kennen. Maak een korte berekening met hoeveel zij wel kunnen besparen. Iedereen wilt altijd het beste voor het minste geld. Maak hier dan ook gebruik van.

5. Duidelijke uitleg van product of dienst

Geïnteresseerde bezoekers moeten snel, overzichtelijk en vooral op duidelijke manier erachter komen hoe jouw product of dienst werkt.

Een klant die verward raakt door jou uitleg zal je pagina verlaten.

De uitleg van je product of dienst kan overtuigende tekst zijn net zoals in de ondertitel. Je kunt dus voortborduren en de lezer verder overtuigen. Wat vooral belangrijk is in dit onderdeel is dat je verduidelijking schept. De landingspagina kan nog zo mooi zijn, maar zonder een duidelijk beeld van je product of dienst zal niemand het kopen.

6. Reviews!

De mening van andere gebruikers heeft een grote impact op het aankoop gedrag.

Vraag aan vrienden of familie of ze jouw product willen uitproberen en hier een review over willen schrijven. Plaats deze op je landingspagina met foto en naam. Zo kom je betrouwbaar over.

Deze reviews zijn door jouw aangevraagd en jij bepaald zelf welke je op jouw website zet. Maar denk niet dat er geen slechte reviews op het internet kunnen komen over jouw product of dienst. Social media, Google reviews en Trustpilot zijn platformen waar klanten zonder moeite hun ongezouten mening geven. Zorg dus dat je een uitstekende service hebt en uiteraard dat je product of dienst waardevol is. Zo voorkom je slechte reviews!

7. Eenvoudige contact gegevens.

Contact gegevens zorgen ervoor dat een bezoeker zich veilig voelt. Alleen bezoekers die zich veilig voelen zullen overgaan tot aanschaf.

Een goede landingspagina heeft minstens 2 manieren om contact te leggen. Soms zie je ook een pop-up omhoog komen waar mensen hun vraag kunnen stellen. Wist je dat dat gewoon een automatisch programma is? en dat als er niemand aanwezig is deze vraag gewoon in hun e-mail terecht komt. Toch zorgt deze eenvoudige manier van contact leggen ervoor dat een bezoeker zich op zijn gemak voelt.

Ook kun je jouw KVK-nummer laten zien om zo betrouwbaarheid te wekken.

8. Garantie

Een garantie waarbij jij alle risico loopt en de bezoeker geen één is niet ongebruikelijk. Ook wanneer je een digitaal product of dienst verkoopt en je dus nooit aan terugvordering kunt doen.

In deze marketingstrategie wordt er gekeken naar het grotere plaatje. Het verlies van de enkele klant die gebruik maakt van de 100% geld terug garantie is mee berekent.

Je kunt zelfs dit risico dat jij loopt benoemen. Zeg dat ze het digitale boek mogen houden ook al maken ze gebruik van je garantie. In theorie is het dus mogelijk dat zo iedereen gratis jouw boek krijgt. In praktijk is het echter zo dat de meeste mensen eerlijk zijn en hier niet gebruik van maken als ze niet oprecht ontevreden zijn.

9. Een ”killer” CTA

Een Call To Action verteld de bezoeker wat die moet doen. Het eenvoudigste voorbeeld zou zijn ”Koop Nu!” Het is duidelijk en krachtig. Maar als je meer informatie kunt verwerken in of rondom je CTA dan werkt dat voordelig. Een minimale opsomming om zo nogmaals te benadrukken wat de klant kan verwachten werkt goed. Ook kun je klantenreviews en geldigheidsduur van de aanbieding gebruiken om de klikfrequentie te verhogen.

Een Call To Action die ook echt aanzet tot actie:

  • Gebruik een sterk werkwoord vooraan in je CTA
  • Ga in op de emotie van de bezoeker
  • Gebruik de gemiste kans techniek.
  • Zorg ervoor dat je CTA goed uitkomt op alle apparaten.

Probeer de CTA ”aanmelden” te voorkomen. Het is niet uitdagend, niet enthousiast en niet overtuigend genoeg.

10. Voorkom een kermisattractie

Met zoveel verschillende aspecten waar je rekening mee moet houden wanneer je zelf een landingspagina gaat maken kan het gebeuren dat de layout eronder lijdt. Ook kun je in jouw enthousiasme te veel kleuren en animaties gebruiken. Een landingspagina moet overzichtelijk zijn en tegelijkertijd duidelijkheid geven. Probeer deze waarden achterin je hoofd te houden.

Animaties trekken de aandacht van een lezer, gebruik deze dan ook alleen zo dat dit het gedrag positief verandert op jouw landingspagina. Het heeft geen zin om een afbeelding te laten bewegen als er geen CTA onder staat. Daarbij komt dat je dan nog beter de CTA kunt laten bewegen.

Overigens kunnen animaties snel onprofessioneel overkomen. Beperk ze dus tot een minimum.

DIT BERICHT DELEN

GERELATEERDE BERICHTEN

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *