Routeburn Track

Routeburn Track – Alles wat je moet weten!

De Routeburn Track is 1 van de 10 “Great Walks”. Deze wandeltochten staan erom bekend dat ze je langs de meest spectaculaire uitzichten van heel Nieuw-Zeeland brengen.
De Routeburn Track is een meerdaagse tocht, waarbij je onderweg in berghutten slaapt. Omdat deze wandeltocht erg populair is doe je er verstandig aan om de berghutten maanden van te voren te boeken.

Zelf ontdekte ik de Great Walks helaas pas toen ik al in Nieuw-Zeeland was en hier baalde ik onwijs van. Onder het motto “niet geschoten is altijd mis” ben ik langsgegaan bij een DOC visitors centre om te vragen of er toevallig toch nog iets mogelijk was. En ja hoor, wat een mazzel! Langs de Routeburn Track was er voor 2 nachten op rij 1 plekje vrij in een berghut! Er had net iemand geannuleerd! Dit moest gewoon zo zijn! Gelijk de dag erna ging ik bepakt en bezakt op pad!

Wil jij genieten van de meest fenomenale uitzichten? Ben jij benieuwd hoe het is om een meerdaagse wandeltocht te lopen? De Routeburn Track is echt waanzinnig! Lees in dit artikel al mijn ervaringen over deze wandeltocht.

Praktische Informatie

Afstand: 33 km (one way)
Duur: 2 – 4 dagen
Wanneer: 23 oktober 2018 t/m 30 april 2019
Gebied: Fiordland National Park, Mount Aspiring National Park

1. De route

Start en eindpunt

De Routeburn Track kan in beide richtingen gelopen worden. De meeste mensen starten deze wandeltocht bij de Routeburn Shelter. De Routeburn Shelter ligt vlakbij Glenorchy en op 68km van Queenstown. Als je bij de Routeburn Shelter start eindigt je wandeltocht bij The Devide Shelter. Dit ligt aan de Milford Road, op 85 km van Te Anau.

Van Routeburn Shelter naar Routeburn Flats Hut

• Lake Mackenzie Hut • 50 stapelbedden
  • Lake Howden Hut • 28 stapelbedden

Kosten

De berghutten kosten rond de 130 NZ Dollar per nacht (dit is ongeveer 77 euro). Elke hut wordt onderhouden door een ranger, die ‘s avonds ook langskomt om te controleren of iedereen betaald heeft.

Faciliteiten

• Gemeenschappelijke slaapruimtes met stapelbedden. De stapelbedden zijn voorzien van een matras. Kussen en slaapzak moet je zelf meenemen.
  • Wc’s en wasbakken met stromend (koud) water, maar geen douches.
  • Gemeenschappelijke keuken en eetruimte met gas om te koken, tafels en stoelen, stromend koud water, verlichting en verwarming. Kookgerei (pannen etc.) moet je zelf meenemen. In de hutten kun je geen eten of drinken kopen.

3. Transport

Sta even extra stil bij het gedeelte “one way”. Je eindigt deze route dus op een andere locatie dan dat je gestart bent! Zorg er dus voor dat je van te voren vervoer hebt geregeld.

• Transport bussen. Dagelijks vertrekken er meerdere transport busjes vanuit Queenstown (±45$) en Glenorchy (±25$) naar de Routeburn Shelter.
    Ook vanaf The Devide Shelter vertrekken er dagelijks transportbussen naar Te Anau, Queenstown of Milford Sound!

Op de site van Destination Queenstown en Destination Fiordland kun je je transport gemakkelijk reserveren.

• Car Relocation. Een andere (duurdere) mogelijkheid is om je auto te laten verplaatsen. Je rijdt zelf naar The Devide Shelter en er wordt voor gezorgd dat je auto klaarstaan bij The Devide wanneer je de wandeltocht eindigt. De prijzen hiervoor starten echter wel rond de $275,- .

Mijn ervaringen

Ik heb de Routeburn Track in 3 dagen gelopen. Onderweg heb ik in de Routeburn Falls Hut en de Lake Howden Hut geslapen. Mocht je de keuze habben, dan zou ik ervoor kiezen om te slapen in Falls Hutt en Lake Mackenzie Hut. Zo verdeel je de km’s ongeveer gelijk over de 3 dagen.

Routeburn Track – Dag 1

Bij de DOC visitors centre had ik een dag voor vertrek een lift richting de Routeburn Shelter geregeld, 2 Duitse jongens die op dezelfde dag aan de wandeltocht begonnen als ik!

Om 13.00 uur pikten zij mij met de auto op bij mijn hostel in Queenstown, helemaal top! Het was zo’n 1,5 uur rijden van Queenstown naar de Routeburn Shelter. Voor de zekerheid hier nog even plassen en het avontuur kon beginnen.

Vandaag stond er een afstand van 9,8 km tot Falls Hut op het programma. Persoonlijk vond ik dit stuk erg goed te belopen.

De route stijgt geleidelijk 500 meter en wordt duidelijk aangegeven met borden. Je loopt naast de Routeburn rivier, komt langs een kleine waterval, loopt over een grasvlakte en hebt uiteindelijk een mooi uitzicht over de Humboldt Mountains.

Na ongeveer 3,5 uur lopen kwam ik aan bij Falls Hut, mijn slaapplek voor die avond. Falls hut is gebouwd op palen, bevindt zich net boven de bosrand en heeft een prachtig uitzicht. Ik koos een bed uit in 1 van de 2 slaapzalen en liep daarna met mijn avondeten richting de gemeenschappelijke eetruimte.

Tijdens het wandelen was ik bijna geen ander mensen tegen gekomen, maar hier zat toch al snel zo’n 40 man aan tafels te eten. Er werd met elkaar gekookt, gegeten, gekletst en een spelletje gespeeld.

Rond 20.00 uur kwam er een ranger de weersvoorspelling van de volgende dag vertellen. Aangezien het ‘s morgens droog zou blijven en ‘s middag zou gaan regenen besloot ik vroeg naar bed te gaan om de volgende dag vroeg te gaan lopen.

Routeburn Track – Dag 2

Routeburn Track

Vandaag stond er een afstand van 19,9 km tot Howden Hut op het programma. Een lange afstand omdat er in Lake Mackenzie Hut geen bed beschikbaar meer was.

Om 06.30 uur had ik mijn schoenen al aan en mijn backpack al op mijn rug. Tijdens de 1e km’s loop je door de vallei en wetlands en stijg je gestaag.

Daarna volgt een pittig stuk klimmen waarbij je langs de kliffen boven Lake Harris loopt. Uiteindelijk bereik je het hoogste punt (1255m): Harris Saddle/ TarahakaWhakatipu.

Hierna volgt mijn favoriete deel van de Routeburn Track. Het pad daalt namelijk en geeft weidse uitzichten over het Darran-gebergte!

Na ongeveer 5,5 uur lopen kwam ik aan bij Lake Mackenzie Hut. Ik besloot hier even te pauzeren en op te warmen bij het vuur.
Inmiddels was het gaan regenen, de temperatuur leek nog verder gedaald en ik had nog 8,6km voor de boeg.

Helaas was het erg mistig geworden en heb ik van dit gedeelte van de tocht niet veel kunnen zien. Wel heb ik kunnen genieten van de Earland Falls en de frisse lucht in de bossen.

Na ongeveer 3,5 uur lopen kwam ik uitgeput en koud aan bij Howden Hut. Een kleinere hut dan de andere hutten. Beneden de gemeenschappelijke eetruimte en boven het slaap gedeelte. Buiten de wc’s en wasbakken. Toen ik aan kwam zaten er al mensen gezellig aan tafel en al snel kwam er een fles wijn uit iemand zijn backpack!

Routeburn Track – Dag 3

De laatste dag was een eitje, slechts 3,4 km te gaan! Ik sliep iets langer uit en startte met wandelen om 08.30 uur. Je stijgt nog een kort stukje om vervolgens alleen nog maar te dalen. Ik besloot om nog een kleine side trip te maken naar Key Summit, weer een prachtig uitzicht over de Darran Mountains.

Na 3 uur lopen kwam ik aan bij The Divide. The Divide ligt langs de weg die ook naar Milford Sound gaat. Een plek die zeker op mijn lijstje stond. Liftend vervolgde ik mijn reis naar Milford Sound. Iedereen die langs The Divide komt gaat richtig Milford Sound en zodoende was het erg makkelijk om hier een lift te vinden!

Meer weten over liften door Nieuw Zeeland? Lees dan al mijn tips en ervaringen hierover in mijn blog: Liften tips – Liften door Nieuw Zeeland”

Voorbereidingen en wat mee te nemen

Mijn voorbereidingen

Ik heb mijn handbagagerugzak zo vol mogelijk gepropt met spullen die ik tijdens de Routeburn Track niet nodig had (uiteraard geen waardevolle spullen). Deze tas heb ik met een slotje eraan achtergelaten in de bagageruimte van het hostel in Queenstown. Je wilt geen overbodige kilo’s meesjouwen. Later heb ik deze tas weer opgepikt!

Aangezien de Routeburn Track voor mij een last minute idee was had ik totaal geen kookgerei bij me. Ik besloot in mijn hostel een pastamaaltijd voor 2 avonden te maken en deze mee te nemen in plastic bakjes.

Uiteraard was er in de berghutten geen magnetron en dus heb ik deze maaltijden gewoon koud opgegeten. Niet ideaal, want na een dag hiken heb je wel behoefte aan een warme maaltijd. Daarnaast zorgde de bakken eten ook voor redelijk wat gewicht.

Wanneer je vanuit Nederland naar Nieuw-Zeeland vertrekt raad ik je aan om eerst bij de Bever langs te gaan. Hier verkopen ze maaltijden (zoals pasta bolognese) in een zakje. Je hoeft hier alleen heet water aan toe te voegen, best lekker. Ook kun je hier erg goedkoop en licht kookgerei kopen.