Als je van een bestelbus een camper gaat bouwen, moet je vroeg of laat de kosten van de bpm berekenen en betalen. Het is verstandig dit op tijd uit te rekenen, bij voorkeur voor de aanschaf van je bus, want deze kan bij nieuwe bussen hoog uitvallen.
Bpm aangifte doe je nadat de bestelbus is gekeurd door de RDW naar personenvoertuig, wat een kampeervoertuig is (camper). Bij de aanschaf van een geschikte bestelbus hoef je dit bedrag dus nog niet te betalen.
In dit blog leggen we uit wat bpm precies is en of je bpm plichtig bent. Vervolgens leggen we de berekening uit, want die is net anders dan voor bedrijfsvoertuigen. En uiteraard maken we ook een voorbeeld berekening, zodat jij makkelijk jou bedragen kunt invullen. Zo weet je precies hoe hoog jou bpm wordt en kom je na het ombouwen van de bestelbus naar camper niet voor verassingen te staan.
Bpm op campers
Bpm staat voor Belasting voor personenauto’s en motorrijtuigen en een camper is 17,5 jaar lang bpm plichtig. Je betaald dit bedrag in 1 keer op het moment dat jouw camper voor de eerste keer op de Nederlandse wegen mag rijden.
Mensen maken nog wel eens de fout dat zij denken dat een camper, net zoals een bestelbus 5 jaar bpm plichtig is. Dan kom je bedrogen uit, want na 5 jaar is het verschuldigde bedrag voor een camper nog steeds maar liefst 35,5% van de bruto bpm.
Voor de berekening van het bpm voor campers laat men de CO2-uitstoot buiten beschouwing. De waardes die in beschouwing worden genomen is de netto-catalogusprijs min de omzetbelasting (BTW), maar inclusief extra opties, accessoires en andere meerkosten. De datum dat het voertuig voor het eerst in gebruik genomen bepaald uiteindelijk hoeveel afschrijving je mag doen. Daarbij krijgen benzine voertuigen korting op de bruto bpm en dieselwagens moeten een klein beetje extra betalen.
Tweedehands bedrijfswagen kopen bouwjaar 2025 en later
Bpm wordt maar één keer geheven, namelijk bij de eerste toelating van de wagen op de Nederlandse weg (de datum van kentekenregistratie bij de RDW). Vanaf 1 januari 2025 is de vrijstelling voor bedrijfswagens met een verbrandingsmotor (categorie N1) vervallen.
Koop jij een tweedehands bedrijfswagen van bouwjaar 2025 of later die al in Nederland geregistreerd staat, dan is de bpm bij de eerste eigenaar al betaald. Jij hoeft dat dus niet nog een keer te doen, ook niet wanneer je de bus later laat ombouwen tot camper.
Er zijn wel uitzonderingen:
- Import uit het buitenland – hierbij moet je altijd bpm-aangifte doen, ook voor tweedehands voertuigen.
- Ombouw naar camper – soms volgt er een herberekening of correctie, afhankelijk van hoe de RDW het voertuig classificeert. Maar als de bpm al is betaald bij de bestelauto, komt er niet opnieuw het volledige bedrag bovenop.
Bpm berekenen op drie manieren
In Nederland zijn er drie officiële manieren om de afschrijving op de bpm te bepalen, en je mag de meest gunstige optie kiezen.
De eerste is de forfaitaire afschrijvingstabel. Dit is de meest eenvoudige methode, die een vast percentage afschrijving per maand of jaar hanteert. Deze methode is ideaal als je camper in redelijk goede staat is en je geen zin hebt in extra papierwerk, maar het kan zijn dat je niet het maximale voordeel behaalt, vooral als je wat zichtbare schade aan je camper hebt.
Een tweede manier is het gebruik van een koerslijst, zoals die van Autotelex. Deze methode bepaalt de waarde van de camper aan de hand van een gemiddelde handelswaarde. De koerslijst wordt echter vaak als minder gunstig beschouwd voor campers, omdat deze voornamelijk is gericht op de handel in bestelvoertuigen. Vandaar dat we deze in dit artikel ook niet verder bespreken.
De derde en in sommige gevallen de voordeligste methode, vooral voor campers met schade, is het taxatierapport. Een onafhankelijk taxateur beoordeelt de actuele staat van het voertuig, inclusief eventuele gebreken en schade. De taxateur stelt de werkelijke dagwaarde van de camper vast, wat in veel gevallen resulteert in een aanzienlijk lagere bpm dan via de andere twee methodes.
Berekenen bpm camper met cataloguswaarde
Het berekenen van de bpm voor een camper gaat over de netto cataloguswaarde van de bus. De waarde van de inbouw of camperinterieur telt dus niet mee. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je dit zelf kunt berekenen, inclusief een voorbeeld.
1. Bruto bpm bedrag zo laag mogelijk bepalen
De bpm wordt gebaseerd op de netto cataloguswaarde (de nieuwprijs zonder btw en zonder bpm). Hoe lager deze waarde, hoe gunstiger voor jouw berekening.
Zo vind je de laagste cataloguswaarde:
- Vraag het aan de verkoper van de bus.
- Kijk op de website van de dealer of fabrikant.
- Doe een kentekencheck via de RDW (ovi.rdw.nl).
- Vergelijk via de database van Autoweek.nl de bouwjaarreeks van hetzelfde model. Soms kom je een identieke bus tegen met een lagere cataloguswaarde (bijvoorbeeld door fabriekskortingen of een goedkoper basismodel).
Wij kiezen er in de praktijk altijd voor om de berekening te maken met de laagst gevonden cataloguswaarde van dat type en bouwjaar. Als we deze cataloguswaarde veel te hoog vinden en het idee hebben dat onze bus minder waard is, door bijvoorbeeld schade, dan gaan we over op de bpm aangifte via een taxatierapport.
Het bruto bpm bedrag berekenen
Met de netto cataloguswaarde kun je het bruto BPM-bedrag uitrekenen. Voor een bestelauto die wordt omgebouwd naar camper geldt een vast percentage:
37,7% van de netto cataloguswaarde = bruto bpm-bedrag
Let op: zakelijke bestelauto’s zijn bij eerste registratie vrijgesteld van bpm. Zet je zo’n bus later om naar camper (personenauto), dan moet alsnog het bijbehorende deel van de bpmworden betaald.
Een belangrijk verschil is dat bij gebruikte en geïmporteerde voertuigen de bpm wordt bepaald a.d.h.v. de werkelijke waarde en niet de waarde van het voertuig in nieuwstaat. Deze berekening mag je dus overslaan op het moment dat je de rest bpm al weet, want dit is al 37,7% van de werkelijke waarde.
De cataloguswaarde van het voertuig vind je op de website van de RDW of op de website van de fabrikant. Voer je kenteken in bij de kentekencheck van de RDW en je krijgt allerlei gegevens van het voertuig met onder andere de cataloguswaarde.
Via de online kentekencheck van de RDW kun je onder het kopje ”fiscaal” het bruto rest bpm bedrag terugvinden. Dit bedrag is bepaald aan de hand van het bouwjaar en de kilometerstand.
2. Diesel of benzinemotor?
De uitkomst van stap 1 moet je verhogen met €237,- als het gaat om een dieselmotor en verlagen met €1283,- als het gaat om een benzinemotor.
Vaak zie je bij het invoeren van het kenteken bij de RDW een bruto bpm bedrag. Dit is hetzelfde bedrag als de uitkomst van de berekening hierboven.
3. Afschrijvingspercentage berekenen
Gelukkig hoef je bij gebruikte voertuigen niet het volledige bpm-bedrag te betalen. Hoe ouder de bus, hoe minder bpm er overblijft. De Belastingdienst werkt hiervoor met een forfaitaire afschrijvingstabel.
De formule is: Te betalen bpm = bruto bpm × (100% – afschrijvingspercentage)
Het afschrijvingspercentage bepaal je aan de hand het forfaitaire tabel van de belastingdienst.
Stap 1:
Je bepaalt de leeftijd van het voertuig door te kijken naar de datum van eerste toelating, oftewel de eerste registratie van het voertuig. Deze datum vergelijk je met de huidige datum en het verschil geeft aan hoeveel jaren en maanden de bus inmiddels in gebruik is.
Stap 2:
Wanneer het aantal jaren en maanden duidelijk is controleer je in de tabel welke rij voor jou van toepassing is.
Waarschijnlijk zijn het aantal jaren en maanden net iets meer dan in kolom 1 wordt aangegeven. De overige maanden doe je maal het percentage bedrag uit kolom 3 en tel je bij het percentage bedrag uit kolom 2 op.
4 jaar en 6 maanden tot 5 jaar en 6 maanden | 62% | 0,42% |
5 jaar en 6 maanden tot 6 jaar en 6 maanden | 67% | 0,42% |
6 jaar en 6 maanden tot 7 jaar en 6 maanden | 72% | 0,25% |
7 jaar en 6 maanden tot 8 jaar en 6 maanden | 75% | 0,25% |
8 jaar en 6 maanden tot 9 jaar en 6 maanden | 78% | 0,25% |
Vanaf 9 jaar en 6 maanden | 81% | 0,19% |
Stap 3:
Nu kun je het afschrijvingspercentage toepassen:
Te betalen bpm = bruto bpm × (100% – afschrijvingspercentage)
Zo zie je dus dat voertuigen vanaf 9,5 jaar nog 19% betalen van het bruto-bpm bedrag. Een groot verschil met de 38% van voertuigen van 4,5 jaar.
We begrijpen het als je de berekening nu nog niet helemaal snapt, hieronder maken we een voorbeeld berekening om het zo helemaal helder te krijgen.
4. Rekenvoorbeeld bpm bedrag bestelbus naar camper
- Bruto bpm bedrag: De netto cataloguswaarde inclusief de opties van een bestelbus is €40.000,-
Het bruto bpm bedrag = (40.000,- / 100%) x 37,7% = €15.080,- - Het gaat hier om een diesel bestelbus dus we moeten hier €237,- optellen.
Bruto bpm bedrag dieselvoertuig = 15.080 + 237 = €15.317 - Het gaat hier om een bestelbus van 8 jaar en 9 maanden.
Het afschrijvingspercentage bereken je door in de forfaitaire tabel te kijken.
8 jaar en 6 maanden is 78%, de overige 3 maanden is 0,75% (3 x 0,25).
Het afschrijvingspercentage is dus 78 + 0,75 = 78,75%
De te betalen bpm = 15.317 / 100 x (100-78,75) = €3255,-
5. Calculator bpm camper berekenen
De bpm berekening met de cataloguswaarde hoef je niet zelf te maken. Dit kun je doen met behulp van onze calculator: bpm camper berekenen.
Bpm berekenen met taxatierapport
Als je toekomstige camper grote schade heeft, een kapot interieur of lakschade, kan een taxatierapport de werkelijke lagere waarde aantonen. De taxateur houdt rekening met alle factoren die de waarde beïnvloeden, inclusief onderhoudshistorie en eventuele aanpassingen. Dit is een onafhankelijke en objectieve beoordeling, maar de taxateur denkt wel met je mee, zo zijn er ook taxateurs die gespecialiseerd zijn in voertuig taxaties die een lage bpm berekening willen. Dan gaan ze opzoek naar elke beschadiging voor een zo gunstig mogelijk rapport.
Zo regel je een taxatierapport voor je camper
Een taxatierapport kan de perfecte manier zijn om te bewijzen dat jouw camper minder waard is en je dus minder bpm hoeft te betalen. Maar hoe pak je dat aan? Hieronder leggen we je de stappen uit.
Stap 1: vind de juiste taxateur
Je kunt niet zomaar naar elke taxateur. De Belastingdienst stelt eisen aan de taxateur en het rapport. Zorg ervoor dat je een taxateur kiest die is aangesloten bij een erkend register, zoals het Verenigd Register van Taxateurs (VRT). Dit geeft de Belastingdienst het vertrouwen dat het rapport onafhankelijk en professioneel is opgesteld.
Stap 2: Verzamel je Papieren
Voordat de taxateur langskomt, is het slim om alles alvast klaar te leggen. Zorg dat je alle relevante documenten bij de hand hebt, zoals het kentekenbewijs, onderhoudsboekjes en aankoopfacturen. Dit helpt de taxateur om een volledig beeld te krijgen van de historie van je camper.
Stap 3: De inspectie
De taxateur komt langs om je camper van top tot teen te bekijken. Hij let op alles: de algemene staat, eventuele deuken of krassen, roest, de werking van de techniek, maar ook de staat van het interieur. Op basis van zijn bevindingen stelt hij een gedetailleerd taxatierapport op waarin de dagwaarde van je bus staat vermeld.
Stap 4: Bpm aangifte doen met het taxatierapport
Met het taxatierapport bij de hand, ben je klaar voor de laatste stap. Je voegt dit rapport toe aan je bpm-aangifte die je indient bij de Belastingdienst. Zij beoordelen het rapport en beslissen of ze de vastgestelde waarde accepteren als basis voor jouw bpm-berekening. Wij hebben nog nooit gehoord dat deze aanpak niet geaccepteerd wordt door de belastingdienst.
Wat kost het rapport en wat levert het op
De kosten voor een taxatierapport variëren, maar liggen vaak tussen de 150 en 300 euro. Hoewel dit een investering is, kan het de moeite waard zijn als je een aanzienlijke verlaging van de bpm verwacht. Als je een camper importeert die veel gebruiksschade heeft, kan het voordeel op de bpm vele malen groter zijn dan de kosten van de taxatie.
Wanneer doe je aangifte bpm voor je camper
Aangifte bpm voor je camper doe je binnen 3 maanden nadat jouw camper gekeurd is door de RDW. Jouw oude bestelbus is nu officieel een camper en daarom ben je bpm verschuldigd. Ook als uit jouw berekening nul euro komt moet je nog steeds bpm aangifte doen. De RDW stuurt pas je kentekenbewijs op wanneer er een fiscaal akkoord is gegeven door de belastingdienst. Aan te raden is dus je aangifte direct na de rdw-keuring te doen.
Wanneer je als particulier aangifte doet en zelf de keuring hebt laten uitvoeren dan kun je online bpm aangifte doen bij de belastingdienst. Dit scheelt een hoop papierwerk invullen.
Als je te veel of te weinig bpm hebt betaald, zal de belastingdienst dit nog verrekenen.
Vergeet niet om bij de belastingdienst het kwarttarief aan te vragen. De inrichtingseisen van de belastingdienst zijn iets strenger dan die van de RDW, maar we raden je zeker aan je inrichting hierop aan te passen, aangezien je slechts een kwart van de wegenbelasting betaalt.
En voordat je echt op pad gaat: de camper verzekeren en milieuzones checken!
31 reacties
Goedemorgen.
Ik zit het bovenstaande te lezen en ik vind het geschrevene het meest duidelijk stuk wat te vinden is.
Wel roep het de volgende vraag bij mij op. Als een particulier een zakelijke bus bij garage koopt inclusief de btw en bpm moet er dan nog een rest bpm betaald worden?.
Ja altijd tot 17,5 jaar oude wagens. Maar ook dan moet er alsnog aangifte gedaan worden. Alleen dan komt de belastingdienst bij je terug met dat je niets hoeft te betalen. Altijd aangifte doen dus als je van zakelijk naar particulier gaat.
Goede morgen,
Wij zijn van plan om zelf een camper te bouwen en we hebben al zeer veel nuttige informatie bij jullie kunnen vinden.
Ook is alles zeer duidelijk beschreven.
wel hebben we nog een vraagje.
Hoe is de berekening over een bus van 07-08-20 , catalogusprijs 53238 euro met bruto BPM van 12855 euro?
Sorry Joop in het blog staan alle handvatten om deze berekening zelf te maken. Daar is het blog ook bedoelt voor.
Succes met de bouw en heel veel plezier!
Fijn, deze uitleg in ‘Jip-en-Janneke’ taal. Ik heb alleen nog één onbeantwoorde vraag; betaal je ook nog BPM als je een bestelbus van een particulier koopt en laat omkeuren tot camper? Of is dit alleen bij zakelijke bestelbussen het geval.
H. Groet,
Sandra
Als je van categorie wisselt, dus van bestelauto N1-3 naar personenauto (camper) M1. Dan moet er bijna altijd nog BPM betaald worden.
Het voordeel denk ik dat je hebt als je hem van een particulier koopt is dat de BTW al betaald is en je dus een Marge voertuig hebt.
Groetjes!
Hi,
Ik heb een bestelbus occasion gekocht uit 2015 bij een autodealer die aangeeft dat de BPM al verrekend is.
Ik wil deze bus nu gaan ombouwen tot camper en dus later dit jaar laten keuren bij de RDW.
Mijn vraag; moet ik hier nu nogmaals BPM over betalen en zo ja hoeveel dan?
Met vriendelijke groet,
camperbouwer
Dat zou kunnen dat die het al verrekend is. BPM wordt eenmalig geheven op voertuigen. Veel bestelbussen zijn door ondernemers gebruikt en die hebben vrijstelling van BPM, dus zodra jij er een personenauto van maakt moet deze BPM alsnog geheven worden. Als dit niet het geval is dan hoef je het niet dubbel te betalen. Het beste kun je er een telefoontje aan wagen naar de Belastingdienst, zei kunnen je precies vertellen of er over dit voertuig al BPM is betaald.
Hi Bas, wat jij zegt heb ik ook in andere blogs gelezen, vandaag gebeld met de belastingdienst. Zij geven bij mij aan dat ze die informatie niet mogen delen. Kan je alleen bij de 1e eigenaar opvragen. Overigens kreeg ik ook te horen dat je altijd het deel BPM (bpm -afschrijving)moet betalen bij ombouw naar personenauto (camper) omdat als er al bpm is betaald dit niet voor een personenauto was ? Vaag verhaal maar ik kreeg het niet duidelijker…..
Hoi Femke dankjewel voor je reactie, BPM verrekend betekent dus in dit geval alleen voor ondernemers. Dus als bedrijfsauto is het verrekend, maar als je van bedrijfsauto naar personenauto (kampeerwagen) gaat dan moet er altijd BPM betaald worden.
hallo,
begrijp ik nou goed dat je als je een bus die meer dan 100 maanden oud is, dus geen bpm meer hoeft te betalen na de omkeuring (100 x 0.19 = 19 en 19 + 81 = 100% aftrek?)
Mvg,
Stijn van de Ven
Hoi Stijn,
Nee, want je vergeet dat de 81% pas telt vanaf 9,5 jaar. Daar tel je 100 maanden bij op. Na 17,5 jaar hoef je geen bpm meer te betalen. Alsnog moet je de aangifte doen, ook al komt eruit dat je niets hoeft te betalen.
Groetjes
Ik heb van de week een belletje gedaan ivm het voornemen een bus aan te schaffen. Deze bus is geïmporteerd en inmiddels bijna 20 jaar oud maar ik dacht ik vraag er toch even naar bij de belastingdienst.
Maar wegens privacy redenen kunnen ze daar geen antwoord op geven!
Beste Bas,
Ik heb bovenstaande bestudeerd en dank voor de nuttige informatie. In mijn geval gaat het om een tweedehands geïmporteerde Peugeot Boxer met 2017 als eerste toelating en 2022 als eerste inschrijving in NL. In dat geval geldt de werkelijke waarde op die laatste datum? En wie bepaalt dan die werkelijke waarde?
Alvast vriendelijke dank,
Gauke
Ha Gauke, nee de cataloguswaarde is het startpunt. Dat is de waarde waarmee je begint, dus als jouw boxer uit 2017 komt, de waarde van boxers uit 2017. Dan komen de opties er nog bij. Vanaf daar begin je de berekening. De werkelijke waarde op dit moment is niet van toepassing.
Mag je in de bus rijden tijdens het ombouwen naar camper
Als particulier wordt het moeilijk om een bedrijfswagen te verzekeren, dus je zult dat via een kvk moeten doen. Als je de bus schorst dan mag het sowieso niet. Je zou met een tijdelijke inbouw de bus al tot camper kunnen keuren, dan keur je deze naar personenwagen namelijk en dan kun je deze verzekeren als particulier.
Beste Bas,
Wat als je een jongere bus koopt die nog geen 5 jaar oud is. Dan moet je bij de aanschaf van de bus al BPM betalen (volgens de tabel). Stel dit is 4900 euro. Na verbouwen en na de keuring moet je weer aangifte BPM doen zoals ik dat begrijp. Stel de BPM is dan nog 4500 euro. Krijg ik dan 400 euro retour of moet ik dan weer het hele bedrag BPM betalen?
Alvast bedankt voor je antwoord!
Marco
Een hele goede vraag Marco, het klopt dat je dan bij de aanschaf al BPM moet betalen, maar of je dan geld retour krijgt op het moment dat je er een personenauto van maakt, dat durf ik niet te zeggen.
Ik wil graag een persoon busje vw t5 benzine kopen.
Deze staat geregistreerd als m1 dus personenauto. Die wil ik omkeuren naar kampeerauto, dan is de bpm toch al betaald?
Ja klopt, je betaald bpm wanneer je van bedrijfsauto naar personenauto gaat.
Handige berekening. Als ik een bus in Duitsland koop, betaal ik dan 2x bpm? Voor import en dan voor ombouwen?
Hoi Marieke,
Nee BPM hoeft maar 1 keer betaald te worden.
Goedendag,
Jullie zijn goed bezig! We hebben al veel tips en info hiervandaan gehaald.
Ons project: Ford Transit / Tourneo 05/2012 en willen richting 06/2025 gaan keuren.
Nu voor de BMP berekening toch nog een onduidelijkheid.
De catalogusprijs is €38965
37,7% daarvan komt op € 14.689,81
Vervolgens aftrek aan de hand van forfaitaire tabel
Dat is 9jaar & 6mnd = 81% is -€ 11.898,74
en nog +/- 42 mnd x 0.19% erbij om er verder af te trekken -€ 1.172,25
Dan is de rest BPM € 1.618,82 en komt daar de 273 toeslag voor diesel bij
Totaal dus € 1.891,82
Echter staat bij voertuiggegevens op de site van het RDW ook Bruto BPM vermeld van €9572
Als we dat met de forfaitaire tabel doorrekenen komen we uiteindelijk op € 1.327,83 en dat scheelt toch weer best veel.
Vraag is dus., wat is nu juist.?
Alvast bedankt.
Gr, Ronald
Hoi Ronald,
Wij houden de uitkomst met het laagste bedrag aan. En dat heeft de belastingdienst altijd geaccepteerd.
Dus in jouw geval zou ik de bruto bpm van de RDW aanhouden.
groetjes
Hoi Bas,
Allereerst mijn complimenten voor jullie site. Maak dankbaar gebruik van jullie kennis.
Dat BPM verhaal blijft een drama. Als ik nu op de balastingsite kijk staat er toch duidelijk:
” In de volgende gevallen betaalt u geen bpm, maar moet u wel aangifte bpm doen voor uw motorrijtuig(personenauto, bestelauto, kampeerauto of motor)”
Het 3e punt zegt: “u bestelauto heeft een datum eerste toelating van 31 december 2024 of eerder en is ouder dan 5 jaar”
Dus een bus kopen die ouder is dan 5 jaar en je bent geen bpm afdracht verschuldigd.
Of lees ik hier iets niet goed?
Met vriendelijke groet Jos
Beste Jos,
Volgens mij ben je op de verkeerde pagina bij de belastingdienst, dit lijkt me het geval wanneer je de bestelauto zakelijk gebruikt. Wanneer je een bestelauto ombouwt tot camper en dus een personenauto maakt, ben je bpm verschuldigd.
Beste Bas & Bianca,
Ik ben al een langere tijd bezig met camperplannen in mijn hoofd.
Ik heb nu een bus van 2019 op het oog.
Verkoper vermeld mij dat de BPM 0 is.
Wanneer ik deze zakelijke bus laat omkeuren tot camper moet ik dus alsnog weer BPM gaan betalen? Ondanks dat deze al 0 is?
Ik hoor graag van je.
Hoi Gezenius,
Ja waarschijnlijk wel, ik ken je situatie niet precies. Maar verkopers melden 0 bpm, omdat het om een zakelijk voertuig gaat. Van zakelijk naar personenauto is altijd bpm betalen. Tenzij die al betaald is, maar dat is waarschijnlijk niet bij voertuigen ouder dan 2025.
Wij willen onze camper om laten zetten van N1 naar M1. Het is dus een camper, altijd al geweest, maar ooit bij import in Nederland op N1 kenteken gezet.
Moeten we nu na omzetting naar M1 alsnog BPM betalen?
Het gaat om een Hymer van 27 jaar oud. De regel 17,5 jaar is dan toch van toepassing?
Na 17,5 jaar is er geen rest bedrag meer over, dus bijna zeker dat je niets hoeft te betalen, wel altijd je aangifte indienen ook al is de uitkomst van de rekensom 0 euro.