Bergwandelen: 12 tips voor beginners

Bas en Bianca van de website vrolijkopreis.nl
Hi, wij zijn Bas en Bianca! We hopen dat je onze gratis blogs leuk en waardevol vindt. Zo ja, vind je het dan leuk om ons werk te steunen?šŸ¤—

Je gaat voor het eerst bergwandelen maar wilt dit wel veilig doen of je hebt wel al vaker een tocht gemaakt maar bent opzoek naar extra tips.

Na het lezen van dit blog weet je zeker dat je goed voorbereid op pad gaat en optimaal kunt genieten van al het moois dat de bergen je te bieden hebben!

Tip 1: Kies een hike die past bij jouw niveau

Zoek naast afbeeldingen ook de praktische informatie van een hike op. Start met een hike die eigenlijk net onder jouw niveau ligt. Zo kun je rustig wat ervering opdoen en heb je meer energie over om te dealen met onverwachte situaties. Bouw de moeilijkheidsgraad vervolgens geleidelijk op. Steeds iets verder en/ of hoger.

Bekijk de afstand en hoogtemeters

Bekijk niet alleen de totale afstand van de hike, in de bergen zijn namelijk ook het aantal hoogtemeters erg belangrijk. Oftewel het aantal meters dat je stijgt.

Wanneer je bij een tocht van “slechts” 4 kilometer wel 900 hoogtemeters moet stijgen wordt het namelijk opeens toch een pittige tocht.

Toen wij net begonnen met hiken kozen wij vooral voor routes met een maximale stijging van 500 meter per dag, inmiddels lopen wij ook tochten met 1800 meter stijging per dag. Uiteraard is dit per persoon verschillend en voor een groot deel afhankelijk van jouw lichamelijke fitheid.

Houd rekening met de wandelduur van een hike

Bij veel hikes staat de gemiddelde wandelduur/ looptijd aangegeven. Kijk hierbij of dit aangegeven is voor ‘one way’ (alleen heen) of ‘return’ (heen en terug).

De wandelduur is belangrijk voor de planning van je hike. Pas de wandelduur aan op jouw lichamelijke fitheid en het aantal uren daglicht (afhankelijk van de periode van het jaar). Voorkom dat je in het donker moet lopen.

Ook hierbij geldt: bouw de looptijd geleidelijk op. Begin bijvoorbeeld met een halve dagtocht en maak de duur steeds iets langer.

Wandelduur berekenen

Staat er geen wandelduur aangegeven dan is de vuistregel van de ANWB voor beginnende hikers:

  • Stap 1: 300 meter stijgen staat gelijk aan 1 uur lopen, 600 meter dalen staat gelijk aan 1 uur lopen
  • Stap 2: 4 km hemelsbreed wandelen staat gelijk aan 1 uur lopen

Ga voor de berekening van de totale looptijd uit van de langste tijd (stap 1 of 2) en tel daar de helft van de kortste tijd bij op (stap 1 of 2).

Voorbeeld:

  • Stap 1: 900 meter stijgen + 600 meter dalen = 4 uur
  • Stap 2: Afstand van 4 kilometer = 1 uur

We gaan uit van de langste tijd, wat in dit geval stap 1 is. Hier tellen we de helft van de kortste tijd bij op, wat in dit geval 30 minuten is. Je hebt dus minimaal 4,5 uur nodig voor deze route.

Volg gemarkeerde paden

Kies een officiƫle hike uit waarbij de route aangegeven staat met borden en/of markeringen. In o.a. Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Noord-Italiƫ en Nieuw-Zeeland staat er bij de hikes heel duidelijk aangegeven waar je heen moet.

Koruldi Lakes

Tip 2: Download Wikiloc

Wikiloc is een gratis app waarop hikers wandeltochten met elkaar delen. Inmiddels kun je hier miljoenen hikes overal ter wereld op vinden.

Hikers beoordelen de hikes, delen de precieze route die zij gelopen hebben (inclusief afstand en hoogtemeters) en geven tips voor het bergwandelen per tocht. Zodoende kun je ook lezen of anderen de hike als zwaar of makkelijk ervaren hebben.

Wikiloc is onze favoriete app voor het vinden van wandelroutes.

Bekijk ook de categorie hiken op onze website

Hier delen wij al onze favoriete en laatste hikes, inclusief onze ervaringen. Ook geven wij hierbij altijd aan of wij deze hike als makkelijk / middel / moeilijk ervaren hebben.

Tip 3: Zorg voor een hike maatje

Als beginnende hiker kan het fijn zijn om je eerste hikes met iemand samen te lopen. Is er iemand in jouw omgeving die al wat ervaring heeft met hiken? Ken je iemand die sportief en/of enthousiast is om op avontuur te gaan?

Twee weten immers meer dan 1 en mocht er onderweg iets gebeuren sta je er niet alleen voor.

Hiken met een gids en/of groep

Natuurlijk kun je er ook met een lokale gids de bergen in gaan. Deze gidsen hebben veel hike ervaring en kennen het gebied vaak op hun duimpje.

Travelbase is de meest avontuurlijke reisorganisatie van Nederland en zij bieden verschillende meerdaagse hikes aan, zoals: de Norway Trail en de Balkan Trail. Aangezien meerder mensen op dezelfde dag starten aan een hike en je ook op dezelfde plek overnacht is het heel gemakkelijk om hier een hike maatje te vinden. Ook zijn er ervaren gidsen die meelopen. Hierdoor ben je verzekerd van een veilige en onvergetelijke eerste ervaring met hiken.

Jij kunt je volledig richten op wandelen, Travelbase regelt de rest.

Tip 4: Start je hike op het beste moment: maand/ tijd / weer

Check het weerbericht

Wij checken altijd vlak voor vertrek de weersvoorspellingen in de bergen. Het kan nog zulk mooi weer zijn in het dal, maar hoog in de bergen kan het weer heel anders zijn! Ook kan het weer in de bergen plots omslaan.

Regen, harde wind en/of sneeuw kan een hike moeilijker of zelfs onveilig maken. Dit wil je ontlopen als beginnende hiker. Kies daarom een zonnige dag uit.

Kies de beste reistijd

Zoek uit wat het beste seizoen is voor hiken op de door jouw gekozen bestemming. Over het algemeen loopt het hike seizoen in Europa van half juni t/m half oktober. In Nieuw-Zeeland zijn de beste maanden juist half oktober t/m eind april. In Nepal zijn dit de maanden oktober en november.

Lente in lager gelegen gebieden kan nog steeds winterse weersomstandigheden betekenen in de bergen. Zo konden wij in de maand mei in Albaniƫ veel bergroutes nog niet lopen omdat er een dik pak sneeuw lag.

Anderzijds wil je ook voorkomen dat je aan het hiken bent tijdens extreme hitte.

Start met hiken in de ochtend

Wanneer je in de ochtend start met hiken heb je nog een hele dag vol zonlicht voor je. Mocht je verkeerd lopen of meer pauzes nodig hebben dan verwacht, dan is hier tijd voor. Je hoeft je geen zorgen te maken over lopen in de het donker.

Daarnaast is op warme bestemmingen in de ochtend hiken vaak ook aangenamer vanwege de lagere temperatuur!

KaƧkar gebergte

Tip 5: Download Maps.me

Wij kopen of gebruiken nooit papieren wandelkaarten, maar altijd de app Maps.me. Deze app biedt gratis offline kaarten. Ook wanneer je in de bergen geen internet hebt kun je deze kaarten dus gewoon gebruiken.

Wat ik erg fijn vindt is dat GPS je exacte locatie aangeeft op de kaart. Zo kun je gemakkelijk zien waar je bent en of je in de goede richting wandelt.

Maps.me geeft ook heel duidelijk de hoogtemeters aan langs de route en in landen als bijvoorbeeld Turkije geeft deze app nog meer wandelpaden aan dan bijvoorbeeld Google Maps.

Wanneer je wel internet hebt download je de de regio’s van de hike die je gaat maken. Het is dus belangrijk dat je dit doet voordat je start aan een hike.

Let op, het is wel belangrijk dat je telefoon stroom heeft, daarover later in dit blog meer.

Tip 6: Neem voldoende water en eten mee tijdens de hike

Je bent in beweging en om je lichaamswarmte af te voeren ga je zweten. Daarom is het belangrijk om de vochtvoorraad van je lichaam aan te vullen.

Hoeveel water moet je drinken tijdens een hike?

  • De vuistregel is: drink minimaal 0,5 liter per uur inspanning. Hoeveel je tijdens een hike moet drinken is per persoon verschillend. In de praktijk nemen wij altijd een 1-1,5 liter waterfles per persoon mee tijdens een hike met een beweegtijd van 4 uur.
  • Wacht niet met drinken tot het moment dat je dorst hebt. Dan ben je namelijk vaak al te laat en kun je bijvoorbeeld last krijgen van kramp of vermoeidheid in je spieren. Drink regelmatig tijdens de hike.
  • Zorg dat je ook voor en na je hike drinkt. Water helpt bij de afvoer van afvalstoffen en kan zodoende ook spierpijn verminderen. Drink daarom ook na de wandeltocht, dit kan helpen bij je herstel.
  • Ook in voeding zit vocht. Neem bijvoorbeeld paprika, komkommer, tomaatjes, appel of mandarijnen mee. Of gekookt water in een thermosfles voor het maken van soep of noodles.

Wij hebben verschillende keren gehad dat wij s’ avonds in bed enorme kramp in onze benen krijgen. Dit kan een signaal zijn van onvoldoende drinken.

Water bijvullen tijdens een hike

Onze ervaring is dat we vaak onze waterflessen bij kunnen vullen tijdens een hike. Wij doen dit bijvoorbeeld bij een berghut/restaurant langs de route.

Wij drinken ook water uit de natuur, maar alleen snelstromend water hoog in de bergen. Wij zijn hier nog nooit ziek van geworden.

Kijk wel uit met stilstaand water uit de natuur, helemaal op plekken waar veel mensen komen. Wanneer een mens of dier zijn behoefte heeft gedaan vlakbij dit water kunnen er namelijk bacteriƫn of virussen in het water zitten en hier kun je ziek van worden. Andere optie is om natuur water eerst te koken of te filteren.

Bij punt 1 van dit blog heb je gekeken bij naar omschrijvingen en beoordelingen van hikes. Vaak wordt er hierin ook aangegeven of je waterpunten tegenkomt tijdens een hike.

Voeding tijdens een hike

Bij wandeltochten langer van een uur kan de aanvoer van koolhydraten noodzakelijk zijn. Je verbruikt namelijk een hoop energie (kcal) en wilt voorkomen dat je je slaap gaat voelen. Denk aan producten zoals: muesli/eiwitrepen, fruit, noodles of brood.

Tip 7: Vertel een achterblijver waar je gaat hiken

Mocht je door wat voor reden dan ook niet terug kunnen keren van je hike, dan is het wel zo fijn als er iemand op de hoogte is van jouw hike plannen. Zodoende ben je namelijk makkelijker te traceren!

Wij vertellen onze hike plannen altijd aan het thuisfront (familie), maar ook aan achterblijvers op huidige locatie: denk aan de eigenaar van je Hostel. Toen ik in Nieuw-Zeeland solo aan het hiken was liet ik altijd mijn gegevens noteren bij de toeristencentra / doc visitors center voor vertrek. Ik meldde dan ook altijd even wanneer ik weer terug was.

Tip 8: Zorg voor goede wandelschoenen

Goede wandelschoenen kunnen blaren, uitglijden en/of het verzwikken van enkels voorkomen. De schoenen die je draagt kunnen je hike maken of breken.

Laten we duidelijk zijn: wandelschoenen zijn speciaal ontwikkeld voor lange wandeltochten en sneakers zijn dit niet. Wandelschoenen bieden: grip, stabiliteit, demping en waterdichtheid.

Tijdens hikes hebben wij vaak genoeg mensen zien vallen doordat zij op Nike sneakers lopen die vrijwel geen profiel hebben. Wij zien wandelschoenen dan ook als de beste investering wanneer je van plan bent te gaan hiken.

In het blog ‘paklijst hiken‘ delen wij meerdere tips over het kiezen van geschikte schoenen voor bergwandelen. Zo is het bijvoorbeeld slim om je wandelschoenen een halve maat groter te kopen dan normaal. Wanneer je afdaalt in de bergen glijd je vaak namelijk iets naar voren in je schoenen en dan wil je niet dat je tenen gelijk klem zitten.

Tips bergwandelen

Tip 9: Pas het 3-lagensysteem toe in je kleding

Tijdens het hiken wil je droog en warm, maar wel flexibel blijven.

De kleding die je kiest is uiteraard afhankelijk van de weersomstandigheden. Zoals punt 3 uit dit blog al aangaf is het belangrijk om deze voor vertrek te checken.

Wij vinden het fijn om tijdens het hiken verschillende lagen te dragen. Wanneer nodig kun je dan gemakkelijk een laag uittrekken of juist aantrekken. Elke laag heeft een andere functie.

Laag 1: Ademend shirt

Functie: vocht afvoeren

Deze laag voert zweet af. Kies een ademende stof die snel droogt

Tip: kies niet voor katoen: deze stof neemt zweet op en houdt het vast = zwaar en koud

Laag 2: Trui of fleecevest

Functie: isoleren

Deze laag houdt je warm

Het is belangrijk dat deze laag ook flexibel is, zodat je comfortabel kunt bewegen

Laag 3: Jas

Functie: beschermen

Deze laag houdt wind/regen/sneeuw buiten en beschermt tegen bijvoorbeeld doorns

Zelf kiezen wij voor een waterdicht Hardshell Jack

Daarnaast vinden wij het ook fijn dat laag 3 ook ventileert. Zo heb je tegenwoordig hike jassen met ventilatieritsen onder de oksel. Laag 3 gaat standaard mee in onze rugtas, mocht het weer plots omslaan zijn we hier erg blij mee. Daarom is het belangrijk dat de jas licht en compact is. Wij maken zelf gebruik van de volgende jassen:

Meer informatie over kleding tijdens het hiken en andere handige prodcuten vind je in onze paklijst voor hiken.

Tip 10: Zorg dat je telefoon opgeladen is + neem een powerbank mee

Je wilt:

  • Bereikbaar blijven voor de buitenwereld mocht er een noodsituatie zijn
  • Gebruik kunnen maken van offline kaarten (tip 4)

Beide punten dragen bij aan je veiligheid tijdens een het maken van een lange wandeltocht.

Wij nemen als back-up ook altijd nog een powerbank + oplader mee, waardoor wij ook tijdens een hike onze telefoon kunnen opladen.

Tip 11: Neem voldoende rust

Je hebt geen haast! Loop op een tempo dat prettig aanvoelt. Zodoende houd je het hiken makkelijker vol.

Las voldoende pauzes in zodat je weer op adem kunt komen en je de spanning even van je benen af kunt halen.

Zelf houd ik altijd mijn schoenen aan tijdens pauzes. Ik heb namelijk meegemaakt dat mijn voeten gingen opzetten toen ik mijn schoenen uitdeed en hierdoor ontstonden later in de hike blaren. Ik doe mijn schoenen wel uit wanneer er bijvoorbeeld een steentje in zit. De meningen over schoenen wel of niet uittrekken tijdens pauze zijn echter verdeeld.

Houd tijdens een pauze rekening met het weer. Voorkom dat je het koud krijgt door een extra laag aan te trekken en ga op een zak of kledingstuk zitten i.p.v. op de natte grond.

Tip 12: Train je conditie en beenspieren

Bergwandelen vraagt een grote inspanning van je lichaam. Tijdens het klimmen voel ik vaak mijn bovenbenen verzuren, terwijl ik bij het afdalen vooral de spieren en pezen rondom mijn knieƫn erg voel.

Wanneer je een goede conditie hebt wordt hiken opeens een stuk minder zwaar! Doe dus van te voren krachttraining voor je benen en/of ga wandelen! Doe dit bij voorkeur minimaal 2 Ć” 3 keer per week.

Tip 13: GENIET!

Heb jij nog tips voor beginnend bergwandelen? Laat het ons dan vooral weten!!

DIT BERICHT DELEN

GERELATEERDE BERICHTEN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Logo Vrolijk op Reis

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website, ga je hier automatisch mee akkoord en erken je onze Privacy Policy