Baita Segantini via Monte Castellaz – Dolomieten op zijn best

Bas en Bianca van de website vrolijkopreis.nl
Hi, wij zijn Bas en Bianca! We hopen dat je onze gratis blogs leuk en waardevol vindt. Zo ja, vind je het dan leuk om ons werk te steunen?🤗

Pale di San Martino is de grootste en misschien wel meest spectaculaire berggroep van heel de Dolomieten. Vooral de Baita Segantini berghut staat bekent om zijn indrukwekkende uitzicht op deze scherpe pieken.

De daghike die we in dit blog beschrijven brengt je langs de mooiste viewpoints, waaronder Monte Castellaz en Baita Segantini. Een makkelijke hike, met grote beloning!

Waarom via Monte Castellaz hiken?

De meerderheid van de mensen brengt alleen een bezoek aan de Baita Segantini hut. Vanaf de Passo Rolle hiken ze in 30 minuten naar boven, nemen een kijkje en binnen 1,5 uur zitten ze weer in de auto.

Vanaf de Baita Segantini hut heb je een prachtig uitzicht op de Pale di San Martino bergen en deze plek is ook zeker een bezoek waard. Maar eerlijk is eerlijk het uitzicht vanaf Monte Castellaz en tijdens het hiken van Monte Castellaz naar de Baita Segantini hut is van een heel ander niveau!

Je bewondert de Pale di San Martino vanuit allerlei verschillende hoeken en dit maakt het tot een onvergetelijke ervaring. Oprecht 1 van de hoogtepunten van de Dolomieten!

Startpunt Baita Segantini hike!

Coördinaten: 46.297579, 11.7893

De hike start vanaf de spectaculaire bergpas Passo Rolle. Parkeer je auto op de parkeerplaats bij Malga Juribello, dit is ongeveer 25 minuten rijden vanaf San Martino Castrozza. Er is plek voor 30-40 auto’s en parkeren is gratis.

Vervolgens steek je vanaf de parkeerplaats de weg ter hoogte van de bocht over. Hier loopt een breed grindpad naar boven en dit is het startpunt van de hike.

De Monte Castellaz – Baita Segantini hike!

Hike tijd: 2,5 uur (exclusief pauzes)
Hoogtemeters: ongeveer 425 meter

Niveau: makkelijk

Wij raden je aan om deze hike eind middag te doen. Hierdoor kun je de zonsondergang bewonderen bij Baita Segantini. Verder is onze ervaring dat het eind middag minder druk is langs deze route dan midden op de dag.

De route van deze hike loopt in een rondje. Uiteindelijk kom je dus weer terug op de Passo Rolle Parking, maar je neemt (op een klein gedeelte na) niet dezelfde pad terug. Dit vinden we deze route extra lek maken.

Van Passo Rolle naar de top van Monte Castellaz ( 1 – 1,5 uur)

Na zo’n 10 minuten lopen over het brede grindpad kom je de eerste wegwijsborden tegen. Het zijn er nogal veel. Houdt de borden Castellaz of Capanna Cervino aan. Zolang je maar uitkomt bij Rifugio Capanna Cervino.

Pale di San Martino

Vanaf Rifugio Capanna Cervino loop je over het brede grindpad verder naar boven richting Baita Segantini / Castellazo. Na zo’n 15 minuten kom je de volgende wegwijsborden tegen met een pijltje richting Castellazo (zie foto’s hieronder). Je slaat hier linksaf en je ziet Monte Castellaz recht voor je.

Aangekomen bij de voet van Monte Castellaz wordt het een klein beetje verwarrend. Je kunt zowel linksaf als rechtsaf richting de top van Monte Castellaz, maar de wegwijsborden die hier staan geven aan dat je rechtsaf naar Castellazo moet. Wanneer je er een rondje van wilt maken (zoals wij) raden we je aan linksom te lopen. Je zult hier geen spijt van krijgen, want de route vanaf die kant richting Baita Segantini is schitterend.

Monte Castellaz

Maar eerst de korte route omhoog dus naar de top van Monte Castellaz, deze duurt nog ongeveer 30 á 45 minuten. Je wordt begroet door de witte ‘Cristo Pensante’, oftewel het denkende Christus beeld.

Op de top vind je verschillende mooie viewpoints, zoals die op de foto’s hieronder. Wat een waanzinnig uitzicht op de Pale di San Martino!

Baita Segantini
Monte Castellaz

Van Monte Castellaz naar Baita Segantini (45 minuten – 1 uur)!

Vanaf de top loop je noordwaarts naar beneden. Je kunt natuurlijk ook teruglopen, maar dan mis je de fantastische route richting de Baita Segantini.

Na 10 minuten kom je een grot tegen waar je voorheen rechtsaf kunt lopen naar beneden. Deze route is vanwege veiligheidsredenen afgesloten, zoals je op de volgende foto kunt zien. Je vervolgt je weg dus linksaf.

Dit pad daalt snel naar beneden en voordat je het weet loop je weer tussen de bomen en het gras.

In totaal doe je er vanaf de top van de Monte Castellaz naar Baita Segantini ongeveer 45 a 60 minuten over.

Monte Castellaz

Houdt links aan richting Baita Segantini, waarbij je om een grote gras heuvel heen loopt. Het laatste deel van deze route is een lust voor het oog, helemaal wanneer de zon al langzaam ondergaat. Dit is mijn favoriete uitzicht tijdens deze hike.

Baita Segantini

Aangekomen bij Baita Segantini zijn er verschillende plekken waar je even rustig de zonsondergang kunt kijken. Zo is er een klein meertje vanaf waar je ook prachtige foto’s kunt maken. Maar wij raden je ook aan 1 van de heuvels op te wandelen..

Vanaf Baita Segantini volg je het grindpad terug richting de parkeerplaats. Dit is een gemakkelijk pad, waar je zo’n 20 – 30 minuten over doet.