Adolf Munkel Trail – Alles wat je moet weten

Bas en Bianca van de website vrolijkopreis.nl
Hi, wij zijn Bas en Bianca! We hopen dat je onze gratis blogs leuk en waardevol vindt. Zo ja, vind je het dan leuk om ons werk te steunen?🤗

De Adolf Munkel Trail: de meest indrukwekkende daghike die je kunt maken wanneer je Val di Funes in de Dolomieten bezoekt! Wandel aan de voet van de imposante bergketen Geisler/Odler en langs prachtige bergweides zoals de veelal gefotografeerd Geisler Alm.

Val di Funes is 1 van onze favoriete gebieden in de Dolomieten. Na het hiken van de Adolf Munkel Trail zal je begrijpen waarom!

Meer tijd te besteden in de Dolomieten? Bekijk dan ons best gelezen blog ‘hoogtepunten in de Dolomieten‘ ter inspiratie.

Beginpunt Adolf Munkel Trail

De hike start vanuit Val di Funes, in de provincie Zuid-Tirol in de Dolomieten. Deze vallei ligt op zo’n 45 minuten rijden van de stad Bozen.

Parkeer je auto op de Zannes/ Zans parkeerplaats. Een ruime parkeerplaats waar plek is voor meer dan 100 auto’s. De kosten zijn €12,- voor 24 uur.

Coordinaten: 46°38’07.8″N 11°45’49.0″E

Vervolgens loop je vanaf het restaurant van de parkeerplaats tegen de eerste wegwijsborden aan.

Route Adolf Munkel Trail

Hike tijd: 3 uur (exclusie stops)
Niveau: makkelijk

Van Zannes naar Glatschalm (20 minuten)

Volg vanaf Zannes eerst de borden met nummer 36 naar Glatschalm. Je loopt langs de parkeerplaats naar een klein huisje met nog meer wegwijsborden. Houd de borden 36 aan.

Tijdens dit eerste gedeelte van de hike loop je over een breed grindpad tussen de bomen. Doordat je met je gezicht richting de Geisler/Odle pieken loopt heb je gelijk dit eerste stuk al een indrukwekkend uitzicht. In totaal stijg je zo’n 200 meter.

De Glatschalm is de eerste kleine bergweide die je daarna tegenkomt. Persoonlijk vind ik dit 1 van de mooiste plekken die je bezoekt tijdens deze hike.

Glatschalm
Adolf Munkel Trail

Van Glatschalm naar Geisler Alm

Vervolg je route over het smalle pad dat je op de foto hierboven ziet, je rug naar de Glatschalm gericht.

Vervolgens kom je al na 100 meter wegwijsborden tegen. Persoonlijk zou ik je aanraden hier rechtsaf te slaan richting Geisler Alm. Maar rechtdoor kan ook. Aan het eind van de hike kom je weer op dit punt terecht. Maar wij wilden graag eerst op afstand van de machtige pieken lopen.

Dansler Alm

Je vervolgt je route dus richting Dansler Alm en Geisler Alm. Deze route begint vlak en daalt vervolgens behoorlijk en daardoor denk je misschien dat je verkeerd loopt.

Dansler Alm kom je als eerste tegen, althans vlak voordat je er bent sla je linksaf richting Geisler Alm. Nu ga je dus weer stijgen.

Geisler Alm

Na zo’n 30 minuten stijgen splitst het pad ineens zonder enige borden. Houd hier rechts aan, zo kom je bij de bergweide uit.

Geisler Alm is 1 van de meest gefotografeerde plekken in de Dolomieten. Neem plaats op 1 van de relax stoelen en geniet van het panorama uitzicht op het Geisler/Odle massief!

Van Geisler Alm naar Gschnagenhardt Alm (5 minuten)

Loop vanaf Geisler Alm eerst nog 5 minuten (200 meter) verder omhoog naar Gschnagenhardt Alm. Vanaf hier loop je namelijk het eerste gedeelte terug naar Zanser Alm boven de boomgrens. Je hebt zodoende een mooier uitzicht.

Eerst liepen wij vanaf Geisler Alm langs de speeltuin om hier direct ons pad naar beneden te vervolgen. Maar na enkele minuten zijn wij gedraaid omdat we tussen de bomen liepen die ons uitzicht blokkeerden. Geen moment spijt gehad van de keuze om eerst naar Gschnagenhardt Alm te lopen dus.

Adolf Munkel Trail

Van Gschnagenhardt Alm naar Zans – 1,5 uur

Links achter het Gschnagenhardt restaurant vervolg je de hike over het afgezette pad dat je op de 1e foto hieronder ziet. Daarna daal je een stuk en kom je de wegwijsborden van foto 2 hieronder tegen. Je volgt vanaf hier route 35 terug richting Zans/Zannes.

Vanaf Gschnagenhardt Alm is het ongeveer 1,5 uur lopen terug naar de parkeerplaats. Het grootste gedeelte van deze route heb je een prachtig uitzicht op de bergen naast je. Sommige stukken loop je tussen de bomen, maar dan heb je alsnog wel verschillende viewpoints. Geen straf, deze terugweg!

Tijdens deze terugweg kom je dus Glatschalm weer tegen. Het punt waar je besloten heb rechtsaf te slaan (zoals ons) of rechtdoor. Vanaf hier loop je dezelfde route terug als dat je heen bent gekomen richting de parkeerplaats van Zannes.

Wat te doen in de omgeving van de Adolf Munkel Trail?

De Adolf Munkel Trail ligt in Val di Funes: een prachtig gebied wat zeker de moeite waard is om te ontdekken. Ga bijvoorbeeld bij 1 van de pittoreske kerkjes langs!

Santa Maddalena Church (St. Magdalena)

Bij de Santa Maddalena church kun je niet komen met de auto. Vanuit het stadje Santa Maddalena hike je in ongeveer 15 minuten naar het kerkje. Je kunt gratis een kijkje binnen nemen. Loop vanaf de kerk vooral nog 10 minuten verder in noordelijke richting omhoog over de ‘Magdalenaweg’. Typ in je Google Maps “Panorama Santa Magdalena” in en je komt bij 1 van de mooiste viewpoints van Val di Funes. Vooral met zonsondergang is deze plek prachtig.

Val di Funes

St. Johann / San Giovanni Church in Ranui

Nog een fotogenieke kerk in Val di Funes is de St. Johann. Wanneer je richting de Adolf Munkel trail gaat rijd je vlak langs het observatieplatform op de St. Johann. Wij hadden eerlijk gezegd iets meer van de plek verwacht, maar een bezoek kost slechts enkele minuten en je kunt er een mooie foto schieten.

Voordat je de ‘Via Zanser’ op rijdt zit er in de bocht een kleine parkeerplaats. Vanaf hier is het slechts 100 meter lopen. Parkeren is hier alleen verboden voor campers, maar wij hebben hebben met knipperlichten aan snel even heen en weer gerend.