Milieuzones en campers: wat moet je weten in Europa?

Bas en Bianca van de website vrolijkopreis.nl

Hi, wij zijn Bas en Bianca!
We hopen dat je onze gratis blogs leuk en waardevol vindt. Zo ja, vind je het dan leuk om ons werk te steunen?🤗

Steeds meer landen in Europa stellen milieuzones in, ook Nederland, om zo de luchtkwaliteit in drukke gebieden te verbeteren. Deze milieuzones hebben gevolgen voor camperreizigers: vooral wanneer jouw camper een oudere dieselmotor heeft mag je namelijk niet zomaar meer iedere stad (of zone) inrijden.

In Nederland vallen campers onder de 3500 kg meestal onder de categorie personenauto of lichte bedrijfsauto, waardoor ze in de meeste steden nog wel welkom zijn. Toch zijn er in grote steden als Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Arnhem specifieke regels.

Of je nu door Frankrijk, Duitsland, Italië of Nederland reist, het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de regels die voor jouw camper gelden. In dit artikel leggen we uit wat milieuzones zijn, hoe je ze herkent en welke regels er per land gelden voor campers.

Inhoudsopgave:

Mag mijn camper milieuzones in?

Campers zijn alleen toegestaan in milieuzones wanneer zij voldoen aan de lokale milieueisen. Om te bepalen of jouw camper hieraan voldoet, wordt er gekeken naar het volgende:

  1. De EURO-emissieklasse
  2. Het brandstoftype (diesel, benzine of LPG)
  3. Het gewicht van de camper

EURO-emissieklasse

Om inzicht te geven in hoeveel schadelijke stoffen een voertuig uitstoot, is in Europa het systeem van EURO-emissieklassen ingevoerd. Hoe hoger het EURO-nummer, hoe schoner en milieuvriendelijker het voertuig is.

De emissieklasse wordt mede bepaald door de Datum Eerste Toelating (DET) van het voertuig. Hoe ouder je voertuig, hoe lager meestal het EURO-nummer, omdat voertuigen bij toelating in het verleden aan minder strenge milieueisen hoefden te voldoen.

De gegevens in de tabel hieronder gelden voor dieselvoertuigen boven de 2585kg, wat van toepassing is op de meeste campers tot 3500kg in Nederland. Deze gegevens komen van www.milieuzones.nl, een initiatief van de Rijksoverheid.

EURO-normDatum Eerste ToelatingToegang milieuzones (dieselvoertuig)
EURO-0Voor 30-06-1992Niet toegestaan
EURO-1Vanaf 01-07-1992 Niet toegestaan
EURO-2Vanaf 01-10-1995Zelden toegestaan
EURO-3Vanaf 01-10-2000Soms toegestaan
EURO-4Vanaf 01-10-2005Vaak toegestaan (afhankelijk van lokale regels)
EURO-5Vanaf 01-10-2008Vaak toegestaan
EURO-6Van 31-12-2012 tot nuVrij toegang

Let op: de DET is meestal leidend voor het bepalen van de EURO-klasse, maar in sommige landen geldt de datum van typegoedkeuring als maatstaf. Dit kan ervoor zorgen dat je camper een andere emissieklasse krijgt dan je zou verwachten op basis van het kenteken.

Voorbeeld: Onze Volkswagen Crafter kreeg in Nederland pas in 2017 zijn kenteken, maar valt toch in EURO 5, omdat de typegoedkeuring van dit model al vóór september 2012 was afgegeven. Duitsland hanteert de typegoedkeuringsdatum voor de emissieklasse, waardoor deze kan afwijken van de DET.

> Hoe weet je dan zeker welke emissieklasse jouw camper heeft? Check dit eenvoudig via je kenteken op www.milieuzones.nl of bij de RDW kentekencheck.

Brandstoftype: diesel, benzine of LPG

Misschien is het je al opgevallen dat er bij ’toegang milieuzones’ in de tabel hierboven specifiek benoemd staat dat het om dieselvoertuigen gaat.

Voor benzinevoertuigen zijn de regels namelijk net wat soepeler. Dit komt doordat benzinemotoren over het algemeen minder fijnstof en stikstofoxiden uitstoten dan oudere dieselmotoren.

Rijdt jouw camper op benzine of LPG?

  • In Nederland kun je zonder problemen de milieuzones inrijden. Ook wanneer je een EURO-1 of EURO-2 voertuig hebt.
  • In de meeste Europese landen gelden soepelere regels, maar let op:
    • In Antwerpen en Brussel zijn benzinevoertuigen met EURO 0 of 1 niet welkom
    • In Duitsland heb je in milieuzones een groene milieusticker nodig, die benzinevoertuigen zonder katalysator niet krijgen.
    • In Frankrijk hebben benzinevoertuigen met EURO-3 (of lager) in sommige mileuzones beperkte toegang.

Let op: ook als je camper technisch aan de eisen voldoet, heb je in sommige landen in Europa alsnog een milieusticker of registratie nodig.

Milieuzones in Nederland

Er zijn in Nederland steeds meer steden met milieuzones, maar in veel gevallen gelden deze alleen voor dieselvrachtwagens en zware dieselbestelwagens.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende voertuigcategorieën, zoals personenauto’s (M1), bestelwagens (N1), vrachtwagens en campers.

Steden in Nederland met milieuzones die campers kunnen weren (sinds juni 2025):

  1. Amsterdam
  2. Den Haag
  3. Utrecht
  4. Arnhem

Campers onder de 3500kg vallen meestal onder de categorie personenauto of lichte bedrijfsauto en mogen hierdoor de meeste steden gewoon in.

Hieronder vind je de uitzonderingen:

  • Milieuzones Amsterdam: Binnen de Ring A10 zijn alleen dieselcampers met euroklasse 5 of hoger toegestaan.
  • Milieuzones Den Haag: Dieselcampers Euro 4 of hoger zijn welkom, Euro 0–3 niet toegestaan. De milieuzone omvat de centrumring (S100) tot de Professor B.M. Teldersweg (S200).
  • Milieuzones Utrecht: Dieselcampers Euro 5 of hoger zijn welkom, lagere Euro-klasses niet.
  • Milieuzones Arnhem: Dieselcampers Euro 4 of hoger zijn welkom, Euro 0–3 niet toegestaan. De milieuzone omvat de Arnhemse singels, het Nieuwe Plein en de hoge Rijnkade en alles wat daarbinnen ligt. Het Airborneplein en de Lage Kade vallen erbuiten

Vrijstelling voor bewoners

In al de hierboven genoemde steden geldt er een uitzonderingsregel voor campers van eigenaren die binnen de milieuzonegrenzen wonen. Je krijgt vrijstelling wanneer jouw camper (met subcategorie SA) geregistreerd staat op een adres in de milieuzone. Zo kun je voor je huis gewoon de camper in- en uitpakken. Deze vrijstelling geldt alleen voor de desbetreffende milieuzone.

Let op: wanneer jouw camper ingeschreven staat als bestelauto of vrachtauto kunnen er andere regels gelden. Een goede reden om je camper dus als personenauto-kampeerauto in te schrijven bij de RDW.

Hoe herken je milieuzones in Nederland?

Verkeersborden

Milieuzones worden in Nederland duidelijk met verkeersborden aangegeven. Er staan waarschuwingsborden op enige afstand van de milieuzone, waardoor je de mogelijkheid hebt om nog uit te wijken.

Op de grens van de milieuzone staan vervolgens ook nog grensborden die duidelijk aangeven dat je een Milieuzone inrijdt. Op deze borden wordt met pictogrammen aangegeven voor welke voertuigen de zone geldt (vrachtwagen, personenauto, bus). Ook worden de emissie-eisen weergegeven, zoals: 5 en hoger toegestaan.

De boetes voor een overtreding liggen gemiddeld rond de €120,-.

Milieuzones Camper Nederland

Online en navigatiesystemen

De beste manier om te controleren of je een milieuzone in mag en/of tegenkomt is online een milieuzonecheck doen. Moderne navigatiesystemen geven tegenwoordig vaak aan wanneer er een milieuzone op je route ligt.

Milieuzones in Europa

In Europa vind je milieuzones voornamelijk in drukbevolkte steden, hier is immers de luchtvervuiling groter.

Uit eigen ervaring merken wij dat het vaak het makkelijkst is om de camper buiten de stad te parkeren (bijvoorbeeld op een Park + Ride of camperplaats) en daarna met het openbaar vervoer of de fiets het centrum in te gaan. Niet alleen vanwege de milieuzones, maar ook omdat het onpraktisch is om met een grote camper een druk stadscentrum in te rijden en te parkeren.

Het zijn vooral de ringwegen waar je op moet letten om niet onbedoeld een milieuzone in te rijden. Controleer daarom altijd voor vertrek waar er milieuzones zijn in het land dat je gaat bezoeken. Hieronder linken we daarom (wanneer mogelijk) per land naar de pagina waar je alle regels terug kunt vinden.

Milieuzones in Frankrijk

Milieuzones werken hier met het Crit’Air-vignet. Je koopt een sticker die jouw emissieklasse aangeeft en bepaald of je een milieuzone in mag. Er zijn:

  • Vaste milieuzone’s (ZFE) in onder anderen in: Parijs, Lyon, Grenoble, Straatsburg, Marseille, Toulouse, Montpellier, Bordeaux en Lille
  • Tijdelijke milieuzones (ZPA) die alleen geldig zijn bij smog.

Hier vind je meer informatie over milieuzones in Frankrijk.

Milieuzones in Duitsland

In Duitsland heten milieuzones Umweltzonen. Om deze binnen te rijden heb je een milieusticker (Feinstaubplakette) nodig. Er zijn drie kleuren:

  • Rood (Euro 2 of lager) – vrijwel overal verboden.
  • Geel (Euro 3) – nog maar in enkele steden toegestaan.
  • Groen (Euro 4 of hoger) – geeft bijna overal toegang.

Bekende steden met Umweltzones: Berlijn, Keulen, Düsseldorf, Frankfurt, München, Stuttgart, Essen, Leipzig, Hannover, Dortmund. Hier vind je meer informatie over de milieuzones in Duitsland.

Het bord met de gekleurde stip onder het Umweltzone-bord geeft aan dat voertuigen met een milieusticker van die kleur toegang hebben tot de Umweltzone.

Milieuzones Duitsland

Milieuzones in Oostenrijk

In Oostenrijk zijn de milieuzones vooral gericht op vrachtverkeer, maar in sommige regio’s gelden ook beperkingen voor personen- en kampeerauto’s.

  • In Wenen geldt bijvoorbeeld een verbod voor voertuigen met een lage emissieklasse.
  • Bekende milieuzones vind je rond Wenen, Graz en delen van Tirol.

Hier vind je meer informatie over de milieuzones in Oostenrijk.

Milieuzones in Spanje

Spanje heeft milieuzones (ZBE) in grote steden met meer dan 50.000 inwoners of steden met meer dan 20.000 inwoners die luchtkwaliteitsnormen overschrijden. Dit is onder anderen het geval in: Madrid, Barcelona, Málaga en Sevilla.

In deze steden is een milieusticker verplicht. De officiële Spaanse milieusticker is echter alleen beschikbaar voor voertuigen met een Spaans kenteken. Voor voertuigen met een buitenlands kenteken is deze sticker niet te koop.

Als oplossing accepteert de Spaanse overheid stickers uit andere EU-landen, zoals Frankrijk of Duitsland. Het uitgangspunt is dat voertuigen die aan de milieu-eisen van deze landen voldoen, ook voldoen aan de Spaanse eisen.

Milieuzones in Italië

In Italië zijn er in veel steden zogenaamde Zona a Traffico Limitato (ZTL), oftewel milieuzones, die vooral in historische stadscentra zijn ingesteld om luchtvervuiling en verkeersdrukte te verminderen.

Deze zones zijn alleen toegankelijk voor vergunninghouders, zoals bewoners en leveranciers. Toeristen kunnen hiervoor geen milieusticker aanschaffen en mogen daarom geen ZTL-zones inrijden.

  • ZTL-zones in stadscentra: Rome, Florence, Bologna, Milaan, Palermo, Venetië, Verona, Pisa, Bolzano, Bressano.
  • Sommige regio’s hebben bredere milieubeperkingen, zoals Emilia-Romagna en Lombardije.

Let op: camera’s registreren kentekens automatisch, en boetes voor ZTL-overtredingen zijn al snel €100,- of meer. Let goed op de borden “ZTL” en parkeer buiten het centrum.

Milieuzones in Zwitserland

Zwitserland kent (nog) geen landelijke milieuzones voor campers, maar sommige steden werken aan plannen hiervoor. Er zijn dus geen stickers of vignetten voor luchtkwaliteit nodig, alleen het tolvignet voor snelwegen.

  • In Genève en Lausanne zijn tijdelijke maatregelen bij smog.
  • Parkeren in stadscentra met campers is vaak beperkt, ongeacht milieuregels.

Dieselcamper kopen en milieuzones: verstandig?

Wil je een camper bouwen of kopen? Dan vraag je je misschien af of het in 2025 nog verstandig is om voor een dieselcamper te kiezen. Hieronder delen we hoe wij hierover denken.

Wanneer je de camper vooral gebruikt om de natuur te verkennen en kleine plaatsen te bezoeken, is een dieselcamper nog steeds een prima investering.

In de meeste Europese landen wil je grote steden met de camper sowieso vermijden: het is er vaak druk, de wegen zijn onhandig voor campers en parkeren is meestal lastig of duur. Maak het jezelf makkelijk: zoek een leuke camperplaats buiten de stad en ontdek het centrum op de fiets of met het openbaar vervoer.

Met slimme routeplanning en door grote stadscentra te mijden kun je de komende jaren zonder grote problemen door heel Europa reizen. Let er bij aanschaf wel op dat je kiest voor een zo schoon mogelijke emissieklasse, bij voorkeur minimaal Euro 5 of Euro 6. Dat geeft je de meeste vrijheid en toekomstbestendigheid.

Wanneer je zelf in een stad woont waar een milieuzones gehanteerd worden, dan krijg je vrijstelling van de gemeente. Let wel op hoe je deze vrijstelling krijgt, of dit automatisch gebeurd op je kenteken en inschrijving of dat je dit moet aanvragen.

Waarom wij momenteel nog steeds kiezen voor dieselcampers

  • Lagere prijs. Dieselcampers domineren de markt, waardoor er een ruim tweedehands aanbod is en de prijs vaak lager ligt dan van benzine- of elektrische bestelbussen/ campers.
  • Zuiniger brandstofverbruik. Dieselvoertuigen zijn over het algemeen zuiniger dan benzine- of LPG-modellen. Dit betekent dat je verder kunt rijden met een volle tank
  • Duurzaamheid van de motor. Dieselmotoren staan bekend om hun lange levensduur. Ze zijn vaak robuuster en kunnen beter omgaan met zwaar gebruik dan benzinemotoren
  • Dieselmotoren kunnen meer kracht leveren bij lagere toerentallen, wat handig is voor het rijden in bergen of heuvelachtig terrein.
  • Geschikt voor zware belasting. Dieselcampers hebben doorgaans meer trekkracht en kunnen zware ladingen gemakkelijker vervoeren.

Diesel vs. Elektrisch: de voor- en nadelen

Hoewel diesel minder milieuvriendelijk is, is de overstap naar een volledig elektrische camper nog niet voor iedereen praktisch. Elektrische bussen en ook campers zijn in volle ontwikkeling en bieden een stillere en schonere rijervaring, maar er zijn nog enkele belangrijke uitdagingen.

  • Actieradius en gewicht: Campers zijn relatief zware voertuigen. De huidige accutechnologie maakt het lastig om een groot rijbereik te combineren met een acceptabel gewicht en laadvermogen.
  • Laadinfrastructuur: De laadmogelijkheden in Europa zijn nog niet overal even goed. In landen als Nederland, Noorwegen en België is de infrastructuur al behoorlijk ontwikkeld, maar naarmate je verder van huis reist, zeker in afgelegen gebieden, kan het vinden van een snellader een uitdaging worden. Hoewel steeds meer campings laadpalen aanbieden, is dit nog geen standaardvoorziening.

Toekomst Milieuzones: Amsterdam

Gemeente Amsterdam zegt het volgende over het aanscherpen van milieuzones in de komende jaren:

“Eerder hebben we aangekondigd dat er in 2030 een uitstootvrije zone voor personenauto’s zou komen. Helaas is er momenteel geen landelijke wetgeving die dit mogelijk maakt. We verwachten ook niet dat dit op korte termijn wordt ingevoerd. Daarom houden we rekening met een latere invoeringsdatum.”

Voor nu kunnen camperaars nog zonder al te veel zorgen genieten van hun dieselcamper. Maar het is altijd verstandig om de ontwikkelingen rondom milieuzones en uitstootnormen in de gaten te houden.

DIT BERICHT DELEN

GERELATEERDE BERICHTEN

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *