Een camper bouwen of ombouwen is een prachtig project, maar het is ook belangrijk om te weten aan welke eisen en regels jouw camper en de uiteindelijke inrichting moet voldoen. Zodra je jouw bus wilt registreren als camper, krijg je te maken met twee instanties die elk hun eigen camper eisen stellen: de RDW en de Belastingdienst.
De RDW beoordeelt of jouw voertuig aan de inrichtingseisen voldoet om als kampeerauto op kenteken te komen. De Belastingdienst kijkt vervolgens of je in aanmerking komt voor het kwarttarief motorrijtuigenbelasting. De eisen van beide instanties overlappen deels, maar verschillen ook op belangrijke punten.
In dit artikel leggen we uit waar je op moet letten, hoe wij het zelf hebben aangepakt en hoe je voorkomt dat je wordt afgekeurd op details zoals CE R10 of zitplaatsen. Zo weet je precies waar je aan toe bent voor je die keuring aanvraagt.
Keuring camper RDW
Je bent wettelijk verplicht om jouw omgebouwde camper te laten keuren bij 1 van de keuringsstations van de RDW. Online maak je een keuringsafspraak, de indicatieprijs is €68,-. Er bestaat een kleine kans dat er een aanvullende keuring moet gebeuren, vandaar dat de opgegeven prijs een indicatie is.
Neem op de dag zelf het kentekenbewijs, uitgeprinte versie van de keuringsafspraak en je legitimatie mee. Je moet een kwartier van te voren aanwezig zijn en in ons geval duurde de keuring zelf zo’n 30 minuten.
Wanneer jouw bedrijfswagen door de RDW gekeurd is als kampeerauto krijg je een nieuw kentekenbewijs thuisgestuurd en kun je een nieuw kenteken aanvragen.
Van bedrijfswagen naar personenvoertuig (camper)
Een kampeerauto (camper) valt onder de categorie personenvoertuigen. De technische eigenschappen van het voertuig moet naast de inrichting voldoen aan de eisen van een personenvoertuig. Is jouw bus een bedrijfswagen dan doe je er slim aan te controleren of deze kan voldoen als personenvoertuig.
Geschikte bestelbussen om naar camper te bouwen voldoen niet in de regel aan de eisen van een personenvoertuig. Zelf controleren of de bus voldoet is een flink opgave, aangezien de lijst met eisen behoorlijk lang is. Vraag daarom altijd bij de dealer of garage of de bestelbus om te bouwen is naar camper. Eventueel kun je een ombouwbedrijf inschakelen om deze vraag te stellen. Zo ben je er zeker van dat je niet voor onaangename verassingen komt te staan tijdens de keuring.
Eisen RDW voor camper
| 1. Zitplaatsen + tafel moeten aanwezig zijn. Tafel mag demonteerbaar zijn. | |
| 2. Er moet een bed aanwezig zijn. Eventueel te vormen uit de zitplaatsen. | |
| 3. Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn. | |
| 4. Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen. | |
| 5. Alle voorzieningen moeten vast in het woongedeelte zijn bevestigd. |
Zelf hadden wij de kookgelegenheid nog niet aangesloten op gas en ook de watertank was nog niet aanwezig. Dit is geen probleem. Verder controleren ze of alles degelijk goed vast zit en dus of alles veilig is. Het spreekt voor zich dat je camper meubels niet mogen verschuiven tijdens het rijden. Zo hebben wij ook onze camper accu’s losgekoppeld voor de keuring, om zo het probleem te voorkomen dat ze vinden dat deze niet goed bevestigd is. Aangesloten accu’s moeten namelijk op een veilige manier bevestigd zijn.
Elektrische apparatuur en de CE R10 camper eis
Wie zijn camper laat keuren door de RDW, krijgt steeds vaker te maken met strengere eisen rond elektromagnetische compatibiliteit. Sinds juli 2025 handhaaft de RDW actiever op de CE R10 camper eis bij de kampeerauto-keuringen. Dit geldt vooral voor campers die zijn omgebouwd of geïmporteerd, en waarbij elektrische componenten zijn toegevoegd of vervangen.
De CE R10 norm – officieel ECE-R10 gaat over elektromagnetische storingen: apparatuur mag geen storing veroorzaken op andere systemen, en moet zelf ook bestand zijn tegen externe invloeden. Denk hierbij aan omvormers, acculaders, zonnepanelenregelaars, verlichting of andere 12V- en 230V-componenten die je toevoegt aan het elektrische systeem van je camper.
Wat betekent dit voor zelfbouwcampers?
Als je je camper zelf hebt gebouwd en elektra in de camper zelf hebt aangelegd, laten aanleggen of gewijzigd, dan kijkt de RDW bij keuring of de toegevoegde apparaten voldoen aan de ECE-R10 richtlijn. In de praktijk betekent dit dat je voor je omvormer, lader of andere apparaten een R10-certificaat moet kunnen tonen. Apparaten zonder zo’n certificaat kunnen afgekeurd worden als ze tijdens de keuring in de camper aanwezig zijn, zeker als ze storingsgevoelig zijn of geen CE-verklaring hebben waaruit blijkt dat ze aan de regels voldoen.
Het gaat hier dus niet om de hele camperinstallatie, maar om specifieke componenten. Heb je bijvoorbeeld een omvormer van een minder bekend merk zonder duidelijke documentatie, dan is het slim om vooraf te checken of deze aan de norm voldoet.
In onze webshop vind je een breed aanbod aan producten voor camper elektra. We doen ons uiterste best om alleen producten aan te bieden die voldoen aan de CE R10-norm. Als een product daar niet aan voldoet, vermelden we dat altijd duidelijk bij het product. Gebruik je zo’n onderdeel toch in je camper, houd er dan rekening mee dat het tijdens de RDW-keuring niet aanwezig mag zijn om problemen te voorkomen.
Omvormers en laders waarvan we zeker weten dat ze R10-gecertificeerd zijn en zonder problemen door de keuring komen, zijn de producten van Victron. Daarmee zit je dus altijd goed. Maar ook Ective heeft omvormers en laders met R10 certificaat. Let hier dus goed op wanneer je een omvormer of omvormer-lader kiest voor in de camper.
Je herkent een R10 certificaat op een elektrisch product aan het rondje met bijvoorbeeld E4, gevolgd met 10R of R10 en daarna de bijbehorende code van het product.
Camper wegen
Naast het keuren van de inrichting wordt deze dag je camper ook gewogen. Dit gewicht heeft invloed op hoeveel motorrijtuigenbelasting je uiteindelijk moet gaan betalen. Er zijn camper bouwers die de RDW keuring expres plannen voordat ze de gehele camper af hebben, maar wanneer zij wel al aan de eisen voldoen. Dit scheelt dan in gewicht en dus in uiteindelijk kosten.
Met een B rijbewijs mag je een wagen besturen die maximaal 3500kg weegt. Daarnaast moet je ook rekening houden met de technische maximale kilo’s die jouw bus kan dragen. Bij onze Fiat Ducato (jaar 2008) is het maximale toegestane gewicht bijvoorbeeld 3300kg. Hier moeten wij dus onder blijven. Je kunt de technische maximale kilo’s van jouw bus achterhalen door een kentekencheck van de RDW te doen.
Wijziging zitplaatsen en/of draaiplateau toevoegen
Let op! De RDW stelt strenge regels aan het plaatsen van extra zitplaatsen (of verwijderen van) voor tijdens het rijden. Deze regels zijn afhankelijk van het jaartal wanneer de wagen voor het eerst het verkeer in ging. Het kan zo zijn dat ze je vertellen dat er een extra keuring nodig is. Houd hierbij rekening met een vanaf prijs van €550,-.
Ben je van plan om een draaiplateau bij je bestuurders- en/of bijrijdersstoelen te plaatsen? Voor een draaiplateau moet je een officieel veiligheidscertificaat hebben en hier kunnen ze tijdens de RDW keuring om vragen. De RDW keurt dit alleen goed wanneer het certificaat specifiek voor jouw type wagen + jaartal is.
BPM aangifte doen
Nadat je bedrijfswagen gekeurd is tot camper, moet er aangifte BPM (belasting van personenvoertuigen en motorrijwielen) gedaan worden. Ook als er bij jou uitkomt dat je niets hoeft te betalen. Een personenvoertuig is 17,5 jaar lang BPM verschuldigd. Na de keuring doe je er goed aan direct aangifte te doen. Na de aangifte ontvang je pas je kentekenbewijs. In ons artikel over BPM aangifte voor campers kun je een voorlopige berekening maken.
Kwarttarief motorrijtuigenbelasting
Als je een camper bezit, kun je in aanmerking komen voor het zogenaamde kwarttarief. Dat betekent dat je slechts 25% van de normale motorrijtuigenbelasting betaalt die hoort bij een personenauto met hetzelfde gewicht. Een flinke besparing dus. (vanaf 1 januari 2026: half-tarief).
Om gebruik te maken van dit tarief moet je wel aantonen dat je camper voldoet aan de eisen van de Belastingdienst voor een kampeerauto. Dit doe je door het formulier ‘Bijzonder tarief kampeerauto’ in te vullen en samen met de gevraagde foto’s per post op te sturen. Inderdaad, nog altijd ouderwets via de brievenbus.
Na het opsturen duurt het gemiddeld zo’n zes weken voordat je een reactie krijgt. Houd er rekening mee dat dit langer kan duren, afhankelijk van de periode waarin je het aanvraagt. Bij onze tweede camper Brutus kregen we pas na drie maanden schriftelijke goedkeuring. Het goede nieuw is wel dat het kwarttarief ingaat vanaf de datum van aanvraag, zolang je aanvraag wordt goedgekeurd.
Is je camper ouder dan 40 jaar? Dan hoef je helemaal geen wegenbelasting meer te betalen. Je hoeft dan ook geen kwarttarief aan te vragen en de bijbehorende eisen zijn niet op jou van toepassing. Je kunt er ook voor kiezen om géén kwarttarief aan te vragen en enkel de RDW-keuring te doen, maar dan betaal je wél het volledige belastingbedrag.
Eisen camper belastingdienst
Je kunt het kwarttarief pas aanvragen zodra je camper is goedgekeurd door de RDW. De Belastingdienst gebruikt daarbij het gewicht dat tijdens de RDW-keuring officieel is vastgesteld als uitgangspunt voor het berekenen van de wegenbelasting.
Vervolgens beoordeelt de Belastingdienst je aanvraag pas definitief als ook de inrichting van je camper voldoet aan hun eisen voor een kampeerauto. Pas als aan alle voorwaarden is voldaan, wordt het kwarttarief daadwerkelijk toegekend.
| 1. De ruimte achter de bestuurders- en bijrijdersstoel moet minimaal een stahoogte hebben van 170 cm over een lengte van 200 cm en over een breedte van 90 cm. Dit is zonder de inrichting van de camper. Bij het keuren verbeelden ze dus een denkbeeldig blok van 200x90cm in jouw camper. Heb je aan de binnenruimte materiaal geplaatst tegen de wanden? Dan wordt de kleinste ruimte aangehouden. | ||||||
| 2. Zitplaatsen voor minimaal 2 personen. Dit mogen de bestuurders- en bijrijdersstoelen zijn, maar deze moeten dan wel draaibaar zijn. | ||||||
| 3. Een vaste tafel. Deze mag zo bevestigd zijn dat je deze gemakkelijk kunt verwijderen. | ||||||
| 4. Slaapplaatsen voor minimaal 2 personen. Deze mogen gevormd worden uit de zitplaatsen. Bestuurders- en bijrijdersstoelen mogen hier echter niet bij gebruikt worden. Bij 1 tweepersoonsbed: minimaal 180 cm lang en 110 cm breed. Bij 2 losse eenpersoonsbedden: minimaal 180 cm lang en 60 cm breed. | ||||||
| 5. Minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergplekken voor spullen/kleding. | ||||||
| 6. Een vast keukenblok in de binnenruimte met een minimale bladhoogte van 60 cm. Voorzien van een watervoorziening met kraan, spoelbak en afvoer. | ||||||
| 7. Een ingebouwde kookgelegenheid. Zoals gasfornuis, maar ook alleen een (aangesloten) magnetron wordt al goedgekeurd. |
Uitzondering op de eisen
Heeft jouw camper een afwijkende hoogte?
Een camper met een minimale hoogte van 130 cm kan een (uitklapbare) permanent aangebrachte dak verhoging die de binnenruimte verhoogt tot minimaal 170 cm ook goedgekeurd worden.
Volkswagen Transporter?
Ben je in het bezit van een Volkswagen Transporter en is de motor achterin geplaatst, dan kun je waarschijnlijk niet aan alle eisen voldoen. Valt de datum van eerste toelating tot de weg voor 1 januari 1994? Dan mag je de motor achterin wegdenken voor de eisen van de binnenruimte.
Overgangsregeling
De eis van het rechthoekige blok van 170 x 200 x 90 cm is niet van toepassing als voldaan is aan het volgende:
- Al vóór 1 mei 2002 is een beschikking voor het motorrijtuig afgegeven voor toepassing van het kampeerautotarief.
- Het kampeerautotarief was ook op 1 mei 2002 op dit motorrijtuig van toepassing.
- Het motorrijtuig voldeed aan de overige inrichtingseisen die golden op het moment van de afgegeven beschikking.
Maak jij gebruik van een van de uitzonderingen van de belastingdienst. Dan doe je er verstandig aan dit te controleren op de website van de Belastingdienst en of hierover een belletje te plegen ter verificatie.
45 reacties
Onlangs mijn bestelbus naar ombouw kampeerauto laten keuren door de RWD.
Een gastank hoeft niet in de bus te staan ( er werd uitdrukkelijk gevraagd of ik de gastank er niet in had)
Jerrycans leeg in de bus is akkoord.
Tijdens de keuring werd gekeken of aan de voorgeschreven standaard eisen RWD werd voldaan en er werd met name nagegaan of bed, keukenblok goed bevestigd was.
De keuring verliep vlot en was binnen 20 minuten klaar inclusief de formulieren.
Op de site van de belastingdienst stat het volgende over een bed:
bij 1 tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed.
Super Chris, fijn dat die is goed gekeurd.
Hoi,
zouden jullie meer informatie kunnen geven over hoe jullie de verzekering voor de auto hebben geregeld? Ik zie online allerlei tegenstrijdige informatie. Ik wil zelf met mijn geschorste auto die dag naar de keuringsafspraak rijden, en dan ook enkel voor die dag verzekeren. Is dat wat jullie destijds ook hebben gedaan? Via welke verzekeraar zou dit dan mogelijk zijn? Alvast bedankt!
Groeten,
Renske
Hi Renske,
Ja wij hebben een eendagsverzekering afgesloten voor de dag dat we naar de RDW reden. Welke dit precies was weet ik niet meer. Maar er zijn er heel veel te vinden op het internet.
Wij waren er 45 euro voor kwijt.
Misschien een domme vraag. Maar stel ik last de bus wel bij de RDW keuren tot camperauto maar vraag niet het kwarttarief aan omdat de belastingdienst strengere eisen stelt, kom ik dan evengoed in de personenauto belastingsschaal terrecht of blijf ik dan in die van een grijs kenteken?
Alvast bedankt!
Ha Isabelle, nee dan ben je een personenauto en kom je ook in die categorie terecht.
groetjes 🙂
heb een vraag
ik heb een bed die naar elkaar toeslaat gebouwd in m’n bus .
maar nu is die 176 lang en geen 180 is dat een probleem .
gaat de rdw dat opmeten?
mvg joop
Ha Joop,
De RDW meet niets op, want volgens de eisen van de RDW moet er een bed zijn en daar zitten geen afmetingen aan vast. De belastingdienst heeft de eis van 180cm bed wel. Je stuurt fotos op naar de belastingdienst dus zij kunnen niet met een rolmaat dit opmeten.
Ik wil een Opel movano kopen, maar is slechts 176 breed, maar ik wil er wel een bed in de breedte maken. dan weet de belastingdienst toch dat hij geen 180 cm is. en het RDW toch ook. kan je dat risico lopen??
Voor de RDW maakt de afmeting van het bed niet uit. Maar de belastingdienst wel. Volgens mij is de de Movano van huid tot huid in de breedte breder, dan die 176cm.
Dag Chris, is het mogelijk een bedrijfs bus om te bouwen met een dubbele cabine of ook wel aannemersuitvoering, naar een camper?
Als deze kan voldoen aan de camper eisen, dan wel ja.
Hoi,
Ik heb ook een vraag; ik heb een VW transporter 2.0 benzine uit 2012 (in 2023 geïmporteerd uit Duitsland) met een bedrijfskenteken. Ik wil geen dakverhoging maar wel graag een camper kenteken. Ik hoef ook niet in het camper tarief voor wat de wegenbelasting betreft. Kan ik dan wel een camper kenteken krijgen ? Dus voldoen aan de eisen van de RDW, maar niet aan de eisen van de belastingdienst. Kan dat ?
Hi Rick,
Ja dat kan zeker. Je doet dan simpelweg de aanvraag bij de belastingdienst niet.
Hey!
Ik ben van plan een toyota proace te kopen. hoogte van de laadruimte is 130 cm, op het laagste punt (onder de balken) komt dat op 127 cm uit. Is de bus dan nog wel geschikt voor camper en komt hij door de belastingdienst? Als ik ga isoleren gaat er natuurlijk nog wat sta hoogte verloren. Ik wil wel een hefdak plaatsen.
Ik hoor graag van jullie.
Hi Aranka,
Zolang je voldoet aan het denkbeeldige blok van 170cm hoog over een lengte van 200cm en 90 cm breed dan wel. Je zou dat kunnen navragen bij een hefdek specialist.
Hallo,
Dus als ik het goed begrijp als je geen draaistoelen heb dan kan je niet in aanmerking komen voor het kwarttarief bij de belastingdienst?
Hoi Frank,
Tenzij je een bankje met 2 zitplaatsen maakt in je camper.
Hoi! ik heb ook een vraagje. ik heb een busje gekocht die al op kenteken camper is. Er is ook al bpm afgedragen. Dan hoeven wij alleen nog maar de nieuw ingebouwde draaiplateaus te laten goedkeuren en daarna de aanvraag voor kwarttarief te laten doen, doen, toch?
Hoi Jolien,
Dat klopt inderdaad.
Hi.
Een beetje een omgekeerde vraag, denk ik, maar ik wil juist NIET de aantekening ‘kampeerauto’ op mijn (nog aan te schaffen) personenauto (kleine bestelauto). Reden – voor wie het wil weten – de gemeente waar ik woon heeft een verordening dat kampeerauto’s max 3 dagen op de openbare weg mogen staan – zelfs als je zoals wij, een parkeervergunning hebt.
Om niet weggestuurd te worden uit mijn eigen stad, wil ik dus gewoon als personenauto geregistreerd blijven. De auto gaat toch niet voldoen aan de eisen voor kwart tarief, dus waarom zou ik het dan wel bij RDW melden.
Zie ik iets over het hoofd?
Alvast dank Anne
Hoi Anne,
Volgens mij niet, alhoewel wij niet bekend zijn met deze manier.
groetjes
Dag Bas,
Ik heb een zelfde soort vraag als Anne:
Ik wil een Transporter of Nissan busje op benzine kopen (vanwege milieu-eisen) die gekeurd is voor personenvervoer. Een aantal banken wil ik eruit halen. Daarvoor in de plaats een camperuitrusting inclusief hefdak. Ik wil verder niets veranderen aan het kenteken. Dus het blijft een personenauto M1 met dito belastingtarief en geen aantekening van camper, wel van auto geschikt voor personenvervoer..
Ik gebruik hem voor dagelijks vervoer en ik wil een onbeperkte parkeervergunning krijgen zoals voor mijn personenauto nu. (In Amsterdam)
Kan dat?
Hoi Eric,
Het antwoord is ook hetzelfde, wij zijn niet bekend met deze constructie, dus een belletje naar de RDW is aan te raden.
Hoi,
Mag je ook een los kooktoestel gebruiken wat je tijdens het rijden op kan bergen?
Hoi Rob, het kooktoestel moet vastzitten in de camper tijdens de keuring. Dus niet te verplaatsen. Als jij een verplaatsbaar kooktoestel vastzet in de camper tijdens de keuring, dan moet dat geen probleem zijn, lijkt me.
hoi vraagje, ik heb gasfles van 3,5kg en wil hem in t keukenblok zetten. moet je verplicht een luchtrooster naar buiten maken in de vloer of wand ? of is dat niet verplicht voor de keuring ?
groetjes
In Nederland is dat ”nog” niet verplicht. Wij maken wel altijd een gaskast voor onze gasfles volgens de duitse regelementen.
https://vrolijkopreis.nl/gaskast-voor-in-de-camper-bouwen/
Hoi, wij gaan vrijdag voor de keuring alleen nu twijfelen we of we de accu er in moeten zetten of nog niet we hebben een electrische kook gelegenheid en zijn niet zeker of deze voor de keuring ook moet werken. Weten jullie dat toevallig ook?
Hoi Marijn,
Normaal gesproken moet een kookgelegenheid vast in de camper zitten. Er staat niets of deze ook echt moet werken. Zelf hebben we 2 maanden geleden onze keuring gehad in Amsterdam, deze meneer was totaal niet geïnteresseerd of onze kookgelegenheid ook echt werkte. Wat ik eerlijk gezegd ook verwacht had.
Toch hoor ik wel is verhalen van mensen, die zeiden dat hun camper was afgekeurd omdat de kookgelegenheid niet werkte. Hoe goed deze camper er voor de rest uitziet en of de keuringsmeester deze niet afkeur niet geeft omdat de rest ook niet deugt dat vraag ik me dan wel sterk af. Dus sorry geen eenduidig antwoord.
Beste Bas,
Mijn bus (Fiat Ducato 2014 L2H2) is goedgekeurd bij de RDW en ik heb BPM aangifte gedaan. Ik wil nu graag de aanvraag doen voor het kwart tarief bij de belastingdienst. Ik heb een vraag over de foto’s die je bij moet voegen.
– Moet je bewijzen dat je keuken en bed aan de afmetingen voldoen door bijvoorbeeld een foto met rolmaat te maken? (mijn bus voldoet makkelijk aan de eisen)
En het volgende staat ook in het document:
-Bewijsstukken waaruit blijkt dat het motorrijtuig voldoet
aan de fiscale eisen, bijvoorbeeld een ombouwnota.
Moet je als camperbouwer hier ook iets mee?
Alvast bedankt voor je hulp!
Hoi Max,
Goede vraag. De afgelopen 5 keer is bij ons foto’s van de inbouw voldoende geweest.
Hi Bas, dank voor alle info en behulpzame blogs! wat betreft die nieuwe R10 regeling, hoe zit dat met spotjes, dimmers en usb laders? Ik kan daar op verpakkingen of boekjes vrij weinig over vinden, ook als ik op internet zoek op R10 usb laders of schakelaars. Vallen deze ook binnen de regeling? Ook op de website van de rdw weinig info helaas… Hoe komen jullie aan deze extra voorschriften?
Hoi Jan,
Wij zijn ook nog flink in de onderzoek wat en waar ze nu precies op keuren. We weten in ieder geval dat het gaat om de grotere elektrische apparaten, zoals een omvormer, omvormer-lader, DC-DC lader en zonnepaneellader.
Over de overige elektrische apparaten zijn we nog niet helemaal zeker. Het lijkt me dat wanneer jij een ”camper koelkast” koopt met CE keurmerk dat dit goedgekeurd zal worden. Of daar nu R10 bij staat of niet. De spotjes en usbladers is op dit moment nog niet helemaal duidelijk. Laatst kreeg ik een mail van iemand die zei dat ze een opmerking kreeg over de spotjes, maar omdat het nog net juni was, dat het nog geen afkeurpunt was. Maar laatst ook een mail van iemand gekregen die zei dat LEDs geen elektromagnetische straling kunnen geven. Dus dat dat geen afkeurpunt zou mogen zijn. Helaas dus nog onduidelijk.
Hi Bas, dank nog voor het uitgebreide antwoord! De keuring viel gelukkig alles mee, binnen 10 minuten waren we klaar, en er is niet naar de elektra gekeken. De regels zijn er natuurlijk niet voor niets dus proberen zelf ook wel goed te kijken naar de certificering, had nog van alles aan papierwerk opgevraagd bij verschillende fabrikanten, maar dat was dus voor de keuring gelukkig helemaal niet nodig 🙂
Hi Jan, super dat je jouw ervaring met de RDW sinds de nieuwe regels over de R10 deelt. Goed om te horen dat alles goed is gegaan. De keurmeesters zijn natuurlijk wel bekend met de apparatuur dat een R10 certificaat heeft. Dus wellicht zag die het al aan de apparaten en had die het papierwerk niet nodig. 🙂
Moet een huishoudaccu ook aan deze ece r10 norm voldoen? Wij hebben een 230 ah accu van litime. Ik kan niet goed vinden of deze accu ece r10 certificering heeft.
Hoi Desiree, zover wij weten moet de CE keurmerk genoeg zijn. Maar wij laten de huishoudaccu eigenlijk altijd thuis voor de keuring om gewicht te besparen.
Bedankt voor de heldere uitleg in dit artikel, Bas en Bianca! Wij hebben onze VW transporter uit 2016 laten omkeuren naar kampeerauto bij de RDW vorige week. De keurmeester zei dat we nu nog de BPM aangifte moeten doen. Via de website van de belastingdienst stellen ze meteen vast via VIN nummer en cataloguswaarde (€57714) wat er nog betaald moet worden. Ik SCHROK NOGAL van het bedrag; €4626 en dat zelfs met 79% vermindering obv de forfaitaire tabel. Wat ik me afvraag is of het nog wel waard is om dit te doen. We wilden juist minder wegenbelasting betalen maar met zo’n bedrag zou dat 14 jaar duren om terug te verdienen. Hoe zien jullie dat?
Dank voor je bericht en fijn om te horen dat jullie artikel waardevol vonden! De BPM kan inderdaad even slikken zijn als je het bedrag ziet dat de Belastingdienst direct voorschotelt. Gelukkig zijn er wel een aantal manieren om dit bedrag lager uit te laten vallen. Een aantal gespecialiseerde bedrijven is daar heel goed in en kan vaak met slimme berekeningen of onderbouwing de BPM flink drukken. Zelf komen wij ook meestal al een heel eind door goed uit te zoeken welke uitvoeringen van dezelfde bus in dat bouwjaar zijn gebouwd. Soms zit daar een lagere cataloguswaarde tussen die gebruikt kan worden als basis. Daarnaast kun je ook een taxatie laten uitvoeren. Wanneer de bus bijvoorbeeld wat gebruikssporen, deukjes of andere kleine beschadigingen heeft, kan dit de handelswaarde drukken. Op basis daarvan kan de BPM-aangifte lager uitvallen.
Hoi Bas en Bianca,
Twee weken geleden heb ik een Fiat Ducato (voorheen gehandicaptenbus) laten omkeuren tot camper.
Tijdens de keuring bleek dat er wel een omvormer aanwezig moet zijn bij een inductiekookplaat, maar gelukkig deden ze daar niet moeilijk over.
Na de keuring gaf de keurmeester aan dat er geen BPM betaald hoeft te worden, omdat het voertuig al een M1-categorie was. Inmiddels heb ik ook mijn kentekenbewijs ontvangen.
Mijn vraag is:
Is het in dit geval nog nodig om BPM-aangifte te doen, of is dat hiermee volledig afgerond?
Daarnaast wil ik jullie graag bedanken voor alle duidelijke en gratis beschikbare informatie, dat heeft me enorm geholpen!
Met vriendelijke groet,
Roel
Hoi Roel,
Super om te horen!
Als jouw voertuig al een M1 categorie had, dan was het al een personenvoertuig en dus is er al een keer BPM betaald. Vandaar dat je dus ook direct al je kentekenbewijs heb ontvangen. De belastingdienst geeft aan bij de RDW wanneer het kentekenbewijs uitgegeven mag worden en dat doen ze alleen wanneer de BPM voltooid is. In jouw geval moet het BPM verhaal dus al rond zijn. Uiteraard kunnen wij dit niet inzien bij de belastingdienst en een telefoontje naar hun kan je de garantie geven, alhoewel ik vrij zeker ben dat dit klopt!
Groetjes
hoi bas en bianca,
ik heb toch wat meer duidelijkheid nodig. wanneer je na de rdw keuring het passagiersbankje gaat vervangen door een bijrijdersstoel en je plaatst onder de bestuurdersstoel en de bijrijdersstoel een draaiplateau, moet deze dan gekeurd zijn waneer je het kwarttarief gaat aanvragen? straks helaas halftarief. Of moet hier alleen een keuring opzitten wanneer deze draagplateaus er al in zitten voordat je gaat keuren bij de rdw? Groet, Manuela
Hoi Manuela,
Officieel moeten draaiplateau’s altijd door de RDW worden goedgekeurd. Van 3-zits naar 2-zits hoeft dit niet per se, van 2 naar 3 altijd in verband met de airbag. Als je het bankje vóór de keuring hebt aangepast, geeft de RDW alleen een wijziging van 3 naar 2 op je kentekenkaart.
Het draaiplateau kan niet onder de stoelen tijdens de keuring van bestelbus naar camper; hiervoor moet een aparte VRT-keuring worden aangevraagd met de juiste documenten en meegenomen tijdens de keuring. Als je camper ver genoeg af is, kan tijdens de draaiplateau-keuring je bus meteen als camper worden goedgekeurd.
De Belastingdienst kijkt niet fysiek, maar alleen via foto’s of het echt een camper is en niet naar draaiplateaus.
Bekijk ook even deze video: https://youtu.be/IrsG1bIhoSo?si=F-E4uiclDLs3E8ce
Wij hebben ook een keer geen extra draaiplateau keuring gedaan.